székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
2009. december 19.
Szégyen-gyalázat, de október végén anélkül múlt
el egy csinos kis háború évfordulója, hogy mi erről megemlékeztünk volna itt a
blogon. Tény ami tény, egy nem túl hosszú, sem túl véres, ezért nem is túl
népszerű, konfliktusról van szó. (mondjuk mostanában, a dalai
láma látogatása kapcsán lehetett róla hallani). Végeredményét és hatásait
tekintve azonban annál jelentősebb. Következzen az első darabja egy kétrészes
sorozatnak, amely az 1962-es kínai-india határháborúval foglalkozik.
Kína és India 1962 őszén vívott háborúja egyike a diplomácia- és hadtörténet
viszonylag keveset kutatott témáinak. Ez abból a szempontból nem meglepő, hogy a
hidegháború egyik leglátványosabb válságával, a kubai rakétaválsággal
egyidejűleg zajlott, két feltörekvő harmadik világbeli hatalom között, ráadásul
a világ eldugott sarkában (pontosabban annak tetején), járhatatlan és lakatlan
területekért, melyeknek egyetlen értéke természeti szépségük. Közelebbről
megvizsgálva az eseményeket azonban fontos összefüggésekre figyelhetünk fel.
Ennek a szűk egy hónapnak, de még inkább az ahhoz vezető eseményeknek döntő
hatásuk volt India és Kína XX. századi történelmének hátralévő részére. Sőt, e
két állam kül- és biztonságpolitikai gondolkodását máig jelentős mértékben
meghatározzák ennek a rövidke háborúnak a tapasztalatai. Ma már közhelyszámba
megy a megállapítás, hogy India és Kína a XXI. század legjelentősebb hatalmai
között lesznek, épp ezért is érdemes tanulmányoznunk kapcsolataik hátterét és a
köztük máig jelen levő feszültségeket. Mert hát ki tudja... Ebben a cikkben a
háború történelmi/diplomáciai előzményeiről lesz szó.
Kína és India határa
Ahhoz, hogy a két állam vitájának alapjait
megértsük először magának a kínai-indiai határnak a kialakulását kell
megvizsgálni, már csak azért is, mert a határvita során mindkét állam
előszeretettel hivatkozott történelmi indokokra saját állításainak
alátámasztására vagy a másik követeléseinek diszkreditálására. Másrészt a
határkérdésnek, amint látni fogjuk, kulcsszerepe volt az El Nem Kötelezettek
mozgalmának létrejöttében. Ebbe a kontextusban helyezve a konfliktust egy
egyszerű határvitáénál összetettebb érdekellentétekre derül fény.
Nem
meglepő módon a brit gyarmati India minden határát nagyobbrészt a brit, kisebb
részben más nagyhatalmi érdekek mentén húzták meg, pontosan és egyértelműen
delimitálva ahol ez szükséges volt, illetve az érdekszférákat informálisan
elhatárolva, ütközőzóna-jelleggel, ütközőállamok sorát létrehozva, ahol erre
lehetőség nyílott (a britek ez utóbbi a módszert részesítették előnyben, amikor
csak tehették). A kínai-indiai határ esetében mindkettőre találunk példát.
Térjünk most rá Tibet határainak és a modern Kínához fűződő
kapcsolatainak alakulására Bár első látásra ez kissé távoli indításnak tűnhet,
nem mellékes, hogy Kína és India határa gyakorlatilag egybeesik Tibet és India
határával. Épp ezért a határvita okainak keresésekor mindenképp érdemes Tibet
külső határainak kialakulásától elindulni.
Tibet
Nagy-Britannia számára csak jóval India teljes
megszerzését követően, a XIX. század végén vált stratégiai jelentőségűvé Tibet.
A történelem során Tibet szuverenitása mindig a távoli kínai központi hatalom
szuverenitásának függvénye volt. Ehhez járultak még a központtól való nagy
földrajzi távolság és a föld legmagasabb hegyvidékének rendkívül nehéz
terepviszonyai. A központ gyengesége idején így Tibet gyakorlatilag önálló volt
és a Lhászában székelő Dalai Láma csak névleg volt a pekingi udvar alattvalója,
amely azonban amint eléggé megerősödött, ha kellett, katonai erővel állította
vissza fennhatóságát. Formális igényét Tibetre viszont a gyengeség periódusaiban
is töretlenül fenntartotta. A XIX. század végén, amikor a kínai központi hatalom
már igencsak gyengült, egy új szereplő lépett színre a térségben: a cári
Oroszország igyekezett kiterjeszteni befolyását a régióban, hogy Afganisztán és
Irán mellett immár kelet felől is fenyegethesse Brit Indiát.
Az India biztonságát fenyegető orosz törekvések
ellensúlyozására Nagy-Britannia is befolyása növelésére kényszerült Tibetben. A
britek azonban nem kívánták befolyásuk alá vonni a területet, érdekeiknek egy
brit-orosz szempontból semleges, névleg Kínához tartozó ütközőzóna is
tökéletesen megfelelt, így 1906-ban egyezményt kötöttek Kínával, melynek
értelmében lemondtak minden esetleges területi igényükről és elismerték Tibetet
Kína részének, utóbbi pedig cserébe egyetlen külföldi hatalomnak sem tett
különleges engedményeket Tibetben (de az egyezmény biztosította keretek között
mind az oroszok, mind a britek továbbra is jelen voltak). Ezt követte 1907-ben
az angol-francia mintára az angol-orosz antant, amellyel a két nagyhatalom
elhatárolta ázsiai érdekszféráit, kölcsönösen lemondva Tibetről. Néhány évvel
ezután azonban a kínai hadsereg, Peking igényeinek nyomatékosítása végett
megszállta Tibetet, felborítva ezzel a kialakult hatalmi egyensúlyt. A lépést
aggodalommal figyelték a britek, és bizonyos válaszlépéseket is tettek (ld. a
szimlai konferenciáról szóló részt).
A Szun Jat-szen vezette polgári forradalmat
követően a fiatal Kínai Köztársaság 1912-ben Kína tartományává és integráns
részévé nyilvánította Tibetet, meg kívánva szüntetni még azt a korlátozott
autonómiát is, amellyel Tibet a császárság hagyományosabb, lazább uralma alatt
rendelkezett. Az ország szétesése és a polgárháború miatt azonban a katonai
megszállást nem lehetett fenntartani, Tibet pedig 1918-ban kinyilvánította
függetlenségét. Ettől kezdve egy senki által el nem ismert, de facto független
államként működött, mivel a polgárháború, a japán megszállás, majd a
polgárháború kiújulása miatt a mindenkori központi hatalomnak (amely mindvégig
fenntartotta Tibettel kapcsolatos igényeit) nem állt rendelkezésére elegendő
erőforrás a régió feletti szuverenitásának visszaállításához. Ez a helyzet csak
a kommunista erők végleges győzelmét követően, 1950-ben változott meg ismét.
A szimlai konferencia és a McMahon vonal
Amint arról Tibettel kapcsolatban szó esett, az
angol-orosz kiegyezés után a hanyatló Mandzsu dinasztia egyik utolsó jelentős
lépéseként még megpróbálta helyreállítani fennhatóságát Tibet fölött.
1909-10-ben Peking jelentős erőket küldött Tibetbe, célja a (világosan rögzített
határokkal továbbra sem rendelkező) terület teljes bekebelezése volt. A tibeti
fegyveres ellenállást kemény módszerekkel igyekeztek megtörni, a Dalai Láma
pedig a brit befolyás alatt álló Szikkimbe menekült és a britek segítségét
kérte. A britek egyrészt nem akarták nyílt beavatkozásukkal veszélyeztetni az
1907-es angol-orosz egyezményt, sem a Kínával fennálló virágzó tengeri
kereskedelmi kapcsolataikat, ezért a segítségnyújtást elutasították. Másrészt
viszont komoly aggodalommal töltötte el őket Kína váratlan agresszivitása,
különösen hogy a himalájai királyságok (Nepál, Bhután, Szikkim, ez utóbbi 1975
óta India része), sőt Brit India egyes részeire is kinyilvánította igényét azon
az alapon, hogy azok Tibethez tartoznak és így ősi kínai területek. A helyzet
rendezésére tett első lépésként egy 1911-es incidenst kihasználva megszállták és
ténylegesen is közigazgatásuk alá vonták a mai India keleti csücskét, a Kínával
határos Asszam vidékét. Asszam formálisan már eddig is Brit India része,
valójában inkább afféle senkiföldje, helyi törzsek által uralt, a gyarmati
igazgatásba be nem vont terület volt és a britek tartottak attól (joggal), hogy
ez lesz Kína következő célpontja. Konfrontációra végül a kínai forradalom és a
polgárháború miatt nem került sor.
Ezalatt, Kína szétesését kihasználva a Dalai lLáma visszatért Tibetbe, ahol egyre
határozottabbá váltak a függetlenségi törekvések. Mivel a briteknek sem egy
Tibet fölött teljes szuverenitást gyakorló Kína, sem egy független (és esetleg
orosz befolyás alá kerülő) Tibet nem volt érdeke, a terület státusának rendezése
céljából konferenciát kezdeményeztek Tibet és Kína képviselőivel. A tárgyalások
során, melyek az indiai Szimlában zajlottak 1913 októberétől 1914 júliusáig, Sir
Henry McMahon brit diplomata játszotta a házigazda és a közvetítő szerepét (őt
mondjuk elég gyakran emlegetik, bár elsősorban más irányú tevékenységével kapcsolaban). A konferencia során
alapvetően két kérdés volt napirenden: Tibet státusa és határainak
megállapítása, illetve Brit India és Kína elhatárolása. Érdemes ezzel kicsit
részletesebben foglalkozni, mert az 1950-es évek végén elmérgesedő határvita
gyökerei és a két állam hivatkozási alapjai is nagyrészt a szimlai konferenciára
vezethetők vissza.
Ami az első kérdést illeti, Tibetet két részre, Belső- és Külső-Tibetre
osztották, melyek közül a külső terület autonóm és önálló külpolitikát
folytathat, míg a belső Kína integráns részévé válik. A konferencia végső soron
nem érte el célját, ugyanis bár a kínai delegált aláírta a záródokumentumot,
Peking sosem ratifikálta azt, mivel nem ismerték el Tibetet legitim tárgyaló
félnek. Ezzel együtt azonban a konferencia (csoportkép a résztvevőkről) brit
részről nem volt teljesen eredménytelen: megszületett az úgynevezett
McMahon-vonal, amely Kína és India Bhután és Burma közötti határát a
kelet-indiai Brahmaputra folyó vízválasztó hegyeinek gerincvonalán állapította
meg, a brit fennhatóság így az addiginál jelentősen északabbra tolódott. Kína
ugyan ezt nem fogadta el, mégis az elkövetkező fél évszázadra ez a vonal lett
(és maradt gyakorlatilag máig) a de facto határvonal és, ami még fontosabb, a
függetlenné váló India is ezt a határvonalat örökölte meg és ismerte el
nemzetközi határként.
Másrészt titkos angol-tibeti levélváltásokon és egy
kétoldalú egyezményen keresztül a nyugati szektorban, Ladak és Akszai Csin
térségében is sikerült elhatárolni Tibetet és Indiát. Erről már semmilyen
formális, nemzetközi jogi relevanciával bíró dokumentum nem született, még olyan
sem, mint a McMahon-vonal esetében, ahol legalább a kínai delegált aláírásában
megnyilvánuló szándékra lehetne hivatkozni. A kínai (tibeti)-indiai határ ezen
szakaszának meghatározása tehát továbbra is attól függött, hogy melyik fél hány
évszázaddal korábbi viszonyokig kíván saját igaznak bizonyítása érdekében
visszanyúlni.
India az 1950-es években
India elsődleges feladata a függetlenség
elnyerését és az azon nyomban kirobbanó háború lezárását követően a stabilizáció
volt. Főként ez a törekvés határozta meg India 1950-es években követett
politikáit, lett légyen szó gazdaságpolitikáról, szociálpolitikáról vagy
külpolitikáról. Igyekeztek minden lehetséges külső segítségre nyitottnak maradni
és nem elköteleződni egyik tömb felé sem, nehogy így elessenek a másik oldal
kínálta lehetőségektől. Sőt, álláspontjuk szerint a blokkok közötti háború az
abból kimaradó India számára is káros lenne, hiszen mindkét szuperhatalom
másfelé fordítaná erőforrásait, lehetetlenné téve ezzel India számára a további
gazdasági növekedést. Így India saját, jól felfogott érdekében külpolitikájának
másik fő céljaként a blokkok közötti közvetítést határozta meg. Mivel katonailag
és gazdaságilag egyértelműen gyenge volt ahhoz, hogy egymaga a kiegyensúlyozó
hatalom szerepét töltse be, inkább az indiai mentalitáshoz egyébként is jobban
illeszkedő „hídépítő” szerepére törekedett. A fenti okokból kifolyólag, bár
belső berendezkedését tekintve egyértelműen a nyugati demokráciák közé
sorolható, külpolitikájában mégis a kifinomult, de veszélyes (a háborúban ez
egyértelműen ki is derült) manőverezést, az el nem kötelezettség útját
választotta.
India geopolitikai helyzetét alapvetően a két kommunista
nagyhatalom, Kína és a Szovjetunió közelsége határozta meg. Ugyanakkor a
Szovjetunióval nem volt közös határa, sőt egy kifejezette ellenséges állam,
Pakisztán ékelődött kettejük közé, Kínával pedig Tibet 1950-es megszállásáig
csak szó szerint papíron volt határos. A Himalája ezen a vidéken átlagosan 4-5
ezer méter magas vonulatai pedig ezt követően is olyan természet adta
védvonalnak tűntek, amelyek áthidalhatatlan logisztikai problémák elé állítanak
bármilyen haderőt – az 1962-es háború többek között ezt a képzetet rombolta le.
India Ázsia-politikájának az ötvenes években végig sarkalatos pontja volt saját
létfontosságú érdekeinek védelme, a két kommunista óriás provokálása illetve
elidegenítése nélkül. India gyermekbetegségekkel küszködő gazdasága ugyanakkor
nagymértékben függött a nyugati államok, elsősorban az Egyesült Királyság és az
Egyesült Államok segélyeitől és befektetéseitől. Ennek a gazdasági és
geopolitikai helyzetből fakadó kettős kényszernek a felismerése (más tényezők
mellett) vezette el Indiát az el nem kötelezettség gondolatához, amely oly
népszerűvé vált a függetlenségüket frissen elnyert afrikai és ázsiai államok
között.
Dzsavaharlal Nehru külpolitikájának alapelvei a következő szavakkal foglalhatók
össze: nemzeti függetlenség, antikolonializmus, multilateralizmus és nemzetközi
együttműködés, el nem kötelezettség a két szuperhatalom vetélkedésében. Ezeknek
a tényezőknek az eredőjeként valósult meg az 1950-es évek első felének aktív,
határozott és sikeres indiai külpolitikája. Bár a szubkontinens egységét a
függetlenné válás során nem sikerült megőriznie, Nehru sikeresen teremtette meg
India politikai egységét, példát mutatva ezzel más felszabaduló gyarmatoknak. A
nemzeti függetlenség alatt India esetében a szubkontinens további töredezésének
elkerülését, vagyis azt a törekvést, hogy az indiai nemzetállam politikai
határai az adott körülmények között minél inkább töltsék ki India szubkontinens
földrajzi határait. Ilyen megfontolásból törekedett például a függetlenség után
megmaradt két enklávé, a francia Pondicherry és a portugál Goa felszámolására
(utóbbit fegyveres erővel sikerült elérni 1961-ben).
Az
antikolonializmus zászlóvivőjeként Nehru támogatta a hollandok kiűzését
Indonéziából és a franciákét Indokínából, 1954-55-ben lefektette a békés egymás
mellett élés alapelveit és az el nem kötelezett államok mozgalmának alapjait,
1956 őszén pedig élesen elítélte a szuezi brit-francai intervenciót (a
magyarországi szovjet beavatkozást már kevésbé). India presztízse a fejlődő
országok között ekkor érte el csúcspontját: az ENSZ kongói missziójában való
részvétel, a kínai-indiai viszony egyre feszültebbé válása, majd a két ázsiai
óriás háborúja ezeket az eredményeket szinte semmivé tette. A már említett
praktikus indokok mellett egyéb, morális és ideológiai tényezők is szerepet
játszottak az el nem kötelezettség gyakorlatának koherens eszmerendszerré
formálásában. Ilyen volt például a hindu ahimsza, azaz az erőszakmentesség elve,
melyet Nehru a külpolitikában is igyekezett követni. Eleinte jó ötletnek is
tűnt...
Kína az ötvenes években
Kínában az ötvenes évek eleje a központi
hatalom megszilárdításának és a kommunista berendezkedés kiépítésének az
időszaka, az ismert sémának megfelelően (földosztás, leszámolások). Alig volt
azonban egy éves a Népköztársaság, amikor máris komoly külső kihívással kellett
szembenéznie: a koreai háborúban a Koreai-félszigeten észak felé, a kínai határ
irányába nyomuló amerikai és ENSZ csapatokkal. Kína koreai háborúban és a
rendezésben játszott szerepe közismert, arra ezúttal nem térünk ki részletesen.
Csupán megjegyezzük, hogy a háború tapasztalatai fontos szerepet játszottak a
kínai fenyegetettség-érzés és külpolitikai gondolkodás kialakulásában. Indiát
minden együttműködés ellenére is elsősorban vetélytársként tartotta számon, az
El Nem Kötelezettek mozgalmára pedig kezdettől gyanakodva tekintett, mivel a
kelet-nyugat konfliktusban semmilyen középutas megoldást nem tartott
elképzelhetőnek.
Kínával kapcsolatban fontos még megjegyezni a továbbélő „birodalmi” öntudat
szerepét. Ez azt jelentette, hogy a kommunista Kína ugyanazokat az
érdekszférákat és befolyási övezeteket igényelte magának, mint korábban a
császárság. Ennek oka az évszázados fenyegetettség-érzésben keresendő, abban a
hagyományban, hogy a császárság rendszerint nem volt közvetlenül határos egy
állammal sem, mint ahogy az modern, szuverén nemzetállamok között szokás, hanem
bufferzónák és ütközőállamok gyűrűjében létezett. A világnak ezen a felén még
nem alalkult ki, pontosabban épp ekkor, a dekolonizációval párhozamosan volt
kialakulóban (Indiában pédául ekkorra már nagyjából lezajlott) a modern
nemzetállamok korlátlan területi szuverenitásának fogalma, az államok addig
sosem terjesztették ki korlátlan fennhatóságukat egymás határáig, vagy ha mégis,
az rendszerint az expanzió előjele volt. Ami azt illeti, Kína esetében éppen
erre az időszakra tehető ennek a felfogásnak a megszilárdulása. Ez pedig a
nacionalizmus születéséhez hasonlóan érzékeny folyamat, ezért is érzékelte más
államok hasonló törekvéseit közvetlen fenyegetettségként, még akkor is, ha a
másik részéről ilyen szándék nem állt fenn, hanem például csak kiterjesztett
befolyását a jog szerint is őt illető területre. Ennél fogva sokszor olyan
válaszlépéseket is teljes mértékben jogosnak és pusztán defenzív jellegűnek
találtak, amelyek a külvilág számára már kimerítették az agresszió fogalmát. Így
érthetővé válik, miért reagált Kína olyan hevesen, ha bárki bármilyen, az övétől
eltérő álláspontot fogalmazott meg Tibettel kapcsolatban.
Tibet megszállása
Itt kell megemlíteni egy, a koreai háborúval
párhuzamosan zajló eseményt, nevezetesen Tibet Kína általi megszállását. Tibet
1918 óta egy de facto független államként létezett, ld. fentebb. 1950 elejétől
azonban, mikor az új hatalom Kína többi részén már megszilárdította hatalmát,
egyre hangosabbá vált a Tibet felszabadítását ösztönző propaganda. A koreai
háború eszkalálódása pedig hamarosan eléggé lekötötte a világ közvéleményét
ahhoz, hogy Kína nagyobb feltűnés nélkül megszállhassa Tibetet. A Népi
Felszabadító Hadsereg 30 ezer fős főerői október 7-én kelet felől hatoltak be
Tibetbe, valamint ezzel egyidejűleg nyugat felől, Hszincsiang tartományból,
Akszai Csinen keresztül is érkezett egy kisebb megszálló erő. Ez utóbbi
számunkra annyiban érdekes, hogy Delhi tudta nélkül vágtak át olyan területen,
amely fölött elvileg India gyakorolt szuverenitást. Sőt, India magát a
megszállás tényét is csak október 21-én fedezte fel, amiből ismét csak a terület
marginális gyakorlati fontosságára következtethetünk (nem csoda, hiszen
gyakorlatilag egy lakatlan, kies hegyvidékről van szó).
Delhi azonnal tárgyalásokba is bocsátkozott
Pekinggel, a helyzet békés megoldására szólított fel és egy meglehetősen
visszafogott hangvételű jegyzékben elismerte Kína jogait Tibetben, ugyanakkor
azt javasolta, hogy saját érdekében (ti. ne rontsa tovább esélyeit az
ENSZ-tagság elnyerésére) ne folyamodjon erőszakhoz, elsősorban a Szovjetuniónak
róva fel, hogy felelőtlen magatartásra ösztönözte Kínát. Október 30-án azonban
váratlanul éles hangú kínai válasz érkezett, mely szerint Tibet tartomány éppen
felszabadítás alatt áll, Kína integráns részét képezi és minden, ami ott
történik az teljes mértékben kínai belügy, tehát senki másnak semmi köze hozzá.
A válasz meglepte Indiát, amely Tibettel kapcsolatban gyakorlatilag a
hajdani brit birodalmi álláspontot képviselte. Eszerint Tibet tartozzon névleg
és formálisan Peking fennhatósága alá, azonban külügyeit bizonyos korlátok
között önállóan intézhesse. Emiatt Kína válaszára már India is élénkebben
reagált, kijelentve, hogy Kína tibeti tevékenysége India érdekeket veszélyeztet,
és hogy Pekingnek tiszteletben kell tartania a tibeti nép jogait. November 7-én
egy tibeti delegáció már az ENSZ közgyűlése előtt tiltakozott a megszállás
ellen. Ugyanakkor India a konfliktus ellenére továbbra is erősen lobbizott a
Kínai Népköztársaság ENSZ-tagsága mellett, azzal érvelve, hogy a KNK-ra csak
akkor gyakorolhat nyomást a nemzetközi közösség, ha az része annak. India
különös viselkedésének másik valószínű oka, hogy el nem kötelezett nimbuszának
megőrzése érdekében nem állhatott nyíltan a nyugat mellé, hiszen azzal
beteljesítette volna Kína hónapok óra tartó India- és Nehru-ellenes
propaganda-hadjáratát.
Eközben tibeti tárgyaló delegáció indult Hong
Kongba Indián keresztül, ám mivel a britek megtagadták tőlük a vízumot, Indiában
rekedtek. Peking ezzel párhuzamosan közölte, hogy minden, az illegitim lhászai
delegációt segítő-befogadó államot ellenségeként fog kezelni. November végén
Kína váratlan (ugyanakkor remekül időzített) beavatkozása a koreai háborúba
egyszeriben lesöpörte az asztalról Tibet kérdését.
NagyH