Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343   (00-36)70 944 0260   (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Feliratkozási eljárás a Szanti Mahá Szangha-Dzogcsen Vizsgákra

A jelentkezéshez egy Szanti Mahá Szanga-vizsgára (az alapvizsgát is beleértve), a Dzogcsen Közösség tagjának kell lenni. Az alapszintű vizsgához a tagdíjat legalább egy évvel a vizsgát megelőzően fizetni kell; a következő szintekhez folyamatosan fizetni kell az alapvizsga évétől kezdve.

ÚTMUTATÁSOK A JELÖLT RÉSZÉRE

Három hónappal a vizsga időpontja előtt a jelöltnek ki kell töltenie a hivatalos adatlapot, beleértve a kérelmet és a feljegyzést a karmajóga-együttműködésről.
A Közösség felé végzett karmajóga-szolgálat kötelező belépő minden SzMSz-vizsgára, amelyet legalább egy évvel az alapvizsgát megelőzően el kell kezdeni (ha a vizsga 2009-re van kitűzve, akkor a karmajógát 2008-nál később nem lehet elkezdeni). Az ezt követő években be kell tudni mutatni két SzMSz vizsga között elvégzett karmajóga történetét. Bármely, a Dzogcsen Közösség javára felajánlott munka megfelel karmajógának, feltéve hogy ez a Dzogcsen Közösség gakjiljainak vagy a kapcsolódó szervezetek (Shang Shung Intézet vagy Edizioni, A.S.I.A.) kérésére vagy egyetértésével történt. Ezért a karmajógát mindig a gakjilokon, Shang Shung Intézet/Edizioni-n és az A.S.I.A.-n keresztül kell intézni.
A jelölt által kitöltött űrlapot el kell küldeni a helyi gakjilnak. A szükséges űrlapot le lehet tölteni a következő weboldalról:
http://www.dzogchen.it/index.php?section=18 .
Ha a karmajógát egy közösségi szervezetnek és nem a helyi gakjilnak végezték, akkor a jelöltnek a kitöltött adatlapot a megfelelő szervezetnek kell elküldenie, amely felelős az érvényesítéséért és elküldéséért, és vagy a gárnak, ahol a vizsgát megtartják, vagy az SMS Koordináló Központnak:
e-mail: sms@shangshunginstitute.org
Egy másolatot a jelöltnek is lehet küldeni.


ÚTMUTATÁSOK A HELYI GAKJILOKNAK

Amint a jelölt által kitöltött adatlap megérkezett, a helyi gakjilnak igazolnia kell a karmajóga állítást (ha a karmajógát a helyi gakjil ajánlotta), és mellékelni kell egy rövid értékelést a jelölt viselkedéséről, részvételéről és tevékenységéről a Közösséggel összefüggésben.
A jelölt magatartásának értékelésé legalább három gakjil-tagnak jóvá kell hagynia, miután értekezett a gár SMS Koordináló Központjával. Az így kitöltött adatlapot meg kell küldeni az SMS Koordináló Központnak:
sms@shangshunginstitute.org

SZANTI MAHÁ SZANGHA-KOORDINÁTOROK
Merigár: Igor Legati edizss@tiscali.it
Cegyalgár: Jim Valby jimvalby@gmail.com
Tashigár: Ricardo Sued rickysued@gmail.com
Namgyalgár: Elise Stutchbury elise777@austarnet.com.au
Orosz nyelvű területek: Igor Berkhin igor.berkhin@gmail.com

A Szanti Mahá Szangha-képzést Chögyal Namkhai Norbu 1993-ban azért kezdte el, hogy segítse tanítványait egy strukturáltabb, mélyebb megértés megszerzésében, továbbá tapasztalatok elnyerésében a dzogcsen szemde, longde és mennagde területén, így egyfelől megkönnyítve a teljes megszabadulás felé vezető útjukat, másfelől biztosítva az átadás és a tanítások tisztántartását és jövőbeli folytonosságát.
’Szanti Mahá’ jelentése dzogcsen, a ’Szangha’ jelentése közösség.


A Merigárban, 1996 júliusában tartott beszédből
(The Mirror #37, 1996. szeptember/október)

Hozzáállásunkkal, tudatosságunkkal és felelősségérzetünkkel kapcsolatos megértésünkhöz szeretnék egy-két dolgot hozzátenni. Mivel gyakorlók vagyunk és a tanításokat követjük, ezért alkalmazzuk és követjük a dzogcsentanítások elvét. Sok éven keresztül adtam át e tanítást, és többen hosszú évek óta követik, együttműködve egymással. Még folyamatosan fejlődünk, és ezzel kapcsolatban nem kell semmilyen befejeződést vagy korlátot látnunk, hiszen a szamszára vég nélkül folytatódik. Továbbra is át kell adnunk azt a megértést és ismeretet, amelyek ehhez a tanításhoz tartoznak. Ez mindannyiunk felelőssége.
Mindenekelőtt nekem is megvan a magam felelőssége, mert én adom át a tanításokat nektek. Nektek is van felelősségetek, tehát mindnyájan osztozunk ebben. Ez a felelősség azt jelenti, hogy az átadást helyes módon kell megtartanunk, azaz nem szabad más dolgokkal összekevernünk. Nem szabad módosítanunk, valamit kicserélnünk benne, vagy bármilyen problémát okoznunk az átadásban. Ha helyesen tanulunk, akkor folytatódhat az átadás. Mindannyiónknak el kell fogadnunk ezt a felelősséget.
Sok év elteltével tehát elhatároztam, hogy megszervezzük a Szanti Mahá Szangha-képzést. Kétféle ember van: a többség nagyon boldog, hogy a képzésben részt vehet, de vannak olyanok is, akik aggódnak, és úgy gondolják, hogy a Szanti Mahá Szangha az egyetemen folytatandó akadémikus tanulmányokhoz hasonló. Engem ez nem érdekel. Mások szerint lényegi tanításokat csak a Szanti Mahá Szangha-képzésben adok. Mindenekelőtt tisztázni szeretném, hogy nem kötelező a Szanti Mahá Szangha végzése. Ezen túl sosem állítottam, hogy nem adok fontos tanításokat a Szanti Mahá Szanghán kívül.
A képzést azért hoztam létre, hogy segítsek az embereknek pontos tudásra szert tenni a dzogcsentanítások vonatkozásában. A jövőben lesznek olyan képzett gyakorlók, akik taníthatják, segíthetik és továbbvihetik az átadást, amelyet a megfelelő módon kaptak meg. Ez egy módja a képzett emberek kinevelésének. Ha valakit ez nem érdekel, az nem jelenti azt, hogy nem gyakorolhat. Mindig is tartok nagy és nyitott elvonulásokat, és ott mindenfajta tanítást adok. Ez is elég. Nem szükséges a Szanti Mahá Szangha-képzést végezni. Ha nem is veszel részt a Szanti Mahá Szanghában, akkor is tisztában kell lenned az értékével.
Ezért én valóban keményen dolgozom. Ezért élek…

A Szanti Mahá Szangha és a karmajóga
(The Mirror #56, 2001. március/április)

A Szanti Mahá Szangha alapvizsgájának követelménye szerint annak, aki a Szanti Mahá Szangha iránt érdeklődik, és a képzésben részt vesz, mindenekelőtt a Dzogcsen Közösség iránt kell érdeklődnie. A Szanti Mahá Szangha-képzés nem pusztán valami, amit intellektuális módon megtanulunk, hanem e tudást teljesen integrálnunk is kell saját állapotunkba. Ha valakit nem érdekel a Dzogcsen Közösség, akkor nincs mód, hogy megvalósítsa a teljes integrációt. A Dzogcsen Közösség a hajóhoz hasonló, ezen a hajón utazunk, hogy átkelhessünk a széles folyón, és amíg átkelünk a nagy folyamon, érdekelnie kell minket, hogy mi van a hajóval. Ez a példa arra, milyen fontos a Dzogcsen Közösség a képzéshez.
Ha az embereket bármilyen, a Dzogcsen Közösséggel kapcsolatos karmajóga érdekli, az azt jelenti, hogy érdekli őket a Dzogcsen Közösség. Ha például valaki egy család tagja, akkor érdekli őt minden, ami a családdal kapcsolatos. Hasonló módon, ha tehetünk valamit a Dzogcsen Közösségért mi, akiket érdekel a Dzogcsen Közösség, mindig is készek vagyunk abban részt venni.
A Szanti Mahá Szangha-alapvizsga esetén a fő pont nem csupán a tíz kérdés, ez csak a három fő téma egyike. Jól tudjátok, hogy három kapuval rendelkezünk, ezek a test, a beszéd és a tudat. A vizsgának is három fő témája van, a három kapuval összefüggésben.
A testhez kapcsolódik a karmajóga, azaz fizikailag kell tennünk valamit a Dzogcsen Közösségért. Ha valaki részt vesz a Dzogcsen Közösségért történő karmajógában, azzal tisztán és kézzelfoghatóan felmutatja érdeklődését a Dzogcsen Közösség iránt. A hanghoz kapcsolódóan meg kell tanulnunk a Szanti Mahá Szangha-alapról szóló könyvet, és a vizsgán helyesen kell válaszolnunk a tíz kérdésre. A tudathoz kapcsolódva alkalmaznunk kell a Szanti Mahá Szangha-alapkönyvben leírt összes gyakorlatot.
A Szanti Mahá Szangha-alapképzés első fő témája kapcsán már Merigár megalakulásának kezdetétől fogva elindítottuk a karmajógát. Merigár a Dzogcsen Közösség elsődleges gárja, ahol újabban elkezdtük nyilvántartásba venni a Dzogcsen Közösségért karmajógát végzők neveit, és azt, hogy hány órát tevékenykedtek, stb.
Sokan kérdik tőlem, hogy hány óra karmajóga szükséges a Szanti Mahá Szangha-alapvizsgához, az első szinthez, a másodikhoz és így tovább. A karmajógának szentelt órák nyilvántartása nem azt jelenti, hogy van egy szükséges limit a Szanti Mahá Szangha-alapvizsgához. Annak nyilvántartása, hogy valaki mennyi időt és órát ajánlott karmajógára, viszonylagos, és nem ez a legfontosabb. A karmajógának szentelt órák nyilvántartása azért van, hogy tudjuk, ki végzett karmajógát a Dzogcsen Közösségért. Ha nem tartjuk nyilván, akkor nem fogjuk tudni. A karmajóga nyilvántartása általánosságban azért nagyon hasznos a Dzogcsen Közösségnek, mert így tudhatjuk, ki a komolyan együttműködő, továbbá különösen fontos azokkal az emberekkel kapcsolatban, akik részt vesznek a Szanti Mahá Szangha-vizsgán.
Néhányan úgy érzik, hogy elég, ha csak kérjük az embereket, hogy próbálják a legjobbat adni a karmajógával kapcsolatban, és nem szükséges azt nyilvántartásba venni. Azt gondolom, ez pusztán néhány őszinte ember esetében lenne elegendő, de a legtöbb ember esetében nem. Ha ugyanis a vizsga alatt megkérdezik erről az illetőt, senki sem fogja azt mondani, „Engem nem érdekel a Dzogcsen Közösség.”, vagy „Nem foglalkozom a karmajógával.” Hanem azt fogják mondani, „Érdekel a Dzogcsen Közösség.”, és a „Tőlem telhető legtöbbet tettem a karmajógával kapcsolatban.” Ilyen általános válaszokat kapnánk. Ezek a válaszok egyfajta szertartásos formát öltenének, nem lennének komolyak. Nincs szükségünk semmilyen rituális szövegre, valami kézzelfoghatóra van szükségünk. Azért van szükség a karmajóga nyilvántartási könyvére, hogy láthassuk, ki veszi azt komolyan.
Természetesen a szándék nem az, hogy a karmajóga csak munka legyen, mint az erdőtisztítás stb. Sokféle karmajóga van. Amikor például a Dzogcsen Közösségnek vendégei érkeznek, és valaki önkéntesen fogadja, kíséri őket amikor és ahová szükséges, és teszi mindezt a Dzogcsen Közösség felelőseinek kérésére, az a Dzogcsen Közösséggel való együttműködés, és érvényes karmajóga.
Itt a Dzogcsen Közösség első gárját (Merigárt) hoztam fel példaként, de nagyon jól tudom, hogy a gárok helyzete nem azonos – a különböző országokban lévő gárokban és gakjilokban sok különböző helyzetet találunk –, de ha a világ bármely részén valaki önkéntesen részt vesz a Dzogcsen Közösség számára valamilyen jó és hasznos ügyben, azt a hely gakjilja nem nézheti közönyösen. A gakjil köteles nyilvántartani a tagok által végzett összes hasznos közreműködést, és amikor ők a Szanti Mahá Szangha-vizsgára mennek, a gakjil be tudja mutatni a hozzáállásukat az összes olyan dolog listájával, amelyekkel segítették a Dzogcsen Közösséget. Amikor megkapjuk ezt a jellemzést a helyi gakjiltól, ennek segítségével megérthetjük az illető viselkedési módját, és így a vizsgához szükséges három fő témából az elsőt komolyan tudtuk alkalmazni.
Tudjuk, sokan elszigetelt helyen élnek, ahol nincs gakjil. Aki ilyen helyzetben van, az igyekezzen kapcsolatba lépni a hozzá legközelebb lévő gakjillal, ha lehetősége van rá. Egyébként pedig igyekezzen kapcsolatba lépni a gárral, hogy több információt kapjon a Szanti Mahá Szangha-vizsgáról, -tréningről és így tovább. Az ilyen helyzetben lévő embereket megpróbáljuk valahogyan segíteni és közvetlenül megvizsgálni a lehetőségeiket.
Mindenkit arra kérünk, ne jöjjön a Szanti Mahá Szangha-vizsgára anélkül, hogy ne készült volna fel a három fő témára! A Szanti Mahá Szangha-képzés nagyon fontos dolog a Dzogcsen Közösségben, ezért nagyon fontos, hogy megfelelő komolysággal vegyünk benne részt, nem csupán a magasabb szintek után ácsingózva. Ha nem komolyan veszel benne részt, még ha magasabb szintre jutsz is, nem származik belőle semmi hasznod. Ha nyugodtan és komolyan haladsz előre, még ha csak az első szintet érted is el, nagy haszonra tehetsz szert, és ugyanakkor megvalósíthatod egy dzogcsenpa minőségeit.

Üdvözlet az összes dzogcsengyakorlónknak,

Chögyal Namkhai Norbu


A Szanti Mahá Szangháról
(Merigár, Augusztus 29., 2006)

Mindenki nagyon jól tudja, hogy mit jelent és mennyire fontos a Szanti Maha Szangha. A jövőben az emberek folytatni fogják a Szanti Maha Szanghát: például azok a gyakorlók, akik részt vettek a második szint képzésén, le fogják tenni a harmadik szint vizsgáját. Csak kevésbé tudjuk, hogy hogyan gyakoroltak azok, akik a napokban tették le a vizsgát, mert egyszerűen el kell hinnünk azt, amit a gyakorlásukról állítanak, ez minden. De számunkra nagyon nehéz megismerni a hozzáállásukat. Emlékeztek, hogy a tanításunkban három alapelv létezik, a tava, gompa és a csöpa. A Szanti Mahá Szangha nem csak néhány kérdésből áll, amire válaszolsz, úgy mint az iskolában. Ez nem így van. A Szanti Maha Szanghában az a legfontosabb, hogy hogyan olvasztod be a tudásod a létezésedbe. De a vizsga alkalmával ez a szempont egyáltalán nem volt világos, mert úgy gondoltuk, hogy „Igen, ez rendben van.”
Ezért a jövőben amikor egy Szanti Mahá Szangha-vizsgára jöttök, kérlek titeket, hozzatok információt a gakjilotoktól, mert legalább nekik ismerniük kell a hozzáállásotokat, mert ha ez nem tökéletes, de mi úgy gondoljuk, hogy az, akkor hogyan fog továbbhaladni a dzogcsentanítás a jövőben? Ez tényleg nagyon fontos.
Az olyan gyakorlókat, akik gyakori kapcsolatban állnak Merigárral vagy Észak-Tashigárral, egy kicsit ismerjük, mert látjuk, hogy mit csinálnak és milyen a hozzáállásuk. De például néhány gyakorlót, aki eljött erre Szanti Mahá Szangha-vizsgára és képzésre, úgy tűnik, sosem láttam ezelőtt. Számomra ez nem olyan könnyű, mert nagyon sok emberből áll a Dzogcsen Közösség, és még ha láttam is őket korábban egy elvonuláson, gyakran nem könnyű felismerni mindenkit. Ezért ez egy felelősség, amit nem csak nekem, hanem mindenkinek fel kell vállalnia, mert ez egy alapvető dolog a dzogcsentanítás fennmaradása szempontjából, ezért fontos. Tájékoztathatjátok a különböző országokban élő embereket, hogy ha el akarnak jönni a Szanti Mahá Szangha első vagy második szintjének stb. vizsgájára, akkor valóban képet kell kapnunk a hozzáállásukról. A karmajóga vonatkozásában is sokan gondolják, hogy „a karmajóga azért hasznos, mert anélkül tehetünk valamit a Dzogcsen Közösségért, hogy fizetnénk valakinek és embereket keresnénk, akik sok dolgot elvégeznek, amire szükség van.” De nem ez az oka. A karmajóga megmutatja, hogy egy gyakorló komolyan érdeklődik-e a Dzogcsen Közösség iránt vagy nem. Ha az embereket érdekli a Dzogcsen Közösség, az azt jelenti, hogy a dzogcsentanítások fennmaradása is érdekli őket. Ez nagyon fontos dolog, de nem csak ezért érdeklődünk a karmajógáról. A karmajóga egy szimbólum, ami megmutatja az emberek hozzáállását. Például sok helyen, amikor egy elvonulást vezetünk, száz vagy kétszáz vagy még több ember van. De később ha megkérdezem, „Hány ember végez gánapúdzsákat, vagy vesz részt gyűléseken a Dzogcsen Közösségben?”, néha azt mondják, „Tíz vagy tizenkettő”, néha még azt is mondják, hogy „Hatan vagyunk”. Miért van száz vagy kétszáz ember egy elvonuláson, de csak hatot vagy tizenkettőt érdekel, hogy végezzen valamit? Ez azt mutatja, hogy az embereket nem érdekli komolyan a tanítás fennmaradása, és ez egy kicsit szomorú; ez nem túl szép. Néhány országban például, amelyet sokszor meglátogattam, még gakjilt sem alakítottak. Azt mondják, hogy „Igen, de ha van gakjil, akkor felelősséget kell vállalnunk.” Ez azt jelenti, hogy nem akarnak tenni semmit, és amikor odamegyek, akkor csak élvezik a tanítást. Aztán egy kicsit úgy járkálnak, mint a nomádok, és ha egy kis csoport gánapúdzsát stb. akar végezni, azt mondják, „Ma Gyuri lakására megyünk, holnap meg Máriához.” Ezt megtehetitek az elején, de ha így folytatjátok egy vagy két évig, akkor inkább jobb egy kicsit elgondolkodni arról, hogyan kapcsolódjunk.

Webgalamb