székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Kína kötvényvásárlással és stratégiai befektetésekkel „átveszi Európát", kihasználva annak a belső megosztottságából eredő pénzügyi válságát, állítja egy befolyásos think-tank.
Az Európai Külkapcsolati Tanács nevű pán-európai think-tank (European Council on Foreign Relations, ECFR) júliusban fogja nyilvánosságra hozni a „Küzdelem Európáért" („Scramble for Europe") címet viselő jelentést, amelyben az áll, hogy az európai összefogás hiánya késztette arra Kínát, hogy egyenként kössön kétoldalú szerződéseket a tagállamokkal, és ezzel kihasználja az Unió belső megosztottságát. A jelentés szerint Kína szándékosan vásárol eurókötvények helyett inkább tagállami kötvényeket, mert úgy gondolja, hogy a kétoldali megállapodások jobban megtérülnek, mint ha mulitnacionális kezdeményezéseket támogatna.
A tanulmány szerint a jövőben ez politikai megosztottsághoz is vezet majd, mert bár 2014-től az Európai Tanácsban az európai össznépesség 65 százalékát képviselő 15 tagállam szavazata kell majd többségi döntésekhez, Kína számára hasznos lesz, ha emellett jelen lesz egy, a kisebb tagállamokból álló „kínai lobbi" az európai intézményekben. „Kína bármikor támaszkodhatna néhányukra - különösen Máltára, Ciprusra és Görögországra - hogy blokkolják az érdekeivel ellentétes egyhangú döntéseket" - magyarázza a jelentés. A tanulmány szerzői ezért azt tanácsolják Európának, hogy tartsa számon az államadósságok külföldi felvásárlóit.
Álláspontok
Egy, a tanulmányban névtelenül idézett Pekingbe kihelyezett kelet-európai diplomata azt mondta: „Nincs szükségünk a kínaiakra, ha vannak EU alapok, de ha nincs pénzünk, akkor szükségünk van a kínaiakra. A vállalataink nem versenyezhetnek a kínai közbeszerzési piacon, ezért nekünk mindegy, hogy Kína megnyitja-e ezt a piacot." „Mit tett értünk Németország és Európa az utóbbi időben? Hogy kérhetik tőlünk, hogy hangoljuk össze és egyesítsük az európai érdekeinket Kínával kapcsolatban, ha nincs is közös gazdasági érdekünk?" - teszi fel a kérdést egy másik, mediterrán országból érkező magasrangú diplomata.
A jelentés szerint a kínai közvetlen befektetéseket azért is nehezebb nyomon követni, mert azok négyötöde Hong Kong-i, kajmán-szigeteki vagy virgin-szigeteki offshore központokon keresztül áramlik Európába. A tanácsadó szervezet számításai szerint az európai kínai befektetések aránya 2010 októbere óta nőtt meg, az európai cégek felvásárlása pedig azt mutatja, hogy „a kínai kormány most adott zöld utat a nagy európai felvásárlásokra".
„Nem kérdés, hogy Kína államilag irányított gazdaságának nem lesz lelkiismeret-furdalása amiatt, hogy megosztja az európai államokat, azok már amúgy is megosztottak a politikai és gazdasági érdekeik miatt" - áll az ECFR jelentésében, amely azt tanácsolja Európának, hogy inkább maga kezelje a kereskedelmi beruházásait, hogy ezzel biztosítsa, hogy a kínaiaktól azonos jogokat szerezzenek ezáltal.
A kötvényfelvásárlás és a befektetések mellett a harmadik módja a kínai jelenlét növelésének Európában a nyitott közbeszerzések piaca, amelyről a tanulmány szerzői azt írják: „az európai diplomatákkal folytatott beszélgetések felfedték, hogy a magasrangú kínai kereskedelmi delegációk egy bevásárlólistát kérnek az infrastrukturális projektekről, amelyekre a vállalataik ajánlatot tehetnek". Ennek leküzdésére a tanulmány ezért azt javasolja, hogy kínai kedvezményes kamatozású kölcsönöket európai állami támogatásokkal keverjék, és ezzel biztosítsák, hogy a kínai jelentkezők szintén tisztességes versenyben nyerjék meg a pályázatokat.