Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

H - Budapest 1012 Attila út 123. (0036)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAM/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-43

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Kutatás az igazi Pancsen Láma után

2010. július 14./The Sydney Morning Herald/TibetPress

2010. július 3.
Gyakorolva mindenre kiterjedő hatalmát, a Kínai Kommunista Párt „szent” ceremóniát kreált, hogy saját élő istenét kinevezze, írja John Garnaut a tibeti Shigacéból.

Szerzetesek Tashilumpóból, a Pancsen Láma kolostorából belenéztek a Lhamo Latso tóba és meglátták benne egy ló fejét és mellső lábait egy kecske hátsó lábait és a „grwa” szótagot.

Ezek és más jelek vezették őket egy nomádok által lakott területre, Lhariba, azon belül pedig egy fiatal fiúhoz, akit Gedhun Choekyi Nyimának hívnak. A vízben látott formákhoz hasonló anyajegyeket fedeztek a hátán, emellett a ló évében született. Ösztönösen ismerte az utat Tashilumpoba.

Hónapokig tartó titkos tárgyalás vette kezdetét Tashilumpo apátja, Chadrel Rinpocse  - akit a kormány megbízott a hat éven át tartó keresés lebonyolításával – és a Dalai Láma között, aki dharamszalai száműzetéséből követte az eseményeket. A Dalai Láma választott egy árpa golyót egy tálból, amin belül ott volt a fiú neve. Majd 1995 május 14-én  bejelentette: Gedhun Choekyi Nyima tényleg a Pancsen Láma XIV. reinkarnációja.

Az 1980-as években a reformer kínai vezetés visszatért a viszonylag liberális és kultúrára érzékeny Tibet politikához, amit az 1950-es években folytattak. Ennek részeként még a Dalai Lámát is megpróbálták megnyerni.

De az 1990-es évek elején Kínában ismét a keményvonalas konzervatívok kerekedtek felül. 1992-ben a tehetséges keményvonalas Csen Kuiyuant nevezték ki Tibet irányítására. A Dalai Láma helyzete potenciális szövetségesből könyörtelen ellenséggé változott. A Kommunista Párt megteremtette annak lehetőségét, hogy bármi áron saját lámákat képezzen és irányítson, akikre a tibetiek politikai irányításának kulcsaként tekintettek. Ezért kijelentették, a Pancsen Láma, akinek megtalálását a Dalai Láma bejelentette „illegitim”, és a Xinhua hírügynökség tudósított arról, hogy a hatéves gyerek „egyszer megfojtott egy kutyát”. A legtöbb kínai állampolgárnak a Kommunista Párt széleskörű vallási szabadságot, jogi lehetőségeket biztosít, népszerűsége fenntartása érdekében. De ez alól nyugati határterületeken élők kivételek.

Csadrel Rinpocse és körülbelül harminc kollégája, akik a Pancsen Láma felkutatásában részt vettek egyszerűen eltűntek, akárcsak a hatéves gyerek, családjával együtt. Mindez természetesen a törvényes eljárás bármilyen nyoma nélkül. A szerzeteseket börtönbüntetésre ítélték, ezek állítólag 2002-ben teltek le, de Csadrel Rinpocsének, titkárának a Pancsen Lámának, vagy a családjának azóta sem bukkantak a nyomára.

„A fiatal tibeti tanul, egészen kiváló feltételek között,” - mondta Hao Peng, a Kommunista Párt helyettes vezetője és a Tibeti Autonóm Régió alelnöke, a Heraldnak adott válaszában, egy kormány által a külföldi médiának szervezett túra alkalmával. „Ő és családja nem szeretné, ha zavarnák, ezt a kívánságukat pedig tiszteletben kell tartanunk, így látogatást nem áll módunkba szervezni hozzájuk.”

Csadrel Rinpocse állapota is „nagyon jó” volt, de erről nem győződhettünk meg magunk is  Tizenöt politikai és vallási harcokkal töltött év után, Tibet gyertyavilágos kolostoraiban - legújabban pedig nyílt utcán – Peking ismét hitet tett a hatalmi erőre alapuló politika mellett. A saját maga által választott Pancsen Láma időt adott a saját láma megalkotására. „Az alapgondolat egy nagyon régi birodalmi tradícióban gyökerezik, miszerint nem lehet uralkodni egy teljesen különböző népen helyi báb nélkül, aki azt tudja mondani, „Én hívtam be a kínaiakat, most nagyon boldogok vagyunk.” Mondta Robbie Barnett, a Columbia Egyetemről, aki hat évet töltött a Tibeti Egyetemen 2006-ig. „A rendszer az ösztönzők és a megfélemlítés nagyon bonyolult összehangolására alapul. Nagyon ügyesen van kitalálva.”

A Kommunista Párt stratégiájának általában csak a hatásai látszanak. Az állam által beiktatott XI. Pancsen Láma elfogadtatásáért a háttérben folytatott műveletek hidegvérről és brutalitásról árulkodó részleteit azonban csak most ismerhetjük meg a nemrég kapott beszámolókból. Érdekes, tekintve Kína szigorúságát, ha államtitkokról van szó, hogy ezek a beszámolók Csen Kuiyuan tibeti pártvezető által készített összeállításból származnak. Ezeket a dokumentumokat csak nemrég fordították le és Barnett sem rég jutott hozzá. Korábban ezekről az eseményekről még nem számoltak be.

Ezek a dokumentumok bemutatják, ahogy Csen kérte, és mint a későbbiekben kiderült, meg is kapta Peking jóváhagyását a Dalai Láma figyelmen kívül hagyásához, Csadrel Rinpocse félreállításához - bár nem az elpusztításához –  tehát ahhoz, hogy a Qing dinasztia korábban ritkán használt szertartását lefolytatva egy központilag jóváhagyott Pancsen Lámát iktasson be.

„Ismét leszögezzük, hogy a kolostornak három jelöltet kell állítani a Lélek Gyermeke posztra, és csak egy arany urnából történő húzás után válik véglegessé a döntés .” Írta Csen 1994. április 3-án a beszámolójában a Tashilhumpo Kolostor vezetőivel folytatott tárgyalásairól. „A döntés végleges, továbbiakban nincs miről tárgyalni, mert nem fog változni.” - írta a beszámolójában amelyet az Egyesült Front Szervezetnek küldtek. Ez egy titkos pártszervezet amely a potenciális riválisok megosztására és uralására törekszik.

A nyilvánossággal közölték, az Arany Urna szertartásra csak másfél év múlva kerül sor, 1995 novemberében tibeti illetékesek pekingi találkozóján. Az 1994-es jelentés szerint Csen azt kérte, „tartsák” Csadrel Rinpocsét tizenöt napig Pekingben, amíg Csen csapata meggyőzhető vezetőket keres a kolostor vezetői között. Április 11-én Csen jelentette, hogy továbbra is korai lenne az Arany Urna megtartására, - „jelenleg nincs szükség a Tashilumpo kolostor demokratikus vezetésének minden tagjának meggyőzésére, hogy konszenzust érjünk el” - eközben a csapata „ideológiai nevelést” folytatott. Csadrel Rinpocsénak teret kell adni „egészen addig, míg nem hoz romlást magára”. Ha Csadrel nem hajlik meg, „mozgósíthatjuk a kolostor egészséges erőit, és a segítségükkel konszenzust érhetünk el a nyomás segítségével.  A következő évre Csen Kuiyuan előkészületei az „egyesült front” létrehozására befejeződtek. A lélekben ellenállókat letartóztatta, a vele szembeszálló szerzetesek lázadását elfojtotta, széleskörű, brutális tisztogatást hajtott végre a kolostorban. November 29-én napkelte előtt, miután átvonultak a az ősi Jokhang templom tetején elhelyezett mesterlövészek előtt, egy politikailag megbízható szerzetes óvatosan kihúzott egy rovott pálcát, az arany urnából. A televízió nézői megjegyezték, hogy hosszabb volt, mint a többi és egy szerzetes, aki részt vett az eseményen, elmondta, hogy a pálca elő volt készítve.

Három magas rangú kínai politikus is ott van a felvételeken, köztük a későbbi biztonsági főnök Luo Gan. Ők háttal egy Buddha szobornak, cipőjükkel a lábukon figyelték a ceremóniát, különös, kellemetlen hatást keltve a szertartásokra mindig különösen ügyelő tibeti buddhizmus díszletei között. Csen Kuiyuan a korábbi tibeti pártvezér egy verset is írt egy élő isten földi keletkezéséről. A gyermek reinkarnációja eldöntetett, a Buddha ismét a földön járt. A Nagy Dharma lámpáját átadták, hogy világítson ebben a gondokkal teli világban.

A leghosszabb pálcán az Arany Urnában négyéves Gyaltsen Norbu neve állt, akit Csen írása szerint „kimagasló intelligenciája és kisugárzása” miatt választottak ki. Idén tizenöt év titkos és intenzív felkészítés után, a fiatalember először állt a nyilvános próba elé, mint Tibet második legfontosabb vallási vezetője. Márciusban a hivatalos XI. Pancsen Lámát minden idők legfiatalabb tagjaként kinevezték a Kínai Nép Politikai Tanácsadó Testületébe, az ország legfontosabb politikai tanácsadó testületének tagjává. „Sokat tanultam az itt tapasztaltakból.” - mondta el a Xinhuának. „Láttam más tagokat, ahogy kifejtik álláspontjukat, megtárgyalják az államügyeket, ezzel szolgálva a pártot és az államot.”

Azóta szerepelt a Nemzetközi Személyiség magazin címlapján, megtartotta első politikai beszédét (ennek tartalma titkos), elutazott a földrengés sújtotta területekre Qinghaiba a Tibeti-fennsíkra és először látogatott el a kolostorába, Tashilumpóba. A Kommunista Párt sikere a XI. Pancsen Láma beiktatásában növeli a magabiztosságot még nagyobb tervek végrehajtására.

Az idősödő Dalai Láma azt sejtette, talán ő maga választja ki reinkarnációját, esetleg az indiai emigráns közösségből. De ezen a héten a Kommunista Párt felfedte terveit ennek megakadályozására.  „A Pancsen Láma és a Dalai Láma reinkarnációja szigorú szabályokkal van kötve. Az arany urnából kell húzni és a központi kormányzatnak is el kell fogadni a jelöltet.” - mondta el a tibeti pártvezető-helyettes Hao Peng.Ezt az új majdnem történelmi, pszeudovallásos Kommunista Párt által vezetett szertartást megkövetelik „nem csak most, de a jövőben is”

Csen Kuiyuan 1994-es beszámolója azt is leírja, Csen felajánlotta állami pénzt az együttműködő tashilumpoi szerzeteseknek, míg az ellenkezőknek „tönkretételt” ígért. A hazafias szerzetesek elismerést kapnak „hozzájárulásukért a vallás és a haza üdvéhez”, Csen még elmondta: „A kolostor több bizalmat és segítséget fog kapni a párttól és az országtól.” A Tashilumpo kolostor Shigacéban van, a folyó partján amely keletről kerüli el Lhászát, majd délen  hagyja el a Tibeti-fennsíkot, hogy Bramaputra névvel ereszkedjen tovább 300 000 négyzetméteren terülnek el itt az ősi épületek, amelyeket nagyon alaposan felújítottak. A harminc méteres Buddha szobor arca, a X. Pancsen Láma  testét őrző sztúpa és a tető tornyainak díszei szinte roskadoznak az aranytól. Doup Chung, aki húsz éve a kolostorban él, a három szerzetes egyike, akit kiválasztottak a velünk való találkozásra, nem mutat nagy érdeklődést a korábbi spirituális és szervezeti vezetőjének és a másik XI. Pancsen Lámának illegális fogvatartása miatt. Utóbbi idén ünnepli a huszonegyedik születésnapját. Házi őrizetben.

A Tashilumpo kolostor demokratikus vezető bizottságának új vezetője, Nian Zha lelkesen megtagadta a Pancsen Lámát, aki a korábbi vezetők egyszer már kiválasztottak. „A központi kormányzat nem fogadta el, így nem ismerjük el Pancsen Lámának.” Hangzott el az indoklás.

Elfogadta viszont a XI. Pancsen Lámának a hivatalos jelöltet. „A XI. Pancsen Lámát elfogadta a központi kormányzat és az arany urnából is kihúzták a nevét,” mondta. „Így minden hívő tiszteli és imádja őt.”

Lehetetlen megmondani milyen arányban fogadják el a szerzetesek és a szélesebb értelemben vett shigacei buddhista közösség a rájuk erőltetett Pancsen Lámát, akinek a képe most az elődje arany sztupáján lóg.  A tashilumpoi mozgásunkat szigorúan ellenőrizték. Singacében a légkör nyugodtabb mint Lhászában. Nincsenek fegyveres rendőrök, a tibetiek nem félnek alkalmi beszélgetéseket folytatni az utcán. Minket azonban napszemüveges emberek követtek szorosan.

A templomigazgató Nian Zha sorolta a párt és az ország bizalmának megszerzéséből származó előnyöket – milliókat kaptak központi kormányzati alapokból 2008. óta felújításra – miközben mások is nagy összegekről számoltak be.

„Bár ez egy ateista párt, láthatja, hogy nagy összegeket ruháztak be a kolostorok felújításába és a szerzetesek életének javításába.” - mondta Nian Zha. „Láthatja, az egész világon nincs jobb politika, mint Kínai Kommunista Párté, ha a vallásunk védelméről van szó. 

Hozzászólások

Új hozzászólás

Név:

Hozzászólás:
Webgalamb