2009. október 7./Reporters sans frontiéres/TibetPress
2009 október 1. Ma ünnepli a kínai kormány a Kínai
Népköztársaság megalapításának hatvanadik évfordulóját tűzijátékkal, katonai
parádéval. Ezt a hatvan évet azonban szükséges kiértékelni a kínai média
szempontjából és a kínai emberek információhoz való jogának szempontjából is.A Riporterek Határok Nélkül a saját módján
szeretne részt venni az ünnepségen, kihangsúlyozva olyan adatokat, amelyek
rávilágítanak a kínai média fejlődésére.
Az elmúlt hatvan év elég nehéz volt az
újságírók számára, mert a maoista rezsim puszta propagandaeszközzé akarta
lefokozni a médiát. Az újságírókat és a bloggereket ma már nem fogják el, de a
cenzúra ma is működik. A Kommunista Párt továbbra is közvetlen ellenőrzést
gyakorol a Xinhua Hírügynökség és az újságok például a People's Daily és az
országos tévécstorna, a CCTV felett.A kínai média viszonylagos szabadságot
élvezett, 1949. október 1., de a szempontok sokfélesége és a
magántulajdonú média Mao hatalomra kerülésével megszűnt. Noha a kínai médiát
azelőtt is cenzúrázták (Kuomintang, japán megszállók), a sajtószabadság fejlődő
tendenciát mutatott, amit aztán a Kommunista Párt megszüntetett.
A szerkesztői szabadságnak 1949-ben
teljesen vége szakadt. Az értelmiség, beleértve az újságírókat is, állandó
félelemben élt a maoista rendszer önkényes elnyomás miatt egészen 1976., Mao
haláláig. Ez az időszak sok emberéletet követelt. Sok újságírót megöltek vagy
,,öngyilkosságot követtek el'', a nyilvánosságnak pedig népbutító propagandát
kellett évekig elviselnie. Voltak újságírók, akik a hivatási etikát félretéve
aktívan részt vettek a párt érdekeinek teljes körű érvényesítésében.A paletta színesedett és az újságírók helyzete
javult, amióta Kína belefogott a gazdasági reformok megvalósításába. De ez nem
annyira a rendszer nagylelkűségének, mint inkább azoknak az újságíróknak
köszönhető, akik kockáztatták elbocsátásukat vagy bebörtönzésüket.
Az 1990-es évek vége óta az újságíróknak és
a bloggereknek az Internet új keresőoldalakat kínál.Egyrészről ez az új technológia forradalmi
eszköz arra, hogy nyomást gyakoroljanak a nemzeti és helyi hatóságokra,
másrészről félelmetes propagandaeszközzé váltak a kormány kezében.
Október 1-je előtt - növekvő hely a média
számára Nyugati mintájú modern média nem létezett
az 1890-es évekig. Az első kínai újságokat külföldiek működtették,
misszionáriusok, üzletemberek. Haladó gondolkodású kínai diákok, akik külföldön
foglalkoztak újságírással, meghonosítottak interjútechnikákat.
Az 1919. május 4-ei mozgalmat követően,
amikor az értelmiség a fiatal köztársaság demokratizálódását és modernizálását
sürgette, az uralmon lévő nacionalista párttal (Kuomintang) szembeni kritikát
tartalmazó cikkek jelentek meg. Az újságírók rengeteg témát vetettek fel, például
emberi jogok, büntető törvénykönyv, halálbüntetés, közigazgatási reformok. A
Kuomintang ellenséges viszonya a sajtószabadsággal az 1930-as években vált
igazán feszültté.Habár a XX.század első felében létezett
cenzúra, a kínai sajtó kétségkívül élvezett bizonyos fokú szabadságot, amely
részben az állami ellenőrzés gyengeségének, részben a különböző területeken
jelenlevő külföldi befolyásnak volt köszönhető.A Dagongbao, Zhang Jiluan által 1941-ig
kiadott újság volt a legjobb példája a modern, független, bizonyos
Kuomintang-döntésekhez kritikusan hozzáálló újságra, amely azonban sem a
japánok, sem a kommunisták szócsöve nem volt.
1949 - A propagandaapparátus születése ,,Az újságok hatalma és szerepe attól függ,
melyikük tudja megfelelően képviselni a Párt álláspontját, jellemző
irányvonalait, céljait és munkarendszerét a tömegek számára a leggyorsabb és a
leghatékonyabb módon.'' Ezzel magyarázta Mao Ce-tung elnök 1961-ben, miért kell
követnie az értelmiségnek és az újságíróknak a Kommunista Párt rendelkezéseit.Miután az ellenállás évei alatt
megteremtették a propaganda médiáját, Mao bevezette Pekingben és Kína többi
részében a lenini sajtómodellt. Ahogy Alain Peyraube írta: ,,A
tömegtájékoztatás (sajtó, rádió, televízió, plakátok, filmek) politikai és
ideológiai szerepe elsődleges.'' A Népköztársaság 1949-es keletkezésétől kezdve
,,a média nemcsak közösségi propagandista és politikai agitátor, hanem a
társadalom egyik szervezője is.''
A Kínai Kommunista Párt hatvan évvvel később
is ragaszkodik Mao ,,tömegirányzatról'' vallott elveihez. A Kommunista Párt
vezetői uralják a tömeget. Minthogy nem a nép választja őket, nem a népnek
felelősek, hanem a pártnak. Ezt az elvet az újságírásra alkalmazva a sajtó a
fentről lefele történő kommunikáció eszközévé válik, a Párt eszközévé, amellyel
a tömegeket oktatja és mozgósítja a szocializmus támogatására. A tömegmédia nem
fedheti fel a irányelvek kialakulásának mozzanatait, különösen nem a Kommunista
Pártban lezajló vitákat.A hivatalos kínai sajtó nemcsak a
Kommunista Párt ,,szája és nyelve'', hanem szeme és füle is. A Xinhua újságírói
által írt cikkek közül sokat soha nem közöltek le, hanem a pártvezetésnek
küldték át.
A Kommunista Párt vezetése alatt a kínai
újságírás négy fejlődési szakaszon ment keresztül. Az első a Kínai
Népköztársaság 1949-es megalapításától kezdődik és a Kulturális Forradalom
1966-os kezdetéig tart. Ezalatt az idő alatt megszűnt a magántulajdonú média, a
párt eltörölte a média sokszínűségét és erős propagandájához olyan szócsöveket
hozott létre, mint a Xinhua.A média feletti központi kontroll a Nagy
Ugrás idején fokozódott, az osztályharcot kihangsúlyozva. A valóság hamis
ábrázolása vált meghatározóvá. Az ipari fejlesztést előtérbe állító
egyoldalúsajtóhozzájárult a kínai parasztok millióinak
éhhalálához.
1956 május 2.-,,Virágozzék száz virág-
álljon fel száz eszme.'' Mao elnök 1956 májusi beszéde elindította a
nyitottság ,,Száz Virág'' mozgalmát, amelyet azonban értelmiség elleni
megtorlás követett. Ez figyelemreméltó példája volt annak, hogyan használja Mao
a sajtót. Mindkét mozgalmat, a Száz Virágot és az azt követő Anti-Right
Mozgalmat a média indította el.Első beszéde azt sejttette, hogy részben
enyhült az a fenyegetés, amely addig az újságírókra nehezedett.Mao maga bátorította az értelmiséget arra,
hogy fejlesztés céljával kritizálják a pártot. A People's Daily röviddel ezután
közölte, hogy a téma lehet ,,kellemes vagy kellemetlen'', vonatkozhat szocialista
vagy kapitalista országra. A nyitottság másik jeleként a Xinhua vezetője
Londonba és Párizsba ment, hogy megtekintse az európai hírügynökségek munkáját.
A People's Daily szerkesztősége odáig ment, hogy kritizálta a politikai vezetés
sietségét, amiért ,,mindent máról holnapra akar megcsinálni''.
A nyitottság ideje nem tartott sokáig. Az
ellenmozgalmat, az Anti-Right kampányt 1957 júniusában indították el. Június
8-án a People's Daily szerkesztősége feljelentette azokat, akik a Száz Virág
osztályharc-javító kampányában próbáltak részt venni. Végül négyszázezer
,,jogharcos'', köztük sok újságíró és értelmiségi került átnevelő táborokba.
1966. november 10. - A People's Daily egy
cikke miatt elkezdődik a Kulturális Forradalom Ennek a bizonyos cikknek a címe
,,Történelmi visszatekintés'' volt. Ebben a Wu Han történész által írt ,,Hai
Rui'' című színdarabot kritizálta, eretneknek bélyegezte, és ezzel kezdetét
vette a Kulturális Forradalom. A cikk szerzője nem volt más, mint a
Propagandaosztály főnöke, Yao Wenyuan, aki azzal vádolta Wut, hogy burkoltan
kritizálta a maoizmust.Wut letartóztatták és három évvel később
kivégezték. Feleségét öngyilkosságra kényszerítették. Lányuk egy pszichiátriai
klinikán végezte, ahol 1976-ban ő is öngyilkos lett.Ez a cikk egy irodalmi mű kritikájával
elindította a Kulturális Forradalmat, amely által a diktátor és követői
felszámoltak minden ellenvéleményt a sajtóban több, mint egy évtizeden át. A
totalitariánus rendszer őrültsége Mao személyi kultuszához vezetett, míg azokat
az írókat és újságírókat, akiket azzal gyanúsítottak, hogy nosztalgiát éreznek
a régi Kína iránt, megalázták, bebörtönözték, üldözték, megölték.
1988 tele - ,,A Folyó Gyászdala'' finoman
kritizálja a Pártot. Az 1980-as években liberalizáció szele söpört
végig Kínán és sok újságíró élt is ezzel a lehetőséggel. Ennek a relatív
szabadságnak egyik példája a hatrészes Heshang (Folyó Gyászdala) című
dokumentumfilm sugárzása az állami tulajdonú CCTV-n 1988 telén.A ,,Folyó Gyászdala'' analógiát vezetett le
a Kína ősi civilizációja bölcsőjének számító, de mára már eliszaposodott Sárga
Folyó és Kína stagnálása között, ami a vezetők elzárkózásának és
konzervativizmusának következménye. A megoldás a szerzők szerint nyitás a kék
óceán felé, ami Japánt és a Nyugatot szimbolizálja.Ahogy a film népszerűsége nőtt, a kormány
felfüggesztette sugárzását. A ,,Folyó Gyászdala'' előfutára volt mind a
Tienanmen téri diákok bátorságának, mind a Párt azon észrevételének, hogy a
véleményszabadság a legitimációját fenyegetheti.A Tienanmen téri események után a
dokumentumfilm forgatókönyvírója, Su Xiaokang Hongkongba menekült, miután
másokat, akik részt vettek a film megalkotásában letartóztattak.
1989. április 26. - A People's Daily tüntetőkön
való gúnyolódása visszafele sült el Amikor Hu Yaobang pártfőtitkár meghalt1989. április 15-én, néhány ezer diák békés
tüntetésre gyűlt össze Pekingben, hogy kifejezze szimpátiáját a túlzott
reformizmusa miatt 1987-ben megfosztottak hatalmától.Azért, hogy jelentéktelennek tüntesse fel,
sőt gúnyolja a diáktüntetőket, a People's Daily vezércikket közölt le 1989.
április 26-án, amelyben ,,abnormális karakternek'' bélyegezte őket. ,,Ennek a
maroknyi embernek az a célja, hogy zavart keltsenek a kínai népben és ezzel
felszámolják Kína egységét és stabilitását.'' írta a vezércikk. Ez a leereszkedő
és megalázó állítás, ahelyett, hogy lecsendesítette volnaa tüntetést, csak olajat öntött a tűzre.
A párt reformistái hiába akarták
visszavonni a vezércikket és párbeszédet kezdeményezni a diákokkal. Az ügybe
bevonták Zhao Ziyang pártfőtitkárt is, akit a június 4-ei mészárlás után
váltottak le és helyeztek házi őrizet alá élete végéig. Az akkor 83 éves Teng
Hsziaoping által támogatva a Kommunista Párt öregjei ragaszkodtak eredeti
szilárdságukhoz. Az állami média és a fiatal tüntetők közötti párbeszéd hamar
kudarcba fulladt. A sajtószabadság egy volt a diákok követelései közül, és
ezért újságírók is csatlakoztak a mozgalomhoz. Ennek a következménye
nagyszabású tisztogatás lett, melynek következtében több újságíró, köztük Wang
Juntao, börtönbe került.
A június 4-ei mészárlás után több kínai
újságíró külföldre menekült, ezzel kimutatva a médiában levő együttérzést a
demokratikus mozgalom iránt. Azóta számos újságírót, köztük Shi Tao-t
letartóztattak az 1989 június 4-ei mészárlásra való hivatkozás miatt.
1997 szeptember 1.- őszinte napi sajtó
indul A kormányzati nyomás némileg enyhébb a déli
Guangzhou városában, ahol a Nanfang Dushibao napilapot adták ki 1997
szeptemberében. Őszinte stílusának köszönhetően, amely ellentétben állt a
hivatalos média fárasztó retorikájával, képes volt betölteni az őrszem
szerepét, amely a médiának egyébként feladata lenne, leleplezve azokat a
botrányokat, amelyek Kína gyors fejlődését kísérték.A hatóságok általi gyakori tisztogatás
közepette az újság kifejlesztette azon különlegességét, hogy hivatalnokokat
leplezett le a szomszédos tartományokból. Sikere azt mutatja, mekkora volt a
közönségigény olyan lapok iránt, amelyek elevenebbek és aggresszívebbek. Ebben
az időben több újságot adtak ki.
A Nanfang Dushibao akkor világított rá
leginkább a média döntő szerepére, amikor 2003-ban a Guangzhou-i rendőrség
tartózkodási engedély hiányában letartóztatta Sun Zhigangot, akit három nappal
később holtan találtak. A helyi hatóságok megpróbálták eltussolni az ügyet, de
a Nanfang Dushibao és az internethasználók nyomása miatt a felelős rendőröket
letartóztatták és a tartózkodási engedélyről szóló törvényt módosították.
Mindazonáltal később a bátor szerkesztőt bebörtönözték.
2003 márciusa - Az internet megnehezíti az
ügyek elleplezését Noha az évtized elején még hezitáltak, az
internet 2003-ban kezdett elterjedni, mint a korrupció és a visszaélések
leleplezésének legfőbb eszköze, valamint nyomásgyakorló eszköz a központi és helyi
kormányzatokon.A központi kormányzati cenzúra a médiában
elleplezett SARS járvány idején, 2003 márciusában már anakronisztikusnak tűnt.
A megmagyarázatlan halálesetekről író helyi újságcikkekre vetítve a cenzúra
csak növelte a veszélyt. A WHO riasztása és a hongkongi újságok vezércikkei
ellenére a kormányzat folytatta a kínai média cenzúrázását, miközben az egész
világ egyre jobban aggódott a járvány miatt.Az internet azóta már ezerszer
bebizonyította, hogy a hírek áramlása és az információ létfontosságú a
demokrácia fejlődése és az életszínvonal javítása szempontjából Kínában.
Hatvan évi cenzúra után a kínai sajtó
megérdemli a függetlenséget. Vessenek véget a Propaganda Főosztály, az
Általános Sajtóigazgatás és az Állami Rádió- Film- és Televízióigazgatóság
által gyakorolt ellenőrzésnek a média felett.