Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

H - Budapest 1012 Attila út 123. (0036)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAM/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-43

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

A kínai propaganda szabályozza a Sanghaji Expóról és a földrengésről szóló tudósításokat

2010. május 10./Reporters Without Border/ITSN/TibetPress

2010. május 6.
A Propaganda Osztály szigorú szabályozást foganatosít a múlt hétvégén nyíló sanghaji világkiállításról és a tibeti Csinghaj tartományban április 14-én történt földrengésről szóló tudósításokkal kapcsolatban.

Az április 23-án létrejött irányelv alapján a Propaganda Osztály arra kérte a kínai médiát, hogy várjanak a nyitóünnepséget követő napig a legjobb pavilonokról beszámoló cikkek megjelentetésével, és azt javasolta, hogy ehhez a témához a Xinhua, a hivatalos hírügynökség beszámolóit használják fel.

A Riporterek Határok Nélkül nevű szervezetnek azt mondták, hogy a Propaganda Osztály egy másik, április 25-ével keltezett irányelve arra kérte a sajtót, hogy kevesebb tudósítást jelentessenek meg a csinghaji földrengés következményeiről, és fordítsanak több figyelmet a sanghaji világkiállítás eseményeire és az arról szóló beszámolókra.

A Riporterek Határok Nélkül által kapott információk szerint a Propaganda Osztály a következő szabályokat adta közre a földrengésről szóló tudósításokkal kapcsolatban: a földrengésről tudományos értelemben kell szólni; nem szabad a földrengést előjelző társaságot kritizálni; ne szenteljenek túl nagy figyelmet az áldozatok megsegítésén fáradozó buddhista szerzeteseknek; viszont készítsenek tartalmas beszámolókat az állami televízió, a CCTV adományozást ösztönző felhívásainak.

„A Propaganda Osztály hihetetlenül paternalista és konzervatív hozzáállást tanúsít” – közölte a Riporterek Határok Nélkül. „Követeljük a csinghaji földrengés következményeiről írt beszámolókat érintő cenzúra megszüntetését, valamint a véleménynyilvánítása miatt a múlt héten letartóztatott tibeti író szabadon bocsátását”.

A Riporterek Határok Nélkül a Sanghaji Világkiállítás alkalmából azért hozta létre a virtuális „Szabadságok Kertjét”, hogy leleplezzék a cenzúrát és az elnyomást: http://en.rsf.org/shanghai_en.html

A kínai hatóságok a hongkongi, Apple Daily nevű lapot is intették attól, hogy Sanghajból tudósítson a világkiállításról. 2008-ban a hatóságok eleinte nem adtak engedélyt az újságnak arra, hogy tudósítsanak a pekingi Olimpiai Játékokról, bár végül mégis engedtek.

Az Információs Hivatal, melynek felelőssége többek között az internet megfigyelése is, figyelmeztette a legfontosabb hírportálokat arra, hogy ne írjanak saját beszámolókat. Ami a földrengést illeti, a kormány területi felelősöket bízott meg azzal, hogy ügyeljenek a riportokra, melyek nem említhetik sem a Dalai Lámát, sem a tibetiek szervezte szolidaritási mozgalmat.

A kormány arra is utasította a főbb hírportálokat, hogy csak röviden számoljanak be a xinjiangban lezajló vezetői személycserékről, valamint tartózkodjanak az ezzel kapcsolatos konfliktusok kommentálásától.



Az irányelvek közzé tétele egybeesett a főleg Shogdung álnevén ismert tibeti író és előadó Tagyal letartóztatásával, aki aláírt egy a földrengéssel kapcsolatos nyílt levelet. A Csinghaj nyugati részén lévő Xining rendőrsége házkutatatást tartott az írónál A rendőrség az otthonában található számítógépeket is lefoglalta még ugyanazon az estén. A felesége elmondása szerint később még visszajöttek, hogy átadják a letartóztatási parancs egy példányát.

A Tagyal által is aláírt és április 14-én közzé tett levélben részvétüket fejezte ki az áldozatok családjainak, és kritikával illette a kínai kormány a földrengés okozta károk enyhítése érdekében tett erőfeszítéseinek pár aspektusát. A hatóságok megtiltották Tagyalnak, hogy látogatást tegyem a földrengés sújtotta területen.

A hatóságok időközben zavarták azt a részvétnyilvánítást közvetítő adását a Voice of Tibet nevű rádiónak, mely független adóként külföldön működik.

Végül pedig április 17-én felfüggesztették Zhu Dit, aki a Nanfang Dushi Bao nevű, guangdongi napilap vélemény rovatának szerkesztője, amiért hat nappal korábban jóváhagyta azon cikk megjelentetését, mely címe szerint „Az országod szeretete nem feltétlenül a kormányod szeretete”. Felfüggesztését a régió vezetője rendelte el.

Hozzászólások

Új hozzászólás

Név:

Hozzászólás:
Webgalamb