székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Az alábbi interjúkat a TibetPress készítette 2009 májusában dr. Ördög Istvánnal a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal menekültügyi igazgatójával, valamint dr. Győző Gáborral, a Helsinki Bizottság emberi jogokat védő szervezet ügyvédjével, aki a három tibeti menekült jogi képviselője.
TibetPress: Milyen nehézségekkel kell megküzdeni a BAH-nak a menekültügy kérdésköréből, és mennyire integrálódik a menekültügy helyzete az Európai Unió gyakorlatához?
dr. Ördög: 2008. január 1-jével lépett hatályba az új menedékjogi
törvény, mely teljes mértékben harmonizálásra került a releváns Európai Uniós
irányelvekkel. Általánosságban elmondható, hogy a magyar jogalkotás sokszor élt
azzal a lehetőséggel, hogy a szigorú irányelvi szabályozás helyett, a
menedékkérőkre és a nemzetközi védelemben részesített külföldiekre vonatkozóan
kedvezőbb nemzeti szabályozást vezetett be. Európai szinten a jelenlegi magyar
szabályozás - humanitárius szempontból - az elsők között van. Uniós szinten
távlati célként került meghatározásra az úgynevezett Közös Európai Menekültügyi
Rendszer, mely (pl. közös képzések tartásával, közös ország-információs
adatbázis felállításával) elősegítené, hogy uniós szinten egységes színvonalú,
megalapozott döntések szülessenek.
TibetPress: Mi a magyarországi
menekültügy - ha lehet így fogalmazni - filozófiája és általában nem jár-e
beláthatatlan következményekkel a menekült áradat?
dr. Ördög: Magyarország először, mint menekülteket kibocsátó ország
írta be magát Európa történetébe, 200.000 magyar hagyta el az országot az
'56-os forradalom kitörését követően. 1989 óta fogadunk menekülteket a Genfi
Egyezménnyel összhangban. A tevékenység, melyet a menedékjogi szakterület
folytat humanitárius jellegű ugyan de nem szabad megfeledkezni arról, hogy
egyben olyan kötelezettségeken alapul melyeket Magyarország nemzetközi
szerződésben vállalt. A magyar menekültügyi rendszer a dél-szláv háborúk elől
menekülő több tízezres menekülthullámot, azaz tömeges beáramlást is kezelt, a
területen dolgozó szakemberek magasan képzettek és felkészültek. Jelenleg igen
magas a befogadó intézményekben elhelyezett menedékkérők száma, mely komoly
kihívást jelent, európai viszonylatban azonban ez egyelőre nem jelent extrém
migrációs nyomást (uniós tagállamok lakosság - arányokhoz viszonyítva)
TibetPress: A magyarországi menekültügyi helyzetet és megoldásokat, vagyis döntéseket mennyire befolyásolják a bel és külpolitika elvárások, valamint fiskális lehetőségek?
dr. Ördög: A menedékkérelmekről a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal dönt, mint menekültügyi hatóság, a döntéseket a Fővárosi Bíróság előtt lehet megtámadni. A Közös Európai Menekültügyi Rendszer felállítása (várhatóan 2012-ig) esetén is a tagállamok szuverenitása megmarad az egyedi döntéseket illetően. Több olyan EU-s vezetői / szakértői fórum működik jelenleg, mely az egységes európai döntéshozatalt hivatott elősegíteni. Nincsen sem bel- sem külpolitikai nyomásgyakorlás / beavatkozás a döntéshozatalba. A tárgyi ügyekben a független és objektív ország-információs források alapján kerül megítélésre egy adott származási ország biztonságossága. A költségvetési keretek között különféle költségtakarékossági intézkedéseket vezettünk be, a menekültügyi döntések eredményét értelemszerűen nem befolyásolhatják megszorítások. Financiális indokokkal nem lehet alátámasztani szigorítást, ennek garanciáját a Fővárosi Bírósági, ügyészségi kontroll valamint a civil szervezetekkel való együttműködés jelenti.
TibetPress: A menekültügyek kezelését miből finanszírozza a magyar állam?
dr. Ördög: A Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal önálló költségvetési szervként szerepel a költségvetési törvényben. Az állami források mellett sok pályázatot nyújtunk be különféle alapokhoz, melyből milliárdos nagyságrendű összeg származik. Ennek döntő hányadát menekült ellátási költségekre és integrációra fordítjuk.
TibetPress: A Magyarországon tartózkodó tibeti menekültek helyzetével alapítványunk is sokat fogalakozott. Minden körülményt ismerve, hogyan lehetséges, hogy ez a pár tibeti nem jogosult nem hogy menekült státuszra, de még oltalmazott státuszra sem? Tibetben, a kínai hatóságok több mint ötven éve nemzetközi fórumok előtt bizonyítottan, súlyosan megsértik az emberi jogokat. Tulajdonképpen mit kellene nekik bizonyítani, ahhoz, hogy menekültek legyenek?
dr. Ördög: Természetesen a Hivatal konkrét ügyekben nem ad tájékoztatást
a sajtónak, ugyanakkor általános jelleggel megállapítható, hogy a
menedékkérelmek elutasításának döntő oka a személyes fenyegetettség hiánya,
illetőleg a nem kellően valószínűsített menekülési történet. A menekültkénti
elismerés szigorú jogszabályi feltételekhez kötött, ettől eltérni nem lehet.
Statisztikáink tanúsága szerint menekültként illetve oltalmazottkénti
elismerésben elsősorban válságövezetekből érkező külföldiek részesülnek (irakiak,
szomáliaiak, afgánok). Ez a trend egyébiránt összhangban van az Európai Uniós
folyamatokkal. Amennyiben valaki nem ért egyet a döntésünkkel, a bírósági
jogorvoslat lehetősége nyitva áll előtte.
TibetPress: A tibeti menekültek
jelenlegi humanitárius státusza az érintetteket lehetetlen helyzetbe hozta és
az ország általános szociális helyzetét is tovább rontja. Miért vállal egy nem
igazán jó helyzetben lévő ország olyan terheket, amiket nem tud
teljesíteni?
dr. Ördög: A tibeti menedékkérők befogadotti státuszban részesültek, mely egyfajta ideiglenes védelem biztosítását jelenti. Ehhez a státuszhoz, melyet az idegenrendészeti hatóság évente felülvizsgál, különböző jogosultságok fűződnek: a külföldiekkel azonos feltételek és szabályok szerint szabadon vállalhatnak munkát, gyermekeik iskolába járhatnak és nemzeti útiokmányuk valamint tartózkodási engedélyük birtokában utazásra is jogosultak. A korábbiakban elmondottak szerint a menekültügyi intézményrendszer fenntartása humanitárius hagyományokon és szolidaritáson alapul, ugyanakkor egyben nemzetközi kötelezettségvállalás is. A magyar befogadási rendszer által nyújtott szolgáltatások európai színvonalúak!
Győző Gábor: A menedékjogról szóló 2007. évi LXXX. tv. a következő
státuszokat ismeri, és ezeket most megpróbálom összefoglalni:
- Menekült-státusz: ez a Genfi Egyezményben meghatározott "klasszikus" státusz; az a menekült, aki az állami szervek vagy nem állami üldözők általi üldözés veszélye fenyegetne a származási országában az oda történő visszaküldése esetén (utóbbi esetben természetesen feltétel az is, hogy az állami szervek ne legyenek képesek/hajlandóak védelmet nyújtani), és ez az üldözés meghatározott okok (faji, nemzetiségi hovatartozása, vallása, politikai meggyőződése vagy meghatározott társadalmi csoporthoz való tartozása) miatt történne. (Természetesen van még egy csomó feltétel, pl. belső védelmi alternatíva hiánya, stb., de talán a fentiek a leglényegesebbek). Fontos, hogy ehhez a státuszhoz - pontosan azért, mert a fent meghatározott okok miatt kell fenyegetnie az üldözésnek - szükséges némi személyre szabottság, de természetesen nem olyan mértékű, hogy például tudnak a hatóságok konkrétan az adott személyről, és ha leszáll a gépe, akkor rögtön elviszik.
- Oltalmazott-státusz: ez egy
uniós jogszabályra épül, és a Kvalifikációs Irányelv átültetési kötelezettsége miatt
került a magyar menedékjogba. Ez az irányelv ugyanis létrehozta az úgynevezett
kiegészítő védelem intézményét, amire akkor jogosult a kérelmező, ha nem
menekült, de a származási országában halálbüntetésnek, kínzásnak, embertelen,
megalázó vagy kegyetlen bánásmódnak vagy büntetésnek lenne kitéve, vagy a
polgári személy életét vagy testi épségét nemzetközi vagy belső fegyveres
konfliktus során alkalmazott megkülönböztetés nélküli erőszak folytán érné
súlyos fenyegetettség. A súlyos
sérelemnek az utóbbi kategóriája speciális, és kifejezetten a
háború/polgárháború sújtotta országok polgári lakosságának hivatott védelmet
nyújtani; legutóbb az Európai Közösségek Bírósága is úgy értelmezte ezt a
fogalmat, hogy a fegyveres konfliktus során alkalmazott erőszaknak kitettség
önmagában megalapozza az ilyen védelmi jogosultságot. A két előbbi kategória pedig gyakorlatilag az
Emberi Jogok Európai Egyezménye 3. cikkének átültetése, amely mindezek
"elkövetését" tiltja, amelybe természetesen beleértendő az is, hogy
nem lehet valakit visszaküldeni olyan országba, ahol ilyennek lenne kitéve.
Természetesen, ezekben a kategóriákban is kell, hogy legyen valamelyest
személyhez kötött fenyegetettség, hiszen a Strasbourgi Bíróság is csak akkor állapítja
meg a fenti cikk megsértését, ha valós volt a veszélye a fenti cselekmények
bekövetkeztének. Magyarán az oltalmazott-státuszhoz is az üldözéshez hasonló
súlyosságú cselekményeknek kitettség szükséges, ám egyrészt a menekülthöz
képest nincs annyira meghatározva, hogy milyen okból kell, hogy fenyegessen az üldözés
(a halálbüntetésnél, illetve az embertelen bánásmódnál egyáltalán nem releváns,
hogy miért történne, a harmadik esetnél pedig értelemszerűen "csak" a
háborús/polgárháborús állapot léte szükséges). A BÁH viszont ezt a kérdést úgy értelmezi,
hogy ugyanolyan szorosabb kapcsolatnak kell fennállnia, mint a menekültnél,
azaz az oltalmazott szerintük gyakorlatilag olyan menekült, akinél van valami
konkrét ok, de ez az ok nem a Genfi Egyezményben felsorolt okok közül való.
- Befogadott-státusz (pontosabban a visszaküldés tilalmának megállapítása)
pedig ugyanúgy a halálbüntetés, illetve az embertelen (stb.) bánásmód
veszélyére alapul. A BÁH értelmezése szerint ezt kell adni akkor, ha az
embertelen bánásmód veszélye "általános", nem a kérelmező személyéhez
köthető. A mi értelmezésünk szerint a befogadott-státusz úgynevezett végső
védőháló akkor, ha a menekültkénti vagy oltalmazott-státusz elismerésből
kifejezett kizáró okok (pl. emberiség ellenes bűncselekmény elkövetése) miatt
vannak kizárva, nem lehet az "általános" fenyegetettségre hivatkozni,
hiszen ez nem vezethető le az EJEE 3. cikkéből, márpedig mind a befogadott,
mind az ilyen okból oltalmazott esetében ezt kell figyelembe venni.
Ez az értelmezési rendszer a BÁH
részéről az utóbbi időkig – különböző ügyekben kifejtett érveléseken keresztül
- alakult ki, az, hogy mennyire konzisztens ehhez képest a döntéshozatal, már
más kérdés: nem teljesen következetes a döntéshozatal, bár az is igaz, hogy
akiket a súlyos sérelem első két kategóriája (tehát nem a háborús/polgárháborús
helyzet) alá lehet vonni, azokra a befogadott-státuszt állapítja meg.
Győző Gábor: Az, hogy a tibetiek nem menekült-státuszt kaptak,
egyértelműen hibás jogértelmezés eredménye. A BÁH valószínűleg azt a speciális
helyzetet nem látja át, hogy Kínában főszabály szerint minden tibeti elnyomás alatt
él, akár pusztán a tibeti léte miatt, akár (még emellett) a vallásgyakorlása
vagy politikai véleménynyilvánítása miatt, amely okok egyértelműen a Genfi
Egyezmény hatálya alá vonhatóak. Az pedig, hogy egy teljes
országot/népcsoportot tartanak (több okból is) elnyomás/üldözés alatt, nem
releváns a menekültkénti elismerés szempontjából, hiszen nem az üldözött
csoport mérete dönti el, hogy az adott csoporthoz tartozók üldözés veszélyének
lennének-e/vannak kitéve.
Azt gondolom, hogy probléma volt,
hogy az általunk jelenleg képviselt ügyfelek az alaphatározatuk meghozatalát
követően nem fordultak bírósághoz, csak most, a befogadott-státuszuk hivatalos felülvizsgálata
során. Ez a jelenlegi eljárásban elvileg nem jelentene problémát, mert a
BÁH-nak ugyanúgy vizsgálnia kellett a menekültkénti elismerésre jogosultságot,
és nincs olyan korlátozás a törvényben, hogy csak a korábbi határozatot
követően felmerült új körülményeket vagy bizonyítékokat lehet vizsgálni, de a
gyakorlat alapján úgy látszik, hogy a menekültkénti elismerés valódi újraértékelésére
kisebb hangsúlyt fektettek, mint az oltalmazottkénti elismerés lehetőségére.
Győző Gábor: A múlt heti tárgyalás alapján az eredmény nehezen
jósolható meg. Reméljük, hogy a bíróság a mi jogértelmezésünket fogadja el az oltalmazott-státusz
elismerés tekintetében, illetve figyelemmel lesz arra is, hogy ezekben az
esetekben a menekültkénti elismerés is igencsak indokolt lenne.