székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
A kínai miniszterelnök a múlt hét végi súlyos vasúti baleset helyszínén csütörtökön ígéretet tett arra, hogy az okokra fényt derítő vizsgálat eredménye „kiállja majd a történelem próbáját”, a nyomozás nyílt lesz és a nyilvánosság által ellenőrzött.
Ven Csia-pao a kelet-kínai Vencsouban, a több tucat halálos áldozatot követelő vonatütközés helyszínén többször is hangsúlyozta az emberek előtti őszinte, felelős elszámolás szükségességét, a történtek hátterének maradéktalan feltárását. A miniszterelnök megerősítette, hogy az államtanács, vagyis a kínai kormány független nyomozócsoportot alakított, amelynek tagjai között vannak a biztonsági felügyelet és az igazságügyi szervek tisztségviselői.
„Szigorúan meg fogjuk büntetni azokat, akik felelősek a balesetért, és azokat, akiket vezetőként terhel felelősség” – hangoztatta Ven. Leszögezte, hogy a kormány az emberek életének védelmét tartja a legfontosabbnak. „A balesetet követően felhívtam a vasútügyi minisztert, és csak annyit mondtam neki, hogy mentsétek az embereket” – tette hozzá. Ven arra is kitért, hogy a tárcának „őszinte választ” kell adnia a nyilvánosság előtt arra, hogyan kezeli a baleset következményeit. „A gyorsvasúti építkezésnek nem szabad a fő hangsúlyt a sebességre helyeznie; a sebességnek, a minőségnek, a hatékonyságnak és a biztonságnak együtt kell érvényesülnie, s ezek közül első helyre a biztonságot kell tenni” – húzta alá a kormányfő azzal, hogy a „leckéből tanulni kell”.
Csütörtökön korábban a sanghaji vasútügyi hivatal vezetője közölte, hogy a jelzőberendezések tervezési hibája, illetve emberi mulasztás okozhatta a vasúti szerencsétlenséget. Az előzetes vizsgálatok szerint a jelzőberendezések tervezésében komoly hibákat követtek el, s ezért villámcsapás következtében a műszerek felmondták a szolgálatot, a jelzőlámpák pedig piros helyet zöld jelzést adtak – tájékoztatott An Lu-seng. A berendezéseket fejlesztő pekingi vállalat csütörtökön bocsánatot kért az áldozatok hozzátartozóitól és a sérültektől, s közölte, hogy kész felelősséget vállalni, illetve „elfogadni a méltó büntetést” hibájukért. A baleset miatt korábban már leváltották Sanghaj város vasútügyi hivatalának három vezetőjét. Mindhármuk ellen eljárás indult.
A Vencsou városa közelében történt balesetben egy szuperexpressz ütközött egy álló szerelvénnyel, aminek következtében vasúti kocsik siklottak ki, illetve zuhantak le egy viaduktról. Az áldozatok számáról több – különböző – hivatalos adat látott napvilágot, a legutolsó jelentések szerint a halottak száma legkevesebb 39, a sérülteké 192.
A kínai közvélemény és a média kezdettől hitetlenkedve hallgatta az elsőként közölt magyarázatokat arról, hogy villámcsapás idézte elő az áramkimaradást, illetve a balesetet. A gondolkodó emberek ezt kérdezték: hogyan lehetséges, hogy a legkorszerűbb vasúti technikának hirdetett rendszerben ilyen vészhelyzetben nem működnek a hálózatot és a rajta közlekedőket védő elektromos biztonsági berendezések. Az internetes fórumokban ezerszámra jelentek meg a felháborodott és számon kérő bejegyzések, a korrupció gyakori emlegetésével a vezetőket bíráló kritikus hangú felszólítások. A riporterek pedig többször is olyan módon és mennyiségben zúdítottak kérdésözönt a vasútügyi szóvivőre, hogy a végén a számonkérően „vallatott” tisztségviselő megbénult.
Az, hogy a kínai miniszterelnök Vencsouba utazott, azt jelzi, hogy a legfelső kínai vezetés kritikusan ítélte meg a helyzetet. Ezért az ország legnépszerűbb politikusát, a legkülönbözőbb válsághelyzetekben kipróbált és helytállt, a társadalom minden rétegével szót értő Ven Csia-paót küldte a közvélemény megnyugtatására.