székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Az Azerbajdzsáni Tudományos Akadémia Régészeti és Néprajzi Intézetének munkatársai Gabala város északi részén végeznek ásatásokat, ahol egy késő rézkori település nyomait fedezték fel.
Naszib Muktarov, a Seki-Oguz expedíció vezetője elmondta, hogy a települést egy repülőtér építése közben találták meg, melyet a rézkor végére datáltak és a Lejlatepe-kultúrához sorolták be, amely a Kr. e. IV. évezredben népesítette be a környéket, a Kaukázuson túli termékeny vidéket. A szakemberek az ásatásokból megállapították, hogy a most feltárult lelőhelyen folyamatosan laktak emberek, vagyis a Kr. e. IV. évezredtől egészen a Kr. u. VIII. századig, mikor is a hódító arab csapatok elfoglalták az ősi falut, és a helyére temetkeztek. Gabala ma Azerbajdzsán északi, hegyvidéki területén helyezkedik el, az ókorban hétszáz éven át (Kr. e. III.-Kr. u. IV. század) volt a kaukázusi Albánia fővárosa. Ma pedig a turisztika egyik kiemelt körzete.
Egy ősi telep
A lejlatepei kultúra nevét az Agdam város melletti feltárási helyről kapta, mely Azerbajdzsán nyugati felén található. A régészek fejlett földművelésre és állattartásra utaló nyomokat találtak. Legfőbb haszonállatuk a szarmasmarha volt, amely kultikus tiszteletnek örvendett, a helyiek ugyanis bikafejet helyeztek el a sírok sarkaiban, hogy a szentként tisztelt állat védje az elhunytat a másvilágon. Nagyon szépen megmunkált, korongozott kerámiák is ismertek a Kaukázus több pontjáról, azok leginkább a mezopotámiai leltekkel mutatnak rokonságot. A Földanya tisztelete is jelen van a sírokban, hozzá köthető szobrok és áldozati emlékek egyaránt nyomon követhetők.
Rézkori műveltség nyomai
A régészek korábban úgy gondolták, hogy a lejlatepeiek délről, Mezopotámiából tanulták az ősi mesterségeket. Véleményüket arra alapozták, hogy egyes leletek az ún. Ubaid-kultúrával mutatnak hasonlóságot. Az azerbajdzsán régészek most felhívták arra a figyelmet, hogy nem biztos, hogy csak délről érkezett kulturális hatás, nagyon valószínű, hogy a Kaukázusban élő ősi népek is fontos szerepet játszottak a korai bronzkori kultúrák, például a Kura-Arasz kultúra létrejöttében. Az általuk említett ősi műveltségi emlékek a Kaukázuson túli területek két nagy folyója, a Kür és az Arasz mellől kerültek elő, azokat a szakemberek a Kr. e. IV-III. évezred közé helyezik.
Az orosz régészek szinte biztosak abban, hogy a szkíta vonásokat mutató, Kr. e. IV. évezredi majkopi-kultúra létrehozóit kell keresni a Kaukázus déli lejtőin fejlődött Lejlatepében, akik aztán a magas hegység északi területeire vándoroltak. Az azerbajdzsán kutatók gondolatmenetét követve, nem feltételnül kell minden műveltséget kizárólag egy központból eredeztetni, elképzelhető, hogy már akkor, a rézkor végén létezett egy nagy civilizáció, mely egyesítette a kisázsiai, fekete-tengeri és az észak-mezopotámiai területeket. Ilyen egység jelenlétére a későbbiekben, a bronzkor végén is van példa, amikor a feltűnő lovas népek a fenti területek egyesítése révén hatalmas birodalmat hoztak létre.