székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Nemcsak a lélekszám (10-12 milliós kisebbség Kína egyik tartományában), nemcsak
a betelepítések által nemzeti identitásában egyre inkább veszélyeztetett, így
sorsában a határon túli magyarok kálváriáját is idéző, ezeréves múltra
visszatekintő nép helyzete, de őseink, homályba vesző eredetünk kérdései okán
is megdobbanthatja szívünket mindaz, ami Ujguriában az ujgurokkal és jugarokkal
történik.
Csíksomlyón is jártak
„Saját anyám, apám, rokonaim látom a templomban, ahogy szétnézek” – mondta az
ujgur küldöttség egy tagja a 2006-os csíksomlyói pünkösdön. Ha nem is nagy
gyakorisággal, de megjelennek ujgurok vendégként magyar vidékeken; népük
ugyanis a mai napig számon tartja nemzetünket. Az ujgur köztudatban minket
Nyugatra vándorolt rokonként tartanak számon. Az egykori hun birodalom örökösei
közül csak minket ismernek el leszármazottnak, a mongol törzseket nem.
Kőrösi Csoma befejezetlen útjai
Amíg a kommunista diktatúra idején zavaros politikai-hatalmi érdekek
következtében a politika rá nem telepedett a Magyar Tudományos Akadémiára,
evidenciaként kezelt kérdés volt, hogy a magyarság itt-ott még élő rokonainak,
s egykori szomszédainak kutatása folytán nem kizárólag Finnországban volna
keresnivalónk. S hogy a hantik, manysik szállásterületének tanulmányozása
mellett bizony a Kizil-kum vidékén át a hét folyó alföldjén keresztül
Kelet-Turkesztánig terjedő területen érdemes – a politikai környezet miatt
inkább úgy fogalmazhatunk, lehetne érdemes – kutakodni, hiszen e területek nem
véletlenül szerepeltek Kőrösi Csoma Sándor, később Vámbéry Ármin úti céljai
között. (Az ujgurok mai szállásterülete egyébként számos régészeti csemegét
tartalmaz a pusztai népek hagyományait kutató régészek számára, ilyen például a
Hotán oázis melletti, mintegy 20 kilométer hosszú szkíta temető.)
„Zeneviláguk igen közel áll a magyar népzenéhez, az ősi hagyományokat ételkultúrájukban
is őrzik, halottaik emlékére kopjafákat állítanak” – lám, a XIX. században
összeállított gyűjtemények, lexikonok még evidenciaként kezelték a két nép
közötti rokon vonásokat. Kőrösi Csoma Sándor utolsó útjának célja is Ujguria
volt: a zseniális kutató, a világ első tibeti szótárának és nyelvtanának
megalkotója azt remélte, a magyar őshazáról itt szerez majd újabb, nyomra
vezető iratokat.
A hagyományok szerint az ujgurok (új-ugorok) egy része a „tíz folyó”, másik
része a „kilenc folyó” mellett lakott, e két törzset a „onujgur” (tíz ujgur) és
a tokuz-ujgur (kilenc ujgur) néven ismerték. Nevük és a magyarság őseiként
nevezett unugorok között viszont csak nyelvi hasonlóság van. Tisztázatlan, hogy
őseink hol, mikor, mennyi ideig éltek térben is időben egymás mellett. Egyelőre
vitatott elmélet, hogy a később a magyarságot alkotó, a népvándorlás során a
többi törzzsel együtt mozgó népcsoportok egyike minden valószínűséggel az
ujgurokkal szomszédos szállásterületről indult útnak Nyugat felé. Egyelőre nem
kezdeményezte a magyar állam által érdemi támogatást kapó kutatócsoport, hogy
releváns minőségű és mennyiségű vérminta segítségével vizsgálják meg az ujgur
és a magyar nép rokonságát.
Őrizték identitásukat – mint a magyarok
Az ujgurok – a XIX. századi kutatási eredmények állnak rendelkezésre, azóta a
rendes és rendszeres kutatómunkát megakadályozták a térség új, diktatórikus
államai – a „törökség” délkeleti ágához tartoztak, s eredetileg Mongólia északi
részén élhettek az Orhon és a Szelenge folyó menti területeken. A törzs
mindenképpen része lehetett később a hun népek által ismertté vált
törzsszövetségnek. Hagyományaik szerint első uralkodójuk Buka kán (Kr. e.
209–174) volt, aki Tibetet és Kína egy részét is meghódította. Utóda, Lao-sang
(Kr. e. 174–158) idején vándoroltak az ujgurok mai szálláshelyükre, s
alapították meg Urumcsit.
Népük honfoglaló eleinkhez
hasonlóan jeleskedett a földművelés tudományában, természetesen kézműves és
szerszámkészítő iparuk is volt; a történészek jegyzik rúnaírásukat, mely később
speciális ujgur írásként is felbukkan. Nyelvemlékeik is ebbe a korba nyúlnak
vissza, ilyen például Bilge kán apja, Tacsam sírfelirata Kr. u. 692-ből, vagy
693-ból.
Kína évezrede próbálta bekebelezni szállásterületeiket, már csak azért is, hogy
átvegyék az ellenőrzést a Selyemút erre húzódó szakasza fölött. Bár az ujgurok
őrizték területi függetlenségüket – a VIII. században már önálló államuk is
volt –, nem egyszer harcoltak a kínaiakkal szövetségben más nomád népek ellen.
Szövetségeseik közé számított több alkalommal Tibet is; ügyesen felhasználták
az erősödő és előretörő iszlámot arra, hogy saját identitásukat, a terjeszkedő
han népességgel szembeni elkülönülésüket megőrizzék.
A függetlenség vége
Szállásterületüket, „Kelet-Turkesztánt” sokáig sikeresen őrizték a kínai
betörésektől, 751-ben például arabokkal és tibetiekkel szövetkezve verték
vissza a kínai uralkodó hadait. A területet a XIX. században szállta meg Kína,
iszonyatos, ujgur források szerint egymilliós genocidiumot hajtva végre az
őslakosság köreiben. Kína hivatalos történetírása viszont nem említi a
mészárlást. Kultúrájuk, civilizációs emlékeik rombolása azóta is folyamatos:
jelenleg Kasgar, a legnyugatibb kínai város óvárosát tervezi lebontani a
központi hatalom – a hivatalos kínai álláspont szerint modernizálják a
település arculatát.
A ma is létező Hszincsiang–Ujgur Autonóm Terület 1955-ben jött létre, ám ujgur-források
szerint a névleges autonómia korántsem jelenti a legnépesebb kínai etnikum, a
hanok beözönlésének mérséklését. A Tien-san hegységen túl élő, mintegy tízezres
lélekszámú népcsoport a jugaroké, akik a moldvai csángókhoz hasonlóan, szintén
e valószínűleg rokon népeknek tekinthető népcsoportokon belül alkotnak kicsiny
enklávét.
Mivel az ujgurok történelmük folyamán a muszlim vallást vették föl, Kína a
2001. szeptember 11-i terrortámadásokat követően radikális terroristaként
szerepeltette az ujgur szeparatistákat.
A napjainkban zajló konfliktusról
– azon felül, hogy ismerjük a halálos áldozatok ijesztően magas számát – kevés
egzakt, valós és használható információval rendelkezünk; egyértelmű viszont,
hogy erőteljes feszültségekkel jár az eredetileg többségben levő ujgurok és a
Kína belső részeiből betelepülő, jelenleg már az őshonos ujgurok lélekszámával
vetekedő, tízmilliós han etnikum együttélése. Egy magyar ember számára más
jelentést hordozhat ez a probléma, elütve Föld egyéb, távoli pontjain zajló
események sorától; nem lehet elmenni amellett, hogy egy olyan néppel történik mindez,
mely számon tartja, rokonként emlegeti nemzetünket.