székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
A baleset véletlen derült ki, a kormány sokáig egy szót sem szólt, majd tévedett a túlélőket illetően. Később buldózerek jelentek meg a helyszínen.
Országos botrányt okozott Kínában, ahogy a kormány a hétvégi, súlyos vasúti balesetet [1] kezelte. A legalább 43 halálos áldozattal és 210 sebesülttel járó szerencsétlenségről a kínai kormány ugyanis sokáig semmilyen tájékoztatást nem adott, és reakciói később sokak számára gyanúsak voltak.
Bár a szombati baleset után számos kínai újságíró sietett a baleset helyszínére, vasárnap még egyetlen országos napilap sem foglalkozott az üggyel. A BBC beszámolója szerint a kínai Twitter, a Sina Weibo egyik júzere robbantotta ki az ügyet.
Hamarosan a közösségi médiát elárasztották a szemtanúk hírei és fotói. Mire az eset után 24 órával a tájékoztatási miniszter először a nyilvánosság elé állt, már kínaiak milliói ismerték meg a sokkoló esetet. A vasúti kocsikban ragadt túlélők beszámolói mellett egy gyanús eset keltette fel az érdeklődést.
A kormány hallgatott, majd nem mondott igazat
A helyszínen buldózerek jelentek meg, amelyek a földbe döngölték a hídról lezuhant vasúti kocsikat. "Nekem azt mondták, hogy azért temették be a földre zuhant kocsikat, hogy a helyszín megközelítését biztosítsák - nyilatkozta a vasútügyi minisztérium szóvivője a CNN-nek. - Én elhittem a magyarázatot. De mit mondhatok azok után, hogy már az egész világ tud az esetről" - tette hozzá meglepően kritikus hangon.
A hivatalnok tömören kommentálta azt az értesülést, hogy húsz óra után még élve húztak ki az egyik kocsiból egy páréves kislányt, miközben a hivatalos tájékoztatás korábban már megállapította: nincs több túlélő a kocsikban. "Csoda történt" - kommentálta az esetet a szóvivő.
A kínai közvélemény, amelyet eddig a világ leghosszabb gyorsvasútjának magas szintű biztonságával hitegetett a kínai kormány, kevésbé derűlátó.
A netes kommentek tanúsága szerint sokan kételkednek a halottak hivatalosan bejelentett számában, megemlítve, hogy a vasúti minisztérium nem csak alkalmatlan a feladatásra, de híresen korrupt is.
"Ez az ország nevezetes a világ egyik legkiterjedtebb bürokráciájáról és a hidegvérű hivatalnokairól" - szól az egyik komment.
A villámcsapást okolják
A baleset körülményeiről eddig annyit állapítottak meg, hogy a Hangcsou (Hangzhou) és Fucsou (Fuzhou) között Vencsou érintésével közlekedő D3115-ös számú szerelvény állítólag villámcsapás következtében megállásra kényszerült a nyílt pályán, s hátulról belerohant a D301-es számú vonat, amely Pekingből tartott Fucsouba.
Az utóbbi vonat első két kocsija egymásra torlódott, s két másikkal együtt a hídról lefordult, s a mélybe zuhant. A D3115-ös utolsó két kocsija ugyancsak kisiklott. Korábbi jelentésekben két lezuhant kocsit említettek. A D3115-ös vonaton a baleset időpontjában több mint 900-an utaztak, míg a D301-esen 500 fölött volt az utasok száma.
A kínai központi televízió beszámolója szerint többen menekültek meg úgy, hogy a betörték a vonat ablaküvegét és közel 20 méteres magasságból kiugrottak. Az egyik vasúti kocsinak csak az egyik vége ért földet, majdnem függőleges helyzetben állt meg. Az utasok elmondták, hogy a vonatuk már több mint húsz perce állt, s a vonatkísérő közölte velük, hogy villámcsapás miatt nincs áramellátás. Később lassan újra indult, majd érezték, hogy erősen rázkódni kezd a szerelvény és a kocsik sötétségbe borulnak.