székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
2009. augusztus 27./Új-Delhi
Bevezetés
1979. óta Őszentsége a Dalai Láma Középutas politkájában kifejti, hogy nem törekszik
2002-től, miután helyreállt a közvetlen kapcsolat Peking és Dharamszala között,
nyolc formális tárgyalás és egy informális megbeszélés zajlott le a Dalai Láma
képviselői és az illetékes kínai hivatalnokok között. Mindez alatt tisztáztuk,
miként lehetne az alkotmány és az autonómiáról szóló törvény keretei között,
autonóm közigazgatás alá rendelni egész Tibetet és mik ennek az előnyei..
Szerencsétlen módon a kínai hivatalnokok kicsavarták az érvelésünket és azt
mondták, Őszentsége a Dalai Láma ,,Nagyobb Tibetet'' követel. Noha mi a ,,Nagyobb
Tibet'' kifejezést soha sem használtuk, ez a propaganda zavart és félreértést
okozhat azok körében, akik nem teljesen értik a tibeti helyzetet.
Nagyra értékelem, hogy a Tibetet Kutató Csoport (Tibet Study Group) megszervezte
ezt a kerekasztal-beszélgetést.
A ,,Nagyobb Tibet'' kifejezés
definíciója és használata
A ,,Nagyobb Tibet'' kifejezést régi Indiai tudósok használták, hogy Tibet egyes
részeinek Indiától való földrajzi távolságát jelöljék.
Szanszkritul a távol fekvő földrajzi helyeket gyakran ,,nagy''-nak hívják.
Például, egy városhoz közel eső dzsungelt Aranyának, míg a várostól távol esőt
Maháranyának hívnak. Tehát ez a kifejezés nem a méretre utal, hanem a
távolságot jelenti.
Régi időkben, kínaiak és tibetiek alkalomadtán Nagy Kínaként és Nagy Tibetként
emlegették egymás országát, megtisztelve azt. Ez az egész Kínára, illetve
Tibetre vonatkozott, nem egyes részeikre. A 821-822-es Sino-Tibeti Egyezség is
a Nagy Kína, illetve Nagy
A tibetiek maguk azonban soha nem használták a ,,Nagyobb Tibet'' kifejezést
Tibet egyik részének megjelölésére sem. Különböző módokon szokás
megkülönböztetni az ország területeit, úgy mint alsó, felső, középső, vagy mint
például Ü-Cang, Kham, Amdo, vagy a három Cholka, stb.
1949. előtt a hivatalos kínai kifejezések Tibet különböző részeire Külső- és
Belső-Tibetre utaltak, ahogy van Külső- és Belső-Mongólia. Belső-Tibet volt az
a terület, amely a kínaiak uralma alatt állt abban az időben, Külső-Tibet volt
a szabad és független ország. Ezeket a kifejezéseket használták a szimlai egyezmény
(1913-1914) három részének dokumentumaiban is.
A ,,Nagyobb Tibet'' propagandája
A legújabb időkben (1979) óta ez a kifejezés Tibet egész területét jelenti,
amely jelenleg a Tibeti Autonóm Területre és más tibeti autonóm prefektúrákra,
tartományokra oszlik.
Valójában Tibet az Tibet. Nincs nagyobb vagy kisebb
Mit szeretne Őszentsége a Dalai Láma?
Amit Őszentsége a Dalai Láma kér a Kínai Népköztársaság központi
kormányzatától, az a következő:
-a tibeti autonóm területek tartozzanak egy autonóm közigazgatás alá;
-valóban alkalmazzák az alkotmányos rendelkezéseket a nemzetiségi autonóm
területeken.
Őszentsége a Dalai Láma ezeket a kéréseket a Kínai Népköztársaság
alkotmányának és az autonómiáról szóló törvényének megfelelően terjesztette elő.
Az Alkotmány 4. cikke így rendelkezik:
A Kínai Népköztársaságban minden
nemzetiség egyenlő. Az állam megvédi a nemzeti kisebbségek törvényes jogait és
érdekeit, fenntartja és fejleszti az egyenlőségen, egységen és kölcsönös
segítségnyújtáson alapuló kapcsolatot Kína nemzetiségei között. Bármely
nemzetiség elnyomása és hátrányos megkülönböztetése tilos; minden, ami aláássa
a nemzetiségek egységét vagy viszályt szít, tilos. Az állam segíti a nemzeti
kisebbségek által lakott területek gazdasági és kulturális fejlődését a
különböző nemzeti kisebbségek jellemzői és szükségletei szerint.
A regionális autonómia érvényesül minden olyan területen, ahol nemzeti
kisebbségek élnek koncentrált közösségekben; ezeken a területeken az
önkormányzat szervei gyakorolják az autonómiát.
Minden nemzeti autonóm terület a Kínai Népköztársaság szerves része.
Minden nemzetiségnek joga van ahhoz, hogy használja és fejlessze beszélt és
írott nyelvét, megőrizze és fejlessze népszokásait és hagyományait.
A Nemzetiségi Területi Autonómiáról
szóló törvény preambuluma úgy rendelkezik:
A nemzetiségi területi autonómia azt
jelenti, hogy nemzeti kisebbségek az egységes állami vezetés alatt, területi
autonómiát gyakorolnak azokon a területeken, ahol koncentrált közösségben
élnek, és erre a célra önkormányzati szerveket állíthatnak fel. A regionális
autonómia magában foglalja az állam tiszteletét és a nemzeti kisebbségek azon
jogának garanciáját, hogy belső ügyeiket önállóan intézhetik, az egyenlőség,
egység és minden nemzetiség közös fejlődése elvének megfelelően.
Ehhez hasonlóan az autonómiáról
szóló törvény második cikke így szól:
Regionális autonómia illet meg minden
olyan területet, ahol nemzeti kisebbségek koncentrált közösségben élnek. A
nemzeti autonóm területeket autonóm régiókba, prefektúrákba és
tartományokba kell besorolni.
Minden nemzetiségi autonóm terület a Kínai Népköztársaság szerves része.
Minden, koncentrált közösségben élő nemzeti kisebbség szétválasztása az Alkotmány
közvetlen megsértése a fentiek szerint. Ez a múltbeli imperialista rezsimek
által alkalmazott ,,oszd meg és uralkodj!'' politikára hasonlít. Hogy lehet
elvárni a nemzet egységét, ha a kisebbségi nemzetiség maga sem egységes?
Sőt, egy magas rangú párttag, Phuntsok Wangyal helyesen mondta,
,,Bebizonyosodott, hogy Tibet közigazgatási politikája, amely az ,,oszd meg
uralkodj!'' jegyében működött, hiba volt és ez egy keserű történelmi lecke. Ha
a Nagy Nemzeti Felsőbbség gondolatát nem fogadjuk el feltétlenül, különösen azt
a nemzetiségi politikában nagyon sokszor megjelenő hajlamot, hogy ,,oszd meg és
uralkodj!'', akkor nem lenne gond a közigazgatási politika megváltoztatásával.
Az Alkotmány preambuluma ünnepélyesen deklarálja:
A Kínai Népköztársaság egy egységes
többnemzetiségű állam, amelyet az összes nemzetiség önkéntesen alkotott. A
nemzetiségek között egyenlőség, egység és kölcsönös segítség szocialista
kapcsolata működik, folytatódik és erősödik. A nemzeti egység megóvásának
küzdelmében fel kell vennünk a harcot a nagy nemzeti sovinizmussal, különösen a
Han sovinizmussal, és a helyi nemzeti sovinizmussal. Az állam mindent megtesz
azért, hogy biztosítsa a nemzetiségek közös fejlődését.
Azért, hogy világosabb képet kaphassanak a helyzetről, mutatok néhány
térképet. Ezek különböző forrásokból származnak és a Kínai Népköztársaság
közigazgatási beosztását mutatják. Az országhatárok nem feltétlenül pontosak és
nem tükrözik a szerző álláspontját.
A kínai ellenzés és a tibeti álláspont
Szeretnék reagálni a Kínai Népköztársaság ellenzésére a mi nézőpontunkból.
A terület mérete.
A Kínai Népköztársaság hatóságai szerint a tibeti autonóm területek nem
rendelhetők egy közigazgatás alá, mert ez a terület akkora, hogy a Kínai
Népköztársaság egynegyedét foglalja el. Ez igaz, de erről nem mi tehetünk. Ez
természetes folyamat eredménye, amely időtlen idők óta így van és ezen nem is
lehet változtatni. Nem a legújabb időkben költöztek oda a tibetiek. Ők ott
laktak, amióta csak emberi civilizáció van Tibetben. A tibetiek voltak ennek a
területnek a bennszülött lakói a történelem folyamán.
Nem a méret a lényeg.
Az igaz, hogy Tibet területe elég nagy, de mi nem elszakadni akarunk, hanem
a Kínai Népköztársaság keretein belül maradni, mint annak egy autonóm régiója.
A Kínai Népköztársaság hatóságai mégis nemzetiségi autonóm területet
csinált az ország területének 64,3%-ából, minthogy azok a területek a Kínai
Népköztársaság részei maradnak. Az Alkotmány negyedik cikke deklarálja, hogy a nemzetiségi autonóm területek a Kínai
Népköztársaság szerves része. A döntő kérdés az, hogy a tibeti autonóm
területek egy közigazgatás alá kerülnek-e, vagy sem. Ez nem befolyásolja a
Kínai Népköztársaság autonóm területeinek méretét. Ha a tibeti autonóm területek nem kerülnek egy közigazgatás alá,
attól még nem csökken a méretük. Ami valóban a Kínai Népköztársaság egynegyede.
Nem történelem, hanem nemzetiség.
A Kínai Népköztársaság hatóságai azt állítják, hogy a tibetiek
történelmileg soha nem tartoztak egy közigazgatás alá. Ez az állítás nem igaz. A
IX század közepéig Tibet egy közigazgatás alá tartozott. 1260-ban Drogon
Choegyal Phakpa alatt
Ráadásul mi semmit sem követelünk történelmi alapon. Mint tudjuk, a történelem
sem állandó. Mint a világ
Kérésünk alapja a nemzetiségi kisebbségi regionális autonómia fogalma, amit
Marx, Lenin és Mao javasolt, és az erről szóló rendelkezések a Kínai
Népköztársaság Alkotmányában vannak lefektetve. A nemzetiségi kisebbségi regionális autonómia
fogalma maga sem a történelmen alapul, hanem éppen egy forradalmi változásnak
az eredménye.
A határrendezés nem akadály.
A Kínai Népköztársaság hatóságai azzal érvelnek, hogy nem lehetséges a
határok megváltoztatása a Kínai Népköztársaságon belül. Szerintünk viszont
lehetséges, mert van erről szóló rendelkezés a Nemzeti Regionális Autonómiáról
szóló törvényben.
E törvény 14. cikke azt mondja:
Egy nemzetiségi autonóm terület
létrehozása, a határok és a neve elemeinek felvázolása, az illetékes állami szerv feladata, egyetértésben az
eggyel magasabb szintű állami szervvel, az érintett nemzetiség képviselőivel
történő teljes körű megbeszélést követően, mielőtt azok jóváhagyásukat adnák a
törvény szerinti eljárásnak megfelelően.
A határokat ezek után már csak engedéllyel lehet megváltoztatni. Ha változtatás
válik szükségessé, azt az eggyel magasabb szintű állami szerv illetékes osztálya
javasolhatja a nemzetiségi autonóm terület önkormányzati szervével történő
konzultáció után, mielőtt felterjesztik jóváhagyásra az Állami Tanácshoz.
Ezenkívül nem akarjuk a tibeti autonóm területét további területekkel
növelni. Amit akarunk, az pusztán változás a közigazgatásban. Ahelyett, hogy
több autonóm közigazgatás lenne, mi csak egyet szeretnénk. Ez nem befolyásolja
se a külső, se a belső kínai határokat, sem pedig Kína területi integritását.
Arra sincs szükség, hogy megváltoztassák a tibeti és más autonóm területek
közti határokat.
Korábbi példák határmódosításra a Kínai
Népköztársaságban.
Volt már korábban példa arra, hogy megváltoztatták az autonóm területek
határait. Ezek közül néhány:
-Belső-Mongóliai Autonóm Régió
A Belső-Mongóliai Autonóm Régiót
1974-ben hozták létre a Kínai Kommunista Párt szovjet alapú nemzetiségi
politikája alapján. Kezdetben mindössze a Hulunbuir régiót foglalta magában. A
következő évtizedben a Kínai Népköztársaság megalapítása után Belső-Mongólia
Nyugat felé terjeszkedett, és a hat eredeti szövetség körül már ötöt magába
foglalt. Végül a régió
-Guangxi Zhuang Autonóm Régió
A Guangxi Zhuang Autonóm Régiót 1958-ban hozták létre azáltal, hogy Guangxi
Tartományt a zhuang kisebbség autonóm
régiójává változtatták, annak ellenére, hogy ők csak egy kisebbséget tesznek ki
Guangxi lakosságan belül. A 2000-es népszámlálás szerint a zhuang nemzetiség
jelenleg Guangxi Zhuang Autonóm Régió lakosságának 32%-át teszi ki. 1952-ben
Guangdong partvidékének egy kisebb részét Guangxi-hez csatolták, hogy tengeri
megközelíthetősége legyen. Ezt 1955-ben visszavonták, majd 1965-ben újra
visszacsatolták;
-Hainan tartomány
1988-ban Hainan szigetét elválasztották Guangdong-tól és egy új tartomány
lett belőle;
-Chongqing Törvényhatóság
1977-ben Chongqing külön, közvetlenül
irányított közigazgatási egységgé vált, miután kizárták Szecsuán tartományból.
Nem új, hanem rég lejárt.
Az, hogy egész Tibet egy közigazgatás alá kerüljön, nem utólagos
megfontolás vagy új ötlet. 1951-ben, a 17 pontos egyezségről való tárgyalások
során felvetették ezt a vitapontot is. A tibeti delegáció petíciót terjesztett
elő ezzel kapcsolatban, amelyet Ngapo Ngawang Jigme, a tibeti delegáció vezetője
jegyzett. Csou En-laj miniszterelnök erre azt felelte szóban, hogy a tibeti
nemzetiségek egyesítésének az ötlete helyénvaló, de még nem érett meg rá az idő.
1951 szeptember 29-én a Kashag (a tibeti kormány) egy hárompontos javaslatot
fogalmazott meg a Zhang Jingwu számára (a központi kormányzat képviselete
Tibetben). Ennek első pontja az egységes közigazgatás volt minden tibeti
számára.
1953-ban Dege Kelsang Wangdue, a Chamdo-i Népi Felszabadító Bizottság elnöke és
mások azt indítványozták, hogy az egész tibeti nemzetiség kerüljön egy egységes
közigazgatás alá.
1956-ban a Tibeti Autonóm Régió Előkészítő Bizottságának felállítása során
találkozót szerveztek Lhászában. A találkozón Chen Yi miniszterelnökhelyettes
és a kínai kormány más képviselői azt mondták, nagyon üdvös lenne Tibet fejlődése,
stabilitása és egysége, valamint a tibetiek és kínaiak közötti harmónia
szempontjából, ha egy egyesített, Lhásza-központú Tibeti Autonóm Régió foglalná
magában Csinghaj, Gansu, Szecsuán és Jünnan keleti tartományait, valamint
Közép-Tibetet, egyesítve a tibetieket.
Később, a Központ Vezetőség elküldött egy magas rangú párttagot, Sangye Yeshi-t
(Tian Bao) és felállított egy bizottságot arra a célra, hogy készítsen tervet
az öt tartomány egyesítéséről. Ez azonban a tibeti szélsőbaloldali elemek miatt
nem valósulhatott meg.
Ugyanígy 1980-ban Kanlho Tibeti Autonóm Körzetből való tibeti káderek petíciót
terjesztettek elő a kínai központi kormányzatnál, hogy Tibet egész területe egy
közigazgatás alá kerüljön.
A X. Pancsen Láma, a Népi Kongresszus elnökhelyettese ezt mondta a Tibet fejlődése
Projekt kezdeményezésekor: A egyesített
tibeti nemzetiség autonóm régiója iránti kívánság megfelelő és egyezik a
törvényekkel. Ez az, amit a tibeti nép is szeretne. Ez nem reakciós ügy, nem is
hátráltatás a célja, hanem a körülmények erre alkalmasak. A központi vezetés
egyszer már elvben elfogadta a tibeti területek egyesítését, ahogy azt egy
magas rangú párttag Phuntsok Wangyal elismeri. ,,Az egyesített tibeti autonóm
régió iránti kérelmet a kínai kormány és annak vezetői 1950-ben már egyszer
elvben elfogadták...''
A tibeti nemzetiség egy közigazgatás alá helyezésének előnyei:
A Központi Kormányzat számára:
-Segít megvalósítani a nemzetiségek egysége és egyenlősége alkotmányos
célját.
-A tibeti és más kisebbségek körében erősíti a Központi Kormányzat iránti
bizalmat és jóindulatot.
-Segít visszafogni a helyi nacionalizmust.
-Biztosítja a Kínai Népköztársaság egységét és stabilitását.
-Biztosítja a békés, harmonikus együttélést a tibetiek és más nemzetiségek
között.
-Elősegíti a társadalom békéjét és Kína békés felemelkedését.
A tibetiek számára:
-Megvédi és megőrzi a tibeti kultúrát és identitást, amely nagy kincs lehet az
egész emberiség számára.
-Megvédi a tibeti népet az asszimilációtól és az eltűnéstől.
-Segíti a sérülékeny tibeti környezet védelmét, amelytől egész Ázsia környezete
függ.
-Segíti a társadalmi és gazdasági fejlődést.
Az Autonóm Kormányzat számára:
-Könnyebbé teszi az adminisztrációt
-Csökkenti az adminisztráció költségeit
-Lehetővé teszi integrált fejlesztési tervek késztését és a természeti erőforrások
integrált felhasználását.
-Lehetővé teszi az oktatási, egészségügyi, természetvédelmi politika és a
társadalmi szokások egységesítését.
-Biztosítja a harmonikus kapcsolatot a Központi Kormányzattal, más
tartományokkal és autonóm területekkel.
-Hatékonyabbá teszi a központi kormányzat rendelkezéseinek végrehajtását.
Összefoglalás:
A