székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
eredeti cikk
Tartósabb, biztonságosabb és olcsóbb utakat lehetne építeni egy Indiában már sikerrel alkalmazott technológiával, ami megoldást jelenthet a nem újrahasznosítható műanyaghulladékok problémájára is. Egy kilométernyi egysávos aszfaltút egy tonna hulladékot vesz fel, a műanyag pedig megkétszerezheti-háromszorozhatja az út élettartamát.
Indiáé a világ második legnagyobb úthálózata és első helyen áll a közúti balesetek világranglistáján is: a hivatalos adatok szerint tavaly több mint 150 ezren haltak meg nagyjából 500 ezer közúti balesetben. A halálesetek tizedéért pedig a kátyús indiai utak voltak felelősek.
A helyzet javítása miatt az indiai kormány a héten bejelentette, hogy 11 milliárd dollárnyi (2816 milliárd forintnyi) összegből több mint 83 ezer kilométernyi utat fog építeni a következő öt évben. Ez azonban nem feltétlenül hagyományos aszfalt lesz, a szakértők a műanyaghulladékok feldolgozására épülő technológiát javasolják, ami költséghatékony, valamint tartósabb és biztonságosabb utakat is eredményez.
A műanyag utak nem csupán ellenállóbbak lesznek a jövőbeli monszunok okozta károkkal szemben, hanem megoldják a nem újrahasznosítható műanyagok problémáját is
– mondta Iser Dzsudzse Aluvalia, a városi infrastruktúráért felelős kormányzati bizottság korábbi vezetője.
India nagyjából 15 ezer tonna műanyagszemetet termel naponta, és ebből körülbelül 9 ezer tonna újrahasznosítható. A fennmaradó hulladék elárasztja a szeméttelepeket és eldugaszolja a szennyvízlevezető csatornákat, ami miatt időről időre elárasztja a víz a városokat.
Egy vegyészprofesszoré az érdem
A műanyaghulladékot felhasználó technológiát Rádzsagopálán Vaszudevan, a maduráji Tiagarazsar Műszaki Egyetem vegyészprofesszora fejlesztette ki. A módszer lényege, hogy a finomra aprított műanyaghulladékot – az édességek csomagolópapírjától kezdve a bevásárlószatyrokig – hozzáadják a forró aszfalthoz, majd az keveréket a kövekre öntik.
A szakember 2002-ben fejlesztette ki a technológiát és mielőtt felkereste volna vele a kormányt, épített egy utat az egyeteménél, ami még mindig hibátlan. Azóta minimum 11 indiai állam alkalmazta már a technológiát több mint 100 ezer kilométernyi autóút építéséhez.
Az indiai kormány már 2015-ben kötelezővé a műanyaghulladékok felhasználását a legtöbb autópálya-építésnél, bár sok állam ilyen-olyan okokra hivatkozva egyelőre még nem használja a technológiát.
Ráti József