Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343   (00-36)70 944 0260   (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Kína a repülőgépiparba is bejelentkezett - nagy meglepetésre készül az ország

2010. november 29./kitekintő.hu/TibetPress

Kína nemrégiben a Csuhajban (Zhuhai) megrendezett 8. Repülési és Repülőgép Szakkiállításon egy újabb iparágba tört be, ahol eddig még nem nagyon volt meghatározó: ez a repülőgépgyártás. Ugyanis üzleti partnereivel csaknem száz, saját fejlesztésű C919-es keskenytörzsű gépmadár megrendeléséről írt alá szándéknyilatkozatokat. Ezzel megtette az első lépést ahhoz, hogy idővel a jelenleg piacot uraló Boeing és Airbus versenytársa lehessen.

Az Aviation Week szaklap szerint maximum 55 repülőgép vásárlásáról szólnak a múlt heti szándéknyilatkozatok, emellett 45 gépmadárra szereztek opciót az ügyfelek. Pontosan egyébként nem ismeretes, hogy hány gépet rendeltek meg ténylegesen a repülős szakkiállításon, és mennyi van megfontolás tárgya alatt, ahogy a gép árára sem derült fény, mivel a szerződések ünnepélyes aláírásán csak az állami média újságírói vehettek részt, úgy, hogy ők sem tehettek fel kérdéseket. Csang Hung-jing (Zhang Hongying), a Polgári Repülésügyi Hivatal (Civil Aviation Administration) magas rangú tisztviselője szerint a kormány kiemelten kezeli (és támogatja) a kínai légitársaságok hazai gyártású gépek vásárlásának ügyét, mert központi vezetés célja, hogy az ország kereskedelmi repülőgépparkjában a mostani elenyésző két százalék helyett nagyobb arányban vegyenek részt a hazai gyártású utasszállítók. A hazai megrendelők között szerepel egyébként az ország három legnagyobb légitársasága, az Air China, a China Southern és a China Eastern, valamint a HNA Csoport, a Hainan Airlines anyavállalata és a Kínai Fejlesztési Bank (CDB) lízing vállalata is.

A C919-es repülőgéppel Kína betörhet a repülőgépgyártók piacára, de egyelőre sem a Boeing, sem az Airbus nem mutatta aggodalom jelét, amiért a kínaiak bejelentkeztek ebbe a szektorba is. Szakértők szerint ugyanis az Airbus A320 család és a Boeing 737NG gépeivel lesznek versenyben az új repülők. A kivitelező cég, a Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) a projekt áttörő sikernek tekinti a mostani megrendeléseket, mivel a terv két évvel ezelőtti kihirdetése óta eddig nem nagyon volt érdeklődés, másrészt a bizalom jeléneként tekint a szerződésekre egy olyan gép iránt, ami a következő évben lép csak a fő fejlesztési szakaszába. Egyetlen külföldiként a világ legnagyobb repülőgép-lízingelő cége, az amerikai tulajdonban lévő General Electric Capital Aviation Service (GECAS) szerepel a megrendelők között. A GECAS a francia Snecma mellett résztulajdonosa a C919 motorját szállító vállalatnak, a CFM Internationalnak is. Szakértők szerint az amerikai cég érdeklődése a jövőben esetleg pozitív hatással lehet majd az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalra (FAA) a repülőgép légialkalmassági bizonyítványának kiadásánál is, ha majd a C919-et gyártó COMAC már külföldre is szeretne terjeszkedni. (A Szövetségi Légügyi Hivatal tanúsítványra akkor van szükség, ha a nemzetközi piacra szeretnék dobni a gépet. A C919 hitelesítő hatósága egyébként a kínai Polgári Repülésügyi Hivatal.)

A COMAC elmondása szerint a gép vonzerejét az adja, hogy biztonságos, környezetbarát és gazdaságos. Jelen tervek szerint a hasonló típusú gépekhez képest tíz százalékkal lesz olcsóbb az üzemeltetése, valamint 12-15 százalékkal lesz kisebb a fogyasztása és 50 százalékkal kevesebb mennyiségű szén-dioxidot bocsát majd ki. Az egyfolyosós gép a Boeing 737 és az Airbus A320 vetélytársa lesz, különösen a kínai piacon, ami jelenleg az Amerikai Egyesült Államok után a világ második legnagyobb piaca ezen a téren (is). A Boeing előzetes számításai szerint 2029-re közel 4450 gép elégíti majd ki a kínai igényeket, az üzlet értéke közel 500 milliárd dollár lesz. A kivitelező szándékai szerint az elkövetkező húsz évben több mint kétezer C919 típusú gépet ad majd el. Megjegyzendő, hogy a C919 gépmadár fejlesztője és kivitelezője, a COMAC 19 milliárd jüan (2,78 milliárd dollár) alaptőkével rendelkezik, mindössze két évvel ezelőtt alapították, és az állami cégeket felügyelő, közvetlenül kínai kormány alá tartozó speciális bizottság a legnagyobb részvényese, miután 6 milliárd jüant fektetett be a vállalatba.

Vu Kuang-hui (Wu Guanghui), a C919 főtervezője és a COMAC vezérigazgató helyettese tavaly, a gép elkeresztelésekor elmagyarázta, hogy a C egyrészt természetesen Kínára, másrészt magára a vállalatra a COMAC-ra utal. Az első kilences az örökkévalóságot jelenti a kínai kultúrában, míg a tizenkilenc azt jelzi, hogy 190 férőhellyel rendelkezik majd a legnagyobb ilyen típusú gép. A C919 első próbarepülése 2014-re várható, míg az első szállítások 2016-ban valósulhatnak meg.

Hozzászólások

Új hozzászólás

Név:

Hozzászólás:
Webgalamb