Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

H - Budapest 1012 Attila út 123. (0036)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAM/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-43

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Miért törölték a Karmapa amerikai körútját?

2010. július 23./WTN/TibetPress

Urgyen Trinley Dordzse, a XVII. Karmapa nem kapott engedélyt, hogy ebben a hónapban kéthetes amerikai körútra induljon."A Karmapa a tervek szerint a woodstocki Karma Triyana Dharamchakra központ által szervezett vallási rendezvényen vett volna részt New Yorkban, de az indiai hatóságok megtagadták tőle, hogy elhagyja az országot” — közölte a Karmapa titkára Gompo Tsering. "Nem értjük, miért korlátozzák a szabadságát, hiszen a körút kizárólag vallási célú." Év elején a fiatal Karmapa arra sem kapott engedélyt, hogy részt vehessen egy kilenc európai országban zajló vallási előadássorozaton.

Mi lehet az indiai kormány elutasításának oka? Különös tekintettel arra, hogy a Karma Kagyü tibeti buddhizmus feje, aki a Gyuto tantrikus kolostor közelében él Dharamszalában, korábban 2008 májusában arra már kapott engedélyt az indiai kormánytól, hogy ellátogathasson az Egyesült Államokba.

Mindenki emlékszik rá, hogy a 15 éves Karmapa  bollywoodi filmekre jellemző menekülés után hogyan érte el Dharamszalát 2001 januárjában, miután a tél kellős közepén átjutott a legmagasabb himalájai ösvényeken. Az indiai kormány kezdetben vonakodott, hogy menekültstátuszt biztosítsanak számára. Abban az időben néhányan úgy hitték, hogy a kínaiak építették be hogy ezzel zavart keltsenek a Szikkim kérdésben. (Peking csak két évvel később ismerte el Szikkinet India részeként.) További vita tört ki, amikor a "másik" Karmapa benyújtotta igényét a szikkimi Rumtek kolostor vezetésére.

Az előző Karmapa, a XVI. leszármazott, egyike volt nemzedéke legnagyobb lámáinak. A nagy jógi hatalmas bölcsessége, erőt és békét sugárzó aurája lenyűgözött mindenkit, aki követte, legyen akár tibeti, indiai vagy nyugati. Amikor 1981-ben elhunyt, a szikkimi Rumtek kolostort valamint a több száz indiai és külföldi dharma központot négy régens kezében hagyta, hogy távollétében spirituális útmutatást nyújtsanak követőinek. Amikor az egyik régens, Szitu Rinpocse felfedezett egy jóslatot egy levélben, amit állítólag a régi Karmapa írt, és melyben megjövendölte, hogy Kelet-Tibetben születik majd újra és megnevezte születési idejét és a szülei nevét, Szitu és egy másik régens, Shamar Rinpocse között vita tört ki, mert ő nem értett egyet Ogyen Trinley Dorjee kiválasztásával.

1992-1993-ban a Rumtek régensei közti ellenségeskedés csúnyán elmérgesedett, amikor  komoly jogrendi problémák merültek fel, és benyújtottak egy keresetet a  Szikkimi Legfelsőbb Bíróságra, hogy megakadályozzák a XVII. Karmapa elismerését.  1994-ben további belharcról számoltak be, amikor Shamar kijelölte a saját Karmapáját, Thaje Dordzsét, aki jelenleg Európában él.
Időközben, a szükséges vizsgálatok lefolytatása után a Dalai Láma áldását adta Urgyen Trinley Dordzse elismerésére. Körülbelül ez idő tájt Pekingbe, a kínai vezetés - akinek akkor már a kezében volt a fiú - is úgy döntött, hogy elismeri őt, (Urgyen Trinley ) mint a XVII. Karmapát.
Ez volt az első alkalom a kommunista rezsim történetében, hogy hivatalosan is elismerték a reinkarnációt, vagyis az Élő Buddhát. Szegény Karl Marx biztos forgott a sírjában!
A jelenlegi Karmapa tehát megkapta azt az egyedülálló kiváltságot, hogy mind a pekingi kommunista hatóságok, mint a Dharamszalában élő Dalai Láma elismerte.

De akkor Újdelhi miért nem engedélyezte az amerikai utazást?
Az elutasítás vajon kapcsolatban van-e a külügyminiszter, Nirupama Rao múlt heti dharamszalai látogatásával? Valószínűleg ő közölte a hírt a Dalai Láma kormányával, de ez nem magyarázat a döntésrre.

Attól a naptól kezdve, hogy a Karmapa 2001-ben inkognitóban Dharamszalába érkezett, sok indiai tisztviselő meg volt győződve arról, hogy a kínai hírszerzés küldte , hogy zavart keltsen Indiában, különösen Szikkimben. Ez az elmélet azonban nem magyarázza meg, hogy a tavalyi amerikai látogatást miért engedélyezték, és ezt meg miért nem. Vajon van új biztonsági tényező merült fel?
Másik magyarázat a "másik" Karmapa táborából érkező nyomás lehet. A dharma központok nagy üzletet jelentenek nyugaton. A múltban, a Shamar csoport nagyon jó kapcsolatban állt az indiai kormány több magas rangú tisztviselőjével. Shamar vajon nyomást gyakorolt bizonyos tisztviselőkre Delhiben, hogy töröljék Karmapa látogatását? Az is lehet, hogy a kormány olyan információkat kapott,  mi szerint néhány kínai ügynök, illetve Shamarpa Karmapájának támogatói beszivárogtak volna egy vagy több olyan dharma központba, amit a Karmapa felkeresett volna. A kínaiak számára egy külföldi utazás lett volna a legegyszerűbb módja annak, hogy megszabaduljanak a Dalai Láma állítólagos örökösétől.

Azt se felejtsük el, hogy Peking a saját Pancsen Lámáját látja a Dalai Láma utódjaként. Peking Pancsen Lámáját nemrégiben "előléptették" a Kínai Népi Politikai Tanács Testület küldöttjévé, ő pedig bejárta egész Tibetet.

Idén áprilisban egy amerikai dharma Központokból származó petíció keringett. A Kongresszus elnökének, Sonia Gandhinak címezték, és így szólt: "Úgy véljük, az indiai kormány intézkedései ebben a helyzetben a méltánytalanok és indokolatlanok. A nagyobb probléma, amiről szólunk, a Karmapa alapvető emberi jogait érinti. A Karmapa nem bűnöző, miért bánnak hát így vele?... Indokolatlan és meggondolatlan az az eljárás, ahogy Indiában megsértik az emberi jogokat és korlátozzák a vallásszabadságot. " Arra kérik az indiai kormányt, "hogy foglalkozzanak a XVII. Gyalwang Karmapa jogszerűtlen elzárásának kérdésével."
De egy ilyen petíció elérheti a kívánt hatást? Szerencsére, a Karmapa hivatala később finomított a nyilatkozatokon, amik rossz benyomást tehettek a nyugati tanítványokra.

Egy másik zavaró tényező, amely nem kapcsolódik közvetlenül a vízum megtagadásához, az az, hogy a média, mint a Dalai Láma utódjáról beszél ifjú lámáról, annak pontosítása nélkül, politikai vagy szellemi utódot ért-e ez alatt..Vallási szempontból csak a következő Dalai Láma lehet a jelenlegi utódja. Ezen kívül  több száműzetésben élő láma rendelkezik nagy spirituális tapasztalattal és bölcsességgel, aki szintén "utódként" viselkedhetnek. Miért csak a Karmapát lehetne választani?
Egyáltalán szüksége van a Dalai Lámának utódra? Egy interjúban utalt rá, hogy nagyon sokáig élhet, akár 100 évig is. Ezért bölcs dolog lenne várni egy kicsit.

Ami a politikai utódod illeti, a jelenlegi Dalai Láma a 1960 évek eleje óta szüntelenül azon dolgozik, hogy az emigráns közösségben bevezesse a demokráciát. Ha lenne politikai utódja a hosszú évek kemény munkáját tenné semissé. A "politikai utód" elsőbbséget élvezne a választott Kalon Tripával (miniszterelnökkel) szemben, akkor a tibeti demokrácia nevetségessé válna. Történelmileg igazolt, hogy a régens rendszere (a régensek voltak az átmeneti, ideiglenes utódok) volt a tibeti irányítási rendszer átka. Reting és Tagtra régensek közti hatalmi harc a Hó országát a polgárháború szélére sodorta az 1940-es években.

A média számára a Dalai Láma utódlása körüli bonyodalom jó üzlet, de jó ez Tibetnek is?
Rumteki (Szikkim) látogatásom során néhány hónappal ezelőtt megkérdeztem a kolostor gondnokát:  "Miért csinálja végig a Karmapa ezt a rengeteg kellemetlenséget?" Filozofikusan így válaszolt: "Ne aggódjon, túl lesz rajtuk. Ez egy nagyon régi, nagyon ősi karma, amit meg kell oldania, ehhez pedig sok idő kell. Nem lehet megoldani egy nap alatt."

Hozzászólások

Új hozzászólás

Név:

Hozzászólás:
Webgalamb