Tibet a 3.Pólus Az acélsárkány nyomában, avagy hogy alakítja át Tibetet Kína gazdaságpolitikája és a vasút/ Tracking the Steel Dragon: How China’s Economic Policies and the Railway Are transfor
Kivonat a Nemzetközi Kampány
Tibetért (ICT) nemrég megjelent jelentéséből
Tibetet gyakran hívják a Világ
Tetejének vagy a Föld Harmadik Pólusának. Utóbbi elnevezés oka, hogy az
Északi-és a Déli Sark után itt találhatóak a Föld legnagyobb jégmezői. Jelenleg
Tibetet a jégtakarók elolvadása és más szélsőséges időjárási jelenségek
fenyegetik. Szakemberek szerint a Tibeti-fennsíkon történt változások hangsúlyosan
figyelmeztetnek a globális felmelegedés veszélyeire.
Minthogy Tibetből ered a világ
számos legnagyobb folyója, így a terület jelentős szerepet játszik az ázsiai
monszun rendszerében és ezért a következmények érinteni fogják nemcsak a fennsík
lakosait, hanem azt a több százmillió embert is, akik ezeknek a folyóknak a
vízellátásától függnek. Figyelmeztető hangok szerint a növekvő városiasodás és
a Csinghaj-Tibet vasútvonal teljes megépülése csak súlyosbítani fogja a kedvezőtlen
hatásokat.
Égbekiáltó ellentét feszül a
környezeti válság Kínai Népköztársaság általi hivatalos elismerése és aközött,
ahogy a kínai kormány elutasít bármiféle összefüggést a tibeti fejlesztési
stratégiával - és ez sajnos biztos jele annak, hogy Peking politikája továbbra
sem mutatja a tárgyalás vagy vizsgálódás szándékát.
Tibet barátságtalan, nyers
éghajlata törékeny ökológiai rendszert takar, amely nagyon kiszolgáltatott a
globális felmelegedés hatásaival szemben - tanulmányok szerint a globális
felmelegedés hatásai magasan fekvő területeken erőteljesebbek. A Tibeti Autonóm
Régió Meteorológiai Hivatalának egy 2007-es tanulmánya szerint a Régióban a hőmérséklet
minden tíz évben 0,3 C
fokkal emelkedik, amely az egész világ átlagának kétszerese, beleszámítva az
elmúlt 35 év legmelegebb telét a Tibeti Autonóm Régióban 2000 óta, míg a múlt
század volt a legmelegebb az elmúlt 1000 évben. Az egész Kína hőmérséklete 0,4 C fokkal emelkedik minden
évszázadban.
A kutatók szerint a globális
felmelegedés egyik oka, a földhasználati módok megváltozása a mezőgazdaság
változásaés a városiasodás miatt. Ez
még az üvegházhatást is háttérbe szorítja. ,,Jelenleg is számos építkezés van
folyamatban, például a Hszicang-Csinghaj vasútvonal építése valamint tudatos
törekvés körvonalazódik a Tibeti-fennsík elvárosiasítására, ami nagy arányú népességnövekedéshez
vezet és ezzel együtt a földhasználat megváltozásával is együtt jár.''
foglalták össze Oliver W. Frauenfeld és Tingjun Zhang kutatók. Tanulmányok
szerint a Tibeti-fennsík ökológiai tűrőképességét már messze túlhaladták,
részben az 1950-es években bevezetett, nem megfelelő földhasználati módok
miatt.
Ráadásul a Tibeti-fennsíkon már
vannak városok, (amelyek akár 8-11
C fok hőmérsékletemelkedést is okozhatnak a környező
vidéki területeken) hogy csak a nagyobbakat említsük: Lhásza, Golmud, Xining.
A Tibeti Autonóm Régió
Meteorológiai Hivatalának igazgatója, Song Shanchong 2007 júliusában megerősítette,
hogy a globális felmelegedés által előidézett meteorológiai katasztrófák, mint
a hóhatár emelkedése, a jégmezők visszaszorulása, az állandóan fagyott altalaj
egyre északabbi előfordulása, a keleti vidékek elsivatagosodása és a
biodiverzitás elvesztése egyre nagyobb fenyegetés Tibet ökológiai rendszere
számára.
A Greenpeace előrejelzése szerint,
ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, 30 év múlva el fog tűnni a Himalája
jégmezőinek 80%-a. Egy ENSZ szakember becslése szerint ,,50 év múlva nem lesz
hó és jég a Himalájában''.
A tudósok szerint a globális
felmelegedés a Tibeti-fennsík felszínének megváltozását eredményezi. Minthogy a
jégmezők és az állandóan fagyott altalaj felolvad, a természetes növényzettel
borított talaj kiterjedése megnő, több föld lesz használható földművelés és
állattenyésztés számára. Azonban ezeknek a földeknek a nem megfelelő használata
és a globális felmelegedés által előidézett szárazság elsivatagosodást
okozhatnak.
A Tibeti-fennsík környezeti
problémáival párhuzamosan a gyors városi és ipari fejlesztések miatt, mint például a vasút terjeszkedése és a turizmus
növekedése - a vízigény is megnő. A Csinghaj-Tibet vasútvonal megnyitása óta a
Tibeti Autonóm Terület súlyos vízhiányban szenved.
A klímaváltozás hatásai Ázsia
vízkészleteire A klímaváltozás közvetlen hatása
a tibeti jégmezők olvadása. A Tibeti-fennsík magasan fekvő területein egykor 36
000 gleccser volt található ( összefüggő lápvidékeket alkottak, amelyek a
globális felmelegedés miatt jelenleg is folyamatosan gőzölögnek úgymond kiengednek. Ez körülbelül 50 000
négyzetkilométer területet érint.), Ez a gleccser mennyiség az utóbbi 100
évben30%-kal csökkent. Ha a
felmelegedés ilyen ütemben folytatódik, akkor például 3 C fokos felmelegedésnél a 4
km-nél rövidebb gleccserek teljesen elolvadnak, drámaian csökkentve Tibet
jéggel borított felületét. Ez a Drichu folyó (Kínában már Jangce a neve), Ázsia
leghosszabb folyója felvizeinek fagyott területeinek 60%-át érinti.
A jégtakarók elolvadása rövidtávon
áradásokat, hosszú távon szárazságot jelent. Liu Shiyint - a Hideg és Száraz
Területek Környezettana és Fejlesztése Tanulmányból - idézte a Xinhua 2007
júliusában, amikor azt nyilatkozta, hogy ,,a gleccserek olvadása felgyorsult az
utóbbi évtizedekben. Ha az olvadás miatt most nagyobb is a folyók vízhozama,
hosszú távon a gleccserek elolvadnak és szárazság következik.''
A Tibeti-fennsíkon lezajló
változások alapvető fontosságúak Ázsia nagy részének vízkészletei szempontjából
(ivóvíz, öntözés, vízenergia). Egy ENSZ-jelentés szerint a világ népességének
fele azoktól a vizektől függ, amelyek a Tibeti-fennsíkról és a Himalájából
erednek, mint például a Jangce, a Mekong, és a Sárga-folyó. A Tibeti-fennsíkról
eredő folyók (Jangce, Mekong, Sárga-folyó, Brahmaputra, Indus, Karnali, Sutlej,
Irrawady, Salween, Arun) 11 deltát táplálnak, amely Ázsia tengerpartjait
alkotják. A vízkészletek és a vízfelszín bármilyen változása így több millió
embert érint.
Az érintett országok (jelesül India) aggódik
Kína siettetett fejlesztési politikája, valamint a gátépítések és vízelterelési
műveletek hatása miatt. Egy indiai elemző szerint már 2009-ben megkezdődhet a
Brahmaputra kínai részének elterelése, Kína vízigényének kielégítése végett.
,,A Sutlej folyó már létező duzzasztógátja és a Brahmaputrán tervezett műveletek
által Kína hatalmában tartja az Indiába jövő folyókat.'' magyarázta el M.S.
Menon az Indiai Öntözési és Csatornázási Nemzeti Bizottság egy korábbi tagja
egy tanulmányában. ,,Például ha a kínaiak elterelik a gleccserek olvadása
közben keletkezett vizet és azt kiengedik a monszun ideje alatt, India öntözési
és energiaprojektjei láthatják kárát.'' Menon kihangsúlyozta, hogy például a
Brahmaputra tibeti részének néhány évvel ezelőtti áradása nagy pusztítást
végzett Arunachal Pradeshben és ez ellen gátakkal sem lehetne védekezni.
,,Habár Kína ezt tagadja, a szatellitek képei szerint az erre a célra rendelt
szerkezetek hibásak.''
Jelenleg semmilyen egyezmény nem
szabályozza Kína és India
közös folyóinak sorsát, ami azt jelenti, hogy Kína nem felelős Indiával szemben
a víz elterelése, gátak és egyéb veszélyes műveletek következményeiért.
Legutóbb azonban Kína érdeklődést mutatott az iránt, hogy részt vegyen Indiával
közösen egy 2006 novemberében elindított, az érintett folyókra irányuló vízügyi
kutatómunkában.
A klímaváltozás is a Jangce és a
Sárga-folyó forrásánál levő lápok felengedésének, valamint a folyók vízmennyiség
csökkenésének oka. A kínai állami hírügynökség, a Xinhua, kutatási eredményeket
közölt le a Hegyi Környezet és Veszélyek Intézete tudósaitól (Kínai Tudományos
Akadémia), akik negyven évig tanulmányozták a Tibeti-fennsík lápjait, és megállapították,
hogy a lápok több mint tíz százaléka kiengedett. Csak a Jangcébe betáplálódó
lápok 29%-kal csökkentek. A megnövekedett esőzések ellenére a lápok vízszintje
csökken a globális felmelegedés miatti gőzölgés miatt.