Közreműködő Bank
Erősödik a kínai szélsőbal
2008. október 31./péntek/China Digital Times/Free Tibet Blog/TibetPress
Az „új nacionalizmus” is felkerült a nyomást gyakorló tényezők listájára - állítja a kínai média.
Liu Jiaying és David Bandurski a China Media Projekt-től újszerű értekezést írt a kínai „új nacionalizmus” (xin gujia zhuyi) felemelkedéséről, s annak hatásáról a médiára. Az értekezésben kihangsúlyozódnak a tibeti tüntetések eseményei és a pekingi olimpiát megelőző kínai nacionalista kirohanások.
Ahogy egy nemzeti büszkeségre termett új generáció bukkant fel Kínában, a kínai média szociális és politikai reformokat sürgető liberálisabb hangjai iránt tanúsított ellenállás egyre növekszik. Fiatalabb és képzettebb kínaiak, azok, aki hasznát élvezték a reformoknak, gyakran erősen ellene vannak a jelenlegi állapotok, a status quo megváltoztatásának.
Ez az „új nacionalizmus”, mondja Xiao, különbözik elődjétől, melyet a Kommunista Párt vezetői segítettek elő széleskörű állami korlátozásaik által. Míg a fiatal kínaiak méltányolják és hasznát látják a kínai társadalom változásainak –melynek igen fontos része a kereskedelmi média –emellett ellene vannak a szólásszabadságnak és más liberális és univerzális értékeknek, melyeket a bátrabb kereskedelmi média vitat.
Ez az új nacionalizmus néha útját is állhatja az állami vezetés alatt álló médiának, amint felmerül egy viszonylag liberálisabb vélemény publikálása. Ott van például Chang Ping, rovatvezető és főszerkesztő a Southern Metropolis hetilapnál. 2008 áprilisában írt egy esszét „Hogyan jöjjünk rá az igazságra Lhasaról” címmel, majd online támadásokkal kellett szembesülnie a nacionalista internetezők részéről.
A Southern Metropolis hetilap meghajolt a közvélemény súlya alatt. A hírek szerint Chang Pinget áthelyezték a Nandu hetilaphoz helyettes szerkesztőnek, de ezek a hírek nem bizonyítottak. Mindez viszont azt tükrözi, hogy nagyon jelentős nyomást gyakorol az „új nacionalizmus” elterjedése, nem csak Chang Tibettel kapcsolatos meglátásaira, de a Southern Metropolisra is és minden egyéb kereskedelmi médiára, amely bármilyen liberálisabb témákat vitat.