Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343   (00-36)70 944 0260   (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Öreg kutya

Old dog/Khyi Rgann
tibeti/kínai játékfilm/tibeti nyelv/angol-kínai felirat/magyar felirat 90 perc
rendező: Pema Ceden
2011

Director: Pema Ceden
China, 2011, 88min
Format: HDCam
Festival Year: 2012
Category: Feature
Winner: Best Narrative Feature
Cast: Yanbum Gyal, Drolma Kyab, Lochey Lochey, Tamdrin Tso
Crew: Producers: Xianmin Zhang - Cinematographer: Sonthar Gyal - Editing: Sangye Bhum


Pema Ceden, tibeti filmrendező

Pema Ceden, filmrendezőt a kínai hatóságok 2016-ban letartóztatták Csinghaiban.

Ennek a filmnek az alapján, elsőre az lehetne mondani a fiatal tibeti újhullámos rendezőre, Pema Cedenre; a tibeti Tarr Béla. Hosszú időben és térben lassan haladó képsorok, kevés, de annál nyomatékosabb dialógusok és persze minden kocka jelentéssel bír, még az is ami nem. Az Öreg kutya a mai Tibetben játszódik, valahol valami kietlen vidéken nagy hegyekkel körül véve. Láthatólag egy újonnan épült kisváros a helyszín, aminek főutcája akár egy vadnyugati film pionír korszakot idéző helyszíne is lehetne. A szereplők is ezt a korszakot és életérzést sugallják. A kínai betelepülő  kolonizálás melléktermékei, billiárdozó tibetiek, városi rendőrség és lovagló tibetiek a főutcán, látványosan motorozó  fiatalok keresztül kasul az anyagos, sáros földúton.

A film alaptémája, az hogy Tibetben igen keresetté váltak az őshonos és tradicionális tibeti pásztorkutyák, jelen esetben a tibeti masztiff. A városban főleg kínai kereskedők üzletelnek, többek között kutyákkal is. A film egyik kínai kereskedője szeret jó áron kutyákhoz jutni, akár bármi áron is. Egy koros pásztorember kissé léhűtő fia, láthatólag nem tud mit kezdeni magával az elidegenedett környezetben, így gondol egyet és eladja apja pásztor kutyáját a kínai kereskedőnek. Az idős pásztornak nagyon nem tetszik, hogy az öreg de annál hűségesebb kutyája idegen, de legfőképpen kínai kereskedő kezébe kerül. Innentől kezdve bonyolódik a film, már amennyire a filmkockák habitusa ezt megengedi.

A film második fele egyre lehangolóbb, ami a legvégére drámai fordulatot is vesz. A képsorok szimbólum rendszere, azoknak különösen, akik valamennyire is ismerik Tibet elmúlt ötven évének tragikus helyzetét, egyértelmű, súlyos és depresszív bepillantást engednek a hó országának mai állapotába. Az ellopott masztiff és többszöri visszaszerzése körüli események, egy tönkretett és kirabolt ország és annak népének elkeseredett és végül önmaga elleni fordulásának (önégetések) jelképes beszédei. A filmet mindenképpen azoknak ajánlom, akik szeretik a hosszú, csendes kamera-állásokat, a realista képsorokat és akik érdeklődnek a mai Tibet és annak lakóinak lelki és materiális állapotairól. A film művészfilmnek is mondható, de azért azt ne feledjük, amelyik kultúrában a művészet megjelenik, ott a spirituális hagyománynak lőttek. Azt meg semmiképpen ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a film Kínai, bár Tibetben forgatták, abban a Tibetben, ahol jelenleg is több mint ötven éve tartó kultúr-genocídium folyik, ahol az elmúlt években már több mint száz tibeti önégetést követett el és ott, ahol a Dalai Láma képének birtoklásáért hosszú éveket lehet eltölteni a kegyetlen kínai-gulágokon.
Sambhala

synopsis
A Tibetan sheep herder sells his father's prized Tibetan mastiff to a dealer without his father's approval. When his father finds out, he must travel into a frontier town to retrieve the dog that he raised for 12 years and is deeply attached to. The relation between father and son is turned upside down, and the mastiff has to be guarded at all times from dog-nappers and dealers who constantly harass the family with ever increasing offers. "Old Dog" is a poetic story about Tibet's changing society, where old values are in direct conflict with new.

director
Pema Tseden was born in 1969 in Amdo, the Tibetan region (Qinghai province). He is a member of the Chinese Film Directors' Association, Chinese Filmmakers' Association and Chinese Film Literature Association. He studied in the Northwest University for Nationalities, Beijing Film Academy and Lu Xun College respectively. He has earned a Master's Degree in Literature and Arts. Since 1991, Pema Tseden has published more than 50 pieces of short and medium-length novels both in Tibetan and Chinese. Some of his works have been translated into English, French and German among other languages. Some of them won the Tibetan literature prize Drang-char (sbrang-char) and the Rookie award for Chinese Contemporary Ethnic Literature. In 2002, Pema Tseden began his film career. His feature films are The Grassland (2004), The Silent Holy Stones (2005), The Search (2009) and Old Dog (2010). His films won numerous awards.

Webgalamb