székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
A történelmi
hagyománynak megfelelően a Karmapa nem lehet a tibetiek legfőbb
vallási vezetője. A hagyományt meg kellene
változtatni.
Száműzöttek
könyörgése: Boldogulhat-e a Karmapa ott, ahol a Dalai Lámának
nem sikerült célt érnie?
A Karmapa egy roppant
helyes fiatalember, jókiállású vékony fiú bordó-arany
öltözékben. A Karmapa egy még iskoláskorú fenség, akit
mindenki meghajlással üdvözöl, bármerre is jár.
Gond nélkül vált
kínairól tibetire, esténként koreai nyelvet tanul és
alkalmanként udvarias hangon javítja ki a nem megfelelően fordító
angol tolmácsot.
Ideiglenes
főhadiszállásán, a kelet indiai Bodh Gaya külterületén
található újonnan felépített kolostorban, néhanapján
fel-felbukkan alkonyatkor, amikor is udvari kötelezettségei között
kisétál a magasra épített teraszra, ahonnan megfigyelheti a
földeken dolgozó asszonyokat.
A mostanra már 24 éves,
jó megjelenésű, borotvált fejű Karmapa 1985-ben egy nomád
családban született. Akkor azonban néhány szerzetes, akik új
vezetőjük megkeresésére indultak, meg is találták őt
Kelet-Tibetben. Hét éves korában emelték trónra, a Kagyü vonal
buddhista vezetői vonalának XVII. reinkarnációjaként.
14 esztendősen drámai
módon kényszerült elhagyni szülőföldjét, havas hágókon
keresztül menekült Nepálba, majd később Indiába, ahol is
csatlakozott a már száműzetésben élő tibeti vezetőhöz, a
Dalai Lámához. A diaszpórában élő tibetiek azon nyomban valami
egészen különlegeset véltek felfedezni a Karmapában, mentorának
mélységes személyes karizmáját, melyet átjárt az ifjúság
életereje. Néhányan már akkoriban is egy saját jogán
potenciális vezetőt láttak benne.
A Dalai Lámának nincs
párja az élő tibeti istenségek között. (a Dalai Lama Csenrézi
számtalan emanációja közül az egyik. – a fordító
megjegyzése) Mint a Gelugpák, a legnagyobb tibeti vallási közösség
első embere, ő népének elismert és nagyra becsült vezetője.
Megkapta a Béke Nobel-díjat, az egész világon vannak hívei,
akiket maga mellé állított pusztán morális erejével. Valahogy
mindig elérte, hogy Tibet igazának zászlaja alatt összefogja a
békétleneket.
Egyetlen, ám kulcs
fontosságú dologban a Dalai Láma nem ért el eredményt: Kína még
a legbékésebb kérelmét is elutasította, már ami Tibet
autonómiájára és kulturális szabadságára vonatkozik.
Márciusban lesz 50 éve annak, hogy a Dalai Láma száműzetésbe
kényszerült. Bizonyos tibeti körökben hisznek abban, hogy a
Karmapa képes lesz eredményt elérni ott, ahol a Dalai Lámának
nem sikerült. Megtörténhet, mégpedig abban az esetben, ha minden
hagyomány és precedens ellenére, lehetőséget kap arra, hogy
vezethesse a tibeti népet.
A tibetiek körében,
csakúgy, mint a náluk kevésbé misztikus mozgalmak körében, a
hatalmi váltás nagyon trükkös ügymenet. A most 73 esztendős
Dalai Láma könnyedén kilábalt kisebb betegségekből, ennek
ellenére nyíltan beszéd tárgya halála vagy akár alkalmatlansága
a feladat betöltésére- ezen módon sürgetve a száműzetésben
élő tibetieket a jövőbeli események megtervezésére.
A hagyomány szerint a
XIV. Dalai Láma alapvetően saját magának adja majd át a
hatalmat, amikor is reinkarnálódik halála után. A tibeti
buddhizmus egyik legizgalmasabb rituáléjának előírása szerint
néhány szerzetes, mint a kutató csapat tagjai, látomásokat,
álmokat, távoli tájakon megjelelő misztikus szimbólumokat
értelmez és fejt meg, aztán lóhátra pattanva elindulnak
felkutatni és trónra emelni egy kisgyereket, a következő Dalai
Lámát. A baj csak az, hogy mindez legalább 20 évet vesz igénybe
mire egy megfelelően, hihetően kinevelt, a helyét minden
szempontból megálló felnőtt embert állíthatnak népe élére.
Napjainkra és korunkban nincs olyan politikai mozgalom – különösen
az, amelyet Kína határozottan le akar törni- mely képes lenne
túlélni egy 20 éves várakozási időt.
„A kínai kemény
vonalas stratégia a jelenlegi Dalai Láma elmúlása után is
fennmarad, a tibeti mozgalom kudarcba fog fulladni vagy darabjaira
hullik.”- mondja Lobsang Sangay, a Harvard Jogi Karának egyetemi
tanára. Lobsang Sangay részt vett azon a mostanában megrendezett
konferencián, ahol a nyugat indiai Dharamsalában, a száműzöttek
fővárosában élő tibetiek jövőjéről tárgyaltak. „ A kérdés
tehát az, létezik valahol valaki, aki a helyére léphet? Mi
történik majd a tibeti mozgalommal, ha egyszer ő elmegy? Ez a nagy
kérdés.”
Lobsang egyike azoknak,
akik állítják, a kérdésre megvan a tökéletes válasz: a
Karmapa átmenetileg betöltheti ezt a feladatot. Igaz, hogy egy más
vonal képviselője, ezért aztán nem lehet Dalai Láma, ellenben
betöltheti a régens szerepét addig, amíg az elkövetkezendő,
reinkarnálódott Dalai Láma felnőttkorba nem ér. A Karmapa
felkészült erre a feladatra, részben mert megszemélyesíti
népének történelmét,- az elnyomás, a menekvés és a száműzetés
történetét, mely sokban hasonlít a Dalai Láma személyes
történetére. A Dalai Lámáéra, aki 1959-ben közönséges
katonának öltözve menekült el Lhászából. A Karmapa 1999-ben
kényszerült elhagyni hazáját, abban az időben, amikor kínai
nyomásra fel kellett volna adnia a Dalai Lámát. Ehelyett
csatlakozott inkább a már száműzetésben élő szellemi
vezetőhöz, miután december derekán átkelt a Himaláján. A 6
millió tibetiből úgy 150 ezren hasonló utat jártak be a
száműzetésig.
Patrick Symmes Newsweek