székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
http://kelemen.transindex.ro/?cikk=795
Az első buddhista, akit megismertem, egy olyan alak volt, akit hippinek neveznénk. A harcművészetek mesterének tartották és minden este kocsmázott. A másodikat üzletembernek, a harmadikat showmannek néznénk.
Mindannyiukat alig két hét leforgása alatt ismertem meg, 1990-ben, helyszín Nagyvárad. Hatásukra szinte mindenki így vagy úgy, de kicsit buddhista lett. Meg szabadkőműves. Meg új-hullámos. Az arcok pasik voltak, 20-30 évvel idősebbek nálam.
Az első, magát buddhistának valló nő, akit megismertem, alig 4 évvel volt idősebb nálam, egy olyan család sarja, amely nemzedékek óta, 10-20 évenként szállított egy-egy protestáns lelkészt. Az egyik vezető egyházi személyiség, amikor megtudta, hogy a jó hírű család sarja a budapesti buddhista főiskolára jár, így reagált: inkább lett volna a lányod kurva, mint buddhista. Amikor ezt az anyuka meghallotta, megnyugodott, igazat adott a lányának, hogy inkább egy másik történelmi vallást választott, nem azt, amivel ő, családi alapon szolgálni tudott.
A környezetemben többen vallják magukat buddhistának. Számuk egyre nő. De lehet, nem nő, csak én fedezem fel lassan őket. Mit lehet tudni róluk?
- nincs rájuk írva, hogy buddhisták, nagyon kevés az, amiben, mondjuk fogyasztásban, öltözködésben, beszédben, vérmérsékletben stb. hasonlítanának egymásra
- többnyire az ezoterikus hullámmal váltak buddhistává, de vannak, akik tini kori olvasmányaik hatására vették fel a hitet és egyáltalán nem érdekli őket az ezó
- attól függően, milyen úton kapcsolódnak a valláshoz, vannak közöttük életmód szerinti buddhisták, akik valamelyik jól körülhatárolt irányzathoz kapcsolódnak, de vannak alkalmi buddhisták is, akik inkább a zen felé tájékozódnak
- az átlagosnál műveltebb emberekről van szó, akik hajlamosak bizonyos intellektualizálásra
- akik az ezóban érzik jól magukat, hajlamosak a misztikára, akár a misztikátlanság misztikájára, és néha eltöprengenek bizonyos összeesküvés-elméletekről
- többnyire elfogadják a romániai magyar történelmi egyházakat, gyakran szoros a családi kötelék is, de nem tudnak mihez kezdeni ezekkel a jól ismert tanokkal
- az átlagosnál érzékenyebb emberek
- tudnak egymásról, informális hálózatuk van, néha olyan nyelvet beszélnek, amit csak ők értenek, vannak olyan poénok is, amit csak ők vágnak
- ha azt mondom nekik, nem hiszek istenben, de ez nem annyira fontos számomra, hogy bárkit is, akár önmagamat is meggyőzzem igazamról, sokkal toleránsabban fogadják, mint a keresztény hívők
Vajon a történelmi egyházak mit gondolnak róluk? Mert egyfajta elit az, ami távolodik, és más spirituális kristályosodási pályát keres. Vajon szembenéztek-e azzal, hogy nem csak a fogyasztói kultúra vagy az új egyházak területén van frontjuk, hanem egy sokkal kínosabb, spirituális fronttal is szembe kell nézniük? Vajon az erdélyi magyar buddhizmus egy tabu?