székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Tibet 1950-es megszállását követően megszűnt az a
pontosan definiált határokkal nem rendelkező ütközőzóna, amely egészen a brit
időktől fogva, sőt annál is régebben elválasztotta e két hatalmas államot (és ez
esetben éppen a pontosan definiált határok hiánya okozta a problémát). Kína és
India történelmük során először kerültek szuverén államokként közvetlen
földrajzi kapcsolatba egymással, amely tény azért levon valamennyit a „kétezer
éves békés egymás mellett élés” mindkét oldal által előszeretettel hangoztatott
szlogenjéből. Tibet megszállása komoly
tehertételt jelentett az egyébként baráti bilaterális kapcsolatok számára. Így
lett volna ez akkor is, ha világosan delimitált határokról lett volna szó, de
esetünkben erre még rátett egy lapáttal a több mint 2000 mérföldes, azaz 3200
kilométernél is hosszabb közös határvonal bizonytalansága. Így aztán néhol nem
sokon múlott, hogy fegyveres összecsapásra kerüljön sor a kínai és az indiai
hadsereg között. India végül, addigi külpolitikai irányvonalával összhangban
elismerte Kína tradicionális jogát a Tibet feletti szuverenitás gyakorlására és
úgy döntött, hogy Tibet nem bír számára stratégiai jelentőséggel (ebben nagy
szerepe lehetett a korábban említett földrajzi sajátosságoknak is). Emellett
India pontosan tisztában volt (legalábbis ekkor úgy tűnt) a kínai Népi
Felszabadító Hadsereghez képest minden tekintetben alsóbbrendű katonai
képességeivel, így már csak ebből kifolyólag is arra a bölcs elhatározásra
jutott, hogy nem érdeke a nyílt konfrontáció. Valószínűleg nem lett volna
hajlandó ilyen mérlegelésre a himalájai királyságok, Nepál, Szikkim és Bhután
esetében, melyek függetlenségét (és lehetőleg Delhi befolyása alatt tartását)
India alapvető stratégiai érdekeként határozta meg.
"Hindu-Chin bhai-bhai"
A Tibet-válság megnyugtató rendezésére történt kísérlet 1954 áprilisában a
kínai-india Tibet-megállapodás keretei között (amely többek között biztosította
Tibetben India számára a még a brit uralom idején megszerzett kereskedelmi
jogait). Ennek a szerződésnek a preambulumában fogalmazták meg először a híressé
vált Pancsa Silát, azaz a békés egymás mellett élés öt alapelvét egymás területi
integritásának és szuverenitásának kölcsönös tiszteletben tartása, egymás
belügyeibe való be nem avatkozás, az egyenlőség és a kölcsönös előnyök elvének
tiszteletben tartása és a békés egymás mellett élés. Figyelemre méltó a harcos
antikolonialista India azon álláspontja, mely szerint Brit India jogutódjaként
fenntartja a maga számára a Brit Birodalom Tibetben élvezett előjogait (a képen
Nehru és Csou Bandungban).
A kínai-indai kapcsolatok alakulását tehát
az elkövetkező évekre az 1954-es szerződés határozta meg. Ezek a kapcsolatok
pedig jó ideig pozitív irányba fejlődtek, amint az akkoriban népszerű
„Hindu-Chin bhai bhai” („Indiai-kínai két testvér”) mottójában is kifejeződik. Ez az időszak sem volt azonban feszültségektől mentes: 1955-ben
kínai egységek tűntek fel Uttar Pradesh államban, de India hivatalos
tiltakozását követően kivonták őket. 1957-ben Kína egy Hszincsiangot Tibettel
összekötő műút építését kezdte meg, hogy enyhítse Tibetben állomásozó csapatai
logisztikai nehézségeit. Ez az út a Tibet megszállásánál már említett Akszai
Csin tartományon haladt keresztül, amelyet Kína Tibet részének, tehát kínai
területnek, India pedig Kasmír általa ellenőrzött részének tekintett (ld. a kék
vonal a térképen). Az út ennek ellenére menetrend szerint megépült és Kína
zavartalanul használatba vehette azon egyszerű oknál fogva, hogy India egészen
1959 októberéig nem szerzett tudomást róla. Ennek okaként ismét csak a nehéz
terepviszonyokat és a gyakorlatilag lakatlan területet hozhatjuk fel. Ugyanerre
az időszakra tehető a kínai külpolitika harciasabbá, agresszívebbé válása, a
Nyugattal való békés egymás mellett élés lehetőségének elutasítása.
A második tibeti válság
Ebben a feszült helyzetben tört ki 1959
márciusában a tibeti felkelés. India nem akart elhamarkodott lépést hozni, mivel
Kína már korábban is rendszeresen megvádolta a tibeti ellenállás támogatásával.
India érdeklődő jegyzékére ezért fenyegető hangú választ adott, melyben
megerősítette, hogy minden Tibettel kapcsolatos kérdést belügynek tekint. A
helyzetet súlyosbította, hogy a Dalai láma és tízezer híve a felkelés leverése
előtt Indiába menekült, ahol politikai menedékjogot kaptak, nem kis részben a
közvélemény nyomására. Kína számára ez volt az utolsó csepp a pohárban: a tibeti
eseményekért a „szélsőséges indiai expanzionistákat” tette felelőssé, akik
„fogva tartják” a Dalai Lámát, India ellen pedig szabályos vádiratot tett közzé,
mely az öt alapelv tételes megsértésé alapult. Eszerint az indiai kormány
beavatkozott Kína belügyeibe azáltal, hogy támogatta a tibeti felkelőket (a
közvélemény valóban erősen szimpatizált velük, de a hivatalos állami politika
soha) és menedéket nyújtott a Dalai Lámának, továbbá fegyveres agressziót
követett el Kína ellen. Ez annyiban felelt meg a valóságnak meg, hogy Kína
tibeti (és idő közben már nepáli és bhutáni) lépéseire válaszul India elkezdte
ténylegesen is kiterjeszteni fennhatóságát a lakatlan, magashegységi határvidék
Brit India jogutódjaként hozzá tartozó részére: sorra létesültek az őrposztok és
egyre gyakoribbakká váltak az őrjáratok és az összetűzések. Így sikerült
felfedezni többek között az 1957-ben épített utat is, de ami fontosabb, hogy
ekkor vált igazán valóságossá a határvita, hiszen az 1950-es évek második feléig
India ténylegesen nem is volt jelen a vitatott területeken.
Csou En-lai
1959. szeptemberi, Nehrunak címzett nyílt leveléből és a kínai pártlapban, a
Zsenmin Zsibaoban megjelent cikkekből kiderül, hogy Kína szerint India
egyoldalúan törekedett a hivatalosan soha nem delimitált, történelmileg
kialakult de facto határ megváltoztatására. Ez év nyarán már halálos
áldozatokkal járó tűzharcokra is sor került a vitatott területeken. 1961-ben
Nehru nyilvánosan kijelentette, hogy a katonai egyensúly India javára módosult,
1961 decemberében pedig, mintegy ezt demonstrálandó (és a fellángoló indiai
nacionalizmust csillapítandó), a hadsereg bevetésével foglalták el Goát, az
utolsó, portugál gyarmati fennhatóság alatt álló indiai enklávét. Krishna Menon
védelmi miniszter pedig ígéretet tett, hogy így vagy úgy, de a Himalájában is
visszaszerzik a vitatott területeket. Kína ezalatt diplomáciai síkon is
támadásba lendült: egyrészt határtárgyalásokat kezdeményezett a vitatott kasmíri
terület másik felét birtokló Pakisztánnal, másrészt következetes propagandával
igyekezett India presztízsét rombolni az el nem kötelezett táboron belül.
PLA vs. IAF
Ezen a ponton érdemes összahsonlítanunk, hogy
milye állapotban is volt ekkor a két állam hadserege. A kínai Népi Felszabadító
Hadsereg, a PLA létszáma 1962-ben kbörülbelül 3 millió fő volt, ez 130 (nagyrészt gyalog)
hadosztályt jelentett tokkal-vonóval. A PLA három hadosztály méretű, 4500
tisztből és 33400 főnyi legénységből álló hadseregekre volt osztva, alapfegyverük a 7,62 mm-es PPS-41 kínai koppintása, a Type 50 volt (ld
balra), valamint rendelkeztek saját márkás RPG-vel és aknavetővel is. A háború
jellegéből fakadóan (korlátozott célok, valamint a tény, hogy 6000 méteren a
Himalája nem igazán alkalmas a széles arcvonalban történő felfejlődésre) a
cselekmények alapvetően zászlóalj és szakasz-szinten zajlottak. A PLA legfőbb
gondja ekkoriban meglepő módon a pénzhiány volt. 1960 óta ugyanis egyre csökkent
a szovjet segély mértéke, ez pedig olyan szintű forráshiányhoz vezetett, ami nem
hogy a rendszeres gyakorlatozást, de a megfelelő kiképzést is akadályozta
(honnan ismerős ez…). Hiány volt mindenből, amit a kínai ipar nem tudott
megfelelő mennyiségben előállítani: benzinből, lőszerből, de a járművekhez és
rádiókhoz szükséges akkumulátorokból is. A szűkös erőforrások nagy része
ráadásul a tajvani szorosnál volt lekötve, úgyhogy a Hszincsiangban és Tibetben
(ezek azok a területek, ahol a törtnet kínai része játszódik) állomásozó
csapatok kénytelenek voltak abból gazdálkodni, ami épp náluk volt, az „oldd meg,
ahogy tudod” stratégiai megközelítés jegyében. Ehhez jött még, hogy határvédelmi
kérdésekben a hadsereg egyébként is szigorú politikai ellenőrzése gyakorlatilag
már kézi vezérlésbe ment át: a tiszteknek semmiféle döntési szabadságuk nem
volt, bármiféle incidens esetén a feladatuk csupán arra korlátozódott, hogy
jelentsék az eseményt és várják a felsőbb parancsot.
Ezek után felmerülhet a kérdés, hogy akkor mégis
hogyan volt képes ez a hadsereg olyan könnyen lesöpörni a pályáról az
indiaiakat. Nos, egyrészt érvényes a szokásos válasz: az ellenfél még ennél is
rongyabb volt. Másrészt azért voltak a PLA-nak bizonyos helyzeti előnyei, amiket jól tudott kamatoztatni. Láttuk, hogy a kínai erők már 1950
(Tibet megszállása) óta aktívan jelen voltak a térségben. Rendszeres őrjáratokat
vezettek, helyőrségeket telepítettek és volt idejük alaposan tanulmányozni az
itteni terep és időjárásviszonyokat, a sikerrel alkalmazható taktikákat. A
koreai (a háborúban számos koreai veterán is részt vett) és tibeti harcokban
értékes tapasztalatokat szereztek a téli és magashegységi hadviselést illetően
(például hogy nem árt a jó meleg egyenruha). Mind a könnyűtüzérség, mind a gyalogság
rendkívül mozgékony volt (a technikai elmaradottságuk ellenére), a
helyismeretüknek köszönhetően akár éjszaka vagy rossz időben is, amit remekül ki
is használtak pl. bekerítéseknél. Az indiaiak moráljára pedig kellőképpen rossz
hatással voltak az általuk csak „vöröshangya-rajzásnak” nevezet és Koreában is
bevált emberi hullám támadások.
Lássuk mi mindenben múlta alul az
indiai hadsereg (IAF-Indian Armed Forces) a PLA-t. A fegyveres erők három
parancsnokság alá (nyugati, keleti, déli) voltak szervezve. A hardver ekkor még
nagyrészt örökölt brit cuccokból állt, különösen számunkra most érdekes keleti
és déli parancsnokság alá tartozó csapatoké. A védelmi költségvetés minimális
volt, ami több okra vezethető. Egyrészt az egyetlen reális fenyegetésként számon
tartott veszélyforrás, amivel számoltak, Pakisztán volt, így az IAF java a
nyugati parancsnokság alá tartozott. Keletre még a kínai-indiai kapcsolatok
megromlása után sem csoportosítottak át jelentősebb erőket, lebecsülve egyrészt
a fenyegetés mértékét, másrészt bízva a Himalája védelmében. A hadsereg
elhanyagolásának másik oka a vezetők sajátos pacifista, antimilitarista
mentalitása (legalábbis az akkori kínai hozzáálláshoz képest mindenképp). Az
első indo-pakisztáni háború és a kezdeti belső rendteremtés után így az ötvenes
években fokozatosan leépült a hadsereg. Történetünk idejére az IAF csak kb 350
ezer főből (nyolc hadosztály, ebből csupán egy páncélos) állt, ami a vereség
után igen gyorsan felugrott 827 ezerre. Különösen nagy hiány volt képzett és
tapasztalt tisztekből és altisztekből (ezeket a pozíciókat korábban főleg britek
töltötték be), a kevés tapasztalt tiszt tanácsait pedig nem igazán vették
figyelembe.
Felderítési információknak is meglehetősen híján
voltak: nem voltak tisztában a kínai csapatösszevonás mértékével, valamint,
mivel korábban nem igazán foglalkoztak ezzel a térséggel, nem ismerték a
terepviszonyokkal és semmilyen helyismerettel nem rendelkeztek. Ebből adódott a
kínaiaknál jóval kisebb mozgékonyság. Tűzerővel is rosszabbul álltak, mint a PLA, az eleve kevés és nehezen mozgatható tüzérségi
eszközhöz is akadozott a lőszerutánpótlás. A forráshiány a kiképzésnél a PLA-nál
írtakhoz hasonlóan nyilvánult meg. Ráadásul az IAF-nak az a tapasztalt sem állt
rendelkezésére, amit Kína Koreában és Tibetben megszerzett: hegyvidéki
hadviselésre szinte egyáltalán nem képezték ki a katonákat, gondolván hogy a
Himalája úgy is áthatolhatatlan. A súlyos szovjet segélyek ellenére nem csak a
lőszerrel volt gond: a harcoló csapatok igencsak hiányt szenvedtek olyan
luxuscikkekben mint téli egyenruha, sátor, rádió vagy élelmiszer, az utánpótlást
pedig leginkább öszvérháton oldották meg. A légi után pótlás nem csak hogy
kevés volt és drága, de még az is ritkán ért célba: a régi molyrágta ejtőernyők
sokszor egyszerűen elszakadtak menet közben, amikor meg mégsem, akkor nem ritkán
a kínaiaknál landolt a cucc, a kommunikációs nehézségeknek köszönhetően. A hab
a tortán pedig az ötszörös kínai túlerő. Nagy biztonsággal kijelenthetjük tehát,
hogy Nehrunak valószínűleg halvány fogalma sem volt az IAF állapotáról, amikor
úgy döntött, hogy bekeményít Kínával szemben.
A "háború hónapja"
1962 augusztusában még egy utolsó, formális
kísérletet tettek a felek a békés rendezésre. Az eddig túlnyomóan a határ
nyugati, kasmíri szektorára korlátozódó összecsapások (Kína számára igazából
ennek a résznek volt stratégiai jelentősége) a keleti szektorra, Arunachal
Pradesh államra is átterjedtek, mikor szeptember 8-án Kína átlépte a de facto
határként szolgáló McMahon-vonalat. Az első incidens, amelynél már nyilvánvaló
volt a kínai agresszió, október 9-én történt: egy 50 fős indai őrjáratot elsöprő
kínai túlerő vert szét a tawangi körzetben. Október 12-én Nehru formálisan is a
szeptember 8-i pozíciók mögé való visszavonulást követelte Kínától, majd miután
az ennek nem tett eleget, parancsot adott a hadseregnek a támadás előkészítésére
és a „kínai agresszorok eltávolítására”.
Maga a háború elszigeteltnek tűnő
határincidensekből nőtt ki, formális hadüzenet nélkül, de a jelentősebb
ütközetek október 20. és november 20. között zajlottak (tehát pontosan a kubai
válsággal párhuzamosan), mégpedig három főbb fronton: keleten a
bhutáni-kínai-indiai hármas határnál a tawangi körzetben és a
burmai-kínai-indiai hármas határnál a walongi körzetben, nyugaton pedig Kasmír
keleti részén, Akszai Csin tartományban (Tawang és Walong ld piros körök a
térképen). Október 18-ra egyértelművé vált, hogy az addig elszigeteltnek tűnő incidensek egy átfogóbb támadás előkészületét képezték. Erre a támadásra október 20-ra virradóra került sor, mindhárom fronton
egyszerre. A két keleti körzetet, pontosabban az ott fennálló követeléseiket
egyetlen nap alatt el is foglalták, az IAF itt még rendezett visszavonulásra sem
nagyon volt képes (mert például nem jutott el minden egységhez a parancs), a kapkodó
személyi változtatások a vezérkarban csak a zűrzavart növelték. Akszai Csinben,
ahol India elsősorban egy nyugat felöl jővő pakisztáni támadásra votl
berendezkedve, hasonló eredménnyel zárult a támadás. Itt ugyan már
összeszedettebb volt az indiai védelem és visszavonulás után rendezték is
soraikat, de oda a PLA már nem követte őket, addigra elérte kitűzött
céljait.
Kína a status quo alapján tűzszünetet ajánlott
Nehrunak, ő azonban ezt visszautasította, ugyanakkor innentől fogva két héten
keresztül szüneteltek a harcok (ti. Kína nem akart, India nem tudott támadni) és
megkezdődtek a diplomáciai manőverek.Indiában először is a vereségek miatt
Krishna Menon védelmi minisztert és hibás védelmi politikáját tették meg
bűnbaknak, egyébként nem teljesen alaptalanul. A keleti, tawangi és walongi
körzetekben Kína már Asszam államot és az India számára létfontosságú
exportbevételeket biztosító teaültetvényeket fenyegette (más kérdés, hogy ez
esze ágában sem volt, de Indiában attól még érthető módon pánikba estek). A
nyugati szektorban Kína hasonló sikereket ért el, hiszen azon a területen India
elsősorban egy nyugati irányból jövő, pakisztáni támadás elhárítására volt
berendezkedve.
Eközben Kína újabb fegyverszünetet ajánlott: a
keleti szektorban visszavonulnak az 1959. november 7-i határok mögé (azaz a
McMahon-vonaltól is északabbra), Kasmírban pedig megtartja a Tibet közúti
elérésének biztosításához elengedhetetlenül szükséges területeket, az így
kialakult határok mentén pedig mindkét oldalról kb. 20 kilométer széles
demilitarizált övezetet alakítanak ki. Ebből az ajánlatból megint csak arra
következtethetünk, hogy Kína eddigre elérte korlátozott céljait: Akszai Csin
bizonyos részeinek biztosítása, illetve India megleckéztetése, nemzetközi és
Ázsián belüli pozíciójának aláásása. November 14-én, Nehru születésnapján India
még megpróbálkozott egy ellentámadással a keleti szektorban, de az különösebb
eredmény nélkül kifulladt, a kínai ellentámadás pedig a kiinduló pozícióikat is
elfoglalta (kép: gondterhelt indiai tisztek a háború idején).
Miután egyik fronton sem maradt szervezett indiai
haderő, Nehru már-már India puszta létét érezte veszélyben és minden erejével
külföldi segítség megszerzésére törekedett. Az el nem kötelezett országok
esetében csalódottan tapasztalta, hogy részükről az el nem köteleződés nem
csupán a két nagy katonai blokk szembenállására vonatkozhat. Bár az előző évi
belgrádi találkozón kölcsönös szolidaritásukról biztosították egymást, a
konfliktus alatt semmiféle támogatást nem nyújtottak Indiának. A Kínát egyébként
rendszeresen kritizáló Tito hallgatott, Sukarno pedig még engedélyezte is az
Indonéz Kommunista Pártnak hogy Kína mellett fejtsen ki propagandát. Az Egyesült
Államok és az Egyesült Királyság viszont kapott az alkalmon, hogy szívességet
tegyenek Nehrunak. A Szovjetuniót illetően megbukott India azon számítása, hogy
ellensúlyként használják egymással szemben a két kommunista nagyhatalmat. A
Szovjetunió a Kuba kapcsán kialakuló feszültségek közepette nem engedhette meg
magának, hogy elidegenítse Kínát, sőt kifejezetten a jóindulatára volt szüksége
egy olyan időszakban, amikor már világosan látszottak a kínai-szovjet
elhidegülés jelei. Épp ezért Hruscsov ígéretet tett Csou En-lainak, hogy
támogatásukért cserébe a világ túlsó felén, a súlyosbodó kínai-indiai
konfliktusban a Szovjetunió semleges marad. Ennek érdekében még az Indiának már
jóval korábban odaígért MiG-21-eseket is csak a harcok befejeződése után
szállította le.
Az Egyesült Államok, miután Kuba kapcsán
csillapodtak a kedélyek, november 20-án beleegyezett, hogy a már november 3 óta
zajló légi szállítások mellé egy repülőgép-hordozót is küld a Bengáli-öbölbe.
Emellett tárgyalásokat kezdett Nagy-Britanniával és Kanadával egy szorosabb
katoani együttműködésről Inida megsegítése érdekében. Ezt már a szovjetek sem
hagyták annyiban: immár nyíltan kijelentették, hogy támogatják Kína területi
követeléseit (ami különösen érdekes az érlelődő szovjet-kínai szakítás fényében)
és hogy részéről India nem számíthat (a már folyamatban levőkön felüli)
fegyverszállításokra. Eddigre azonban az egész cirkusz véget is ért: november
21-én Kína egyoldalú tűzszünetet hirdetett és csapatait hamarosan a korábbi
tűzszüneti ajánlatnak megfelelő pozíciókba vonta vissza, megtartva kb. 38 ezer
km2-nyi területet Akszai Csinben, az amerikai hordozót pedig visszahívták.
Következmények
India esetében a legnyilvánvalóbb következmény
nem is a területveszteség, sokkal fontosabb ennél az, hogy mint regionális
nagyhatalom és mint az el nem kötelezettek mozgalmának vezetője súlyos
presztízsveszteséget volt kénytelen elszenvedni (ami Kína másik célja volt).
India számára bebizonyosodott továbbá, hogy korántsem Pakisztán jelenti az
egyetlen ellene irányuló közvetlen fenyegetést a térségben. Ez nem csak India
kül- és biztonságpolitikájának változásában, hanem például az önálló indiai
hadiipari potenciál iránti igényben nyilvánult meg (az elmúlt négy évtized alatt
sikerült is jelentős haladást elérnie ezen a téren). Ami a külpolitikát illeti,
India kénytelen volt feladni az idealista, Gandhi-féle hagyományokon alapuló
külpolitikáját és egy realistább irányba elmozdulni. Nem beszélve arról, hogy a
háború gyakorlatilag az el nem kötelezett mozgalom és a békés egymás mellett
élés alapelveinek csődjét jelentette. A külső fenyegetettség érzése, tehát az
egész határvita, majd a háború alapvető hatással volt a formálódó indiai
nemzettudatra is, és nagy lökést jelentett a nemzetállammá formálódás
felé.
Ami Kínát illeti, ország-világ előtt bebizonyította, hogy ha
kell, fegyverrel is megvédi érdekeit. Tanúbizonyságát adta továbbá, hogy a
gyakorlatban sokkal racionálisabban, pragmatikusabban viselkedik, mint ahogy az
szélsőséges szólamai alapján várható volt. Bebizonyosodott Nehru azon véleménye
is, mely szerint Kína ideológiája sokkal inkább a nacionalizmus, mint bármi más.
A háború Kínában hasonló hatással volt a kínai nemzettudatra és identitásra,
mint azt India esetében láttuk. A világ ekkor ébredhetett igazán tudatára annak,
hogy mire is lehet képes egy erős és egységes Kína. Nem elhanyagolható
következmény továbbá Kína és Pakisztán közeledése a konfliktus következtében,
ami manapság például a nukleáris technológia, még közelebbről az USA-India
nukleáris együttműködés kapcsán szokott előkerülni.
Bár a tárgyalások
rendszeresek, a határvita (illetve Tibet tágabban értelmezett problémája) a mai
napig megoldatlan: Kína 14 szomszédja közül már csak Bhutánnal és Indiával nem
írt alá határ-megállapodást. Amennyiben ez az alvó konfliktus kiújulna, az
súlyos zavarokhoz vezethet a továbbra is az „Ázsia vezető hatalma” címre pályázó
két felemelkedő nagyhatalom egyébként is egyre több érdekellentéttel terhelt
kapcsolatában. A területi vita újbóli elmérgesedésének mindazonáltal jelenleg
nem túl nagy az esélye. Már csak Akszai Csin van megszállás alatt, aminek
önmagában legfeljebb jelképes értéke van a felek számára. Ami ezzel az egésszel Kína stratégiai célja volt (Tibet elérésének biztosítása) ma már megvalósítható alternatív és egyszerűbb
útvonalon, a 2006-ban elkészült Quinghai-Tibet vasútvonalon keresztül (ld.
térkép), így Kína akár ugyanúgy ki is vonulhatna, mint tette azt a keleti
szektorokban rögtön a háború után. Ami pedig a másik célt, India
megleckéztetését és lealázását illeti, az még kevésbé aktuális. Az
erőforrásokért folytatott versenyben ugyan vetélytárs a két ország, a tárgyalt
időszakkal ellentétben azonban jelenleg mindketten a regionális stabilitás
fenntartásában érdekeltek (emellett, persze csak a miheztartás végett, néha
kicsit befűtenek egymásnak: India a dalai láma látványos körülhordozásával,
Kína a nepáli és indiai maoisták pénzelésével). A problémát, más egyéb mellett,
Pakisztán jelenti (micsoda meglepetés... valami lehet ott a levegőben): Akszai
Csin ugyebár Kasmír része... go figure.
Bónusz: Akszai Csin területének 1:500-as méretarányú aprólékos
makettje valahol Kínában. Vajon mire kellhet nekik...? És persz a cikkekhez
felhasznált források:
Brecher, Michael [1959]: Nehru: a political biography, Oxford University
Press, London
Calvin, James Barnard [1984]: The
China-India Border War, Marine Corps Command and Staff College
China's
border with India is quietest in years: Chinese experts [2007] The Hindustan
Times
CIA/RSS [1964]: The Sino-Indian Border Dispute Section 3: 1961-62, DD/I
Staff Study
Csou, En-lai [1959]: Premier Chou En-lai’s Letter to Prime Minister Nehru
In: The Chinese-Indian Border Issue. Documents and facts, China Reconstructs
Hu
says border issue complex [2008] The Hindustan Times
India-China
Border Dispute [2008] Globalsecurity.org
Jian ,Chen [2006]: The Tibetan Rebellion of
1959 and China’s Changing Relations with India and the Soviet Union, Cold
War Studies at Harvard University
Jordán, Gyula [1999]: Kína története, Aula, Budapest
Lamb, Alastair [1968]: Asian frontiers : studies in a continuing problem,
Praeger, New York
Mehra, Parshotam [2007]: Nehru and the border dispute with China. A
reassessment In: Mehra, Parshotam: Essays in frontier history: India, China, and
the disputed border, Oxford University Press, News York/New Delhi, 167-179. o.
Möller, Kay [2005]: Die Außenpolitik der Volksrepublik China 1949-2000 :
eine Einführung, VS Verlag, Wiesbaden
Renmin Ribao (ed.) [1959] The Truth About the Sino-Indian Boundary Question.
Editorial in the Renmin Ribao In: The Chinese-Indian Border Issue. Documents and
facts, China Reconstructs
Rowland, John [1967]: A history of Sino-Indian relations: hostile
co-existence, Van Nostrand, Princeton
Sandhu, Bhim [2008]: Sino-Indian Relations
– 1947 to Present: From Conflict to Cooperation, International Journal of
South Asian Studies, I. évfolyam 1. szám, Pondicherry University
Spear, Percival - Thapar, Romila [1979]: A History of India, Penguin books,
London
The Sino-Indian Border [1962] Memorandum for the Director, Central
Intelligence Agency Office of National Estimates
The Sino-Indian Conflict: Outlook and Implications [1962] Special National
Intelligence Estimate No. 13/31-2-62
Wilcox, Wayne A. [1964]: India, Pakistan, and the rise of China, Walker, New
York
Wolpert, Stanley A. [1993]: A new history of India, Oxford University