székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Az alábbi részletek Zsao Ziyang volt kommunista párti vezető
és miniszterelnök hangfelvételeinek fordításából származnak. Zsao Ziyangot
megfosztották tisztségeitől, miután nem volt hajlandó erőszakot alkalmazni a
Tinanmen téren 1989-ben demokráciáért tüntetőkkel szemben. A titkos hanganyag
betekintést enged a kínai politika színfalai mögé.
Első rész, negyedik fejezet
A leszámolás
Június
harmadika éjszakáján, miközben a kertben üldögéltem családommal, lövések
hangjára figyeltem fel. A tragédia, amely sokkolta a világ közvéleményét,
megállíthatatlannak bizonyult.
Ezt a
szöveget három évvel a június negyedikei események után vetettem papírra. Sok
év telt el azóta. A résztvevő aktivisták nagy részét letartóztatták,elítélték,
többször vallatták, ha nem tudott
külföldre menekülni. Kevesen tudtak. Az
igazság mostanra kiderült. Ebben az esetben a következő kérdéseket is
megválaszolták:
Első:
Megállapították, hogy a diák mozgalom egy „előre eltervezett konspiráció” volt, párt és szocializmus ellenes elemek vezetésével. Meg kell kérdeznünk, kik
voltak ezek a vezetők? Mi volt a tervük? Milyen bizonyítékok vannak ezen
állításoknak az alátámasztására? Azt is mondták, a pártból is voltak segítőik
az összeesküvéshez. Kik voltak ezek?
Második:
Azt is mondták, hogy az esemény célja a Kínai Népköztársaság megdöntése, a Kommunista
Párt hatalomtól való megfosztása. Hol a
bizonyíték? Akkoriban azt mondtam, az emberek azt kérik, tegyük jóvá
tévedéseinket, nem pedig, hogy bontsuk le a jelenlegi rendszert. Sok év alatt
vajon milyen eredményeket értek el a kihallgatások, mennyi bizonyíték gyűlt
össze? Vajon nekem, vagy nekik volt igazuk? A száműzött aktivisták közül sokan
mondták, hogy június negyedike előtt hittek a párt reformálhatóságában. De az ott történtek után, belátták, ennek képtelenségét,
és csak ezután fordultak szembe vele. A tüntetések során sok szlogen és követelés
előkerült, de az infláció kérdését érintők feltűnően hiányzott közülük, annak
ellenére, hogy akkoriban ez egy aktuális és súlyos probléma volt. Ennek a
problémának a felvetésével sok támogatót szerezhettek volna, mozgalmuknak az
egész társadalomból támogatókat szerezhettek volna. Ha a cél a Kommunista Párt
hatalmának megdöntése volt, miért nem használták ki ezt az érzékeny pontot? Ha
tömegek fellázítása volt a cél, nem lett volna egyszerűbb ehhez hasonló kérdéseket
középpontba állítani? Visszatekintve,
nyilvánvaló, hogy a diákok azért nem hozták szóba a kérdést, mert tudták, hogy
az infláció ügye a reformprogram része, ha mozgósító erőként használják, azzal
tönkretehetik a reformfolyamatot.
Harmadik: Bebizonyítható,
hogy a igaz az állítás miszerint június negyedikén „ellenforradalmi zavargás”
történt? A diákok az eseményen fegyelmezettek voltak. Több beszámoló leírja,
hogy ha a Népi Felszabadító Hadsereget megtámadták, sokszor a diákok keltek
védelmükre. A város lakói közül sokan elzárták az utat, amin az NFSZ katonái
bejuthattak volna a városba. Miért? Mert meg akarták dönteni a
Népköztársaságot? Természetesen, ha sok elégedetlen
ember gyűlik össze, mindig van egy kisebbség, aki esetleg meg akarja támadni a
katonákat. Kaotikus volt a helyzet. Könnyen elképzelhető, hogy néhány
bajkeverő, kihasználva a lehetőséget a rendzavarásra, de hogy lehet őket a
diákok és békés polgárok többségével összemosni? Mostanra ezeket a kérdéseket
meg kellene válaszolni.
Zsao beáll a
sorba
A másik kérdés, az volt hogyan
kezeljük azokat, akik részt vettek az eseményekben.
A Liberalizáció
Ellenes Kampány nem csak teoretikus nézőpontból szemlélhető. A legkomolyabb
problémákat az a kérdés okozta nekem, hogy büntessem-e az embereket, hogyan
csökkentsem azok körét, akik kárt szenvednek. A kampány kezdetétől sok idősebb
pártvezető lelkesen követelte rengeteg ember megbüntetését. Teng Hsziao-ping
mindig is hitt benne, hogy a Párt liberalizálási kísérletében résztvevőket
súlyosan meg kell büntetni. Vang Zsen és más öregek ezt ugyanígy gondolták. A
Deng Liqunhoz és Hu Quiomuhoz hasonlók még lelkesebben ragadták volna meg az
alkalmat, hogy bizonyos embereket elpusztítsanak és ebből hasznot húzzanak.
Ilyen körülmények között nehéz volt
bizonyos embereket megvédeni, de még az áldozatok számának csökkentése is
nehézségekbe ütközött, nem beszélve az okozott kár mérsékléséről. Ezért a Négyes Számú Dokumentum vázlata szigorú
határokat jelölt ki a büntetések számára, melyeket azok kapnak akik a
kampány során hibát követtek el. A
Dokumentumban ez így szerepel: „A
nyilvánosságra hozandó és adminisztratív büntetéseket a Központi Bizottságnak
végrehajtás előtt engedélyezni kell és azt a néhány befolyásos párttagot kell
hogy sújtsa, akik nyíltan támogatták a burzsoá liberalizmust és többszöri
felszólítás után sem látták be nézeteik hibás voltát. „(…)”Azon párttagokkal
szembeni kritikára, akik hibás nézeteket vallanak, más tagok számára a
párttaggyűléseken lesz mód. A hibás nézeteket vallóknak lesz módjuk kifejteni
álláspontjukat. A gyűléseknek nyugodt légkörben kell lezajlania.”
A nemzeti Propaganda Testület
vezetői ülésén és más alkalmakkor is érveltem az együttműködés mellett, akár
azokkal is akik téves, vagy hibás nézeteket vallanak. Úgy gondoltam, ezzel
szert tehetünk a nép döntő többségének támogatására kulturális és elméleti
síkon egyaránt. Így érveltem: „A teoretikus, illetve a kulturális területen
tevékenykedő párttagok között, ott vannak azok is akik ugyan tisztán
ragaszkodnak a Négy Alapelvhez, de egy kicsit merevek, konzervatívok, vagy lelkes reformpártiak akik
téves álláspontot alakítottak ki. Nem ítélhetjük az előbbi nézeteit
dogmatikusnak, az utóbbiét pedig liberálisnak. Inkább tanítani és kellene őket,
miközben együttműködünk velük. Miközben
az Anti-liberális Kampányban tevékenykedtem,
szándékosan kiemeltem azt, hogy a túl liberálisokat és a túl
konzervatívokat egy csoportba kellene sorolni, azok közé akik letérnek a helyes
útról. Mindennek célja az ártalmak
mérséklése volt.
Negyedik rész, negyedik fejezet
Felkészülés a nagy eseményre
Mindemellett, több mint harminc éve szocializmusban éltünk.
Hogy magyarázzuk el a változást azoknak, akik az ortodox szocialista eszmékhez
ragaszkodnak? Az egyik lehetséges magyarázat az volt, hogy túl korán vezettük
be a szocializmust, ezért újra teret kell engednünk a demokrácia számára. A
másik lehetőség annak állítása volt, hogy Kína a kapitalizmus megismerése
nélkül vezette be a szocialista rendszert, tehát egy bizonyos mennyiségű
kapitalista intézkedés bevezetése szükséges.
Egyik érvelés sem nélkülözte a racionalitást, de lehetőséget
biztosítottak a teoretikus vitákra, ami szakadáshoz vezethetett volna. Az ilyen
fajta érvelés sosem nyert elismerést. Legrosszabb esetben a kár a reform korai
végét is jelenthették volna.
Mikor 1987 tavaszán
a 13. pártkongresszusi beszámolóra készültem, sokat gondolkodtam a probléma
megoldásán. Arra a következtetésre jutottam, hogy a „szocializmus kezdeti
stádiuma” a legjobb kifejezés, nem csak azért, mert elfogadott, és mert
elismerő a szocializmus évtizedes alkalmazását illetően, hanem, mert benne van
a „kezdeti stádium” is, amivel felszabadíthatjuk magunkat az ortodox
szocialista elvek megkötései alól. Vissza tudunk lépni egy korábbi pozícióba,
és könnyebben be tudunk vezetni reformokat.
Harmadik rész
negyedik fejezet
Lépésben
Az ok,
amiért oly mértékben érdeklődtem a gazdasági reformok iránt és elszántam magam
a reformok véghezvitelére, az volt, hogy elengedhetetlennek láttam a gazdasági
rendszer gyökeres átalakítását az ott fellelhető problémák megoldásának
érdekében. A rendszer gyengeségeinek ismerete nélkül nem láttam volna olyan
sürgető szükségét a változások végrehajtásának. Természetesen a felismerés után közvetlenül kísérleteim csak
tapogatózó jellegűek voltak. Sok javaslatom tüneti kezelésre szolgált, az
alapvető gond megoldásához ezek a javaslatok elégtelenek voltak.
A
legfontosabb felismerés a problémák megoldásához az volt, hogy a kínai
gazdaságot piacgazdasággá kell átalakítani, ehhez pedig a tulajdonjogviszonyok
átalakítására van szükség. Idáig csak gyakorlati tapasztalatok, előrenyomulások,
meghátrálások hosszú során át jutottam el.
De hol volt a problémák gyökere? Eleinte ez számomra sem
volt világos. Akkoriban a gazdasági hatékonyság növelése volt a fő törekvésem.
Mikor Pekingbe érkeztem, a gazdasági kérdésekben nem a termelési adatok
számainak, vagy a gazdasági teljesítmény növelésének üteme volt az első amit
figyelembe vettem, hanem a teljesítmény hasznának a kínai néphez való
eljuttatása. A két-három százalékos növekedési ütem a fejlett kapitalista
országokban nagyon jónak, hasznosnak minősült
volna, Kínában viszont, miközben a kínai gazdaság évi tíz százalékkal nőtt, a
lakosság életviszonyai nem javultak.
Arról, hogy az új útvonalat hogy határozzuk meg, nem
voltak átgondolt elképzeléseim. Az egész onnan indult, hogy szerettem volna
hatékonyabb működésre bírni a gazdaságot. Ez a kiindulási pont nagyon hasznos
volt, mert az emberek látták az intézkedések gyakorlati hasznát. A gazdasági
hatékonyság növelésének jelszavával, hosszú bizonytalanság után, végre
rátaláltunk a helyes útra.
Harmadik rész hetedik
fejezet
Fájdalmas nyitás
Az
országban két gazdasági szektor létezett egymás mellett, az egyik a piaci
alapú, a másik a tervgazdaság. A mi dolgunk az volt, hogy miközben a piaci
alapút fejlesztjük a tervgazdaság részarányát csökkentjük. A kettő együttlétezése miatt, ha az egyik
jelentőségét növelni akartuk, a másikét mindenképp csökkenteni kellett. Ahogy a tervgazdaság szerepe csökkent, úgy erősödött
a piaci alapú magángazdaságé.
Abban az időben
a piacgazdaság meghatározó elemei a mezőgazdasági, könnyűipari termékek, a
textilipar, voltak. A gazdaság azon területei ahol komolyabb termelőeszközökre
volt szükség tervgazdasági alapon működtek.
Ha ezeknek egy részét nem tudjuk magánvállalkozássá alakítani, a
feltörekvő piaci szektor nem tud fejlődni. Ha a szabad piacon nem lehet termelőeszközökhöz
hozzájutni, akkor például a szén és beton előállító kisvállalkozók hiányában
egész szektorok fognak szenvedni a nyersanyaghiány miatt. Bár alapvető változás
a tervgazdaság és az állami tulajdonú vállalatok szerepét illetően több mint
tíz évig nem történt, mégis elindult egy folyamat, melynek során a tervgazdaság
szerepe csökkent, a piacgazdaságé pedig nőtt, ennek előnyös hatásai
tagadhatatlanok voltak.
Hatodik rész, ötödik
fejezet
Az út előre
Természetesen elképzelhető, hogy a jövőben
a parlamentáris demokráciánál fejlettebb rendszert találjunk ki, de ez a jövő. Jelenleg nincs ennél jobb
rendszer.
Erre alapozva azt mondhatjuk, hogy
ország modernizálásához nem csak a
piacgazdaság szükséges, hanem a demokratikus intézményrendszer kialakítása is.
Másként az országnak nem lehet egészséges, modern piacgazdasága, ahol a törvény
uralma garantált, hanem olyan problémák sora merül fel, mint számtalan fejlődő
országban, köztük Kínában is: a politikai hatalom áruba bocsátása, burjánzó
korrupció, és a társadalom szegényei és
gazdagjai közötti szakadék kialakulása.
Utólag végiggondolva,Kínának nem volt könnyű végrehajtania a
Reform és Nyitás programját. A kínaiak gyanakvóan tekintenek azon ügyek szereplőire,
amelyek külföldiekkel vannak kapcsolatban, a reformerek is sok támadásnak és
vádnak voltak kitéve. Az emberek féltek, hogy kihasználják őket, Kína szuverenitása veszélybe kerül, vagy
büszkeségük sérül.
Rámutattam, hogy a külföldiek, akik pénzt fektetnek be Kínában, félnek, hogy a politikai helyzet megváltozik, de nekünk mitől kell félnünk?