székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
eredeti cikk
Az állatokéhoz hasonló keringési rendszerrel szereltek fel egy robothalat az amerikai Cornell és Pennsylvania Egyetem mérnökei, hogy ezzel hajtsák meg a vezérlésért felelős elektronikát, miközben a folyadékkal mozgatják meg a hidraulikus szerkezetet.
A kutatómunkát vándormadarak inspirálták, amelyek a nagy út előtt felszednek pár kilót, és a zsírban tárolt energiát használják fel repülés közben.
Bármennyire jó akkumulátor a madárzsír, a robotikában ez kevésé bizonyult praktikusnak, és a mérnökök a fölöttébb energiaigényes repülő szerkezetektől is ódzkodtak.
Annyit módosítottak a terveken, hogy a zsír helyett művérben tárolták el az energiát, és madár helyett halat építettek.
Összefüggő rendszerek
A mai robotok többségében az energiaforrás - általában egy lítiumion aksi - elkülönül a többi alkatrésztől, vezetékek szállítják az áramot a motorokhoz. A robothalban viszont minden össze van kapcsolva, hiszen az akkumulátorként működő, ionokkal teli folyadékban van az energia, amely csöveken át körbejárja az egész szerkezetet, ez működteti a robothal elektronikáját. Azt a két szivattyút is, amelyek a hidraulikus erőátvitellel a mesterséges farokúszót és a mellúszókat mozgatják.
A töltött folyadék az úszóknál találkozik a hagyományos akkumulátorokban is meglévő anóddal és katóddal. Ahogy áthalad mellettük a folyadék, az elektronok áramlani kezdenek, meghajtják az elektronikát a szivattyúkban, és ennek hála tovább áramlik a folyadék. Idővel a folyadékból elfogynak az ionok, pontosan úgy, ahogyan más akkumulátorok is lemerülnek.
MEGÁLL A ROBOTHAL KERINGÉSE
Persze a folyadékot újra lehet tölteni, és szóval nem hal meg a robothal.
Egyelőre lassan mozog a robot, percenként másfél testhossznyit tud előre haladni. A kutatók viszont már dolgoznak a mesterséges lény evolúcióján: megnövelnék az anód és a katód felületét, hogy több áramot tudjanak felvenni a szivattyúk. A másik nagy kihívás az energiasűrűség növelése lesz. Egy hasonló térfogatú lítiumion aksi 30-150-szer több energiát tud elraktározni.
Még nem tudni, hogy milyen felhasználási területet találnak a folyadékkal meghajtott elektronikának. Nagyon reméljük, hogy a földre ejtett mobilok sohasem fognak a szemünk láttára elvérezni.
Tóth Balázs