székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Még a kínai Xinhua hírügynökség jelentése szerint
is legalább 156 halálos áldozata és több mint 800 sebesültje van a 2009. július
5-én Hszincsiang-Ujgur Autonóm Tartományban kitört zavargásoknak.
Hivatalos pekingi álláspont szerint vasárnap este Urumcsiban egy ujgur
tiltakozó gyűlés résztvevői han kínaiakat támadtak meg az utcán, autókat
borítottak és gyújtottak fel, és sok üzletet is szétvertek. A Kasgárra is
kiterjedő zavargások nyomán - szintén a hivatalos jelentések szerint - a
rendőrség 1434 embert vett őrizetbe, 90-et pedig még mindig keres. A Zrinyi
Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének elemzése
(2009/15) - Bernát Péter munkája - a kérdés hátterét világítja meg.
A július 5-i urumcsi tiltakozáshoz egy, az ország déli, Kuangtung tartományában
található játékgyárban június 26-án kirobbant konfliktus vezetett el. A helyi
kínai munkások ugyanis ujgur vendégmunkásokat vádoltak meg két kínai lány
megerőszakolásával, majd rátámadtak az ujgurokra, két ujgurt megöltek, több
mint százat pedig megsebesítettek. Az ujgurok vasárnap - saját verziójuk
szerint - ennek az ország déli részén kirobbant konfliktusnak a kivizsgálását
követelték két-háromezren (a hatóságok ugyanis kiderítették, hogy a hamis hírt
egy kínai munkás terjesztette el, s az ujgurok ártatlanok voltak), s a
zavargásokra csak azt követően került sor Urumcsiban, hogy a kínai rendőrség és
katonaság rátámadt a békésen tiltakozókra. A hivatalos Kína ezzel szemben a Kína
ellenségének tekintett Ujgur Világkongresszust, személyesen pedig annak
vezetőjét, Rebíja Kadírt vádolja a zavargások szításával. Az egykori
hszin-csiangi üzletasszony - az egyik leggazdagabb ujgur, aki korábban éveket
töltött börtönben Kínában, jelenleg pedig az Egyesült Államokban él - valóban
felszólította a világ ujgurjait, hogy két meggyilkolt társukért szerte a
világon tiltakozzanak a kínai nagykövetségek előtt.
Bármi is volt a zavargások közvetlen kiváltó oka, a nemzetközi sajtó első
kommentárjai - elsősorban a sok halálos áldozat miatt - az 1989-es Tienanmen
téri katonai vérengzéshez hasonlítják a július 5-én Urumcsiban és Kasgárban
történteket. Pedig tartalmilag az ujgur probléma sokkal inkább Tibet kérdésével
állítható párhuzamba, azzal a lényeges megszorítással, hogy Hszincsiang Peking
számára stratégiai és biztonságpolitikai szempontból fontosabb és kockázatosabb
Tibetnél. Egyrészt azért, mert ez a terület választja el Kínát a muzulmán
Közép-Ázsiától, másrészt azért, mert az energiahordozókban gazdag tartomány
köti össze Kínát a közép-ázsiai olaj- és földgázlelőhelyekkel, s végül
harmadrészt azért, mert az iszlámista kötődésű ujgur szeparatizmus - még ha nem
is fenyeget a tartomány tényleges elszakadásának veszélyével - a tibetinél
szervezettebb, és 1991-től jóval erőszakosabb is. (A legnagyobb sajtóvisszhangot
kiváltó robbantásos merényletre - amelynek 14 kínai rendőr esett áldozatul -
2008. augusztus 4-én került sor.) Bár mindez egyáltalán nem menti, de némileg
magyarázza a hivatalos Kína hszincsiangi magatartását.
Jelen elemzésünkben Bernát Péternek „Az ujgur kérdés és ami mögötte van"
című, az ujgur kérdés hátterét bemutató, a Nemzet és Biztonság című folyóirat
2008. áprilisi számában megjelent írását adjuk közre.
A Kínai Népköztársaság leginkább Tajvan, valamint Tibet kérdése, és a Japánnal
való hullámzó viszonya kapcsán kerül a nemzetközi politikával foglakozó
szakemberek látókörébe, ám a kommunista ország számára releváns ujgur
problémával már jóval kevesebbet foglalkoznak a külföldi elemzők: alig lehet
róla hallani a nemzetközi médiában, Magyarországon pedig nem is nagyon tudnak
ennek a Kínán belüli válsággócnak a létezéséről. Az ujgur probléma rendkívül
bonyolult és összetett, a nemzetközi kapcsolatoknak egyszerre több dimenziójára
hat - az emberi jogok megsértésétől kezdve az energiapolitikán át egészen a
terrorizmus elleni háborúig.
Kína és az
iszlám
A Kínában élő muszlimokat két nagy csoportba sorolhatjuk. Az egyik
csoportot az úgynevezett huik alkotják. A huik lényegében kínai nemzetiségű
muszlimok, számuk mintegy 8,6 millióra tehető. Főleg Ningxia tartományban
élnek, ahol autonómiát élveznek. A másik nagy muszlim csoportot a különböző
török nyelveket beszélő kisebbségek jelentik, amelyek döntően az ország nyugati
részében, elsősorban Hszincsiang tartományban laknak. Legnépesebb csoportjuk az
ujgurok, akik a hivatalos pekingi adatok szerint 8,39 milliónyian vannak, bár
az ujgur ellenállás gyakran 20 millió Kínában élő ujgurról beszél. Rajtuk kívül
ebbe a csoportba tartozik a többszázezer kazah és kirgiz is.
A huik és a török eredetű muszlimok nem természetes szövetségesei
egymásnak, nemigen akad példa sem összefogásra, sem pedig keveredésre közöttük.
A hivatalos adatok szerint az ország lakosságának mintegy 1,4 százaléka muszlim
hitű, ami körülbelül 20 millió embert és 10 különböző etnikumot takar. Ez az
adat pedig nagyjából megfelel a CIA által feltételezett 1-2 százaléknak. A
kínai kormányzat különböző kedvezményeket és jogokat biztosít az iszlámot
követő állampolgárainak, ám ezek döntően kulturális és nem politikai jellegűek,
ráadásul a radikálisabb iszlám tanok megjelenése óta gyakran még a
vallásszabadságot is korlátozzák.
A kínai
jelenlét Hszincsiangban
A megszálló kínai csapatok először 1759-ben érkeztek Kelet-Turkesztánba, és
így ez a terület viszonylag későn integrálódott a Kínai Birodalomba, amit az
1768-ban kapott kínai neve, Hszincsiang (Újhatárterület) is jelez. Az új
tartomány birodalomba történő beillesztése nehezen haladt, 1862-ig 42
jelentősebb lázadás zajlott, s ezek eredményeként végül kiűzték a kínai
csapatokat. 1864-ben Kelet-Turkesztán kikiáltotta a függetlenségét, amit a
Török Birodalom, Nagy-Britannia és Oroszország is elismert. Végül azonban
1876-ban visszatértek a kínaiak, és 1884-ben véglegesen annektálták a
tartományt.
A XX. században két nagyobb elszakadási kísérletük volt az ujguroknak. Az egyik 1933-ban, amikor három évre sikerült függetlenné válniuk, a másik 1944-ben, ami öt évig, egészen 1949-ig tartott. Ám 1949. augusztus 27-én a Pekingbe tartó ujgur vezetőket szállító repülőgép lezuhant, és ezt követően a kínai csapatok visszafoglalták Hszincsiangot. Hszincsiang 1955-ben elnyerte az autonóm tartományi rangot, így a hivatalos neve napjainkig Hszincsiang Ujgur Autonóm Tartomány.
Hszincsiang demográfiája és gazdasága
Bár Hszincsiang Kína legnagyobb tartománya, és az ország területének
mintegy egyhatod részét teszi ki, mégis csak 19,66 millióan lakják. A lakosság
összetételét tekintve - pekingi adatok szerint is - az ujgurok alkotják a
relatív többséget 45 százalékkal, őket követik a kínaiak 41 százalékkal, a
maradékot kazahok (7 százalék), kirgizek (0,9 százalék) és mongolok (0,8
százalék) alkotják. Meg kell azonban jegyezni, hogy még sok hui is él
Hszincsiangban, arányuk a lakosságon belül 5 százalék.
Az ujgur emigráció azonban nem ért egyet ezekkel az adatokkal: a Peking
által nyilvántartott 8,39 millióval szemben szerintük, mint említettük, 20
millió ujgur él Kínában. Az arányszámokat illetően sem fogadják el a kínai
statisztikákat, úgy vélik, hogy Hszincsiangban a lakosságnak ma már 50
százaléka kínai, szemben az 1949-es 10 százalékkal, amit az elmúlt hatvan év
jelentős mértékű betelepítéseivel és az elkínaiasítással magyaráznak.
Tény, hogy a kínaiak az élet különböző területein nagyobb előnyöket
élveznek, mint az őslakos ujgurok, hiszen a tartomány gazdasági és pártvezetői
mind kínai származásúak. A vezető, jobban fizető állásokat is kínaiak töltik
be, valamint az új lakásokat is kiugró számban kínaiak kapják. A kínai
betelepülés elsősorban a városokat érinti, ennek megfelelően a legtöbb kínai a
tartomány fővárosában, Urumcsiban és annak környékén él.
Az ujgur népesség döntően vidéken él és főleg mezőgazdasággal foglalkozik.
A tartományban 57,26 millió hektárnyi termékeny földterület van, melyből 48,01
millió hektár áll művelés alatt. A régió klímája miatt elengedhetetlen az
öntözés, különösen figyelembe véve, hogy Kínának leginkább ezt a régióját
sújtja az elsivatagosodás. A művelésre alkalmas földeken főleg gyapotot,
kölest, krumplit, rizst, cirkot és gyümölcsöt termesztenek.
A tartomány lakossága egyre jobban gyarapszik és fiatalodik. 2000-ben a
lakosság 27,3 százaléka tartozott a 0-14 éves korosztályba, 68,17 százaléka
volt a 15-64 közöttiek aránya, és 4,53 százaléka volt 65 éven felüli. A gond
az, hogy a kínai népesedéspolitika az ujgurok szerint ellenük irányul, mivel
adataik szerint Hszincsiangban több ujgur nőnél alkalmaznak kényszerabortuszt,
illetve sterilizációt, mint ahány kínainál. Ez ellen szervezetten kívántak
fellépni, és az ujgur ellenzék 1998. május 10-én „Megszülettünk" címmel
demonstrációt rendezett, ami ellen a kínai hatóságok keményen felléptek, és még
1998. augusztus 2-án kivégezték Rapidzsan Hadzsint, a mozgalom vezetőjét.
Hszincsiang tartomány rendkívül gazdag erőforrásokkal rendelkezik, amelyek
kiaknázását igazából csak mostanában kezdik el. Ez az egyik fő oka annak, hogy
a tartomány nagyon felértékelődött Peking szemében. Hszincsiangban 122 féle
ásványkincs található ugyanis, közülük az olaj, a földgáz, a szén, az ólom, a
cink és az arany a legjelentősebb. Kína növekvő energiaéhsége miatt a fosszilis
energiahordozók jelentősége a legnagyobb. Hszincsiangban hat jelentősebb
olajmezőt tártak fel, amelyek harminc évre elegendő energiahordozót
tartalmaznak a mai feltételezések szerint. Megfelelő kiaknázás mellett egy
mezőből évi 1-1,5 millió tonna olajat lehet majd kitermelni. Kína jövőbeli
terveiben tehát nagyon fontos szerepet játszanak Hszincsiang erőforrásai.
Kínai tervek
Hszincsianggal kapcsolatban
Hszincsiang GDP-je az utóbbi években 150 milliárd jüan/év körüli összegről
220 milliárdra nőtt, de a pekingi kormányzat jelentős fejlesztéseket kíván
megvalósítani a tartományban, amelyek a közeljövőben a GDP gyorsabb
növekedéséhez fognak vezetni.
Nagy volumenű infrastrukturális beruházások vannak folyamatban, főleg
utakat és vasutakat építenek, tervezik az öntözőrendszerek kibővítését is. A
vizet a Tien-san gleccsereiből vezetnék, amelyek a globális felmelegedés
hatására már amúgy is olvadásnak indultak. A tartomány infrastruktúrájának
ilyen arányú fejlesztése mögött két ok áll. Az első a tartomány erőforrásainak
kiaknázása, a második pedig a megfelelő feltételek biztosítása a közép-ázsiai
energiahordozókhoz való hozzáféréshez, márpedig hozzájuk Hszincsiangon
keresztül vezet az út. Igazából ez a két tényező az, ami Pekinget a „Nyitás
Nyugatra" program meghirdetésére sarkallta.
A legjelentősebb beruházásnak az a mintegy 4000 kilométeres csővezeték
számít, ami a Tamir-medencéből Sanghajig szállítja az olajat és a földgázt az
energiára éhes keleti országrész számára. Ez a nagyberuházás a már említett hat
olaj- és gázmező jobb kihasználását teszi lehetővé. A legfrissebb adatok
szerint 2004 óta mintegy 29 milliárd köbméter földgáz érkezett már ezen a
vezetéken Kína iparilag fejlettebb keleti régióiba. Ám alighogy elkészült ez a
vezeték, a kínaiak máris nyomulnak tovább a belső-ázsiai olajmezők felé. 2004
májusában már alá is írtak egy szerződést a vezeték meghosszabbításáról a
kazahsztáni kőolaj- és földgázmezők felé, ami újabb 3,3 milliárd dolláros
beruházást jelent.
De mi is áll Kína nyugatra nyomulásának hátterében, amire az új vezetékek
építése a legjobb példa? A választ már Brzezinski megadta „A nagy
sakktábla" című könyvében. A Szovjetunió felbomlása után ugyanis megindult
a versenyfutás a belső-ázsiai energiahordozókért, melyeket az Amerikai Egyesült
Államok Afganisztánon, illetve Azerbajdzsánon és Grúzián át igyekszik
kiaknázni. Kína Hszincsiang felől hatol be a térségbe, és a 2004. májusi
szerződés révén a kazah olajmezőkhöz kíván hozzáférni. Kína politikailag a
Sanghaji Együttműködés keretein belül szeretne egyre nagyobb mozgástérre szert
tenni a belső-ázsiai országokban, amelyeknek gazdasági érdekük a jó viszony
fenntartása. Ezért már rögtön a Sanghaji Együttműködés kezdetén elismerték Kína
nyugati határait, ami viszont nagy csapás volt az ujgur függetlenségi
mozgalomra.
Kína tehát nagyon fontosnak tartja, hogy Hszincsiangon át közvetlen
hozzáférése legyen a belső-ázsiai energiahordozókhoz, az ujgurok azonban nem
osztják Peking lelkesedését, mivel számukra a modernizáció és a fejlesztés
egyet jelentenek az elkínaiasítással. Éppen ezért egyre jobban erősödik az
ujgur ellenállás, ami Kína számára mind nagyobb gondot jelent, és veszélyezteti
a nagyratörő terveket. Ráadásul az ujgur probléma ma már nemcsak belpolitikai,
hanem külpolitikai téren is egyre több fejfájást okoz Pekingnek.
Az ujgur
ellenállás kezdetei
Hszincsiangban a Kínával szembeni fegyveres ellenállásnak és elszakadási
törekvéseknek az elmúlt 250 évben elég komoly hagyománya alakult ki. Az 1949 és
1990 közötti időszak viszonylag békésnek mondható, de az utóbbi 18 évben ismét
megerősödtek a szeparatista törekvések a tartományban.
1979 és 1989 között sok ujgur önkéntes harcolt az afgán háborúban a
mudzsahedinek oldalán, akiknek egy része 1989 után hazatért Hszincsiangba, új
radikálisabb iszlám tanokat hozva magával, ami összhangban volt a Szovjetunió
bomlásával párhuzamosan Közép-Ázsiában meginduló iszlám újjászületéssel. A
közép-ázsiai országok függetlenné válása csak tovább serkentette ezt a
folyamatot. Hszincsiangban egyre több ujgur szervezet alakult nemzeti
célkitűzésekkel, ám különböző programokkal. A minimális célkitűzés az emberi és
kisebbségi jogok biztosítása, valamint az elkínaiasítási politika
felfüggesztése volt. E célkitűzésekben minden ujgur szervezet egyetért. Ám a
maximális programot, az elszakadást megfogalmazó elképzeléseket már csak a
szélsőségesebb mozgalmak tették magukévá.
Az első jelentős ujgur nemzeti megmozdulásra 1990 áprilisában került sor
Baren városában, amit a kínai hatóságok véresen levertek. Az összecsapásokban
körülbelül ötven tüntető vesztette az életét. A demonstráció szétverése után
zavargások törtek ki, támadások érték a kormányzati épületeket, kínai
kereskedők üzleteit fosztották ki. Ehhez hasonló megmozdulásokra azóta több
ízben is sor került Hszincsiangban, de ezekről kevés információ áll
rendelkezésünkre, mivel a kínai média vagy nem számol be róluk, vagy csak
nacionalista tüntetések feloszlatásának állítja be őket. Külföldi tudósítókat
pedig nem engednek a zavargások helyszínére. A hszincsiangi ujgur nemzeti
mozgalom újjáéledésével együtt az ujgur emigráció is hallatni kezdte a hangját
az 1990-es évek elején, abban bízva, hogy sikerül nemzetközi szintre emelni az
ujgur problémát. 1992-ben rendezték az úgynevezett Lop-nor konferenciát, ahol a
kínai atomkísérletek ellen tiltakoztak. A kínai atomkísérletek központja
ugyanis Hszincsiangban, a Lop-nor környékén van immár negyven éve. Itt mintegy
44 kísérleti atomrobbantás volt 1964 és 1996 között, melyek közül 22-t az
atmoszférában hajtottak végre. Az ujgur ellenzék szerint ezek a kísérletek
visszafordíthatatlan környezeti károkat okoztak már eddig is, ráadásul máig
mintegy 200 ezren haltak vagy betegedtek meg sugárszennyezés miatt a környező
vidékeken.
Az emigráció először tehát környezetvédelmi problémával összekapcsolva
igyekezett felhívni a világ figyelmét az ujgurokra, ám ez a kísérlet nem járt
sok eredménnyel. 1993-ban már a radikálisabb hangok erősödtek fel. Március
15-én megalakult az Ujgurisztán Felszabadítási Frontja, amely 12 év alatt
körülbelül 800 fegyveres akciót hajtott végre. Főleg rendőrőrsöket támadtak, de
1997-ben Pekingben is követtek el robbantásos merényletet. Mialatt
Hszincsiangban egyre jobban megerősödtek a fegyveres ujgur szervezetek, az
emigrációnak is sikerült erőre kapnia. 1995-ben képviseleti irodákat nyitottak
Washingtonban és több nyugat-európai városban.
A Sanghaji Együttműködés azonban érzékenyen érintette az ujgur ellenállást,
mivel ezután nem számíthattak támogatásra a közép-ázsiai iszlám országok
kormányaitól. Az ujgur ellenállóknak tehát új szövetséges után kellett nézniük,
ezt pedig leghamarabb a Kelet-Turkesztáni Iszlám Mozgalom találta meg - a
tálibokban. A mozgalom vezére, Hasszan Mahsum szövetséget kötött a tálibokkal,
ennek értelmében 500 ujgur fegyveres kapott afganisztáni kiképzést.
Ezt követően 1999-ben a radikális ujgurok az al-Káidával is felvették a
kapcsolatot, bin Ládennel is tárgyaltak, s az a megállapodás született, hogy a
Kelet-Turkesztáni Egyesült Nemzeti Forradalmi Front 100 emberét az al-Káida
fogja kiképezni. Vagyis 2001-ben körülbelül 600, a tálibok és az al-Káida által
kiképzett ujgur fegyveres lehetett. Legtöbbjüket Afganisztánban érte a 2001.
őszi amerikai támadás, és közülük 22-t ma Guantánamón tartanak fogva:
kiadatásukat Kína azóta is folyamatosan követeli.
Az ujgur
kérdés és a nemzetközi terrorizmus
2001 szeptemberében a számtalan ujgur szervezet közül kettő biztosan a
tálibok és az al-Káida szövetségese volt, Kína pedig azonnal kihasználta az
ebben rejlő lehetőségeket. Az összes Kína-ellenes ujgur mozgalmat terroristának
minősítették, még a békéseket is. 2001. október 11-én Peking kijelentette, hogy
a hszincsiangi szeparatisták elleni fellépés része a terrorizmus elleni
háborúnak. Putyin orosz elnök el is fogadta ezt az álláspontot, Bush azonban
figyelmeztette Pekinget, hogy ne használja a terror elleni háborút a kisebbségek
elnyomására. Amerika nem tart minden ujgur szervezetet terroristának, igyekszik
elválasztani a békés mozgalmakat a fegyveresektől. Ezt jelzi, hogy az Amerikai
Ujgurok Egyesülete évi 75 000 dolláros kormánytámogatást kap.
Az Egyesült Államok csak egy ujgur szervezetet tekint terroristának, a
Kelet-Turkesztáni Iszlám Mozgalmat, melyet 2002. augusztus 26-án vett fel a
terrorista szervezetek listájára, Peking ezzel szemben viszont 22-t tart
számon.
E szervezetek egy része békés ellenállást folytat és a kisebbségi, valamint az
emberi jogok biztosításával is megelégedne. A többi viszont fegyveresen harcol,
és fő céljuk a független Kelet-Turkesztán megteremtése. Tevékenységük azonban,
mint azt már említettem, nemcsak Hszincsiangra korlátozódik, Pekingben is
hajtottak már végre akciót, 2002. június 20-án pedig Biskekben lőttek le egy
magas rangú kínai diplomatát.
A kisebb fegyveres akciókon, merényleteken kívül nagyobb megmozdulásokra is
sor szokott kerülni. 2003. február 5-én és 6-án ilyen következett be Yinigben
is, ahol 30 ujgur aktivista kivégzése után utcai harcok törtek ki, melyekben 70
ujgur halt meg és 140-en megsebesültek. A hivatalos pekingi verzió nacionalista
tüntetésként igyekezett beállítani az eseményeket.
2001 óta a kínai kormányzat jelentős antiterrorista intézkedéseket vezetett be.
Fegyveres utaskísérőket alkalmaznak egyes belföldi repülőjáratokon, a Sanghaji
Együttműködés keretében pedig antiterrorista központ felállítását támogatták
Taskentben, ahol kínai szakértők segítségével folyik a munka. A taskenti
központ nem titkolt célja az ujgur mozgalmak belső-ázsiai támogatásának
felszámolása.
A kínai kormányzat határozottan lép fel a terroristák ellen, csakhogy
Peking minden ujgur mozgalmat terroristának tart, és azok aktivistáival emberjogi
szempontból kifogásolható módon bánik. Az Amnesty International 2004. júliusi
jelentése külön kifogásolta az ujgur politikai foglyokkal való bánásmódot,
valamint a nagy számban alkalmazott kivégzéseket. Peking azonban mindezeket az
eszközöket a terrorizmus elleni fellépés hatékony részének tartja.
Az ujgur emigráció és a békés ellenállás programja
2004-ben felgyorsultak az események az ujgur emigráns csoportok körül.
Szervezettebbek lettek, aminek fő motivációja az, hogy megszabaduljanak a Kína
által rájuk sütött terrorista bélyegtől. Az emigráns ujgur szervezetek fő
központjai az Egyesült Államokban és Németországban vannak. A változások 2004
áprilisában indultak két szervezet összeolvadásával, amikor Erkin Alptekin
meghirdette a békés ellenállás politikáját. Alptekin tekintélyes ujgur emigráns
vezető, akinek az apja, Isa Jusuf Alptekin az 1940-es években a független ujgur
kormány tagja volt. Maga Erkin Apltekin az 1970-es évekig Törökországban élt,
majd átköltözött Németországba, és mára nyugaton is elfogadott ujgur vezetővé
vált.
Mialatt az ujgur emigráció meghirdette a békés ellenállás politikáját, Kína
erődemonstrációba kezdett Hszincsiangban. 2004 augusztusában tartották a
„Kelet-Turkesztán Ellenőrzése" elnevezésű hadgyakorlatot, amelyen a
szakadárok elleni fellépést gyakoroltatták a hadsereggel.
A kínai erődemonstrációra válaszul szeptember 11-én több ujgur vezető is
megismételte a békés ellenállásra való felszólítást, de az igazán jelentős
változások csak ezután történtek. Szeptemberben Washingtonban megalakult az
emigráns ujgur kormány Amvar Jusuf Turani vezetésével. A hírre Kína azonnali
tiltakozással reagált, de az Egyesült Államok nem lépett fel az emigráns
kormány ellen, jelezve ezzel, hogy elismeri a békés ellenállás jogosságát.
Alighogy megalakult az emigráns kormány, 2004. október 8. és 10. között
Münchenben létrejött az Ujgur Világkongresszus, mely az összes ujgur
képviseletét tűzte ki célul. A kongresszus elnökének Erkin Alptekint
választották, akinek az irányításával elsősorban megfelelő stratégiát
igyekeznek adni a szabadságmozgalomnak, melyet leginkább a Free Tibet mozgalom
analógiájára szeretnének formálni. A kongresszus kategorikusan tagadta Peking
vádjait, miszerint terroristák lennének, és elítélte a terrorizmus minden
formáját. Mindemellett követelték, hogy Kína tartsa tiszteletben az emberi és a
kisebbségi jogokat, valamint az Amnesty International jelentésére hivatkozva
követelték a kivégzések felfüggesztését is. Kínában ugyanis közvetlenül a
kongresszus előtt 50 ujgur aktivistát végeztek ki.
Kína a kongresszus miatt élesen bírálta Németországot is, mivel Peking
álláspontja szerint a németek teret biztosítanak terrorista szervezkedéseknek
és csoportoknak, amelyek Kína elleni támadásokat terveznek. De úgy tűnik, hogy
az ujgur emigrációban 2004-ben elindult változások már kétségtelenné tették,
hogy az ujgur szabadságmozgalom és a terrorizmus közé nem lehet egyenlőségjelet
tenni. Kína mindenesetre a nyomás fokozására készül. 2005 februárjában Luon Gan
kínai biztonságpolitikus a legfontosabb problémának Hszincsiang kérdését
tartotta, amit véleménye szerint csak úgy lehet megoldani, ha minden
Kína-ellenes ujgur nemzeti megmozdulást idejében elfojtanak.
Az ujgur emigráció békés ellenállásának hosszabb távon lehetnek eredményei,
amit bizonyít, hogy tavaly egyik prominens tagját, Rebíja Kadír asszonyt
jelölték a Nobel-békedíjra és George Bush is hivatalosan fogadta. Mindazonáltal
a fegyveres összecsapások sem szűntek meg a kínai kormányerők és a különböző
ujgur fegyveres szervezetek között. Legutóbb 2007 januárjában tört ki 19
halálos áldozatot követelő összecsapás, amikor a kínai hatóságok rajtaütöttek a
Kelet-Turkesztáni Iszlám Mozgalom kiképzőtáborán. Az ekkor foglyul ejtettek
közül hármat még tavaly novemberben kivégeztek.
Kína Oroszországgal is igyekszik jó katonai együttműködést kiépíteni a
terrorizmus elleni küzdelemben, amit a Sanghaji Együttműködés katonai
jellegének izmosításával kíván elérni. Ezt jól példázza a 2007 augusztusában
Hszincsiangban megtartott közös hadgyakorlat, amelyen egy 2000 fős orosz egység
és 36 repülőgép vett részt.
A XXI. század elején Kína számára az egyik legfontosabb bel- és
biztonságpolitikai problémává az ujgur kérdés vált. Azonban egyre inkább úgy
tűnik, hogy ezt a problémát nem lehet Kína határain belül tartani. Az ujgur
emigráció szervezettebbé válása miatt egy, a tibetihez hasonló függetlenségi
mozgalom fog kibontakozni, ami fájdalmasabban fogja érinteni Pekinget, mint a
tibeti mozgalom, hiszen Hszincsiang mind gazdasági, mind geostratégiai értelemben
sokkal fontosabb a számára. Arról nem is szólva, hogy a jövőre vonatkozó kínai
tervekben fontos szerepe van a tartománynak, ám ezt a szerepet csak akkor tudja
betölteni, ha sikerül megoldani az ujgurkérdést, de ez egyelőre nem látszik
megvalósulni a közeljövőben. Sőt az is könnyen elképzelhető, hogy Hszincsiang
Belső-Ázsia egyik forró pontjává válik.
Függelék:
Néhány ujgur szervezet
Kelet-Turkesztáni Egyesült Nemzeti Forradalmi Front: 1997-ben
jelenik meg, főleg kazahsztáni támogatói vannak, 1999-ben szövetséget kötött
bin Ladennel.
Kelet-Turkesztáni Iszlám Mozgalom: az Egyesült Államok által is
terroristának tartott fegyveres szervezet, a tálibokkal kötött szövetséget.
Ujgurisztán Felszabadítási Frontja: 1993-ban alakult szervezet,
fegyveresen küzd Kelet-Turkesztán függetlenségéért. A legtöbb fegyveres
támadást ennek a szervezetnek a tagjai követik el.
Lop-nor Farkasai: fegyveres szervezet, elsősorban kínai
hivatalnokok, tisztségviselők ellen követ el merényleteket.
Hszincsiangi Felszabadítási Szervezet: üzbég támogatottságú
szervezet.
Ujgur Felszabadítási Szervezet: kirgiz támogatottságú szervezet.
Kelet-Turkesztáni Iszlám Párt: elsősorban városokban nagy a
támogatottsága, döntően a konzervatív fundamentalista erők között népszerű.
Kelet-Turkesztáni Forradalmi Párt: főleg az egyetemistákat,
értelmiségieket, írókat és egyetemi oktatókat tömörítő szervezet.
Kelet-Turkesztáni Függetlenségi Szervezet: a fiatalok között népszerű,
elsősorban a fiatal tisztségviselők és földművesek körében.
Kelet-Turkesztáni Szürke Farkasok Pártja: leginkább tanárok és
diákok által támogatott szervezet.
Kelet-Turkesztáni Felszabadítási Front: leginkább vidéken a
földművesek között népszerű szervezet.
Irodalom
Amnesty International Concerns regarding Uighurs in the Xinjiang Uighur
Autonomous Region (XUAR), China, March 2004.
BS in International Affairs, Georgia Institute of Technology, 2001.
Dwyer, M. Arienne: The Xinjiang Conflict: Uyghur Identity, Language Policy, and
Political
Discourse. Policy Studies 15. 2005.
Fuller, Graham E. - Lipman, Jonathan N.: Islam in Xinjiang. In Starr, S.
Frederick (ed.):
Xinjiang: China's Muslim Borderland. Armonk, NY: M.E., 2004, Sharpe.
Fuller, Graham E. - Starr, S. Frederick: The Xinjiang Problem. Baltimore, 2004,
Central Asia
Caucasus Institute - Johns Hopkins University.
George, Paul: Islamic unrest in the Xinjiang Autonomous Region. Canadian
Security Service Publication 73. 1998.
Grent, Jacques: A kínai civilizáció története. Budapest, 2001, Osiris.
Moller, Robert Vaughn: China's Campaign to Open the West: Xinjiang and the
Center.
Internetes források
http://www.whitehouse.gov/news/releases/2007/06/20070605-8.html
http://www.uygur.org/english.htm
http://uyghuramerican.org/categories/News/Uyghur-Related/
http://www.china.org.cn/english/index.htm
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ch.html...
http://www.state.gov/g/drl/rls/irf/2006/71338.htm
http://www.petrochina.com.cn/english/xwhgg/englishnews/
http://hvg.hu/vilag/20071111_Kina_sivatagosodik_kornyezet.aspx
(Globusz)