Kína belső migrációja
2010. május 28./prae.hu/TibetPress
A magasabb jövedelem és több munkalehetőség reményében évente vidéki kínaiak
milliói kelnek útra a nagyvárosok felé. Ennyi embert a leggyorsabban fejlődő
gazdaság sem képes felszívni, ezért hihetetlen bürokratikus útvesztőkkel az
állam továbbra is mesterséges gátat szab a betelepedésnek.
A kínai gazdaság átalakulása és piacainak fokozatos megnyitása számos társadalmi
változást hozott magával. A merev, bürokratikus szabályok fellazulásával
párhuzamosan gyengült az embereket szinte röghöz kötő hukau rendszer
(háztartások regisztrációs rendszere, avagy állandó tartózkodási engedély), mely
a népességet szigorúan vidéki és városi csoportokra tagolta, és – törvény adta
kereteit felhasználva – amennyire csak lehetett, helyben tartotta. Az elmúlt két
évtized folyamán egyre differenciáltabb lett ez a kép, bár a szabad
költözködést, országon belüli vándorlást továbbra is szabályozni kell, hogy a
több mint 1,3 milliárdos lakosság az állam által továbbra is „kezelhető
eloszlású” maradjon. Az átalakuló városi szabályozási környezet igen
barátságtalan a bevándorlókkal; engedélyek és illetékek szinte átláthatatlan
útvesztőjét emelték az újonnan betelepülni vágyók elé. Kína mindent megtesz
azért, hogy a virágzó gazdaságú, és a vidékinél csábítóbb keresetet kínáló
városokat ne özönöljék el a honi bevándorlók milliói.
Igaz, hogy az
ország népsűrűsége európai szemmel átlagosnak mondható (127 fő/km²;
Magyarországé 110 fő/km²), a probléma a népesség eloszlásának hihetetlen
egyenetlenségéből adódik. A Kína jelentős részén elterülő magashegységekben és
északnyugati sivatagokban csupán pár millió ember él (Tibet népsűrűsége pl. 2
fő/km², területe pedig Kína kilencedét foglalja el). A lakosság jelentős része a
nagy folyók völgyében, a tengerpartok vidékén és Dél-kelet Kínában zsúfolódik
össze. A világ harmadik legnagyobb országa területének 57%-án él a lakosság
6%-a, míg a maradék 43%-át a népesség 94%-a foglalja el. Hagyományosan
mezőgazdasági ország, 880 millió ember, a lakosság megközelítőleg 70%-a lakik ma
is falvakban, és csak 30%-uk, 420 millió városi.
Rengeteg publikáció
született már a kínai belső (vidék-város) vándorlásról, mégis nehéz pontos képet
alkotni a folyamatról, mert egyrészt nincs egzakt meghatározás, hogy kik is
tartoznának Kínában ebbe a csoportba, másrészt nem létezik ilyen irányú egységes
és folyamatos országos felmérés. Ezért sok tehát a bizonytalanság amikor meg
kell becsülni egy-egy ilyen kutatásnak az értékét, hiszen gyakorlatilag
lehetetlen reprezentatív mintán alapuló felmérést kapni a vidékről a városokba
költözőkről. Mindezek ellenére ennek a vándorlásnak pár határozott jellemvonása
nagy biztonsággal felvázolható.
Folyamatos a vidékről a városokba
történő, egyirányú vándorlás hasonlatosan ahhoz, ahogy a XIX. és a XX. század
iparosodó Európájában zajlott egykor. Szembeötlő, hogy bár a hagyományos
intézményi korlátok – melyek szétválasztották a vidék és városok világát –
átalakultak, a kirekesztés más formát öltött. Mára inkább szociális és gazdasági
nehézségeket gördítenek a hivatalok a betelepülni vágyók elé így szegregálva
őket a városok álladó lakosságától. Állandó helyi lakhely hiányában továbbra sem
érhetőek el helyben a szociális rendszer szolgáltatásai; nincs állami orvosi
ellátás, lakáshoz juttatás vagy lakbér-támogatás, és nyugdíj sem. Ezenkívül
elesnek a magasabb képzettséget igénylő, stabil munkalehetőségektől is. A
rendszer bonyolultságát érzékeltetendő álljon itt azon hivatalok sora, melyek
érintettek egy városban letelepülni vágyó sorsát illetően: a Munkaügyi Központ,
továbbá a Gazdasági és Kereskedelmi-, az Adó-, a Családtervezési-, a
Letelepedési-, és a Várostervezési Hivatal. Évente megújítandóan a szülőképes
korú nőknek igazolást kell bemutatniuk gyermekeik számáról és házassági
állapotukról. A folyamatot a Nem Helyi Lakók Hivatala koordinálja. Az illetékek
meg kenőpénzek miatt amúgy is drága papírokat sokan meg sem próbálják
beszerezni. A Hivatal igyekszik minden eszközzel az illegálisan beköltözők után
nyúlni. Helyben lakó szobát vagy lakást csak a helyi önkormányzat évente
megújítandó engedélyével adhat ki. Ez a dokumentum szerteágazó kötelezettségeket
ró a háziúrra; többek között együtt kell működnie a hatóságokkal a bűn-, illetve
a kvóta feletti szülések megelőzésében. (Nem adhat ki például szobát szülésre annak,
aki az állam elől „elbújva” szeretné – vagy kénytelen – megszülni harmadik,
negyedik, stb. gyermekét). Számtalan egyéb alkalommal is jelentési felelősséggel
tartozik.
A vidékről a városokba települők számát nagyjából azért meg
lehet becsülni. Magyar szemmel ezek egészen fantasztikus tömegek, bár igaz, hogy
a lakosságnak ez „csupán” 4-6%-a. A kutatások szerint megközelítőleg 75–90
millióra tehető az időszakosan ingázók és vándorlók száma Kína-szerte, s közülük
50–70 millióan indulnak a városok felé. A migránsok nagy része hihetetlenül
mobil; évente akár többször is változtatják tartózkodási helyüket; vidékről
városba, illetve városon belül, és városok között is költöznek. Sokan térnek
haza a Tavasz Ünnepre vagy aratási időben, és amíg távol vannak, a háziúr másnak
adja ki a szobájukat. Ez a cirkuláris migráció tartja folyamatos pezsgő
átalakulásban a városperemek lakosságát.
Napjainkra a felméréseknek
sikerült meghatározniuk a migráció fő okait, bár az útra kelés indokai széles
körben szóródnak. Ezek a tényezők különböző, egymással kapcsolatban lévő
szinteken vizsgálhatók, melyekből a makro- és a középszintet érdemes megnézni,
hiszen a személyes motivációk sora határtalan. Makroszinten, Kína nyitási
politikájának eredményeként, a külföldi befektetések főleg a tengerparti
nagyvárosokba érkeztek. Ezek generáltak először – az 1990-es években – hatalmas
munkaerő-keresletet, majd őket követték az egyre terjeszkedő, fejlődő hazai
vállalatok. Megjelenésükkel tovább növekedettek a vidék-város közti kereseti
különbségek. Sokan voltak, akik nem a csábító fizetésekért, hanem kényszerből
keltek útra. Az állam a mezőgazdaságban újra engedte a családi gazdaságok
létrejöttét, működését, fölöslegessé téve és munkanélküliségbe taszítva a
termelőszövetkezetek alkalmazottainak tömegét, akik – jobb híján – a felfutó
gazdaságú és kereskedelmű, egyre csábítóbb városok felé vették az irányt. Az
ipar és a kereskedelem fejlesztésének egyik alapvető oka, hogy a Föld művelhető
területeinek mindössze 7%-a található Kínában, míg lakosságának 21%-a.
Az
elvándorlás középszintű fő indoka regionális szinten keresendő. Az útnak indulók
általában szegény, illetve Kína nagyon távoli, elszigetelt - bár kicsit már
iparosodott tartományaiból származnak.
A kínai belső vándorlás
meghatározó formája az ún. lánc-migráció: a statisztikák szerint az első ízben
szerencsét próbálók hozzávetőleg 75%-a korábban érkezett rokonok vagy barátok
segítségével talál szállást, és főleg munkát. A távolabbi vidékekről érkezők
beilleszkedését nehezíti eltérő viselkedési kultúrájuk, öltözködési vagy
étkezési szokásaik, és főleg a sokszor szinte idegen nyelvnek tűnő tájszólásuk.
Ezt a szociális elszigetelődést erősíti a térbeli elkülönülésük is, mert egy
adott terület, megye bevándorlói nemcsak együtt élnek a városi telepeiken, ún.
„falvaikban” vagy a gyárak munkásszállóin, hanem gyakran ugyanazokban az
üzletekben, éttermekben vagy építkezéseken is dolgoznak. A migrációs célt
gyakran az határozza meg, hogy a faluból a korábban indulók melyik városba
telepedtek le, illetve hogy az elszármazási lakóhelynek milyen másik területtel
van kapcsolata; szociális hálózata. Ez „hazafias” és családi kötelékeket is
jelent. A migráns telepek (cun) – és nagyobb általánosságban a város külső
gyűrűjének – vizsgálatával szembeötlő a gazdaság és az élet helyi formáinak
radikális szociális változása az elmúlt években. A bevándorlók telepeinek téri
és funkcionális szerkezete abszolút tükrözi a túlélési stratégiájukat, és a
helyi gazdasági hagyományokra és társadalom szervezetére reflektál.
Bár a
bürokrácia különböző szintjei a maguk módján útját próbálják állni a városokba
tömegesen érkezőknek, igyekezetüket a helyi lakosok is kijátsszák, mert az
újonnan érkezők nem csak nehézséget, de sok esetben előnyt is jelentenek az
őslakosoknak. Pénzkereseti lehetőségek sora nyílik számukra, nem beszélve az
általuk nyújtott új szolgáltatások soráról. Napjaink vándorai, főleg a
peremkerületekben, részei lettek a városok mindennapi életének.
A
születési helyükkel és a családdal – ami Kínában nagyon erős kötelék – való
szoros kapcsolat folyamatos ingázást tesz lehetővé az elvándorlók számára a
hagyományos helyi szféra és a nagyvárosok új életformája között.
Seprűs Zoltán