H - Budapest 1012 Attila út 123.
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-43
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Lhásza – Az első vonat Pekingből Tibetbe katonák és rendőrök kaszárnyái és konvojai mellett száguldott el, és így bepillantást engedett Kína Tibet felett gyakorolt katonai ellenőrzésébe.
A Kínai Felszabadítási Hadsereg zöld egyenruhát viselő katonái, rendőrökkel és ügynökökkel együtt tegnap a magas hegyi vasút mentén őrködtek, néha alig száz méterre egymástól. Vigyázban álltak, így szándékoztak megfélemlíteni azokat, akik esetleg kárt tennének a vonatban.
A vonatból tegnap óriási, katonai járművekből álló konvojokat lehetett látni szerte Tibetben, és a szomszédos tartományban, Qinghaiban. Az egyik konvoj körülbelül 100 csapatszállító teherautóból állt, egy másik 84-ből. Egy harmadik több, mint tucatnyi járművel az utolsó lhászai bekötőnél állomásozott.
Katonai táborok és bázisok voltak láthatók a vonat útvonala mentén, és a főbb állomásokon, ahol a vonat elhaladt, katonák sorakoztak.
A vonat, mely elsőként mehetett végig a szombaton megnyitott, Peking és Lhásza közötti, 4,2 milliárd dolláros vonalon, rengeteg rendőrt és biztonsági ügynököt szállított a 300 fős „személyzet” tagjaként.
Tibeti menekültek tiltakoztak a vasút ellen, azzal érvelve, hogy ily módon tovább militarizálják a tibeti síkságot, és egyszerűbbé teszik Peking számára, hogy katonákat mozgósítson be és ki a régióból.
Hivatalosan a kínai kormány azt hangoztatja, hogy a vasút célja Nyugat-Kína fejlesztése, valamint gazdasági előnyök teremtése a tibetiek számára. A hirdetmény a vonat hangosbemondójában további célként hangoztatja a tiltakozások megakadályozásaképpen „a szociális stabilitás fenntartását”.
Néhány kínai lap szerint 3.000-5.000 katona állomásozott a vasút mentén a biztonság védelme érdekében.
Az első vonat Pekingből Lhásza új vasútállomására 20:55-kor érkezett meg – kevesebb, mint 48 órával a kínai főváros elhagyása után. Az utasokat tibeti lányok köszöntötték, akik a hagyományos tibeti üdvözlési szokásnak megfelelően fehér sálat kötöttek az utasok nyakába.
A tibeti vasutat, melyet hegyszorosokon keresztül és fagyott talajon építettek, műszaki remeknek tartják. 5000 méter magas a legmagasabb pontja, és ezzel ez a legmagasabb hegyi vasút a világon.
Technikai szempontból is siker a Peking-Lhásza expressz. Időben érkezett – valójában 5 perccel a tervezett időpont előtt – a Kínát széltében, keletről nyugatra átszelő maratoni út ellenére, amely a tengerparti síkságról egészen a „világ tetejéig” visz.
A Bombardier által épített szerelvény új, oxigén-dúsító rendszere sikeresen kezelte a hegyi betegséget is. A több száz kínai utast az út minden szempontból lenyűgözte. A vonat turizmus szempontjából is bombaüzletet hozhat.
A kérdés, hogy a vasút milyen hatással lesz Tibet igen érzékeny környezetére, továbbra is fennáll. A 190 millió dolláros kormányprogram ellenére, mely a vasút menti élővilág védelmére irányult, és a Pekingi ígéretek ellenére, hogy a tibeti fennsík „minden egyes fűszála” védelem alatt áll, mégis problémák merültek fel tegnap.
A vasútvonal mentén eldobott maradékanyagok és elhasználódott eszközök hevertek. Gumiabroncs, hulladék vas, nagy kupac cement, elhajított csövek, műanyag zsákok és flakonok voltak elszórva a sínek mentén.
Ez a kormány saját vasútpolitikájának nyilvánvaló megszegése volt. „Garantáljuk, hogy nem hagytunk szemetet a vasút mentén,” mondta el a riportereknek a vonaton egy magas rangú vasúti tisztviselő szombaton, mielőtt a vonat Tibetbe ért volna.
A kínai hatóságok alagutakat építettek a sínek alá, hogy így biztosítsák az állatok biztonságos áthaladását. Ennek ellenére tegnap a vonat nagy pánikot keltett egy tibeti pásztor jakcsordájában. A megrémült jakok szétszéledtek, mikor a vonat elhajtott.