székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343 (00-36)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu www.tibet.hu tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő
» Retro» Tibeti művészet» Interjú» Levelek» Tibet Press» Tibet Press English» Dharma Press» Human Rights» Világ» Kína» Magyar» Ujgur» Belső-Mongólia » KőrösiCsoma» Élettér» Határozatok» Nyilatkozatok» tibeti művészet» lapszemle.hu» thetibetpost.com» eastinfo.hu» rangzen.net» ChoegyalTenzin» tibet.net» phayul.com» DalaiLama.com» vilaghelyzete.blogspot.com» Videók» Linkek» TibetiHírek» Szerkesztőség
Kaniska, az indo-szkíták, vagyis a kusánok uralkodója nevéhez fűződik a buddhizmus hitelveinek összegzése. Neki köszönhető, hogy Buddha hite igazi világvallássá vált és Ázsiában széles körűen elterjedt.
A kusánok jüecsi néven szerepeltek a kínai forrásokban és a Sárga-folyó nyugati vidékét uralták. A Kr. e. 2. század elején nem akarták elismerni a hunok fennhatóságát, ezért háború tört ki a két testvérnép között. A jüecsik vereséget szenvedtek, ezért főerőik nyugatra, Közép-Ázsiába menekültek. Nem légüres térbe érkeztek, hanem rokonaikhoz, akik valószínűleg nemcsak befogdták őket, hanem uralkodóikat maguk fölött elismerték királynak. Az ilyen módon egyesült szkíta népek megerősödtek és egyesítették Közép-Ázsia déli, nyugati, valami déli területeit.
A buddhizmus harcosa
A keletről elmenekült szkíták egyik ősük neve után kusánnak nevezték magukat. Az egyik legjelesebb uralkodójuk Kaniska volt, aki áttért a buddhista hitre. Az ő megtéréséről elég sokfajta történet maradt fent a krónikák lapjain. Az egyik legérdekesebb arról szól, hogy egy fehér nyúl útmutatása nyomán jutott el a hit forrásához. A kis állat állítólag egy különleges fához csalta a királyt, aztán hirtelen eltűnt. Kaniska körülnézett és egy pásztorfiút vett észre, aki előtt három sztúpa - Buddha hamvainak tartói - magasodott. A fiú, aki az istenek küldöttje volt, elmondta, hogy Buddha tanítása szerint egy nagy uralkodónak itt kell majd egy nagy szentélyt építenie. A csoda hatására a kusán király buddhistává vált és azon a helyen, ahol a fiú ült, tényleg egy fa sztúpát emeltetett, mely még több száz évig látható volt a mai pakisztáni Pesavár városában.
Buddhista zsinat
Az új hittel megismerkedő Kaniska elérkezettnek látta az időt, hogy a sokféle tanítás helyett egy egységes dogmatika uralja a buddhizmust. Ennek elérésére Gandharából, a mai Észak-India és Pakisztán területéről összegyűjtötte a buddhista szerzeteseket és egyházi személyeket, akik hét napig tanácskoztak, hogyan egységesítsék a tanításokat. A gyűlést, melyen 500 arhat, vagyis megvilágosult vett részt, a negyedik zsinatnak nevezik a szent iratok. Az esemény minden bizonnyal a Kr. u. 1. század végén történt.
Segítők és nők tisztelete
A Kaniska által összehívott zsinatnak a legfőbb érdeme, hogy a buddhizmusba is bekerültek a szellemi segítők, akik a keresztény angyalokkal azonos feladattal rendelkeznek. Ők olyan lények, akik már elérték volna a teljes megvilágosodást, de még a múlandó világban maradtak, hogy segítsenek a halandóknak, hogy eljussanak a nirvánába, vagyis megvilágosodjanak. Az új hitelv tehát széles tömegek előtt kitárta az üdvözülés kapuit, ezáltal igazi tömegvallás lett a korábban csak a kiváltságosok által gyakorolt hitből. Kaniska nem feledte a szkíták ősi Földanya kultuszát és belevetette a buddhizmusba a nők tiszteletét. Azóta a hívek, különösen az asszonyok nagyon sokszor imádkoznak Tárához, a könyörületesség istennőjéhez. A zsinat a korábbi egységes hit kettészakadását hozta magával, mert sokan megmaradtak a régi hit mellett, ők máig a hinajána, vagyis a kis kocsi követőinek nevezik magukat. A szkíták által összegzett, az észak-indiai térségben gyakorlattá vált hitelveket pedig mahajánának nevezték, ami sok kutató szerint nagy kocsit jelent, de mások szerint az ősi kultuszok szekerét jelenteti, amelyben az ősi kultuszra a maggi, vagyis a mágus szó utal. A szót legtöbb kutató a Mezopotámiát és a mai Irán területét uraló médekhez kötötte, de nagyon valószínű, hogy ez az ősi hit más területen, például a történeti Indiában, jelen volt.
Megindulnak a térítők
A hit a szkíta birodalom területén szinte pillanatok alatt elterjedt. Pártus és szkíta misszionáriusok indultak a szélrózsa minden irányába, hogy elvigyék a tanításokat. Keletre legkorábban a Han-dinasztia fővárosába, Lojangba ért el, ahol a pártusok királyi hátason, fehér lovon vitték el a szent szövegeket. A kolostor máig a fenti állat nevét viseli: Bei Ma, vagyis Fehér Ló kolostor ma is a kínai város egyik nevezetessége. Kaniska régi országába, Dzsungáriába is eljutott az új hit, sőt ott egy sajátos, szkíta-buddhizmus alakult ki és az haladt tovább a szkíta-hun népek központjába.
OB - barikad.hu