Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

H - Budapest 1012 Attila út 123. (0036)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAM/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-43
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Őeminenciája III. Lho Ontül Rinpocse/CV

Őeminenciája III. Lho Ontül Rinpocse a Drikung Kagyü hagyományvonal egyik kiemelkedő jógija, a dzogcsen és mahamudra tanítások mestere. Rinpocse korábbi megtestesülései Drikung Orgyen Nuden Dordzséhez, a XIX. századi híres tertönhöz (rejtett tanítások feltárójához) köthetőek. Nuden Dordzse a VIII. században élt tibeti király Triszong Decen korabeli nagy mesternek, Nyang Ban Tingdzin Szangponak a megtestesülése volt. Nuden Dordzse idősebb bátyját, egyben az első Ontült Kunzang Drodulnak hívták. Kelet-Tibetben, Kham tartomány Zalmo Gang nevű falujában született, egy nemesi család sarjaként. Az V. Drikungpa Kjabgon Csecang Rinpocse Thugje Nyima (1828-1889) ismerte fel Őt, mint Guru Padmaszambhava huszonöt fő tanítványának egyikének, Drog Ban Khiu Csung Locava megtestesülése. Mivel Kunzag Drodul Orgyen Nuden Dordzse idősebb bátyja volt, ezért a későbbi újraszületéseit Ontülként ismerik, amely „az idősebb testvér újraszületését” jelenti.

Az előző Ontül Rinpocse halála előtt megbetegedett és a bal oldalán a derekánál keletkezett egy mély seb. A jelenlegi III. Ontül Rinpocse születésekor ugyanazon a helyen is egy seb nyomát viselte. Ontül Rinpocse édesanyja és családja még a születését megelőzően – mikor már édesanyja méhében volt – egy Ricsituk nevű szent helyre zarándokolt, ugyanakkor a kemény és veszélyes hegyi terepen az édesanyja megbotlott és közel állt ahhoz, hogy lezuhanjon egy mély völgybe. Ekkor minden zarándok tisztán hallott egy kiáltást, hogy „Mentsd meg az édesanyámat!”. Mindenki lenyűgözve állt, mivel a hang az édesanyja méhéből jött, azaz Rinpocse próbálta megmenteni az édesanyja életét.

A jelenlegi Ontül Rinpocse 1950-ben, Kelet-Tibet Kham tartományában Nangchen-ben született. Ontül Rinpocse a Göpe, avagy Pebön Thogtrul család tagja, mely egyike volt annak a tizenhárom nemesi családvonalnak, mely egészen a Padmaszambhava előtti időktől, a Bön vallás négy inkarnálódó Tulkujának egyikétől, Lodan Nyingpótól eredezteti magát.

1954-ben Őszentsége a VII. Drikungpa Kyabgon Csetsang Rinpocse és Őszentsége Gyalva Karmapa Rangjung Rigpe Dordzse ismerte fel Ontül Rinpocsét, mint a korábbi Ontül megtestesülését, majd a Koncsog Tenzin Thrinle Rabgye Palzangpo nevet adományozták Neki. Ontül Rinpocsét még ebben az évben a Dong Med Ogmin Thubten Shedrub Ling kolostor trónjára emelték. Kalszang Namgyal Láma, előző testetöltésének kísérője vállalta magára az alapvető oktatások, azaz az olvasás, írás, szövegek recitálásának tanítását.

1959-ben, amikor a kínai kommunista hadsereg elfoglalta Tibetet, Ontül Rinpocse mesterével Kalszang Namgyallal elhagyta a kolostorukat és sok más falusi világi emberrel és szerzetessel együtt elindultak India felé. Az úton a kínai katonaság folyamatos megfélemlítését, illetve borzasztó éhséget és szomjúságot kellett elviselniük. A sok nehézség ellenére sikerült átjutniuk a tibeti határon és Nepálon keresztül megérkeztek Indiába.

Az élet azonban Indiában sem volt egyszerű, mivel nem tudtak azonnal saját erőből egy helyen letelepedni, így tizennégy éven keresztül folyamatos vándorlásra kényszerültek. Indiában Ontül Rinpocse ismét találkozott Drikung Khandro Neni Rinpocséval, aki egy magas megvalósítást elért női jogini, azaz dakini volt. Ő mutatta be Rinpocsét Tiszteletreméltó Khenpo Thubtennek, a nagyszerű nyigma tanítónak. Khenpo Thubten először a Longcsen Nyingthig Ngöndro gyakorlatának legmélyebb szintű tanításában részesítette, majd ezt követően számos fontos szöveg értelmezését, tanítását adta át Rinpocsénak.

Különböző alkalmakkor Ontül Rinpocse mahamudra és dzogcsen tanításokat kapott Őszentsége Dalai Lámától, Őszentsége Kyabgon Csetsang Rinpocsetól, Őeminenciája Garchen Rinpocsétól, Őszentsége Dudjom Rinpocsétól, Khunu Lama Tenzin Gyalcentől, Őszentsége Dilgo Khjentse Rinpocsétól, Kalu Rinpocsétól és másoktól. A jógi Khjunga Rinpocsétől megkapta az Ötrétű Mahamudra mélységes ösvényének személyes útmutatásait, lényegi tanításait, majd egy év múlva Ontül Rinpocse Ladakba ment, ahol Őeminenciája Csöje Togden Rinpocsétól részesült a Drikung Kagyu hagyományvonal legfontosabb beavatásaiban, útmutatásaiban és szóbeli átadásaiban. Ezt követően Ontül Rinpocse Togden Rinpocséval éveken át járta a ladaki Drikung kolostorokat.

Miután visszatért Indiába Ontül Rinpocse 1971-ben a ladaki emberektől kapott felajánlásokból vásárolt egy földterületet a Himacsal Pradesh államban található Co Pema, másnéven Revalsar faluban, majd szerzetesek segítségével sikeresen felépítette rajta a kolostorát. Co Pema azt jelenti, hogy „Lótusz Tó”, ez egyike azon szent helyeknek, ahol Guru Padmaszambhava bizonyságot tett varázserejéről.

Guru Padmaszambhava azért mutatta be itt csodálatos képességeit, hogy a Zahor királyság királyát és alattvalóit a buddhizmus szolgálatába állítsa. Ontül Rinpocse sok éven keresztül gyűjtötte össze a szükséges szent tárgyakat, szertartási hangszereket és egyéb kellékeket, jelenleg a kolostorban mintegy harminc szerzetes tartja fennt a Drikung Kagyu hagyományvonal tanításait.

1983-ban Ontül Rinpocse Közép-Tibetbe és Kham tartományba utazott, először az 1959-es menekülést követően. A fő kolostorát a kulturális forradalom alatt teljesen lerombolták, de helyi tulkuk, szerzetesek és világi emberek segítségével újraépítették, ahol Ontül Rinpocse hat hónap alatt számos beavatást és tanítást adott. Khamból Közép-Tibetbe utazott, ahol a Drikung hagyományvonal fő kolostorában, a Drikung Til kolostorban a híres jógi Pacsung Rinpocsétől számos szóbeli átadást és tanítást kapott, melyben foglaltakat utána gondosan tanulmányozott, majd gyakorolt. Lhaszában találkozott Őszentsége Drikung Kjabgon Csungcang Rinpocséval, majd visszatért Észak-Indiába, a Co Pema partján épült Vogmin Thubten Shedrup Ling kolostorához.

Az elmúlt évtizedekben Rinpocse belekezdett kolostora bővítésébe, fejlesztésébe, könyvtár, külön oktatási rész és szálláshelyek kialakításával. Kiemelt figyelmet fordítanak az árva szerzetes gyermekek gondozására, nevelésére. Rinpocse aktív dharma tanítói tevékenységet végez, Indián kívül a világ számos pontján, kiváltképp Kanadában, az Egyesült Államokban, Malájziában, Szingapúrban, Ausztriában és Németországban jelentős követőinek száma.

Webgalamb