H - Budapest 1012 Attila út 123.
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-43
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
eredeti cikk
Mióta Donald Trump kivonta az Egyesült Államokat az éghajlatváltozás elleni harcból, Kína és az Európai Unió hajlamosak magukról a világ új klímaügyi vezéreiként beszélni. A probléma csak az, hogy miközben retorikailag megmentőnek állítják be magukat, valójában mind Kína, mind az EU legerősebb gazdasága, Németország ezerrel füstöli a szenet, és nemhogy csökkenti, még növeli is a szén-dioxid és más üvegházhatású gázok kibocsátását. Ráadásul az utóbbi hetekben a pénzen is sikerült összeveszniük, ami miatt elég rosszul áll a 2015-ös klímaegyezmény, és ezáltal a Föld jövőjének szénája.
Az utóbbi időben Kína és az Európai Unió szeretnek a klímavédelem globális élharcosaiként mutatkozni, akik egymással nagy egyetértésben és partnerségben próbálják megoldani bolygónk legsúlyosabb kihívását. Donald Trump amerikai elnök megválasztása óta különösen megerősödött az európai-kínai klímavédelmi együttműködés fontossága, miután Trump elfordult a globális klímaharc alfájának és ómegájának számító 2015-ös párizsi klímavédelmi egyezménytől.
Az utóbbi szűk egy évben Kína és Európa vette át a kezdeményező szerepet a nemzetközi környezetvédelmi együttműködés terelgetésében, miközben Washington teljes páriává vált. Emiatt manapság Peking, Brüsszel és Berlin klímavédelmi PR-szövege nagyjából az, hogy lám, itt a Föld két haladó nagyhatalma, amelyek (a bunkó amerikaiakkal szemben) komolyan veszik a bolygónkat fenyegető veszélyt, és annak ellenében tenni is hajlandóak.
A baj ezzel csak az, hogy hatalmas kamu.
Miközben Trumpra mutogatnak, Kína és az EU vezető hatalma, Németország is ezerrel égeti a szenet, telefüstölve vele az atmoszférát.
Másrészt az utóbbi hetekben az is kiderült, hogy hiába sikerült megtalálni a közös bűnbakot Amerika és Trump személyében, valójában a kínai-európai együttműködés is recseg-ropog. A probléma gyökere pedig ma is ugyanaz, mint az 1990-es évek elején volt: hogy ki fizessen többet.
A kiújult vitáknak paradox módon pont ugyanaz az oka, ami eleinte összekovácsolta az EU-t és Kínát: Trump hátraarca. Míg Barack Obama elnöksége alatt az EU és az Egyesült Államok együttes erővel próbálták rávenni a többieket a radikális kibocsátáscsökkentésre, Trump kivonulásával az EU egyedül maradt a gazdag világ vaskalapos képviselőjeként, amely (saját szemszögéből) megpróbálja betartatni a szabályokat a többi, jellemzően rakoncátlankodó és hepciáskodó országgal szemben. Az amerikaiak kilépése miatt megerősödött kínaiak viszont a rakoncátlanabb és szegényebb országok képviseletében azt hangoztatják, hogy fizessenek a gazdagok.
ŰA huzavona végére leghamarabb egy éven belül pontot kell tenni, és ha valamelyik fél nem enged, akkor elképzelhető, hogy sikerül a végletekig felvizezni az éghajlatváltozás elleni utolsó mentsvárnak tekintett, eredeti célkitűzéseit tekintve sem valami ambiciózus párizsi egyezményt.
Szén és acél országa
Hogy Kína mennyire próbálkozik megóvni a bolygó klímáját és környezetét, azon sokat lehetne élcelődni. Elég csak áttekinteni néhány szalagcímet az utóbbi napokból: nemrég Kína azzal akasztotta ki az iróniamétert, hogy vízre bocsátotta a világ első elektromos teherhajóját, amivel a létező legszennyezőbb energiahordozót, szenet fognak szállítani. És vélhetően egyébként a hajó akkumulátorait is szénnel töltik majd fel, hiszen a kínai áram nagy része szénből termelődik.
A szénszállításra pedig azért is szükség van, mert mint egy két nappal későbbi hírből kiderül, egyes északi városokban fűtési válság tört ki. A kormány ugyan megpróbálta radikálisan visszaszorítani a széntüzelést, de ez az ország technológiailag elmaradottabb és szegényebb részein azért nem megy egy csapásra. Úgyhogy most úgy döntöttek, mégis kénytelenek engedélyezni a szenet, miután milliók maradtak alternatív fűtési mód nélkül.
Ahogy korábbi nagyképünkben is bemutattuk, hiába lett Kína a zöldforradalom legnagyobb pénzelője és a klímaváltozás elleni retorikai élharcosa, azért az ország fejlettségi szintjének fényében a nagy zöldenergiai hév és a valós lehetőségek között elég jelentős szakadék tátong. Különösen Kína fejletlen nyugati és északi részén, ahova még nem jutott el a kormány zöldenergiai ukáza, cserébe a jobb híján illegálisan bányásszák és égetik a szenet. A szmogba pedig milliók halnak bele.
2015-ben Kína áramfogyasztásának 72 százalékát szénnel elégítették ki, a teljes energiatermelésben 62 százalék volt a szén aránya.
Ezt 2020-ig 58 százalékra akarják csökkenteni, ami nem valami huszáros tempó. Ráadásul Kína nemcsak a világ legnagyobb szénfelhasználója, de külföldön is egyre több szénerőművet épít.
Szénmeghajtással a klímaváltozás ellen
Ehhez képest elég érdekes Hszi Csin-ping kínai elnök azon bejelentése, hogy Kína “vezető szerepet fog vállalni az éghajlatváltozás megfékezését célzó nemzetközi együttműködésben”.
Persze ez nem jelenti azt, hogy Kína ne akarna valóban változtatni a szennyező energiapolitikáján. Az év elején például 500 szénbánya bezárását jelentették be, miközben irdatlan pénzeket öntenek a megújuló energiatermelési kapacitásaik bővítésébe, illetve a zöldtechnológiák fejlesztésébe.
A legnagyobb széndioxid kibocsátók (2015)
Ennek ellenére abszolútértéken Kína a legnagyobb üvegházgáz-termelő a világon, a globális kibocsátás 20 százaléka onnan származik, bár az egy főre eső kibocsátása valamivel alacsonyabb, minta fejlett világban. A jóval fejlettebb, cserébe kevesebb mint feleakkora népességű EU 12 százalékot füstöl el, míg az EU lakosságszámának nagyságrendileg a felével bíró Egyesült Államok 17 százalékot. Tehát egy főre vetítve még mindig az amerikaiak a legnagyobb hunyók, és Trump klímapolitikája valóban nagyon komoly, akár helyrehozhatatlan károkat okozhat.
Ettől függetlenül az utóbbi években nem Amerika volt a problémák fő forrása. Például friss számítások szerint
Kina szinte egymaga felelős azért, hogy három éves stagnálás után 2017-ben ismét növekedni fog a globális szén-dioxid-kibocsátás.
Bár Kína nem bocsát ki többet, mint amit hivatalosan vállalt, de elég keveset vállalt: a 2015-ös megállapodás alapján 2030-ig még növelheti kibocsátását. Ami eléggé megkérdőjelezi annak a komolyanvehetőségét, amikor Kína magát a globális klímavédelem élharcosának állítja be.
Álszent németek
Persze Európa részéről azért általában véve jóval kevésbé álszent magát a klímapolitika úttörőjének beállítani, hiszen az 1990-es évek óta a klíma- és környezetvédelem terén valóban az EU a legaktívabb a világon.
Bár ez az átlagpolgár számára nem annyira látványos, az EU volt a hajtóerő egy sor fontos nemzetközi egyezmény mögött, így például európai nyomásra sikerült megállapodásokat kötni a veszélyes hulladékok és szerves szennyező anyagok kezelésének, a biológiai diverzitás megőrzésének, a biológiai biztonságnak, mindenekelőtt pedig a szén-dioxod-kibocsátásnak a nemzetközi szabályairól.
Ennek ellenére az EU klímavédelmi vezető szerepét legalábbis megkérdőjelezi, hogy Európa legnagyobb gazdasága, Németország miközben a zöldenergia és zöldtechnológia globális fellegvárának állítja be magát, ezerrel ontja magából a füstöt. A német energiapolitika vadhajtásairól korábban részletesen is írtunk.
Nagyvonalakban az a helyzet, hogy a 2011-es fukusimai atombaleset után Németország hirtelen leállt az atomról, és azt ígérte, azonnal átáll a zöldenergiára. Azonban ez technikai és technológiai okokból nagyon nem megy egyszerűen,
a német iparnak pedig közben pörögnie kell, úgyhogy atom híján a szenet égetik.
Ami a lehető legmocskosabb és legszennyezőbb energiaforrás.
Az utóbbi hetekben futótűzként terjedt a különböző közösségi oldalakon a Foreign Policy amerikai magazin írása (bár a német Handelsblatt már négy hónapja megirta ugyanezt, csak kisebb nemzetközi figyelem mellett), amelyben elég keményen leveszik a keresztvizet a németekről klímapolitikai álszentségük miatt. A német szén-dioxid-kibocsátás már egy évtizede nem csökkent, sőt, az utóbbi két évben nőtt is.
Huszonketten játsszák, a végén mindig a szénipar nyer
Miközben a németek a nemzetközi klímaügyi konferenciákon próbálják beleverni másokba a különböző kibocsátási kvóták elfogadását, addig ők maguk már egész biztosan nem fogják elérni 2020-ra a saját maguk által kitűzött és beígért kibocsátáscsökkentést. Amit pedig sikerült elérniük, azért nem elsősorban a környezetbarát energiapolitikájuk, hanem a keletnémet ipar 1990-es évekbeli összeomlása a felelős – írja a Foreign Policy.
Hiába a retorikail zöldforradalom, 2017-ben eddig a német nettó energiatermelés 15,5 százalékát feketekőszénből, 24,8 százalékát a még szennyezőbb lignitből fedezték. A tíz legszennyezőbb európai hőerőműből hat Németorszában van, miközben a szélkerekek árnyékában a mai napig újabb és újabb nyíltszíni lignitfejtéseket nyitnak meg. A lakossági szél- és napanergiatelepítést az utóbbi időben a korábbi támogatás helyett elkezdték megsarcolni, míg a lignitet államilag támogatják.
A német áramtermelés változása
Szakértők szerint igazából az egész szénágazatot simán be lehetne szántani 2030-ig, az ipar meg sem érezné. Csakhogy
a szénszektor túl erős érdekvédelmi képviselettel és politikai befolyással rendelkezik, ezért pedig nagyjából érinthetetlen,
egyedül a Zöldek hajlandóak szembeszállni velük, de ők meg elég súlytalanok.
A másik oka a német kibocsátás tartósan magas szintjének természetesen az autóipari lobbi, ami még a szénlobbinál is sokkal-sokkal erősebb. Az autógyártás teszi ki a német ipar ötödét, és a politika még úgy sem mer szembeszállni a szektorral, hogy az utóbbi években a Volkswagen-féle dízelbotrány nyomán elég egyértelműen kiderült: ha a környezetvédelemről van szó, az autóipar hazudik reggel, délben, este.
Ennek ellenére Berlin EU-s szinten is megtesz mindent, ha az autóipar védelméről van szó, így például ők az európai autóipari kibocsátási limitek radikális csökkentésének legnagyobb ellenzői. Ahogy a Foreign Policy cikke összefoglalja: bár a mindenkori német kormány szereti azt hangoztatni, hogy ők a klímavédelem élharcosai, ha döntéshelyzetbe kerülnek, végül mindig a szén- és az autóipari lobbi érdekeit képviselik.
Fizessenek a gazdagok
De az európai-kínai klímaügyi együttműködésnek nem az a legnagyobb gátja, hogy mindkét fél álszent. Hanem az, hogy már évtizedek óta nem tudnak megállapodni arról, hogy ki állja a cechet.
Leegyszerűsítve, a kínaiak és más fejlődő országok alapvetően úgy vannak vele, hogy
mai fejlett országok annak idején halálra szennyezték saját magukat, a légkört, gyarmataikat (azaz a mai fejlődő országokat), a tengereket,
egy szóval mindent, amit értek. Tehát ők a felelősek azért, hogy ott tart a világ, ahol. Így aztán az ő felelősségük a problémák megoldása.
Így a mostani fejlődő országokat nem szabad büntetni azért, mert nem tudják megengedni maguknak a fejlettebb termelési technológiákat. Őket is hagyni kell fejlődni, ám ők ezt egyelőre a jelenlegi fejlettségi szintjükön csak szennyezőbb energiaforrásokkal tudják megtenni. Ezért nem tisztességes feléjük hasonló kibocsátási elvárásokat támasztani, mint amit a nyugatiak saját maguknak szabnak, hiszen másak az anyagi és technológiai lehetőségek, no meg nagyon másak a társadalmi hatások is.
Ha pedig a fejlett világ valóban komolyan gondolja ezt az egészet, akkor támogassa őket technológiailag és pénzügyileg is – szól az érvelés. Amit az is erősít, hogy valójában a fejlődő világ szennyezése is nagyrészt a fejlett világ fogyasztásához, illetve a szennyező ipari termelés kiszervezéséhez kapcsolódik.
Ezzel szemben az EU-s álláspont nagyjából az, hogy bár tiszteletben tartjuk a fejlődő országok helyzetét, de hát
manapság mégis Kína és India kibocsátása az, ami fenyegeti az éghajlatunkat, nem a belgáké.
Így bizonyos kilengéseket ugyan elfogadva, de mégis csak azonos sztenderdeket kell követnie mindenkinek, hiszen az EU és a fejlett világ önmagában nem tudja megoldani a problémát, ha a kínaiak és az indiaiak tovább füstölnek. Azt pedig semmiképpen sem lehet hagyni, hogy mindenféle mondvacsinált indokra hivatkozva mindenki külön elbírálást kérjen magának: egységes, átlátható, transzparens szabályok kellenek.
Nincs új a szmog alatt
A dolog érdekessége, hogy miután Trump alatt az Egyesült Államok hátat fordított a nemzetközi klímavédelemnek, az EU nagyjából egyedül maradt mint a fejlett világ képviselője. Emiatt pedig Kína és más fejlődő országok úgy érezhetik, most jobb alkupozícióból tudják megsajtolni a gazdagabbakat. Nagyjából ez volt a legutóbbi, novemberi bonni nemzetközi konferenciának a tanulsága a Politico cikke szerint.
Ez a vita igazából az 1990-es évek óta, a Kiotói Jegyzőkönyv előkészítése óta folyik, és
2017-ben az érvek még mindig ugyanazok, mint negyedszázaddal korábban.
Amivel az az igazán nagy baj, hogy alááshatja a nemzetközi klímavédelmi harc legutóbbi mérföldkövét, a 2015-ös párizsi klímaegyezményt.
A párizsi vállalások aktivisták és kutatók szerint már eleve túl lazák ahhoz, hogy érdemben csökkenteni tudják a klímaváltozás manapság már nagyon is valós hatásait. Ám még ezt is tovább gyengíti a fejlett és fejlődő országok közti kötélhúzás: az egyezmény ugyanis csak nagyvonalakban határozza meg a nemzetközi klímavédelmi célokat, a végrehajtás pontos részletei még kidolgozás alatt állnak, 2018 végéig kellene megállapodni róluk. Ha pedig nem sikerül áthidalni a két oldal közti nézeteltéréseket, akkor elég jelentős a veszélye annak, hogy a nagy nehezen tető alá hozott párizsi egyezményt, ami ugye eleve nem elég szigorú, sikerül majd felvizezni.
Mindenesetre kívülről mindenki próbál jó képet vágni a dologhoz. Ahogy a kínai klímaügyi megbízott fogalmazott, “sokat vitatkozunk, de ezt jó barátokként tesszük”. Ami akár megnyugtatólag is hathatna, ha közben éppen nem a Föld sorsáról lenne szó.
Nyitókép: külszíni barnaszénfejtés Garzweiler közelében, Németországban (Patrik Stollarz/AFP)