Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343   (00-36)70 944 0260   (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Országos botrány a kínai vasúti szerencsétlenség miatt

2011. július 25./Index.hu/TibetPress

A baleset véletlen derült ki, a kormány sokáig egy szót sem szólt, majd tévedett a túlélőket illetően. Később buldózerek jelentek meg a helyszínen.

Országos botrányt okozott Kínában, ahogy a kormány a hétvégi, súlyos vasúti balesetet [1] kezelte. A legalább 43 halálos áldozattal és 210 sebesülttel járó szerencsétlenségről a kínai kormány ugyanis sokáig semmilyen tájékoztatást nem adott, és reakciói később sokak számára gyanúsak voltak.

Bár a szombati baleset után számos kínai újságíró sietett a baleset helyszínére, vasárnap még egyetlen országos napilap sem foglalkozott az üggyel. A BBC beszámolója szerint a kínai Twitter, a Sina Weibo egyik júzere robbantotta ki az ügyet.

Hamarosan a közösségi médiát elárasztották a szemtanúk hírei és fotói. Mire az eset után 24 órával a tájékoztatási miniszter először a nyilvánosság elé állt, már kínaiak milliói ismerték meg a sokkoló esetet. A vasúti kocsikban ragadt túlélők beszámolói mellett egy gyanús eset keltette fel az érdeklődést.

A kormány hallgatott, majd nem mondott igazat

A helyszínen buldózerek jelentek meg, amelyek a földbe döngölték a hídról lezuhant vasúti kocsikat. "Nekem azt mondták, hogy azért temették be a földre zuhant kocsikat, hogy a helyszín megközelítését biztosítsák - nyilatkozta a vasútügyi minisztérium szóvivője a CNN-nek. - Én elhittem a magyarázatot. De mit mondhatok azok után, hogy már az egész világ tud az esetről" - tette hozzá meglepően kritikus hangon.

A hivatalnok tömören kommentálta azt az értesülést, hogy húsz óra után még élve húztak ki az egyik kocsiból egy páréves kislányt, miközben a hivatalos tájékoztatás korábban már megállapította: nincs több túlélő a kocsikban. "Csoda történt" - kommentálta az esetet a szóvivő.

A kínai közvélemény, amelyet eddig a világ leghosszabb gyorsvasútjának magas szintű biztonságával hitegetett a kínai kormány, kevésbé derűlátó.

A netes kommentek tanúsága szerint sokan kételkednek a halottak hivatalosan bejelentett számában, megemlítve, hogy a vasúti minisztérium nem csak alkalmatlan a feladatásra, de híresen korrupt is.

"Ez az ország nevezetes a világ egyik legkiterjedtebb bürokráciájáról és a hidegvérű hivatalnokairól" - szól az egyik komment.

A villámcsapást okolják

A baleset körülményeiről eddig annyit állapítottak meg, hogy a Hangcsou (Hangzhou) és Fucsou (Fuzhou) között Vencsou érintésével közlekedő D3115-ös számú szerelvény állítólag villámcsapás következtében megállásra kényszerült a nyílt pályán, s hátulról belerohant a D301-es számú vonat, amely Pekingből tartott Fucsouba.

Az utóbbi vonat első két kocsija egymásra torlódott, s két másikkal együtt a hídról lefordult, s a mélybe zuhant. A D3115-ös utolsó két kocsija ugyancsak kisiklott. Korábbi jelentésekben két lezuhant kocsit említettek. A D3115-ös vonaton a baleset időpontjában több mint 900-an utaztak, míg a D301-esen 500 fölött volt az utasok száma.

A kínai központi televízió beszámolója szerint többen menekültek meg úgy, hogy a betörték a vonat ablaküvegét és közel 20 méteres magasságból kiugrottak. Az egyik vasúti kocsinak csak az egyik vége ért földet, majdnem függőleges helyzetben állt meg. Az utasok elmondták, hogy a vonatuk már több mint húsz perce állt, s a vonatkísérő közölte velük, hogy villámcsapás miatt nincs áramellátás. Később lassan újra indult, majd érezték, hogy erősen rázkódni kezd a szerelvény és a kocsik sötétségbe borulnak.

Hozzászólások

Új hozzászólás

Név:

Hozzászólás:
Webgalamb