A központi kormányzat állásfoglalása szilárd és világos a Dalai Lámával való tárgyalásokról/The central government has a clear, persistent and firm position over talks with Dalai Lama
Zhu Weiqun, a Kínai Kommunista Párt
Központi Bizottsága Egyesített Munka Front Ügyosztály vezető miniszterhelyettes
román, bolgár, magyar, cseh, szlovák, lengyel és albán újságírók előtt Tibet
stabil fejlődéséről beszélt június 12-én. Az újságírók kérdéseire is felelt.
50 évvel ezelőtti történelmi választás: a
Demokratikus Reformok Tibetben.
Zhu Weiqun: Ez az év a Demokratikus
Reformok Tibetbe való bevezetésének ötvenedik évfordulója, egyúttal egy olyan
év, amelynek nagy jelentősége van pártunk és országunk Tibetben végzett
munkájában. Az 1959. előtti időkben a tibeti társadalmat feudális jobbágyság,
valamint a vallás és politika összefonódása jellemezte, amely még az európai
középkorból ismertnél is sötétebb és kegyetlenebb volt. A XIV. Dalai Láma
nemcsak a tibeti buddhizmus gelug rendjének a feje, hanem a tibeti helyi kormányzaté
is, az egész rendszernek ő a szimbóluma. A Tibet Békés Felszabadításáról Szóló
Egyezmény, amelyet 1951.-ben a központi népi kormány és a tibeti helyi
kormányzat aláírt, 17 cikkében világosan utal arra, hogy Tibetnek, csakúgy,
mint Kína más részeinek, reformokat kell végrehajtania társadalmi rendszerében,
míg e reformok pontos ideje megbeszélésre kerül Tibet felső osztályaival, hogy
tiszteletben tarthassuk eszméiket. Így hát Tibetben semmilyen reform nem
történt, amíg Kínamás részeiben
végrehajtották a földreformot és más demokratikus reformokat az új Kína
megalapítása után. A békés felszabadítás után nyolc évig, 1951-1959. között, a
központi kormány a türelmes várakozás és és a tibeti felső osztállyal szembeni
tolerancia álláspontjára helyezkedett. Azonban a Dalai Láma által vezetett
tibeti felső társadalmi réteg reakciós klikkje abban reménykedett, hogy a
politika és vallás összemosódásával jellemezhető feudális rendszer nem lesz
kitéve változásoknak. Ezért 1959-ben fegyveres felkelést robbantottak ki,
megszegve az egyezményt. Amikor a felkelés elbukott, Indiába
menekültek, felállították az úgynevezett emigráns kormányt, kihirdették
úgynevezett alkotmányukat és nyíltan azon dolgoznak, hogy az anyaországot
kettészakítsák.
Az a gyakran használt politikai kifejezés,
hogy ,,dalai-klikk'', innen ered.
A dalai-klikk szeparatistapolitikával és
fegyveres felkeléssel próbálta megakadályozni a demokratikus reformokat. Az előrehaladó
márciusi események ellentétben álltak a ő kívánságaikkal, ugyanis a lázadás
éppenhogy felgyorsította a reformokat. A lázadás lecsendesítése után gyorsan
bevezették a demokratikus reformokat Tibetben, megszüntették a feudális
rendszert, valamint a vallás és a politika összefonódását. Ez egy nagy esemény
Tibet társadalmának fejlődésében mind a kínai emberek felszabadítása, mind a
világméretű emberi jogi mozgalom szempontjából. A demokratikus reformok
bevezetése óta eltelt ötven évben Tibetben gyors gazdasági fejlődés, az emberek
életszínvonalának gyors emelkedése, a hagyományos kultúra megfelelő védelme, a
vallásszabadság tiszteletben tartása és egyéb hatalmas változások történtek
minden szempontból. Mindennek utána lehet nézni a ,,Demokratikus Reformok Ötven
Éve Tibetben'' című jelentésben, amelyet az Államtanács Információs Osztálya
bocsátott ki nemrég.
A dalai-klikk külföldi erők támogatásával
zendülést tervelt ki és bujtott fel Lhászában március 14-ére, ezzel nagy
veszteségeket okozva a tibetieknek. Ez azonban nem hátráltathatja Tibet fejlődését.
Tibet minden etnikai csoportjának támogatásával rövid időn belül elfojtottuk a
zendülést, így visszatért Tibetbe a társadalmi rend. Ebben az évben van a
dalai-klikk fegyveres felkelésének ötvenedik évfordulója. A dalai-klikk és
külföldi erők ezt kihasználva újból megkíséreltek bajt okozni Tibetben, de
ezúttal sem sikerült.
Tibet jelenleg stabil és fejlődik
Zhu
Weiqun: Tibetben jelenleg nagyon jó a helyzet: a politika és a társadalom
stabil, a gazdaság növekszik. Közzéteszem a legfrissebb adatokat. 2008-ban
Tibet GDP-je 10% fölött volt, az azelőtti év ugyanazon szakaszával
összehasonlítva ez kétszámjegyű növekedést jelent 16 egymást követő évre
vetítve. A gazdák és pásztorok egy főre eső bevétele évről-évre 13,9%-kal nőtt,
ez kétszámjegyű növekedést jelent hét egymást követő év után, míg az egy főre eső
bevétel a városi lakosság esetében 12%-kal nőtt, szintén kétszámjegyű
növekedést produkálva az előző egymást követő hét évre vetítve.
Ez év első negyedévében Tibet GDP-je 7,3%
fölött volt. A nemzetközi gazdasági válság visszaesést okozott az előző évhez
képest, de még mindig magasabb a nemzetközi átlagnál. Az egy főre eső bevétel a
vidéki lakosság körében 13,4%-kal növekedett. Tibet társadalmának nagy részét
gazdák és pásztorok teszik ki, így az ő termelésük és életkörülményeik közvetlenül
jelzik munkánk sikeres vagy sikertelen voltát, ezért fordítunk fokozott
figyelmet a vidéki lakosság GDP-jére.
Tibet idegenforgalma visszaesett a március
14-ei lhászai zendülés után. A zendülés után erőfeszítéseket tettünk a kül-és
belföldi turizmus fellendítesére, jó eredménnyel.Ez év januártól májusig tartó időszakban
720.000 kül-és belföldi turista utazott Tibetbe, ez 7%-kal több, mint 2007.
ugyanezen szakaszában. Ha 2008-cal hasonlítanám össze, a fejlődés nagyobbnak tűnik,
mert abban évben viszonylag kevés túrsita utazott Tibetbe. Ezért egy átlagos
évvel, a 2007-essel hasonlítottam össze.
Ma már Lhásza utcái ismét tele vannak
turistákkal, az attrakciók szinte már nem is tartanak lépést létszámukkal.
Egyes vélemények szerint nem engedtük be a
külföldi újságírókat Tibetbe és elnyomtuk a sajtószabadságot. Valójában már a
zendülés után rögtön szerveztünk külföldi csoportokat Lhászába. Idén három
csoport negyven külföldi újságíróval utazhatott Tibetbe turistaként.
A dalai-kikkel való konfliktusunk ötven
éve, különös tekintettel a március 14-ei lhászai zendülésre, ismét csak a Kínai
Központi Kormány Tibeti Autonóm Régióban gyakorolt politikájának helyességét
bizonyítj, valamint azt, hogy a tibeti emberek többsége támogatja a kínai
kormányt.Tibeti etnikai kisebbségi szervezetek állnak szigorú tesztek elébe.
Lojálisak pártunkhoz és népünkhöz, akárcsak maguk a szerzetesek, apácák,
kolostorok többsége.
A dalai klikk és külföldi erők mindent
megtesznek, hogy elhitessék a nyilvánossággal, hogy a tibeti nép és buddhista
hívők ellenállnak a kínai kormánynak. Ez nem így van! Bízunk Tibet jövőjében,
mert a tömegek támogatását élvezzük. A Dalai Láma nem beszél őszintén a kínai
kormánnyal.
Albán újságíró: A Dalai Láma azt mondta,
tárgyalni akar a kínai kormánnyal. Kizárják-e Önök ezt a lehetőséget? Zhu
Weiqun: A központi kormányzat állásfoglalása szilárd és világos a Dalai Lámával
való tárgyalásokról és megvannak az alapelveink ebben az ügyben. Azonban a
Dalai Láma úgy álcázza szeparatista tevékenységét, hogy becsapja a világ
közvéleményét. Folyamatosan változtatja álláspontját. Nem hiteles. Az alábbiakban megvilágítom a hátterét a Dalai Láma és a kínai
kormány közötti kapcsolatfelvételnek és megbeszéléseknek.
A Dalai Láma az 1970-es évek végén, a
reformok és megnyílás kezdetekor vette fel a kapcsolatot a kínai kormánnyal. A
kínai kormány adott neki egy lehetőséget, hogy térjen vissza a helyes útra.
Magas rangú kínai kormányhivatalnokok vették fel a kapcsolatot a Dalai Láma
rokonaival és személyes képviselőivel. De a Dalai Láma nem volt hajlandó
kijavítani a hibákat, sőt, követeléseket támasztott a kínai kormánnyal szemben
például nagyobb Tibet, magasabb szintű autonómia, amelyek a jövő Tajvanjának
elszakadási nyilatkozatát készítették volna elő, és amelyeket a kínai vezetők,
köztük Deng Xiaoping visszautasítottak. A Dalai Láma képviselői maguk is
szeperatista tevékenységet folytattak, közleményeket vittek Tibetbe a kínai
kormány által szervezett látogatásaik alkalmával. Az autonóm terület helyi
képviselőit destruktív tettekre uszították. Ők a tibeti instabilitás okai. A
pekingiúgynevezett június 4-ei
megmozdulás, az 1989-es szovjet változások, és az 1990-es kelet-európai
változások idején a Dalai Láma úgy gondolta, itt az ideje Tibet elszakításának Kínától,
ezért megszakította a tárgyalásokat az instabil kínai kormánnyal. Megkértük
magát Zhao Pochut, a Kínai Buddhista Szövetség elnökét, hogy ő hívja meg a
Dalai Lámát a X. Pancsen Lámára emléktalálkozójára, de ez is eredménytelen volt.
1993-ban hivatalosan megtagadta a tárgyalások folytatását.De aztán kiderült, hogy a kínai vezetés nem
bukik meg és nem is fullad káoszba. A Dalai Lámának szembesülnie kell az
igazsággal és újrakezdeni a kínai kormánnyal való kapcsolatfelvételt. A kínai
kormány toleráns, mint mindig, ezért 2002-ben újrakezdtük a tárgyalásokat,
kilenc megbeszélést folytattunk le 2008. A dalai-klikk szeparatista
követeléseit elutasítottuk, köztük a tavaly novemberiúgynevezett ,,Tibeti Nép
Memorandumát'', és kritikával illettük ezt, ami annyira kétségbe ejtette őket,
hogy a Dalai Láma ismét megállította a tárgyalásokat.Ha végignéznek a történelem eme részén,
objektíven megállapíthatják, hogy a kínai kormány mindent megtett, hogy a maga
oldalára állítsa a Dalai Lámát. A Dalai Láma azonban nem mutatott felénk őszinteséget,
és másodszor is bezárta előttünk a kaput.Mostanában a dalai-klikk azt terjeszti,
hogy tárgyalni akar a kínai kormánnyal, de mi nem vagyunk erre hajlandóak. Ez
hazugság. Először is, a novemberi tárgyalások a Dalai Láma miatt rekedtek meg, nem
miattunk. A központi kormányzat állásfoglalása szilárd és világos a Dalai
Lámával való tárgyalásokról, az ajtó mindig nyitva áll. A Dalai Láma képviselői
szemtől szembeni tárgyalást követelnek. Ilyen tárgyalás szakadt meg tavaly
novemberben Indiában, ez világszerte köztudott. Ha valóban tárgyalni akarnak,
nem kéne erre magyarázatot adni, és bocsánatot kérni a kínai kormánytól?
Másodszor, a Dalai Láma többször is
nyilvánosan közölte, hogy a további tárgyalásoknak az úgynevezett ,,Tibeti Nép
Memorandumán'' kell alapulnia, amelyet teljes egészében elutasítottunk. Ez őszinteség?
Nem képesek megvizsgálni a jelenlegi szituációt és saját helyzetüket.
Harmadszor a kínai kormánynak megvan a
biztos és hatékony módja a Dalai Lámával való kapcsolattartásra. Azonban a Dalai
Lámától semmilyen visszajelzést nem kaptunk ezen az úton. Ehelyett idegen
médiának adja elő álláspontját, és ezt nem tekinthetjük másnak, mint politikai
shownak.
Tehát ha a Dalai Láma még mindig tárgyalni
szeretne Kínával, egyenes módon kell fellépnie.A Dalai Láma alaposan gondoljon át mindent
újra és javítsa ki, amit elrontott.
Bolgár újságíró: A tibeti gazdasági fejlődés
és életszínvonal emelkedés köztudott. De a kulcskérdés a helyi kultúra és
vallási hagyomány. Hogy tervezi a kínai kormány új kapcsolatok kiépítését a
Dalai Lámával és a tibeti néppel?
Zhu Weiqun: A Dalai Láma politikája sok éven át arra irányult, hogy becsapja a
világot azáltal, hogy magát a tibeti ,,nép, kultúra és vallás'' képviselőjének
állítja be, de mi (nemcsak a Kínai Kommunista Párt és a kínai kormány, hanem a
tibeti emberek is, nemzetiségtől függetlenül) nem osztjuk ezt a véleményt. Kína
és a dalai-klikk közötti ellentét nem etnikai, kulturális vagy vallási
probléma, hanem Kína egységének vagy szétszakításának problémája, illetve Tibet
stabilitásának vagy zavargások áldozatául esésének problémája. Kína népe 56
etnikumból tevődik össze. A tibeti ezek közül az egyik. Minden egyes etnikai
csoport kultúrája 1,3 milliárd kínai közösen védett és dédelgetett kincse.
Kínában hat nagyobb vallás van. A tibeti buddhizmus a buddhizmus egy ága.
Természetesen ez is a törvényeink védelme alatt áll, ahogy minden más vallás. A
központi és a tibeti regionális kormányzat sokkal járult hozzá a tibeti kultúra
védelméhez és megőrzéséhez. Nem is beszélek a részletekről, úgyis Csinghaj
tartományba készültök. Ott láthatják, mennyi mindent tettünk a tibeti kultúra
és vallás megőrzése végett. Kormányunk és a Dalai Láma közötti konfliktus Tibet
mint önálló ország körül forog. Mi azt állítjuk, hogy Tibet mindig is Kína
része volt és a is marad, míg a dalai-klikk minden követ megmozgat, hogy ezt
tagadja. A dalai-klikk minden eszközzel próbál zavargásokat kelteni Tibetben,
különös tekintettel a március 14-ei lhászai zendülésre, amikor is az egész
világ tanúja volt annak, hogy a dalai-klikk micsoda zűrzavart okozott Tibetben,
valamint bojkottálta a pekingi olimpiát. Mi azonban szeretnénk továbbra is
biztosítani Tibet stabilitását és az ott élő valamennyi etnikai csoport alapvető
érdekeit.
Számos külföldi barátunk tévesen úgy véli,
hogy a Dalai Láma egyenlő a tibeti néppel, noha valójában ez nincs így. Én
közvetlenül a március 14-ei lhászai zendülés után érkeztem Tibetbe, és azóta
sokat jártam ott az utóbbi két évben, és azt láttam, hogy az emberek,
nemzetiségtől függetlenül és a helyi szervezetek is mind a Dalai Láma
szeparatizmusa ellen vannak. A rendőrség nagy részét tibetiek teszik ki,
akiknek sok tibeti önként segített elfogni a bűnözőket. El sem tudjuk képzelni,
hogy lehetne megállítani egy ilyen incidenst a helyi lakosság és szervezetek
támogatása nélkül. Szóval nem igaz az, hogy az egyik oldalon a kínai kormány
áll, a másikon pedig a tibetiek és a Dalai Láma, mert valójában a kínai nép,
beleértve a tibetieket is, áll az egyik oldalon és a másikon a Dalai Láma. Ez a
kapcsolat egy módon folytatódhat, éspedig úgy, hogy a Dalai Láma alaposan
gondoljon át mindent újra és javítsa ki, amit elrontott a szakadár akcióival és
térjen vissza a hazafias útra. De úgy tűnik, a Dalai Láma erre mind ez idáig nem
hajlandó.
A végén ki is hazudik? Zhu Weiqun: Ha nincs több kérdés, remélem,
számíthatok üzenetekre önöktől. A 2009. márciusi második ülésen drámai esemény
történt. Külügyminiszterünk, Yang Jiechi egy újságíró kérdésére válaszolva
kritizálta a Dalai Láma azon próbálkozását, hogy a kínai hadsereget elirányítsa
Tibetből és kiűzzön olyan, más nemzetiségű embereket, akik generációk óta ott
élnek. A Dalai Láma errea ,,tibeti
felkelés ötvenedik évfordulójára tartott'' március 10-ei dharamszalai sajtókonferencián
a következőképp reagált: ,,Soha nem mondtam, hogy a hadseregnek el kellene
hagynia Tibetet. Azt sem mondtam, hogy a más nemzetiségűeknek el kellene
hagynia Tibetet.'' Aztán megkérte a jelen lévő újságírókat, hogy ,,kérdezzék
meg a külügyminisztert, mikor mondtam én ilyet.'' Utána bírálta a
külügyminiszterünket, így: ,,Vagy mérgében mondta ezt, vagy hazudik.
Bizonyítania kell, amit állított.'' Ez nagyon súlyos sértés a Dalai Lámától,
aki egy befolyásos személy a nyugati világban, hogy hazugnak nevezte a kínai
külügyminisztert. Ezzel a problémával kapcsolatosan miniszterelnökünk, Wen
Jiabao adott választ. Wen miniszterelnök így válaszolt az újságírónak március
13-án: ,,Ezt a Tibet Ötpontos Béketerve című dokumentumban lehet ellenőrizni,
amit 1987-ben az USÁ-ban publikált a Dalai Láma és a Hét Új Javaslatban, amit a
franciaországi Strasbourgban publikált 1988-ban. Itt írta, hogy a kínai
csapatok hagyják el Tibetet, ne engedjék a han népesség betelepedését a tibeti
területekre, illetve a már ott levők menjenek el. Itt van feketén-fehéren,
helyesbíteni lehet, de tagadni nem.'' Meg is kerestük az általa mondott
dokumentunokat, és most megkérem tolmácsunkat, hogy közvetlenül az angol
eredetit, olvassa fel, amit a Dalai Láma maga adott ki.
,,A béke megszilárdításának Tibetben az a
feltétele, hogy a kínai katonai egységeket és hadi berendezéseket vonják ki az
országból.'' ,,Csak a kínai csapatok kivonása indíthatja
el a megbékélés valódi folyamatát.'' ,,A csapatok kivonása egy szükséges jelzés
ahhoz, hogy a jövőben tartalmas kapcsolat alakuljon kia kínaiak és a tibetiek között, a bizalomra
és a barátságra alapozva.'' ,,Ahhoz, hogy a tibetiek mint nép életben
maradjanak, fontos, hogy a népességáramlás megszűnjön és a kínai telepesek
hazatérjenek Kínába.'' Sok ehhez hasonló van még ebben a két
dokumentumban. Erre még nem válaszolt a Dalai Láma. Szóval
itt a probléma, a végén ki is hazudik? Kedves barátaim, én is voltam újságíró,
és egy újságírónak az az alapelve, hogy ki kell deríteni az igazságot. Önökön a
sor, hogy feltegyék helyettem a kérdést: ,,Dalai Láma, beszélt-e ön erről? Ki
hazudik, a kínai külügyminiszter, vagy ön, saját maga?'' Várjuk a válaszaikat.