Lélekvándorlás és eutanázia - interjú Láma Shenpennel
2010. május 21./elitmed.hu/TibetPress
A reinkarnáció doktrínája a judeo-keresztény hagyományoktól jelentősen eltérő
módon értelmezi a halált, hiszen a lélekvándorlás tana szerint a tudat tovább él
a halál után. A francia születésű tibeti rinpocsét, Shenpen Lámát budapesti
előadása kapcsán a buddhizmus és az eutanázia viszonyáról kérdeztük.
-
Magyarországon az eutanázia kérdése ismét a viták kereszttűzébe került. Jelenleg
a jogi szabályozás a passzív eutanáziát (életfenntartó ellátás
visszautasításának jogát) nevesíti, az aktív eutanázia nem megengedett forma.
Hogy értékeli a tibeti buddhizmus a passzív és aktív eutanáziát?
- Buddhizmus nem tartja elfogadhatónak az aktív eutanáziát, mivel az
gyilkosságként is értelmezhető és a buddhizmus a gyilkosság minden formáját
szigorúan elutasítja. A passzív eutanáziát két fő csoportja oszthatjuk, az első
esetben hagyunk valakit meghalni, pedig alapjában véve az élete folytatódna. A
másik esetben pedig életbentartó kezelés „elhagyásáról” beszélhetünk. Az első
eset oka jellemzően az idős kor, vagy fájdalom vagy handicap elöli menekülés
lehet, ebben az esetben egyfajta öngyilkosságról beszélhetünk, amivel a
buddhizmus nem ért egyet. A második esetben, ha valaki lemond arról, hogy néhány
hónappal meghosszabbítsák az életét erős mellékhatásokkal járó kezelések árán,
nos, ez esetben érthető és helyes lehet a páciens számára.
- Hogyan látja a fájdalomcsillapítók használatának szerepét a terminális
állapotú betegek esetében? Befolyásolják a tudat utazását?
-
Általában a megfelelő mértékű fájdalomcsillapítás megkönnyíti a halál
folyamatában való részvételt, mert így az erős fájdalom nem befolyásolja, nem
nehezíti a tudatot és segíti a jó halált. Ilyen értelemben pozitív
hatású.
- Hogyan látja a hospice-ellátás a palliatív terápia
szerepét?
- Abban az esetben, ha a haldoklót a családja a megfelelő
módon el tudja látni, akkor mindenképpen szerencsés, ha otthon, a családja
környezetében távozik el. Sajnos ez a legtöbb esetben nem lehetséges és a
kórházi tartózkodás jelentősen kényelmesebb, szerencsésebb. A magas szakmai
színvonalú hospice-ellátás fontos, hiszen teret ad a betegnek és a családnak
is.
- A budapesti előadásán hangsúlyozta, hogy a halálközeli-élmény
és a halálélmény jelentősen különbözik, és a halálközeli-élmények kutatása
bizonyos értelemben még félre is vezetheti a halálról való tudásunkat. Mondana
erről többet?
- A tibeti buddhizmus szerint a halál folyamata
irreverzibilis. Ha a folyamat megkezdődött, akkor már nem térhetünk vissza. A
halálközeli élményekben leírt békesség, a test körül zajló események álomszerű
látása, találkozás halott hozzátartozókkal, a melegség érzete inkább álomszerű
élmény. A halál élménye ettől lényegesen különbözik. Ezért gondolom, hogy
könnyen félrevezetőek lehetnek a halálközeli élmények, hiszen könnyen
halálélményként értelmeződhetnek és ezzel megnehezítik mind a felkészülést, mind
pedig a halálélmény megfelelő feldolgozását. A halál során a tudat elhagyja a
testet és meghatározott folyamaton megy végig.
- Hogyan értékeli az öngyilkosságot a tibeti buddhizmus?
-
Öngyilkosság, gyilkosságként számít, és arról úgy hisszük, hogy negatív
karmával, negatív következményekkel jár, roppant kellemetlen élményekkel.
Természetesen itt is sok múlik a motiváción és a körülményeken. Teljesen más
megítélés alá esik, ha egy gyógyszer-mellékhatásaként, vagy ha megoldhatatlan
helyzetben, vagy ha menekülésképpen követik el az öngyilkosságot. Ez mind más és
más elbírálás alá esik hitünkben.
- Harvard egyetem kutatója (John
Halpern) azt állítja, hogy bizonyos pszichotróp anyagok (MDMA) segíthet
terminális állapotú betegeknek a halálfélelem leküzdésében. Mi a véleménye
ezekről a kutatásokról, illetve pszichotróp anyagok
alkalmazásáról?
- Nagyon óvatos lennék a pszichotróp anyagokkal, mivel
jelentősen tudják módosítani a tudatállapotot és magát a tudatot is. Megfelelő
fájdalomcsillapító vagy anxiolitikus hatóanyagokok alkalmazását jobban el tudom
fogadni, mert segítik az erős fájdalom, vagy a szörnyű stressz elviselését. Ám a
tudat a legtöbb esetben tiszta marad, és a valóságot észleli, úgy ahogy van. A
pszichotróp anyagok alkalmazása a halál pillanatában veszélyes lehet, hiszen az
illető összezavarodhat és talán a halál tényét sem képes
észlelni.
– A tibeti buddhizmus szerint a halált követően a
tudatosság megkezdi “utazását”, elhagyja a testet, és ebben a folyamatban
szerencsés, ha három napig érintetlen a test. Ám a szervtranszplantációhoz
sokszor azonnali beavatkozás szükséges, hogy egyeztethető ez össze a tibeti
buddhizmus gyakorlói számára?
– Fejlett buddhista gyakorlók számára
fontos, hogy a halál pillanatát meditálásra használják fel és onnantól kezdve
tudatosan irányítsák az újraszületés összetett folyamatát, ebben az “utazásban”
előnyt jelent, ha nem mozgatjuk a testet. Ám kevesen képesek ezt a meditációt
elvégezni, ennélfogva a test mozgatásának kicsiny szerep jut. Ám a motiváció
ebben az esetben is rendkívül fontos tényező, a szerveink donációja könnyen
lehet egy nemes cselekedet, ami az együttérzés gyakorlásának kifejeződése.
Szóval tibeti buddhista gyakorlók számára a szervdonáció egyáltalán nem idegen
gondolat, sőt.
eLitMed.hu - Brys Zoltán