székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
2009. január 16. péntek
A Magas Csúcsok, Tiszta
Föld fordította le Woeser egyik blogbejegyzését, amelyet
eredetileg a Szabad Ázsia Rádiónak írt 2009. január 8-án, és
2009. január 14-én jelentette meg a blogjában.
Az Újév kezdetén a
legjobb reményekkel érkeztek el az ünnepek, egymás után.
Ideértendőek mind a keleti, a nyugati, tibeti, kínai, stb.
ünnepek. Ha ez valóban békés és virágzó kor lenne, a nagy
család újra egyesülne, és ha csakugyan olyan időben élnénk,
ahol az ember meg tudja érni az öregkort, a bölcsek át tudják
adni a tudásukat az ifjaknak, akik békében és nyugalomban
nőhetnek fel, akkor megtarthatnánk a saját szertartásainkat és
ünnepeinket is, amiket évszázadokig mellőznünk kellett.
Ám idén máshogyan
lesz. A különbség annak köszönhető, hogy túl sok ember
sodortatott a nyomorúság mélyére. Tibet földjén, Amdo,
Közép-Tibet és Kham falvaiban, legelőin és városaiban rengeteg
őszhajú nagyszülőnek és szülőnek kellett elszenvednie a
fiatal, fekete hajú emberek halálával, és veszteségével járó
fájdalmat. Még tragikusabb, hogy az idősek közül voltak, akik
még temetési szertartást sem tarthattak, mert az ifjak eltűntek
anélkül, hogy akár csak a holttesteik is fellelhetőek lettek
volna. A családtagok nem tudják a halál napját sem, így nem
egészen lehetséges a tradicionális temetési szertartást
megtartani az elhunyt lelkének purgatóriumi fájdalmából való
feloldozására. A kolostorokat már bezárták, a szerzeteseket
kiűzték. Keselyűk köröznek a temető fölötti, elhagyatott
égen.
Gyújtsunk vajlámpákat,
felajánlva az elhunytak emlékére, akiknek pontos számát e
pillanatban még nem ismerjük, - olyan szegletekben, ahová a
térfigyelők nem látnak el. Továbbá, akik közülünk idegen
földön élnek és nem áldozhatnak így, gyertyagyújtással
adózzon az elhunytak emlékének. Mint tavaly március 16-án, a
Lanzhou-i Nemzetiségek Észak-nyugati Egyeteme több száz tibeti
diákja transzparenseket terített ki a földön „oszd meg a
bánatot és a boldogságot a tibetiekkel” szlogennel, és
gyertyafényben ülték körbe, egész éjjel. Március 17-én több
mint száz tibeti diák érkezett a pekingi Központi Nemzetiségi
Egyetemről, és szintén gyertyát gyújtottak, ülősztrájkot
tartva az egyetem területén, így jutott el a tiltakozók lángja a
„birodalom” fővárosáig.
Kultúránkban és
hagyományainkban nagy jelentőséget tulajdonítunk az elhunytakról
való megemlékezésnek. A rítusok az áldozatok felajánlására
szolgálnak, és az áldozatok összessége az istenségeknek szól,
a haragvó rokonok lelkeiért. A negyvenkilenc nap, az első héttől
a hetedikig, az elhunyt lelkének a halál és az újraszületés
közötti szakaszon való átmenetelének negyvenkilenc foka,
ilyenkor a családnak nem egyedül arra van szüksége, hogy
szerzeteseket hívjon a hagyományos szertartások elvégzésére, és
az elhunyt lelkének felszabadítására, de nagyfokú
jótéteményeket is kell tennie a rászorulók felé. Az elkövetkező
év hasonlóan fontos, hiszen a teljes esztendőnek az
áldozathozatalok évének kell lennie. Ilyen pillanatban
tisztelettel kell adóznunk a szerzeteseknek és lámáknak. Ez azért
szükséges, mert csakis a szerzetesek és lámák gyakorlata segíti
az elhunytak vándorló tudatát a valóság, a fény és a kedvező
újraszületés felé. Ez nem makacs babona, hanem az elhunyt védett
emléke, ami pedig az emberiség legmélyebb és legszebb érzése.
Még Lenin is azt mondta: „a múlt feledése árulás”. Nálunk
Tibetben, ha valaki elfeledi az elhunytat, el is árulja ezzel, és
mintha minden érzés nélkül járkálna körbe-körbe. Ha valaki
nem emlékezik meg az elhunyt rokonairól, arra hasonló sors vár
mint az elhunytra. Ha egy kisebbség tagjai nem emlékeznek meg
elhunyt honfitársaikról, azokra szintén.
Az elhunytak emlékét
ápolni nem csak egy kisebbség egyedülálló erénye. A Han-kínaiak
természetesen szintén őrzik halott honfitársaik emlékét. Egy
kínai ember újságcikkét olvasom, aki az 1989-es június 4.-ei
incidens egyik elszenvedője volt. Húsz évig tartó csend után egy
filmsorozatot készített „Emlékezés 1989” címmel. Ezt írta:
„a puskalövések szétzúzták álmainkat, de nem csak az egyének
álmait. Egész népünknek általános fájdalmai vannak, de a
félelem miatt dacosan nem gondolunk rá, vagy elkerüljük az
emlékezést. Így, az évek során a fájdalom bevésődött
mindannyiunk szívébe. Mikor az egész bensőnk elégedetlen, akkor
egyre jobban elveszve érezzük magunkat. Anyagi gazdagságunk már
van, de a lelkünk elveszett.”
Az élet tisztelete az
ember tisztelete is, és az elhunyt emlékének őrzése az egyén
megmentése és megváltása is. A materialisták kegyetlensége
abban a hazug ellentmondásban rejlik, hogy fegyverben és pénzben
hisznek. Azonban ők is elismerik (mi mást tehetnének) a születés,
a halál és a betegségek törvényszerűségét, továbbá a
növekedés és az elmúlás törvényeit. Éppen Mao Ce-tung
jelentette ki, aki kiemelkedő személy, hogy soha, senki nem térhet
ki a halál elől. Milyen abszurd, hogy halála után mauzóleumot
emeltek a holttestének. Miben különbözik ez, a Csin-kor első
császára mellé temetett számtalan agyagkatonától? Ha az
anyagelvűség is ápolja a halottak emlékét, akkor nekünk
hagyomány tisztelő, vallásos és hívő tibetieknek is kell, hogy
legyen jogunk az emlékezésre.
Mindezekért, számunkra
a 2009-es esztendő adózás és tisztelet az elhunytak emlékére. Van saját
utunk: lámpásokat, mécseseket és gyertyákat gyújtunk, az emlékezés fáklyáit, és recitáljuk minél gyakrabban Csenrézi
Avalokitésvara mantráját: Om mani peme hung!
Woeser
Peking, 2009. január 8.