székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
2009 március 7. Free Tibet Blog
Beszélgetés
a Columbia egyetem Tibet-szakértőjével a háttérben zajló
eseményekről, az elmúlt száz év legnagyobb diplomáciai
baklövéséről, Tibettel kapcsolatos előítéleteinkről, és “a
nagy sztoriról”.
Barnett
professzor igazgatja a Modern Tibeti Tudományok kurzusát az
amerikai Columbia egyetemen. 2000 és 2005 között a lhászai Tibet
egyetem számára szervezett nyári programokat külföldi diákok
számára. Tucatnyi könyvet és tanulmányt írt a tibeti kérdésről,
olyan orgánumok számára publikált a témában, mint a BBC,
Guardian, Independent, a Voice of Asia, vagy a Hong Kong-i South
China Morning Post. A szintén a New York-i Columbián tanító
Robert Thurman professzorral együtt a téma legbefolyásosabb
szakértői az amerikai kontinensen.
Free
Tibet Blog: A „Foreign Policy” (magyarul: külpolitika) című
honlap tavaly márciusban készített önnel egy interjút az akkori
megmozdulásokról. Ebben ön így nyilatkozott:
„Nyilvánvalóan
szörnyű, hogy embereket brutális módon összevernek és megölnek.
De a legfontosabb, hogy a tibeti politika alakulásában történelmi
változások zajlanak. Sokkal nagyobb dolog történik itt, mint az
olimpia körüli izgalom, vagy, hogy megtervezte-e valaki ezeket a
megmozdulásokat, vagy hogy az emberek idegesek-e az előnytelen
gazdasági helyzet miatt. A történészek be fogják bizonyítani,
hogy nem vettük észre a teljes képet, ha elmulasztjuk észrevenni,
hogy mi történik itt valójában, hogy mi a „nagy sztori”.
Minden pártkádert le fognak küldeni Tibetbe, hogy meghallgassák a
tibetiek panaszait, hogy kitalálják, mi nem stimmel a politikai
gépezettel.”
Majdnem
egy év telt el azóta. Hogyan látja most a tibeti helyzetet? A
híreket olvasva nekem nem úgy tűnik, mintha a KKP odafigyelne a
tibetiekre, az elnyomás megint egyre erősebb. Növekvő katonai
jelenlét, „rabszolga felszabadítás napja”, „Kemény csapás”
kampány újratöltve, és így tovább. Ön nyilván jobban belelát
a történésekbe, mint mi, az átlagemberek. Mi a „nagy sztori”
most?
Prof.
Robert Barnett:
Ez egy nagyon jó kérdés. Egy éve azt jósoltam, hogy a KKP
diszkréten reagálni fog az egész Tibetben zajló tiltakozásokra,
meghallgatja a vidéki tibeti tömegek panaszait. Biztos voltam
benne, függetlenül attól, hogy a nyilvánosság előtt milyen
hangnemben nyilatkoztak, hogy kívülállókra kenték a problémákat,
ahelyett, hogy saját politikájukra figyeltek volna. De eddig nincs
nyoma, hogy a pártvezetés bevallotta volna egy hatalmas politikai
ballépés lehetőségét, még helyi vezetőket sem cseréltek le,
pedig ezt több alkalommal megtették olyan kínai területeken, ahol
tavaly demonstrációk zajlottak. Csak egy helyen tettek említést
némi aggodalomról, amikor egy tibeti tisztviselő Xining-ben
interjút adott egy Hong-Kong-i újságírónak, de őt többet nem
kérdezték nyilvánosan, egyszer pedig egy politikai lépéseket
emlegető pekingi tisztviselőt idézett egy indiai újságíró. Ez
volt minden, amit a tüntetésekkel kapcsolatos intelligens,
tisztességes reagálásnak lehetett nevezni a kínai kormány
részéről.
Lehet, hogy ez csak azért van így, mert nagyon
keveset tudhatunk arról, mi zajlik a kulisszák mögött, mivel a
párt rettentő szorgalmasan igyekszik elkerülni a legkisebb
látszatát is annak, hogy belássa: tévedett. Elképesztő, ha
visszagondolunk arra, hogy 1980-ban a KKP akkori vezetője, Hu
Yaobang elrepült Tibetbe, és nyilvánosan bocsánatot kért az
előző harminc év elhibázott politikája miatt. Sajnos napjainkban
már senki sem bízhat abban, hogy akár egyetlen egy vezetőben is
meglenne ez az erkölcsi tartás és bátorság. Nyilván rengeteg
olyan káder van, aki tudja, hogy a változás elkerülhetetlen, de
ezt nem merik nyíltan kimondani. A novemberi Dharamszalával
folytatott tárgyalások megtagadása - melyet korábban nem
tapasztalt hevességű Dalai Láma ellenes kirohanások kísértek
példa nélküli módon élő adásban, a televízióban - drámai
jelzés volt mindenkinek, aki abban bízott, hogy van remény a
kompromisszumra. Elfojtanak minden lehetőséget a komoly
párbeszédre.
Azt
hiszem, ezt úgy kell értelmeznünk, hogy Kína vezetése be van
betonozva, be van fagyasztva az olyan bonyolult ügyekkel
kapcsolatban, mint Tibet.
Azzal, hogy
megengedték, hogy a kemény vonalas bürokraták intézzék Tibet
ügyét, hogy jóváhagyták a Dalai Láma elleni vég nélküli,
gyűlölettel teli támadásokat, a metsző, dühös nacionalizmus
olyan hullámát indították el, amely lehetetlenné teszi új
stratégiák bevezetését. Tibet és a tibeti nemzetiségiek
kérdésében ez legalább harminc évvel vetette vissza Kínát, és
vele együtt nagyon sok kínai embert is.
Egy
nem is olyan titkos megfigyelés: a Közbiztonsági Iroda civil ruhás
nyomozója munkában.
FTB:
Az elmúlt pár hónapban az európai politikusok relatíve aktívan
támogatták Tibet ügyét. A cseh és lengyel miniszterelnökök
fogadták a Dalai Lámát, Nicolas Sarkozy, az EU akkori elnöke is
találkozott vele, az Európa Parlament is állta a kínaiak
nyomását, amikor azok a dalai láma miatt lemondtak egy EU-Kína
csúcsot. Januárban a német kancellár, Angela Merkel, és a brit
miniszterelnök, Gordon Brown is azt kérte, hogy Peking kezdjen
párbeszédbe Őszentségével. Van valami észlelhető javulás
Tibet ügyében, vagy megint naiv vagyok?
RB:
Amit az előző pár hónapban az angoloktól láttunk, az az elmúlt
ötven, de lehet hogy száz év legnagyobb diplomáciai baklövése
és legerkölcstelenebb lépése volt, már ami Tibetet illeti. Egy
olyan döntésről beszélünk, amit egyetlen egy Tibettel foglalkozó
történész sem vett volna fontolóra, vagy tanácsolta volna:
Anglia egyoldalúan megtagadta annak elismerését, hogy Tibet
független állam volt a kínai megszállás előtt- és mindezt ok
nélkül. Az angolok elismerték Tibet függetlenségét, amikor
1914-ben egyezséget kötöttek vele, és ez így is maradt tavaly
októberig. Nem volt értelme visszaforgatni az idő kerekét,
elismerhették volna a jelenlegi kínai fennhatóságot úgy is, hogy
nem utalnak vissza a múltra. Így megsemmisítették az eddigi
legbiztosabb jogi alapot, amire az autonómiát követelő tibetiek
hivatkozhattak. Sok tibeti beszélni sem akar róla, sok Tibetet
segítő csoport pedig észre sem vette.
Lehet,
hogy Brown Kínával, Tibettel, és az emberi jogokkal kapcsolatos
megszólalásai őszinték, de mindez haszontalan a jogi fronton
okozott károk miatt.
A kínai
nagykövetség emberei folyamatosan és sikeresen környékezték meg
az angolokat, és ezt fogják tenni más vezetőkkel is, mivel ez a
munkájuk. Az angolok alkalmatlansága nem csak azokat aggaszthatja,
akik törődnek Tibettel, mindez azt a kérdést is felveti, vajon
vannak-e olyan diplomatáink, és olyan politikusaink Európában,
akik képesek az ilyen komplex ügyeteket megfelelően kezelni. Az
emberi jogokról beszélő nyugati politikusok nyilván őszinték -
és ezért tapsot érdemelnek- de itt nem az emberi jogokról van
szó: ez –ahogy azt Kína mindig az eszünkbe juttatja - politikai
kérdés, ami arról szól, hogy ki hozhat napi szinten döntéseket
Tibetben, és ha a nyugati politikusok eredményesek akarnak lenni,
akkor egy erőként kell fellépniük, és nem szabad hagyniuk, hogy
Kína megossza őket. Ez nagyon nehéz feladat, különösen egy
gazdasági válság közepén.
FTB:
A tavalyi dharamszálai különleges találkozó előtt egy fiatal
tibeti tisztviselő érdekes javaslattal
állt elő: azt tanácsolta, hogy a Dalai Láma figyeljen oda jobban
a kínai kormány kéréseire. Ne utazzon többet külföldre, ne
kritizálja a KKP-t, zárják le a nemzetközi Tibet irodákat, Tibet
ne legyen többé nemzetközi ügy, cserébe viszont kérje azt, hogy
legyenek közös kínai-tibeti irodák Pekingben, Lhaszában, és
Dharamszalában. Mit gondol az ilyen ötletekről, és mi lehet ön
szerint a legmegfelelőbb taktika a száműzetésben lévő kormány
számára? Egyáltalán, van-e ilyen?
RB:
Nyugatiként nem vagyok abban a helyzetben, hogy tanácsot adjak a
tibetieknek, mit tegyenek, vagy mit ne. De úgy gondolom, hogy a cikk
– attól függetlenül, hogy az ötlet jó-e vagy sem - értékes
hozzájárulás a témához. Sok hasonló tartalmú írást kaptam
tibeti értelmiségiektől Tibetből. Összemosott néhány ügyet,
ám a javaslat, hogy Dharamszála és Őszentsége szüntesse be a
nyugati aktivistákkal való kapcsolatot rövid távú, de sürgős
taktikai kérdés, miközben az, hogy a tibetiek válasszák szét a
vallást és a politikát, vagy hogy a Dalai Láma vonuljon
nyugdíjba, már jóval érzékenyebb, hosszabb távú vallási és
elvi kérdések, amelyek sokkal komolyabb tárgyalásokat
igényelnek.
Azt hiszem, hogy az új politikai ötletek segítenek
a tibetieknek, ha kicsit gyakorlatiasak, Kínához, a nemzetközi
közösséghez és a tibetiekhez egyaránt szólnak, és főleg akkor
hasznosak, ha a tibetieket átgondoltnak, és diplomatikusnak
tüntetik fel. Az ilyesfajta politikai lépésekre nagy szükség van
napjainkban, miközben Indiában az olyan akciókat bátorítják,
amelyek elkötelezettséget, érzelmeket, és őszinteséget mutatnak
fel. De ezek rosszul is elsülhetnek, mivel a tibetieket
áldozatokként mutatják be, nem pedig az ügyük képviselőjeként.
A túlzott nemzeti érzület mindig a legkomolyabb veszélyforrás
mindenféle mozgalom számára, mert ugyan összetarthat mozgalmakat,
de el is pusztíthatja azokat, mivel annyira elvakítja a
résztvevőket, hogy azok nem lesznek képesek új lehetőségeket,
megoldásokat számba venni.
A
boldog Tibet: a tibetiek mosolya elengedhetetlen része minden
Tibettel foglalkozó kínai orgánumnak.
FTB:
Amikor tibetiekről beszélünk- arról, hogy mit akarnak, hogyan
éreznek- akkor általában a száműzetésben élő tibetiekkel
azonosítjuk őket, azt gondoljuk, biztosan olyanok, mint ők. Ez
nyilvánvalóan egy helytelen nyugati felfogás, mivel nem
ismerjük/ismerhetjük őket igazán. Mik napjaink legnagyobb
tévhitei Tibettel kapcsolatban?
RB:
Azt gondolom, hogy a probléma egyik része az, hogy elvi kérdést
csinálunk Tibetből. Egy elvi problémát nem igazán lehet
megoldani, lehet miatta háborúzni, és akkor az a fél nyer,
amelyiknek erősebb a hadserege. De ez nem jó megoldás. Egy másik
országból általában így látszik egy probléma: elnagyoltan,
uniformizálva, nagyon érzelgősen hangzó jelszavakkal körítve.
Ezért nekünk, kívülállóknak - akár tibetiek vagyunk akár nem-
Tibet ügye a függetlenségről, szabadságról, és elnyomásról
szól. A tibetieket általában áldozatokként látjuk, a kínaiakat
pedig elnyomóként, jogtipróként. Sok kínai is így látja - ők
is kívülállók- számukra Tibet tulajdonjogi kérdés, vagy
valamiféle nyugati puccskísérlet.
Ezek
reménytelenül általános képzetek, és egyik sem szól az igazi
kérdésekről: vajon lehetnek-e a tibetiek döntéshozók Tibetben,
és ha igen, kik legyenek azok?
Sok
Tibetben élő tibeti is így vélekedik, de ők részletekben is
gondolkoznak: hogyan találjanak és képezzenek ki egy megfelelő
tibeti vezetőt, melyik tisztviselő képes kordában tartani a
kínaiakat, melyik tanár ismeri igazán a tibeti kultúrát, hogyan
engedélyeztessenek új kolostorokat, anélkül, hogy az magával
hozzon 10.000 új szerzetest, akik komoly politikai erőt
jelentenének, hogyan hozzanak létre egy olyan oktatási rendszert,
amelyben a gyerekek folyékonyan megtanulhatnak tibetiül és
kínaiul, hogyan csökkentsék a kínai bevándorlók számát
anélkül, hogy a kínai gazdaság jótékony hatását elveszítenék,
hogyan építsék ki a tibeti ipart, stb. Sok tibeti, különösen a
városban élők rendkívül jól ismerik a kínai rendszert,
pragmatikusan és okosan képesek tervezni, miközben elképesztően
kevés száműzetésben élő tibeti, és nyugati támogatójuk
tanulmányozta mélyebben a kínaiakat, vagy Kínát.
Vannak más,
komoly problémák is, a száműzetésben lévő közösség
„kulturális
holokauszt”
elnevezésű fogalma például nagyon zavaros, mivel a Tibetben élő
tibetiek jókora része elképesztő tudással rendelkezik saját
kultúrájáról, bizonyos területeken komolyabbal, mint az
idegenben élők egyes csoportjai. A másik furcsa dolog, hogy a
felsőfokú képzettséggel rendelkezők Kínában sokkal komolyabb
szaktudást szereznek, mint az Indiában, vagy más országokban élő
társaik. A hatóságok korlátozásai ellenére a tibeti irodalom,
költészet, művészet, hagyományos gyógyászat, iparművészet
valószínűleg sokkal jobb helyzetben van Tibeten belül, mint azon
kívül. Összességében véve nagy a szakadék a két közösség
között.
FTB:
Néhány szakértő, és újságíró úgy véli, a gazdasági
válság, a növekvő munkanélküliség, a közelgő évfordulók
miatt 2009 nagyon mozgalmas év lehet Kína számára. Mi a
véleménye?
RB:
Úgy gondolom nem az évfordulókkal lesz probléma, hanem a
tűrőképességgel- meddig bírják elviselni a tibetiek a jelenlegi
helyzetet? És meddig képes elkerülni a pekingi kormányzat azt a
szakadékot, ami aközött található, amit mond, és amit tesz? Ez
a szakadék fenntarthatatlan, és mégis gyorsan szélesedik. Például
Peking azt mondja, hogy a tibetiek teljes vallásszabadságot
élveznek, de 1996 óta a Dalai Lámához nem lehet imádkozni, a
képmásait is betiltották, a tibeti diákokat és köztisztviselőket
pedig eltiltotta a vallás gyakorlásától. Az állam azt mondja,
hogy egyenlően bánik a nemzetiségiekkel, de a tavaly márciusi
megmozdulások után általánosságban azzal vádolta a tibetieket,
hogy lázadók és terroristák, és kitiltották őket belső-Kína
szállodáiból. Ez a vád végül összeomlott. Most azt mondják,
hogy a tibetiek boldogan ünneplik az új évet, miközben tudjuk,
hogy sokan bojkottálják, és azt is mondják, hogy a tibetiek
boldogok, miközben a teljes tibeti fennsíkot lezárták a turisták
előtt. 2005 óta szinte minden Tibettel kapcsolatos kínai döntés
csak csökkentette Kína szavahihetőségét. Ez az év különösen
feszült, mert Kína Tibet feletti legitimációjának krízise
nagyon akuttá vált.
FTB:
Min dolgozik most, és mi aggasztja a leginkább?
RB:
Az egyik legsúlyosabb probléma a döntéshelyzetben lévő kínai
és tibeti tisztviselők egyre merevebb gondolkodása, akik csak
rontanak a helyzeten, ahelyett, hogy javítanának. Nagyon
nyugtalanít az a tendencia, mely szerint egyre több tibeti, és
nyugati támogatójuk hajt végre olyan politikai akciókat, amelyek
elsősorban csak az érzelmekre hatnak, az érzések kifejezéséről
szólnak, ahelyett, hogy valódi stratégiák és megoldások
kidolgozásán fáradoznának.
De
legjobban azok miatt a művelt, hozzáértő, külföldön élő
kínai értelmiségiek miatt aggódom, akik nyíltan támadják a Dalai Lámát, és a tibetieket, méghozzá olyan módon, ahogy azt
korábban csak kormánytisztviselőktől láthattuk.
Ezek okos,
pallérozott elméjű, gyakran elbűvölő entellektüellek, akik
általában megfontoltak, és nyitottak, de Tibettel kapcsolatban
érdektelenséget, és tehetetlenséget mutatnak, a szimpátia
szándékos hiányát.
Természetesen
joguk van kritizálni a száműzött tibetiek és támogatóik
gyakran leegyszerűsített és pontatlan állításait, hiszen néha
ők is tévednek. De úgy tűnik, hogy sok kínai értelmiségi
próbálja bagatellizálni Tibet ügyét, utálják a Dalai Lámát,
és nem hajlandók semmilyen szinten foglalkozni a Kínában élő
tibetiek helyzetével, miközben ők maguk folyamatosan, minden
irónia nélkül arról panaszkodnak, hogy milyen fájdalmas, amikor
Tibetről vitázva külföldiek megalázzák őket. Ismerek egy híres
kínai emberi jogi aktivista hölgyet, aki minden egyes alkalommal,
szándékosan „lámaizmusnak”
nevezi a tibeti buddhizmust, noha tudja, hogy ez milyen
lealacsonyító, és mindezt azért, mert- mint mondja- gyűlöli a
vallást. És ismerek egy kínai tanárt- a politikatudomány
professzora egy amerikai egyetemen- aki a Dalai Lámát rendszeresen
„tibeti Ajatollah-nak” nevezi. Még a gondolatát is
„undorítónak”
nevezi, hogy szóba álljon tibeti menekültekkel. Egy tapasztalt
professzorról beszélünk, akit azért fizetnek, hogy a gyerekeinket
tanítsa. És ismerek olyat is, aki azt mondja, hogy csodálja a Dalai Lámát, noha diktátorként viselkedik, és folyton megaláz
másokat. Lehet, hogy csak az ismeretségi körömmel van baj. De
lehet hogy ez csak egy érthetetlen, kellemetlen taktika néhány
kínai nacionalista részéről, akik így akarják megóvni
hazájukat a külföldi kritikáktól. A helyzet mégis az, hogy ezek
vagy befolyásos embernek számítanak Kínában, vagy a nyugaton,
vagy hamarosan azok lesznek. Remélem, hogy egyre több tibeti lép
akadémikusi pályára, szerez professzori címet, és megy tanulni
Kínába, mert valószínűleg ez az egyetlen módja annak, hogy
egyensúlyozzák Tibet bemutatásának kínai nacionalista verzióját.