székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Már szkíta őseink kurgánsírjaiban találtak csúcsos süvegeket, sőt koronához hasonló tárgyakat. Az ősi fejfedők nemcsak páratlan értékűek, hanem a hozzájuk köthető hiedelmek is sokatmondóak számára.
Állatdíszek
A korai szibériai szkíta sírokban egyaránt találunk nemezre vagy posztóra varrt állatdíszeket, melyek egy-egy törzs szellemősére utaltak. Az ősi hiedelem szerint ugyanis a fejfedőben laktk a törzset védelmező szellemek. Vaddisznó, turul és griff madár képek és domborművek egyaránt feltűnnek a fejdíszeken. Ezek valószínűleg az előkelők kalapját vagy süvegét díszíthették. A magas csúcsdísz egyébként az előkelőségre utalt. A szkíta „kalapok” hasonlóságot mutatnak a híres ordoszi hun koronával, melyet szintén egy kalapra vagy süvegre erősítve hordtak.
A diadémok kora
A régi szkíta kánasszonyok csúcsos fejdíszt viseltek, ahol a magasság rangjukra utalt. Az egyik legszebb csúcsos dísz a tuvai Arzsan királysírból került elő, de párját megtaláljuk az ukrajnai királyi szkíták leletei között. U. Erdenebat, mongol régész szerint ez a fajta fejfedő nem tűnt el nyomtalanul, hanem továbbélt a középkori mongol bogtagban, melyet Dzsingisz kán feleségei és rokonai hordtak. Egy másik előkelői női viselet a diadém volt, mely nemcsak a szkíta és szarmata, hanem a hun sírokból is szép számmal előkerült. Az ősi szkíta és hun női viselet a magyar női viseletben is megőrződött. Nálunk a legszebb pártákat, vagyis a diadémhoz hasonló pártákat az eladósorban lévő lányok hordtak. De néhány vidéken az asszonyi főkötők is felvették a versenyt a lányok ékeivel, hiszen azok is a társadalmi hovatartozásról árulkodtak.
Mai hagyományok
A fejfedő viseletet szinte mai napig babonák szabályozzák, mely az ősi szkíta hagyomány szerint a felső világgal áll kapcsolatban. Nem véletlen, hogy az uralkodók koronáit és a kánasszonyok diadémjait nagy gonddal készítették el. Szinte mai napig élő hagyomány a szkíta-hun utódnépek között, hogy a kalapot csak magas helyre szabad tenni, a földre letenni tilos. Nem szabad belerúgni vagy éppen megtaposni. Régen fedetlen fővel járni nemcsak tiszteletlenség volt, hanem az azt jelentette: nemtelen emberrel van dolgunk. Akinek elvették a kalapját vagy a süvegét, azt megfosztották méltóságától. Nálunk Szent István törvénye kimondta, hogy a rangjuktól megfosztott embereknek még a haját is le kell vágni. A mongolok mai napig tiltják a kalapok, süvegek elcserélését. A másik méltóságjelet, az övet a férfik esküdt barátjuknak adhatták, de fejfedőket soha.