Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343   (00-36)70 944 0260   (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

kérjük, folyamatosan kísérd figyelemmel a weboldal programjainak adatait, mivel a szervezés folyamán a tartalom (hely, idő) adatai változhatnak!!!

JELENTKEZÉS/REGISTRATION»

A TIBETI BUDDHIZMUS SZIMBÓLUMAI
URGYEN tanításai
WebCast is !
tibeti buddhista szimbólumok képes magyarázata
4. Lótusz, koponycsésze, hosszúélet-váza, katanga, csontsíp
2016. július 12./kedd/18.00

helyszín/Sambhala Tibet Központ/Budapest I. Attila út 123.   11cs
a tanítások külön-külön is látogathatók és érthetők!

Fontos tudnivalók a WebCast közvetítéshez

A WebCast tanítás otthon is követhető.  Elsősorban vidéken élőknek, vagy olyanoknak, akik akadályoztatva vannak a részvételben.  A WebCast tanításra, kérjük a regisztráció kitöltését, utána válaszolunk és nyugtázzuk a jelentkezést, és megadunk egy bankszámlazsámot, amire be kell fizetni a részvételi díjat. Ezek után elküldünk egy bejelentkező linket és egy kódott, amikkel élő közvetítéssel megtekinthető a tanítás. A WebCast tanítás résztvételi díja/  1500  Ft.
A regisztrációban a megjegyzés rovatban kell feltüntetni hogy melyik tanításon kívánsz résztvenni személyesen vagy WebCaston.

1. Vadzsra, Ghanta, Phurba
2016. június 22./szerda/18.00

Vadzsra
A vadzsra a vadzsrajána tibeti buddhizmus legfontosabb szimbóluma. A vadzsra szanszkrit kifejezés, gyémántjogart jelent, tibeti megfelelője a dordzse. A jogar a különböző kultúrákban a fő istenek hatalmának volt a jelképe; ezzel a szimbolikus jelentőségű eszközzel képessé váltak például villámokat szórni. A buddhizmusban azonban - különösen a tantrikus tibeti buddhizmusban - a hatalom fogalma a szokásostól gyökeresen eltérő. Itt az egyetlen hatalom, az egyetlen menedék nem más, mint az ürességtermészet megvalósítása, vagyis a megvilágosodott állapot. Ezt az állapotot jelképezi a gyémántjogar.

A gyémánt is lerombolhatatlan csakúgy, mint az üresség megélése általi buddhaállapot. Ez a lerombolhatatlan lényegiség változatlanul mindig is bennünk volt, csak felszínre kell hoznunk, engednünk kell, hogy megnyilvánuljon. Ez a megvilágosodás.

Jobban megérthetjük, ha megvizsgáljuk a gyémántjogar alakját. E vizsgálathoz az ötágú gyémántjogart választottuk (négy irány és a közép), amely a legnépszerűbb vadzsrafajta a tibeti buddhizmusban.

Ghanta (csengő)
A gyémántjogar és a csengő (szkt. ghanta, tib. tilbu) a tibeti buddhizmus legfontosabb szimbólumpárosa. A gyémántjogar a határtalan tér lényegisége, a férfi aspektus jelképe, a csengő a határtalan tér energiájáé, mely ebből a lényegiségből bontakozik ki. Ő a női aspektus jelképe.

Minden megnyilvánulás energia, mely mindig csak a pillanatban fejti ki működését, és el is tűnik. Az energia jelképe a hang, a csengő hangja. A tibeti buddhizmust vadzsrajánának és mantrajánának is nevezik. A vadzsrajána a gyémántjogar, a mantrajána a csengő jelképével kapcsolatban van.

Phurba (háromélű tőr)
A gyémánttőr (szkt. vadzsrakilaja, tib. dordzse purba) minden buddha együttérző cselekedetének a jelképe. Mi jelképrendszerét négy szempontból közelítjük meg, melyek a bölcsesség-tudatosság phurba, a mérhetetlen együttérzés phurba, a gyönyör-bodhicsitta phurba, és a fizikai anyag-phurba.

2. A buddhista oltár szimbólumrendszere
2016. június 29./szerda/18.00

A buddhizmusban nem létezik olyan kolostor, gyakorlóhely, ahol nem lenne oltár, de az elkötelezettebb gyakorlók otthon is készítenek maguknak oltárt.

A buddhista oltárnak azonban bizonyos magassága kell, hogy legyen, és attól függően, hogy az illető mit gyakorol, nagyon különböző oltárak léteznek. A hinajána és mahajána szutrikus buddhizmus követőjének oltárán általában helye van a Buddha, Tan és Közösség jelképnek, a vadzsrajána tantrikus buddhizmusban a Mester, Meditációs Istenség és Védelmező jelképének, a dzogcsen jógi esetében pedig a Test, Beszéd és Tudat, vagy egyszerűen a Szivárványtest jelképének. 

Az oltáron általában a fentieknek, a „menedék forrásainak” felajánlások találhatók: az öt érzékszervnek tetsző „külső” felajánlások, a férfi és női energiát jelképező „belső” felajánlások, és a „titkos tormafelajánlások”, ahol a felajánló, a felajánlás és akinek a felajánlás történik, egy.

Az oltár nagyon fel tudja erősíteni az aktuális gyakorlást, a rendszerességet és a folytonos emlékezést buddhatermészetünkre.

Ezen az előadáson a tibeti buddhista oltár teljes szimbólumrendszerét ismertetjük.

3. Az Ősbuddha és az Öt Buddha-család
2016. július 5./kedd/18.00

A tibeti jelképek magyarázatát az Őseredeti Buddha jelképrendszerével folytatjuk, Ősbuddha a saját buddhatermészetünk legbelső jelképe, melyet a régi bön és buddhista nyingma hagyomáynokban Szamantabhadra (tib. Kuntu Zangpo/Minden Jó) buddha, és a kagyü, szakja és gelug újabb hagyományokban Vadzsradhara (tib. Dordzse Csáng, Gyémántjogart-tartó) buddha személyesít meg.

Az Öt Buddha Család az Ősbuddha öt minősége, ahogy ebből az eredendő állapotból kibontakoznak. Valójában Tibet összes meditációs és védelmező istensége besorolható ebbe az öt csoportba és mindnek lényege az ősbuddha, de nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy pusztán saját magunk és minden érző lény lényegi minőségeinek magyarázatáról van szó.

4. Lótusz, koponycsésze, hosszúélet-váza, katanga, csontsíp
2016. július 12./kedd/18.00

A következő témánk tárgya öt olyan eszköz lesz, melyeket többféle módon használnak a szertartások, meghatalmazások és beavatások alkalmával. Ezek mesterekhez, meditációs istenségekhez, égtáncosokhoz (dákinik) és védelmezőkhöz kapcsolható jelképek is, melyek kiegészítik, színesebbé teszik világukat. Vannak köztük vonzók és ijesztők, a buddha-állapothoz vagy létforgataghoz kapcsolódók, sőt olyan is, amely egyszerre mindkettőhöz.

5. A nyolc szerencsés jel, a kristály, a tükör és pávatoll
2016. július 19./kedd/18.00

Tibeti szimbólumok

A tibeti buddhizmusban és bönben kezdetektől fogva különböző jelképeket használtak a megvilágosodott állapot megértésére, emlékeztetésére, megvalósítására és az együttérző cselekedetek működtetésére. Minden ősi kultúra is ezt tette a saját tanításai könnyebb megértetése érdekében. A jelképek fontosságát sok szemszögből megközelíthetjük, de például a dzogcsen értelmezésben szó van a szóbeli, szimbolikus és lényegi átadásokról is.

A szóbeli magyarázatok mindig csak a kettősség szintjén tudnak működni, hiszen szavakkal egy adott pillanatban nem tudunk valamit kifejezni és ugyanakkor annak az ellenkezőjét is bemutatni. A jelképekkel nem ez a helyzet. Ha valaki megért egy jelképet, akkor tudja érzékelni egy adott pillanatban annak a lényegét és e lényeg különböző megnyilvánulásait, melyek látszólag ellentmondásban lehetnek, de valójában azonos lényegiséggel rendelkeznek. Egy példával szemléltetve, a gyémántjogarban (vadzsra) egyszerre benne van a szamszára és nirvána, valamint mindkettő lényege is. A lényegi átadás nyilván az előző kettő szíve, mely tudat természetének közvetlen megtapasztalását jelenti.

A keddenként jelentkező heti programok alkalmával részletesen és pontosan elemezni fogunk tárgyakat, mandalákat, magszótagokat, azok tudatra való hatásait, misztikus erőtereit, szakrális és hétköznapi használatát, viselését, a buddhizmus és bön hagyományok különböző útjain játszott szerepüket, hogyan azonosak vagy különbözőek a hinajána, mahajána, vadzsrajána buddhizmusban és mindezek lényegében a mahamudrában és a dzogcsenben. Természetesen, ezekkel a tárgyakkal és jelképekkel rendelkező tibeti mesterekről, meditációs istenségekről, égtáncosokról (dákinik) és védelmezőkről ( jidamok) is szó lesz, hiszen ezek, e jelképek energiatest megnyilvánulásai. Megvizsgáljuk, hogy ezek a lények hogyan élnek a környezetünkben, vagy esetleg különböző dimenziókban, és hogyan teljesen azonosak velünk. Ezekben az esetkben, ez sem ellentmondásos.

A sorozat jelképeinek ily módon történő ismerete, tapasztalása a buddhista hagyomány lényegibb megértéséhez vezet, hiszen, ha nem értjük, akkor legfeljebb babonás megközelítésünk lehet róluk, ahogy Tarab Rinpocse, az egyik mesterünk is mondta: A babona ott erős, ahol nincs megértés a lényeget illetően, minden lényegének tapasztalásával ez a fajta varázslatban hit eltűnik. Ez nem jelenti, hogy sivárabb lesz a világunk, hanem pont azt, hogy életünk minden helyzetében ott lesznek a „szimbólumok”, hisz minden pusztán a tudatunk határtalan terében lévő megnyilvánulás, minden a lényegiségünkre mutat vissza.

JELENTKEZÉS/REGISTRATION »

Webgalamb