2009. augusztus 27. Japán és Törökország szövetséget
köt, hogy megtámadja az Egyesült Államokat. Lengyelország lesz Amerika
legbensőségesebb szövetségese. Mexikó ajánlatot tesz a globális elsőbbségért. A
harmadik világháború az űrben fog lezajlani. Furcsán hangzik? Ez mind
megtörténhet...
1942-ben Kolombusz nyugatra
hajózott. 1991-ben a Szovjetunió összeomlott. E két esemény keretezi az Európai
történelmi korszakot. Valamikor régen a Mayák úgy éltek, hogy nem tudtak a
Mongolok létezéséről, a Mongolok pedig úgy, hogy semmit sem tudtak a Zulukról. A XV. századtól
kezdődően az európai nagyhatalmak közösen uralmuk alá hajtották a világot,
megteremtve ezzel az első valóban világméretű geopolitikai rendszert az emberiség
történetében, ahol az ausztrál bennszülöttek sorsát a brittek Írországgal
szembeni politikája döntötte el, és a kenyér ára Franciaországban a minesotai
időjárástól függött.
Ezzel egyidejűleg, Európa egy 500
éven át tartó polgárháborút viselt az egyre növekvő (erejű) barbárság ellen,
egészen addig, amíg a kontinens a XX. században darabjaira nem hullott, és el
nem veszítette uralmát a világ felett. A Szovjetunió összeomlása után többé nem
létezett egyetlen olyan európai nemzet sem amely a világ vezető nagyhatalmai
közé számíthatott volna.
Még egy példa nélkül álló esemény
történt az utóbbi évtizedben, vagy valamivel korábban. Az utóbbi 500 éven át, aki ellenőrzése alatt
tartotta az Észak-atlanti térséget az ellenőrzése alatt tartotta Európa kapcsolatát
a világ többi részével, és ezzel együtt egyszersmind a világkereskedelmet is. 1980
körül a kereskedelem földrajzi központja áthelyeződött; az Atlanti- és a
Csendes óceán térsége egyformán fontossá vált, és az a hatalom, amely
irányítása alatt tartotta mindkét óceán forgalmát, óriási előnyre tett szert.
Észak-Amerika a globális rendszer fő pillérévé vált, és bármilyen hatalom
uralta is Észak-Amerikát az vált a rendszer súlypontjává. Ez a hatalom
természetesen az Egyesült Államok.
Egyedül a földrajzi adottságok
számítanak, és az, hogy az adott országok mennyire tudják ezeket kihasználni.
Az USA mind a szárazföldi, mind a tengeri támadásoktól védve van. Ugyan
terrorista támadásoknak ki van téve, de egy nukleális háborútól eltekintve nem
kell olyan egzisztenciális veszéllyel szembenéznie
mint amilyennel Angliának és Franciaországnak kellett 1940-41-ben, vagy
Németországnak és Japánnak 1944-45-ben. Az is előnyére szolgált, hogy a harcban
álló felek közül egyedül az USA húzott valójában hasznot a második
világháborúból, egy teljeses mértékben korszerűsített ipari bázissal kikerülve
abból. De ez önmagában mind visszavezethető az ország alapvető földrajzi
adottságaira. Az Appalache és a Sziklás Hegység között húzódó terület
termékenysége, és a térség folyóinak elhelyezkedése egy olyan gazdasági
rendszer kialakulásához vezetett a XIX. században, mely megteremtette az
alapjait egy olyan gazdaságnak, mely ma a dollár aktuális értékétől függően a
világ gazdasági termelésének 25-30 százalékát képezi.
Talán ugyanilyen fontossággal bír
az a tény, hogy míg Japán népsűrűsége 365 fő per négyzetkilométer, az európai
államok többségében pedig 100 és 300 fő per négyzetkilométer között mozog,
addig az USA népsűrűsége Alaszkát is beleszámítva mindössze körülbelül 34 fő
per négyzetkilométer. Az USA-nak van tere a növekedéshez, ami jól jön a
bevándorlóknak. Lakossága várhatóan nem fog csökkenni. Ő a világ vezető
nagyhatalma, de nem vezetőinek erkölcsössége vagy a nép érdemei miatt, vagy
azért mert akként tekintünk rá, csupán azért mert Európa egyre gyengül, és
átalakul a világot behálózó kereskedelmi útvonal-hálózat.
Ez a történelem geopolitikai
olvasata. A geopolitika amellett érvel, hogy az erőviszonyokat meghatározó
földrajzi adottságok, valamint a haditechnikai, a gazdasági, és a politikai
hatalom egy szerves egységet képező rendszer különböző részei. A geopolitika
hajlik rá, hogy a különböző politikákat és politikusokat ne vegye túl komolyan,
lássa, hogy a valóság határt szab számukra. Lehet valaki a világ legkiválóbb
politikusa, sosem fogja uralni a világot, ha az izlandi parlament tagja; az ősi
Róma legostobább vezetője pedig nem tudta aláásni a birodalom tekintélyét.
A gazdasági szakemberek beszélnek
egy bizonyos láthatatlan kézről - ez egy olyan fogalom, ha nem is
szakkifejezés, amit Machiavellitől kölcsönöztek. A geopolitika ezt a kifejezést
az egyes nemzetek viselkedésével és más nemzetközi szereplőkkel kapcsolatban
alkalmazza. A geopolitika képviselői és a gazdasági szakemberek egyaránt úgy
vélik, hogy a közszereplők számítóak, és saját érdekeik irányítják őket, ha nem
is minden esetben, de alkalmanként biztosan.
Gondoljunk egy sakkjátszmára.
Látszólag úgy tűnik, hogy mindegyik játékos húsz lehetséges nyitólépés közül
választhat. Valójában azonban ez a szám sokkal kevesebb, mivel ezeknek a lépéseknek
a többsége olyan rossz, hogy igen gyors vereséghez vezet. Minél jobb vagy a
sakkban, annál világosabban látod a lehetőségeidet, és annál kevesebb lépést
léphetsz meg: Minél jobb a játékos annál kiszámíthatóbbak a lépései. A
nagymester abszolút kiszámítható pontossággal játszik egészen addig az egy briliáns
kiszámíthatatlan húzásig.
A geopolitika két dolgot
feltételez: az első az, hogy az emberi lények a családoknál nagyobb egységekbe
szervezik magukat, és természetes lojalitással viseltetnek azon dolgok iránt
amelyekbe beleszületnek, azok iránt a helyek iránt ahol megszülettek, és az ott
élő emberek iránt; a második pedig az, hogy egy nemzet főbb vonásait
nagymértékben meghatározza a földrajzi elhelyezkedése, csakúgy mint a népek
közötti kapcsolatok. A "földrajzi" kifejezést itt tág értelemben
használjuk. Szűk értelemben a földrajzi elhelyezkedést és a hely fizikai
adottságait jelenti, de jelen esetben ezeken túlmutatva magában foglalja a
környezet egyénekre és közösségekre gyakorolt hatásának vizsgálatát is. Ezek
képezik a geopolitikai jövendölések alapjait.
A különböző vélemények és a jó
hírnév nem sokat számítanak a nemzetközi erőviszonyok alakulásában. Akár gyűlölik
az amerikai elnököt, akár csodálattal tekintenek rá, az egész nem bír túl nagy
jelentősséggel, és az erőviszonyokat valóban meghatározó fontos adottságok
átvészelik ezeket a dolgokat. A múlékony eseményeknek nem sok közük van a
nemzetközi erőviszonyok alakulásához, bármilyen jelentősnek tűnjenek is
megtörténésük pillanatában. A jelenlegi pénzügyi válság ugyan bekövetkezett, de
nem változtatott az alapvető nemzetközi erőviszonyokon. Az Amerika
hanyatlásáról alkotott elképzelés nem több mint megalapozatlan
dobálózás a szavakkal, ahhoz hogy
Amerika hanyatlani kezdjen valamely más hatalomnak túl kell szárnyalnia őt. És
jelenleg nincs erre alkalmas jelölt...
Gondoljunk csak Kínára, akit a
legtöbbet emlegetnek az USA vetélytársaként. A han népességű Kínát négy
ütközőállam veszi körül; Mandzsúria, Belső-Mongólia, Xinjiang és Tibet. Ezek
nélkül az ütközőállamok nélkül Kína határai befelé tolódnának, és Kína
sebezhetővé válna. Ezzel a négy ütközőállammal a határain Kína ugyan
biztonságban van, de olyan mint egy minden oldalról körbezárt sziget, melyet
hegyvidéki dzsungelek, a Himalája vonulatai, a közép-ázsiai sztyeppék és a
Szibéria lakatlan területei határolnak. Kínát minden oldalról tenger zárja
közre.
Kína népességének túlnyomó
többsége egy ezer mérföldes körzeten belül él, a Csendes-óceán partvidékén. E
mögött a vonal mögött a vízkészlet nem támogatja a nagy népsűrűséget. Az ipari
fejlesztések nagy része is a part száz mérföldes körzetén belül ment végbe.
Gondolkodjunk el a következő számadatokon, melyek a kínai hivatalos
statisztikákból származnak. Körülbelül 65 millió kínai él olyan háztartásokban,
melyeknek éves bevétele meghaladja a húszezer dollárt. Körülbelül 165 millió
embernek 2,000 és húszezer dollár között mozog az éves bevétele. Ezen családok
többsége a tengerpart 100 mérföldes körzetében él. Körülbelül 400 millió
háztartás éves bevétele ezer és kétezer dollár között mozog, amíg körülbelül 670
millió háztartás bevétele kevesebb mint ezer dollár évente. Kína a kirívó
szegénység országa. Mao azért hajtotta végre a Hosszú Menetelést, hogy
felállítson egy elszánt parasztokból álló hadsereget, és helyrehozza ezt a
fajta egyensúlytalanságot. Az egyensúlytalanság ismét megjelent, akár egy
vulkán a jelenlegi vezetés alatt.
Kínának meg kellene
háromszoroznia gazdasági teljesítményét - és az USA-nak a jelenlegi szinten
kellene maradnia - hogy megelőzze őt GDP-ben. Katonailag Kína cselekvőképtelen.
Hadserege csupán belügyei rendezésére alkalmas biztonsági erőkből áll,
természetes határai megakadályozzák benne, hogy erejét máshol is bizonyítsa.
Flottája nagyjából csak papíron létezik, és nem jelenthet komoly fenyegetést az
USA számára. Azokat a minden alapot nélkülöző kijelentéseket, melyek szerint
Kína túlszárnyalja Amerikát, geopolitikai szempontból elvethetjük, mint olyan
állítást, ami figyelmen kívül hagyja a tényeket. Elképzelhető, hogy Kína túljut
majd a problémáin, de a század nagy részét biztosan igénybe veszi majd, hogy
ilyen jelentős problémákat megoldjon.
Európa, ha valaha egyesülne, és
egy egységes gazdasági és katonai erőt képezne, minden bizonnyal vetélytársa
lehetne az Egyesült Államoknak. Azonban, mint azt a jelenlegi pénzügyi válság
során is láthatjuk, a nacionalizmus továbbra is megosztja a kontinenst, még ha
a kimerültség kevésbé hevessé is tette azt. Az az elképzelés, hogy Európa egy
valóban egységes gazdasági döntéshozó rendszerrel - és világviszonylatban is
meghatározó, közös irányítás alatt álló katonai erővel - rendelkező
multinacionális állammá váljon, ma még ugyanolyan távoli álom, mint az, hogy
Kína nagyhatalom legyen.
Ez nem egy amerika-központú
világszemlélet. A világ az, ami amerika-központú. Az USA tartja kézben
Észak-Amerika gazdasági erőforrásait, ő tartja ellenőrzése alatt a világ
óceánjait és légterét, és - bölcsen vagy kevésbé bölcsen - oda irányítja erőit
ahová csak szeretné. Amerika azt most a
világnak, ami Anglia volt egykor Európának. Mindkét nemzet sorsa a tengerek
feletti ellenőrzés megszerzésétől függött, mert így biztonságban tudhatták
érdekeltségeiket. Minkét nemzet tudta, hogy a legjobb módja annak, hogy
megtarthassák ellenőrzésüket a tengerek felett, az ha megakadályozzák, hogy a
többi nemzet flottát hozzon létre. És mindketten tudták, hogy a legjobb módja
annak, hogy ezt elérjék, az hogy fenntartsanak egy olyan erőegyensúlyt melyben
a potenciális vetélytársak arra fordítják erőiket, hogy egymással harcoljanak a
szárazföldön. ahelyett, hogy flottákat hozzanak létre amelyek veszélyeztethetik
az ő tenger feletti uralmukat.
Az USA világméretekben teszi ezt.
Elsődleges célja, hogy megakadályozza egy olyan hatalom felemelkedését, amely
uralhatná Eurázsiát és az európai kontinenst. A Szovjetunió összeomlásával,
Kína korlátaival és EU tagállamainak megosztottságával jelenleg nem fenyegeti
ez a veszély. Így az USA nyugodtan törődhet másodlagos céljával, amely az hogy
megakadályozza bármelyik helyi vezető állam felemelkedését, amely a későbbiekben
valami sokkal veszélyesebbé nőhetné ki magát. Az USA mindent megtett amit csak
tudott, hogy megakadályozza az Orosz nemzet újra-felemelkedését, miközben
kapcsolatokat épített ki szomszédaival Lengyelországgal és Törökországgal. Bátorítja
a felkelőket Kína határvidékén felhasználva erre az emberi jogok és az
igazságosság ideológiáját. Közvetlen vagy közvetett módon, látszólag
véletlenszerű alapon háborút folytat Szomáliától Szerbiáig, és Iraktól
Afganisztánig.
Úgy tűnhet ezen háborúk többsége
igen rossz irányt vett. Azonban a siker mércéje ebben az esetben nem az, hogy a
térségen belül helyreáll-e a béke, hanem éppen a széttagoltság mértéke. Az eurázsiai
térség széttagoltságától egészen odáig, hogy az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig
mindenhol állandóak a zavargások és a megosztottság jellemző, az USA
teljesítette küldetését. Irak esete szabályszerű. Az USA beavatkozása
polgárháború kitöréséhez vezetett. Ami látszólag kudarc volt, az valójában
szerencsés végkimenetel. Mi személy szerint gondolhatjuk azt, hogy George W Bush
és bírálói nincsenek ennek tudatában. De ez a geopolitika álláspontja. Az elnyomók
ideológiákat (egy demokratikus Irak) és téves elképzeléseket (fegyverek a
tömegek leverésére) gyártanak, ezek azonban nem többek mint árnyékok a falon.
Ez a geopolitikai elnyomás hangoztatásával nem a szónoklás a célunk, de meg
kell értenünk ezt, hogy rájöjjünk mi folyik itt.
Így tehát az a kérdés, hogyan
alakulnak ezek a geopolitikai és stratégiai tények a század hátralevő részében.
A tág értelemben vett Eurázsia tartalékai kimerültek. Kína sokkal gyengébb mint
amilyennek látszik, és belső instabilitás fenyegeti. Európát a régi nemzeti
mintázatok osztják meg, megakadályozva ezzel hogy az egységesedés útjára
lépjen. Oroszország él a lehetőséggel melyet az jelent számára, hogy az USA meg
akarja osztani az Iszlám világot, hogy visszakövetelje a korábban befolyása alá
tartozó területet, a korábbi Szovjetunió területét, de alapvető gyengesége
miatt erre csak a következő generáció alatt kerülhet sor.
Új hatalmak emelkednek fel. A XIX.
században Németország, Olaszország és Japán emelkedett fel mint számottevő
hatalom, míg a 20. század folyamán az olyan nagyhatalmak mint Anglia és
Franciaország másodlagos szintre süllyedtek vissza. Minden század egy olyan új
erőegyensúlyt jelent, amelyet a század elején a megfigyelők még elképzelhetetlennek
tartanak. Gondolkodjunk hát el az elgondolhatatlanról.
Az Egyesült Államok
meggondolatlan külpolitikát folytat. Az USA relatív hatalma olyasvalami, amely
messze nem csak azon államokkal való kapcsolatától függ, amellyel nyíltan
összeütközésbe kerül. Van egy geopolitikai érdekeken alapuló bomlasztó
stratégiája is. Amely nagyon kényelmetlen hellyé teszi ezt a bolygót, különösen
a felemelkedő hatalmak számára.
Az USA külpolitikájának van egy
harmadik vetülete is. Olyan alárendelt helyi erőket vet be az Amerikával hadban
álló főbb erőkkel szemben, akik bizonyos előnyökért cserébe készségesen
vállalják a kockázatot. Ez lehet a stratégiai biztosítástól és a kisebb
szomszéddal szembeni támogatástól kezdve a kereskedelmi előnyökig és
technológia átadásáig bármi. Klasszikus példája ennek Nyugat-Németország és
Japán megerősödése a hidegháború alatt. Van három felemelkedőben lévő, vagy már
most jelentős hely erőt képviselő nemzet, amelyek fontosak lesznek majd az USA
számára a következő évtizedben Oroszországgal folytatandó tárgyalások során.
Ezek: Japán, Törökország és Lengyelország.
Japán már most is nagyhatalom. A világ
második legerősebb gazdaságával, a bevételek sokkal stabilabb eloszlásával, és
sokkal stabilabb szociális szerkezettel rendelkezik mint Kína. Övé Ázsia
legnagyobb flottája - olyan, amilyet Kína csak szeretne - és egy Angliáénál is
nagyobb hadsereg (a második világháború óta mind hadserege, mind flottája nem
agresszív "önvédelmi erővé" lett nyilvánítva). Gazdaságilag vagy
katonailag nem egy dinamikus ország, de a dinamizmus mulandó dolog. A nemzet
ereje, és a többi országgal való kapcsolata az, ami hosszú távon számít.
Törökország jelenleg
világviszonylatban a világ XVII. legerősebb gazdaságával rendelkezik, de az
Iszlám országok közül övé a legerősebb gazdaság. Övé a legütőképesebb hadsereg
a térségben, s talán a legnagyobb egész Európában, a Brit haderőt leszámítva.
Befolyása már most érezhető a Kaukázusban, a Balkánon, Közép-Ázsiában és az Arab
világban. A legfontosabb, hogy történetileg a Muszlim világ vezetője, ami hidat
biztosít számára a világ túlnyomó részére. A századok folyamán, amikor az
Iszlám világ egyesült, azt mindig Török irányítás alatt tette; csak az elmúlt
század során alakultak a dolgok ettől eltérően. Ahogy Oroszország gyengül,
Törökország úgy válik egyre meghatározóbb erővé a térségben, beleértve a Földközi-tenger
keleti partvidékét is. Törökország meghatározó tengeri hatalom. A külpolitikában
történelmi időkbe visszanyúló gyakorlattal rendelkezik.
Lengyelország rendelkezik a világ XVIII. legerősebb gazdaságával, mely a volt Szovjetunió csatlósai között a
legerősebbnek számít, európai viszonylatban pedig nyolcadiknak. Ez egy lényeges
stratégiai pont a USA számára. Az USA és Oroszország között folyó felzárkózási
versenyben Lengyelország képezi a földrajzi határt Európa és Oroszország
között, és földrajzi adottságaiból kifolyólag védelmet nyújt a Balti-tenger
térségének. Az USA azon taktikája miatt, hogy megpróbálja megakadályozni az
eurázsiai államok megerősödését, és az Európa és Amerika között fennálló
kényelmetlen helyzet miatt a Lengyel-Amerikai kapcsolatok kritikussá válnak.
2008-ban Amerika aláírt egy megállapodást Lengyelországgal, hogy rakétákat
telepítenek a Balti-tengerhez Washington európai rakétavédelmi pajzsának
részeként, látszólag azért, hogy megvédjék magukat az úgynevezett "rúzs
államokkal" szemben. Amerikai és Orosz nézőpontból a pajzsra nem Irán
miatt van szükség, hanem azért, hogy Lengyelország Amerika szövetségese legyen.
Hogy megbecsüljük mit is jelent
az egy országnak, hogy stratégiai fontossággal bír egy nagyhatalom számára,
gondoljunk csak Dél-Korea esetére. Az 1950-es években kétkedve fogadtak minden
azzal kapcsolatos állítást hogy Dél-Korea gazdasági hatalommá fog válni a
század végére. És mára Korea azzá vált. Csakúgy mint Izrael, Korea is
stratégiai kapcsolatokat alakított ki az USA-val, ami átalakító erejű volt. És
mind Izrael mind Dél-Korea sokkal gyengébb alapokkal rendelkezett az 1950-es
években, mint amilyennel Lengyelország rendelkezik ma.
Oroszország nem tudja azonosságát
megőrizve átvészelni gazdasági és demográfiai problémáit. Kínának helyi
szociális problémáival kell szembenéznie. Tehát képzeljünk el egy instabil
töredezett Eurázsiát. A peremén három nagyhatalommal - keleten Japánnal, délen
Törökországgal, és nyugaton Lengyelországgal. Mindegyikük az USA támogatását
élvezi az Orosz interregnum alatt, de a század közepe táján az USA
szövetségesei ellen fordul, és korábbi ellenségeit teszi szövetségeseivé. Nem
holmi szeszélyből, hanem geopolitikai szükségességből.
Kettő e három nagyhatalom közül
tengeri hatalom lesz. Közülük messze a legjelentősebb Japán, aki a nyersanyagok
és egyéb importcikkek behozatalától való függőség miatt rá van kényszerülve,
hogy biztosítsa hajózási útvonalait. Törökországnak ugyan kevesebb de nagyon is
valós érdeke fűződik ahhoz, hogy a Földközi-tenger keleti részét uraló tengeri
hatalommá váljon. Mivel a Muszlim világ egyik nagyhatalma, emelkedése az
Egyiptommal való kapcsolatok kiépítéséhez fog vezetni, aki a Szuezi Csatornát
és mögötte az Arab-tengert kockáztatja. Lengyelország, mivel Oroszország és
Németország közé van ékelődve, és az USA befolyása itt sokkal jobban érvényesül
mint a másik két ország esetében, szárazföldi hatalom lesz.
Az USA stratégiai szempontból
veszélyesnek tekint minden olyan nagyhatalmat, aki jelentős tengerészeti erővel
rendelkezik. Az USA úgy old meg egy problémát - az Oroszországgal kapcsolatos
problémáit - hogy azzal egy másikat generál. Egy Japán-Török szövetség
gondolata furcsa lehet, de nem furcsább mint amilyen a Japán-Német szövetség
volt 1939-ben. Mindketten hatalmas nyomás alatt állnak a fennálló hatalom
részéről. Mindkettőjüknek érdekében áll, hogy megdöntsék az USA az egész
világot uralma alatt tartó kormányzati rendszerét. Ha nem cselekszenek az nagyobb kockázattal jár
mintha cselekszenek. Ez szolgál a háború alapjául.
Képzeljünk el egy háborút, amely
megköveteli tőlünk a technológia kihelyezését. Az USA számára már most is az űr
az, ami lehetővé teszi hadigépezetének irányítását. A kommunikáció, a navigáció
és a hírszerzés már most is űrközpontú. Bármely nagyhatalomnak amely vetélytársa
akar lenni az USA-nak, meg kell semmisítenie az USA űrközpontú érdekeltségeit.
Ez azt jelenti, hogy a század közepe táján az USA fontos lépéseket tesz majd,
hogy megvédje ezen érdekeltségeit. De ha az USA süket, néma és vak lenne egy
Törökország és Japán között létrejövő szövetség rákényszeríthetné, hogy
stratégiai engedményeket tegyen.
A háború kimenetele a meglepetés
erején múlik. És ennek a meglepetésnek az USA űr erőinek megsemmisítésére kell irányulnia.Ha ez lehetetlenül hangzik, képzeljük csak
el, hogy hangozhatott 1900-ban a második világháborúban lezajlott, ezer bombázó
repülőgéppel véghezvitt rajtaütés. 1900. és 1945. között sokkal nagyobb
technológiai fejlődés ment végbe, mint amilyet én jósolok 1950-re. Nincs
szükség hozzá nagy áttörésekre, csupán a már létező technológia fejlesztésére.
Nehéz elképzelni egy amerikai
vereséget ebben a háborúban, bár nincsenek nagy visszaesések. Az az erő amit az
USA és Lengyel szövetségese bevethet a Törökökkel és a Japánokkal szemben
elsöprő erejű. Ellensége megpróbálja megfosztani az USA-t attól amivel már
eleve rendelkezik, az űrhatalomtól, anélkül, hogy képes lenne azt
helyettesíteni. Az USA fog győzni a háborúban, ahol a tét a világ feletti
uralom, de az ár jóval kevesebb mint az európai világháborúk véres
mészárlásainál volt. Az űrben nincsenek katonák millióival teli lövészárkok. A
háború sokkal emberibbé válik majd.
A végső díj Észak-Amerika. A XIX.
század közepéig két hatalomért versengő fél volt - Washington és Mexikóváros.
Miután az 1840-es években Amerika
meghódította Észak-Mexikót Washington vált Észak-Amerika központjává, és
Mexikóváros csak egy vékony és megosztott területet uralt. Ez így is maradt 150
évig, de nem fog így maradni még százig. Ma Mexikó a világ 13. legerősebb
gazdaságával rendelkezik. Ugyan a drogháborúk miatt instabil, de nehezen
képzelhető el, hogy ezek a század további részében is tovább folytatódnának. A
ma bűnözőinek örökösei nemsokára már a galériákban lesznek kiállítva.
Mexikó egy több mint százmillió
polgárt számláló nemzetté vált, trillió dollárnyi gazdasági bevétellel. Ha
ránézünk egy térképre az Egyesült Államok és Mexikó között húzódó határvidéken
láthatjuk a drogból származó pénzek délre, és a lakosság északra áramlását.
Észak-Mexikó sok területét amit az USA kimért, most újra benépesítik az észak
felé áramló mexikóiak, amerikai polgárok, és a legálisan és illegálisan ott tartózkodó
idegenek. A politikai és a kulturális határ eltér egymástól.
A század közepéig az USA nem
reagál erre. Mással lesz elfoglalva, és az USA-n belül lezajló demográfiai mozgások
tovább erősítik a mexikóiak észak felé vándorlását. A század közepe táján
lezajlott háború után, egy új valóság körvonalazódik. Mexikó egy virágzó,
erőteljes nemzet lesz, mely lakosságának tekintélyes része Amerika délnyugati
részén él, egy olyan területen, melyre a mexikóiak sajátjukként tekintenek.
Az ötszáz éves európai uralom a
nemzetközi rendszer felett nem garantálja, hogy ki lesz a meghatározó európai
hatalom. Mint ahogy arra sincsen semmiféle garancia, hogy ki lesz
Észak-Amerikában a meghatározó hatalom. Elképzelhető, hogy az USA darabokra
hullik, és Mexikó vele egyenrangú hatalommá válik, vagy az is lehet hogy az USA
még századokig megőrzi vezető szerepét, de az is előfordulhat, hogy egy külső
hatalom veszi át az irányítást. Észak-Amerika a tét.
A maga idejében a geopolitikai
sorrend ismét megváltozik majd, és az amerikai korszak véget ér. Talán hamarabb
fog csökkeni az USA hatalma mint gondolnánk. De még nem mostanában, nem ebben a
században.
George Friedman a Stratror nevű
magán hírügynökség alapítója, könyvét, "A Következő Száz Év" címmel
kiadja az Allison & Busby (L14.99) George Friedman