székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Az újkori történelemben a franciák és az amerikaiak számára a fríg sapka viselete a szabadságot jelképezte. De vajon honnan került a nyugati divatba ez a különleges viselet?
Római divat?
A nyugati forradalmárok közvetlenül a római kultúrából kölcsönözték ezt a különleges fejfedőt. Az ókori Rómában ugyanis csak szabad emberek hordhatnak süveget. A fríg sapkát egyébként a Kr. e. 217-től megrendezésre kerülő Szaturnália ünnepén viselték, mely fesztivál a téli napforduló előtt nyolc nappal kezdődött és egészen december 23-ig tartott. De hogyan jönnek a képbe a frígek?
Bronzkori népek
A mai Törökország területén, Anatóliában a bronzkortól kezdve lovas népek telepedtek meg, akik az ásványkincsekben gazdag területen páratlan civilizációt hoztak létre. Közép-Anatóliát évszázadokig uraló egyik ősi népet a görögök frígnek, az asszírok pedig muskinak neveztek, akik a hettita birodalom Kr. e. 12. századi széthullása után emelkedtek fel és egészen a Kr. e. 600-as kimmer támadásig meghatározták a mai Törökország középső felének életét. Az ősi, fejlett népet „természetesen” a nyugati nyelvészek az indoeurópai népek közé sorolták be és megállapították, hogy nyelvük a régi göröggel mutat rokonságot. Arra már csak néhányan gondoltak, hogy a kisázsiai fríg kultúrából merített hellének szavak és kifejezések tucatját vehették át.
Görög álláspont
Az antik források egy része trójainak vélte ezt a fejfedőt. Ebben van is igazság, hiszen a trójai háborúban a közép-anatóliai frígek kisázsiai szövetségeseik oldalán harcoltak. A görög Apollodorusz isteni sapkának vélte, mely halhatatlanná tette viselőjét, így Hermészt vagy akár Hádészt. Sajnos, kevés adatunk maradt meg a csodálatos ősi fríg kultúrából, de annyi bizonyos: az általuk imádott isten, Attisz szintén ilyen sapkát viselt. Az aranyáról híres Midász király pedig csúcsos süveggel akarta eltakarni szamárfülét. Később a pártusok, majd a dákok között is megjelenik ez a fejfedő, majd a Római birodalom legnépszerűbb vallásában, a Mithrász kultuszban a főisten fején hasonló sapka látható.
Árulkodó leletek
A fríg sapkát vagy süveget nemcsak a kisázsiai térségben találjuk meg, hanem a szkíta emlékek között is, ami arra enged következtetni, hogy az ókori divat őseinktől terjedt el nyugatra, meghódítva a Földközi-tenger partvidékét. A szkíta népeknél a fejfedő viselete meghatározó jelentőségű volt, egyrészt megmutatta az adott ember életkorát és társadalmi helyzetét, valamint törzsbéli hovatartozását. A korai szkíta előkelők nem teljes fémkoronát hordtak, hanem a frígekhez hasonló csúcsos süveget, arra varrták rá a méltóságot kifejező ábrákat.