Potala

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Shambhala Interjú Őszentsége Dudzsom Rinpocséval Guru Padmazsambhaváról

2019. szeptember 29./TibetPress

Egy Guru viharos időkre - Padmaszambhava - riport a néhai H.H. Dudzsom Rinpocséval a nyingma vonal vezetőjével
Zoltán Varga•2019. szeptember 29., vasárnap•
Dudzsom Rinpocse interjúja Guru Padmaszambhaváról
A következő cikk 1976 telén jelent meg az 5.számban a “Shambhala Review of Books and Ideas”magazinban, ami része volt a Shambala Publications kiadványainak (nem tartozott azonban a “Shambhala International-hoz vagy a “The Shambhala Sun”-hoz), és ami a 1970-es évek közepén jelent meg pár alkalommal.
Az interjút Dudzsom Rinpocsével a Shambala Publications személyete szervezte meg Tulku Szögyal közreműködésével, aki jelen volt a beszélgetés alatt.
Bővebb informacióért látogass el Dudzsom Rinpocse szerzői oldalára, ahol cikkeket, videókat, könyveket és egyebeket találhatsz. Továbbá a Reader’s Guide: Dudjom Rinpoche, Jigdral Yeshe Dorje kiadvány egy csodálatos segítség, hogy megismerd nagyszámú munkásságát.

Egy Guru viharos időkre - Padmaszambhava
Interjú őszentsége Dudzsom Rinpocséval
Napjainkban őszentsége Dudzsom Rinpocse, Jigdrel Jese Dorje egyike a legnagyszerűbb élő tanítóknak és a tibeti buddhizmus tantrikus mestereinek. Őszentsége 1904-ben született Tibet délkeleti részén, Pemakod tartományban, és a nagy tibeti mester és jógi, Dudzsom Lingpa reinkarnációjaként lett elismerve-felismerve, aki híres volt arról, hogy Guru Padmaszambhava által, évszázadokkal ezelőtt elrejtett szövegeket talált meg - fedezett fel. Guru Padmaszambhava volt a tibeti buddhizmus alapítója a VIII.században. Őszentsége Shariputra reinkarnációja is, aki Buddha Sakjamuni tanítványa és Kjeucsung Lotszava reinkarnációja volt, aki egyike volt Guru Padmaszambhava legelső 25 tanítványának. Őszentsége a tibeti közösség által korunk Guru Rinpocséjának van elfogadva - elismerve.

Nyingmapa a tibeti buddhizmus legősibb és eredeti iskolája. Maga a név “az ősi” jelenti. Ez az iskola Buddha legmagasabb tantrikus tanításait megszakítás nélküli, töretlen vonalon őrizte meg. Ezek a tanítások Dzogcsen vagy ati jóga néven ismertek, melyek közvetlenül a tudat eredeti természetével foglalkoznak és gyakorlásuk által az ember elérheti a megszabadulást egyetlen élet alatt. A Dzogcsenbe szóbeli átadás útján történik a bevezetés. Őszentsége ezen tanítások legmagasabb szintű közvetítője.

Tulku Szogyal Rinpocsét Tibet buddhista hagyományainak megfelelően tanították Tibet legnagyszerűbb lámái közül néhányan és mint a nagy Dzsamjang Kjentsze fiaként nevelték. Rinpocsét Cambridge-ben tanították és alapított egy Dharma központot Angliában. Az utóbbi időkben őszentsége Dudzsom Rinpocsével utazik, mint az ő tolmácsa és tanácsadója.

Shambhala/ Hálásak lennénk, ha beszélne a Dzogcsen tanításokról, vagy arról, ami ati jógaként ismert. Kezdhetnénk valamennyi történelmi háttérinformációval? Vannak olyan Dzogcsen tanítások, amik megelőzik a Buddhizmust?
Dudzsom Rinpocse/Az általunk jelenleg ismert buddhista tanításokat nekünk Buddha Sakjamúni adta át. Ez Buddha Sakjamúni Buddha dharma időszaka. Valójában azonban a Dzogcsen tanítások Szamantabadra Dharmakájától származnak. Ősidők óta léteznek. A Dzogcsen vonal szerint 12 tanító vagy Buddha van és Buddha Sakjamúni ennek a 12-nek az egyike és ő volt az utolsó, aki megjelent számunkra.
Szögyal Rinpocse/
Szóval bizonyos értelemben ezek a tanítások korábbiak, mint a ma ismert Buddhizmus.
Dudzsom Rinpocse/A Dzogcsen tanítások ősidők óta a dharmakájában voltak, és közvetlenül átadták őket a szambhogakája buddháknak, akik az időtlen idők szambhogakája mezején folyamatosan tanítanak. Ezért a Dzogcsen túlhalad - kívül esik a történelmi időn.

Shambhala/Hogyan adják át ezeket a tanításokat?
Dudzsom Rinpocse/A dharmakája mezőben a tanításokat közvetlenül (dGong,rGyud) adják át. Ez egy tudati átadás. Míg a szambhogakája mezőben az átadás jeleken (brDa-rGyud) keresztül történik.
(Megjegyzés: a Nirmánakája mezőben szóbeli (sNyan rGyud) az átadás.)

Shambhala/És a Nirmanakája állapotában?
Dudzsom Rinpocse/A 12 Buddha, akiket az imént említettünk, és akik a Dzogcsen vonalához tartoznak, a nirmánakája állapotában vagy mezőben jelentek. Ez a megtestesülés állapota. A kezdeti idők óta mostanáig a Dzogcsen vonal 12 buddhája különböző szférákban jelent meg a lények szükségletei szerint. Azonban Buddha Sakjamúni az egyetlen általunk ismert és ő volt az utolsó a sorban.

A Dzogcsen különlegessége az, hogy ha valakinek a tanitások a szívéig hatolnak, akkor teljes megszabadulást garantál ebben az életében, ebben a testében.

Shambhala/Ezek a különböző káják, testek elérhetők ebben az életben?
Dudzsom Rinpocse/A közvetlen tudati átadás a dharmakájában van, a számádi állapotában, amiből az összes szféra kifejlődik, aminek a különböző szintje van. Mi a buddhadharma 13. szintjén vagy ösvényén vagyunk. Ezek a fogalmak elég bonyolultak.

Shambhala/És ezek a különböző állapotok elérhetők ebben az életben?
Dudzsom Rinpocse/Természetesen (nevet) Erről szól a Dzogcsen. A Dzogcsen ezt valósítja meg. Buddha Sakjamúni jelenlegi dharmáiban- tanításaiban van kettő tanítás: a szutrajána, az oki jármű, és a titkos Mantrajána, az okozati jármű.

Maga Buddha Sakjamúni jósolta meg a halála-Parinirvánája előtt, hogy jönni fog valaki, aki nála is hatalmasabb. Ez a prófécia Guru Padmaszambhava személyében teljesedett be. Ő azért jött, hogy felfedje a mantrajána titkos dharma tanításait, amiket Buddha Sakjamúni nem teljesen ismertetett. Ezért a mantrajána alapja és teljes titka valójában különösen Guru Padmaszambáván keresztül bontakozott ki.

Shambhala/Milyen módon különböznek a tanítások egymástól?
Dudzsom Rinpocse/Sok-sok életet vesz igénybe, amíg összegyűjtjük a jócselekedeteket és eltávolítjuk a szennyeződéseket, hogy elérjük a hinajánán keresztül a megvilágosodást. Még a bDag-med (az egótlan tudat megvalósítása, a szamszárából történő megszabadulás, a szenvedés megszüntetése) elérése is, nemhogy a megvilágosodás sok-sok életet követel a hinajána ösvényen. A mahajána ösvény szerint az egyénnek három kalpát kell eltöltenie érdemek felhalmozásával, és három továbbit a szennyeződések letisztázásával. A titkos mantrajána ösvény szerint 7 és 16 élet között lehet elérni a megvilágosodást. A Dzogcsen különlegessége az, hogy ha valakinek a tanitások a szívéig hatolnak, akkor teljes megszabadulást garantál ebben az életében, ebben a testében. És ha valaki elszalasztja az esélyét ebben az életben, akkor még elérheti a megvilágosodást a bardó állapotában, és ha nem a bardó állapotban, akkor a következő életben. De a megvilágosodás tökéletesen és teljesen garantált hét élet alatt. Hét élet vagy 7000 mérföld! (nevetés)

Szögyal Rinpocse/ Igen! A lényegi pont az, hogy meg kell tartanod a Dzogcsen tanítások szamaja fogadalmait ebben az életben. Ez önmagában fel fog téged emelni egy teljesebb spirituális fejlődéshez a következő életben. Így minden egyes eredményes életben spirituálisan fejlettebb leszel, mint az előzőben, egészen addig, míg végtére teljesen megvilágosodsz. Ez azon múlik, hogy ne törd meg a szamaja fogadalmakat.

Shambhala/Mik azok a szamaja fogadalmak?
Dudzsom Rinpocse/Szamaja, vagy Damt-shig, az, amit az egyénnek be kell tartania és engedelmeskednie neki. Az, ahogy a tanítások a szívünkig érnek. Főként a test, a beszéd és a tudat fogadalmai.
...ebben a viharos időszakban akármit tesz az egyén, az felgyorsul- megsokszorozódik, a karma lépést tart a XX. századdal, és Guru Rinpocse (Padmaszambhava) is lépést tart vele.

Shambhala/Nehéz a fogadalmakat megtartani?
Dudzsom Rinpocse/Sok Damthig van, de ha valaki igazán elkötelezett, akkor nem nehéz megtartani őket. Másfelől azonban ha valaki lusta és naiv, és tudata nem elég erős, akkor a fogadalmak megtartása nehéz lehet. Szóval nagyon az egyénen múlik, hogy nehézzé vagy könnyüvé teszi-e, hogy valaki betartja-e őket vagy sem, az odaadáson (Dad pa), igyekezeten (brTson bGus) és a bölcsességen (Shes rab) múlik.

Shambhala/A Hinajánában a fogadalmak legtöbbje a szerzeteseket érinti?
Dudzsom Rinpocse/Még a hinajána ösvényén is megvannak a szigorúan elkötelezetettek, akik betartják az alap előírásokat. dGe,sNyan-ként ismertek, ami azt jelenti, hogy azok, akik a jó és erényes dharmákat gyakorolják. Ők azok, akik a dGe,sNyan négy különböző szintjét gyakorolják. Emlékezned kell, hogy a hinajánában a hangsúly a viselkedésen, és a szamszáráról történő teljes lemondáson van. Ebbe beletartozik az otthon és a házasság is. A mahajánán nagyobb a rugalmasság a viselkedést, tudat szélességét, és a nyitottság minőségét illetően. A hinajána nézete kevésbé átfogó és a cselekedetek korlátozottabbak.

Shambhala/Hogy tudja valaki a Dzogcsen tanításait gyakorolni?
Dudzsom Rinpocse/A Dzogcsen tanítások a Nézetre, a Meditációra és a Cselekedetre vonatkoznak, és csakis egy felhatalmazott láma személyes vezetése által adható át és valósítható meg.

Shambhala/Ez az oka annak, hogy titokban tartják?
Dudzsom Rinpocse/Ezek a tanítások nem lesznek nyílvánosak. A tanítások csak akkor történhetnek meg, ha tényleg komolyak a hívek, akik a tanításokat a szívükbe juttatják és elfogadják a tanár személyes útmutatását. Ezekben a spirituálisan degenerált időkben a mantrajána tanításokat nyílvánossá tették, de nem fogták fel, hogy ezek a tanítások, különösen az ati jógáé, olyan dharmapala védelme alatt állnak, mint Ekadzsati. Ezek a tanítások rbyud-t (tantrát), lungot (szóbeli átadást), és Man-nGag-t (titkos utasítást és vezetést) tartalmaznak. Az ilyen erőteljes tanítások alkalmatlan időben történő felfedése ezeknek a dharmapaláknak a haragját vonhatja magával, ami ártalmas hatásokat eredményezhet nem csak a felfedőre, de azokra is vonatkozóan, akik megkapták őket. Szerencsétlenségek történhetnek velük.

Shambhala/Ekádzsáti?
Dudzsom Rinpocse/Igen. Ekádzsáti a Dzogcsen tanítások kizárólagos védelmezője.
Szögyal Rinpocse
/Fontos, hogy személyesen legyenek átadva kedvező körülmények között. Másrészről azonban a titkos mantrajána tanítások titkok. Még ha meg is próbálod magadtól tanulni őket, nem fogod érteni, de ami még rosszabb, hogy félre fogod érteni őket. Ha helyesen megy végbe, akkor a tanár először megvizsgálja a taníványt, aztán a tanívány óvatosan megfontolva elfogadja a tanárt. Ezáltal mindketten meg tudnak birkózni egymással. Olyan helyzetben, ahol mérlegeléssel és bölcsességgel a tanár a tanítványt késznek találja, akkor rendben van minden. Máskülönben megtörjük vagy megrongáljuk a tanítások vonalát. Ha már beavattak egy különleges mandalába, akkor a szamaja fogadalmak összekötnek minket a vonallal, majdnem egy közös és összekapcsolt karmát létesítve.
...Gyakorlatba helyezni, ez a fogadalom. Mindez megtehető odaadáson, igyekezeten és bölcsességen keresztül.

Ha egyikünk megszegi a fogadalmát, akkor az hat többiekre a mandalában. Hatással van a láma életére, a munkáira, követőinek a spirituális fejlődésére, a tanításokra. Ez nagyon, nagyon fontos és ezért a szamaja fogadalmakat nem kellene túl könnyen félvállról venni. Ne ugorj csak úgy bele. Fontos, hogy megtartsuk az egyetértést a vadzsra családunkban, a vadzsra fivéreinkkel és nővéreinkkel, a vadzsrajána ösvény minden követőjével, de különösen azokkal, akikkel közös a lámánk, akikkel együtt kaptunk bevezetést vagy tanításokat közösen, egy körben. Tilos elfeledkeznünk a fogadalmainkról a tanítással és magával a vonallal kapcsolatban. Ez nem csak egyerűen arról szól, hogy kapunk valamit, hanem, hogy gyakorlatba is ültessük: ez a szamaja. Mindez megtehető odaadáson, igyekezeten és bölcsességen keresztül

Dudzsom Rinpocse/Vannak magasabb Dzogcsen tanítások, amiknek a szóbeli átadását meg sem kaphatja az egyén meghatalmazás nélkül, nem is szólva az olvasás engedélyezéséről. Például amikor Budha szavait páli és szanszkrit szövegekről tibetire fordították a Dzogcsen tanításokat nem vették bele, mert nem merték őket elérhetővé tenni a nyílvánosság számára. A Dzogcsen tanításokat elkülönítették és “rNying ma 'i rGyud 'bum." –nak hívták.

Shambhala/Ki tanította őket? Kik voltak a tanárok?
Dudzsom Rinpocse/A tanítás Szamantabadra dharmakájájából áradt Vadzsraszattva szambógakája formájába és jutott el Garab Dordzse nirmánakája formájába ( a Dzogcsen vonal első emberi tanára). Garab Dordzse átadta Shir'a,scng-wa (Shri Singha)-nak és aztán Padmaszambávának ( a második Buddha) és így tovább.

Ő, Guru Rinpocse (Padmaszambhava) korunk Buddhája, aki átvágja a neurózisunkat és gyakorlottan hozzáigazítja a dharmát - tanításokat korunk frusztrációihoz.

Shambhala/Mit gondol, mi az esélye annak, hogy a Dzogcsen gyökeret ver itt az Egyesült Államokban?
Dudzsom Rinpocse/Utazásaim alapján azt gondolom, hogy az Egyesült Államoknak vannak a legjobb esélyei. Természetesen ez leginkább magukon az embereken múlik. Jelenleg úgy tűnik, hogy hatalmas az érdeklődés a tanítás vonalának ezen irányába. Úgy tűnik, hogy elég nagy az odaadás Guru Padmaszambava felé. Magukon az amerikaikon múlik. Az együttes karmájuk fontos szerepet fog játszani abban, hogy hogyan dolgoznak a tanításokkal. Ha az amerikaiak dolgoznak vele és tényleg ezt akarják,és ha megfelelően követik, akkor természetesen a vonal Buddháinak és lámáinak együttérzései és áldásai kifejtik hatásukat
Szögyal Rinpocse/
Ez a bizonyos időszak nagyon viharos és minden olyan durva, de pontosan az ilyen mezőben működik a leginkább Guru Padmaszambhava együttérzése és ereje. És egy másik szempont, hogy ebben a viharos időben bármit cselekszünk, az felgyorsul - megsokszorozódik. A karma lépést tart a XX.századdal és Guru Rinpocse (Padmaszambhava) is lépést tart vele. Ő, Guru Rinpocse (Padmaszambhava) korunk Buddhája és átvágja a neurózisunkat és gyakorlottan hozzáigazítja a dharmát-tanításokat korunk frusztrációihoz.

Dudzsom Rinpocse/Igen, így van. Ő minden Buddhák legközvetlenebbike, ami a segítségnyújtást illeti ebben a korban.

Shambhala/Szóval a felgyorsulás miatt ez nem csak viharos és degenerált idő, de egy kivételes időszak is arra vonatkozóan, hogy nagyszerű dolgokat érjünk el spirituális síkon?
Dudzsom Rinpocse/Ez az emberektől függ. Guru Rinpocse azt mondta:
“Az idő nem változik, az emberek változnak.”
Ha az emberek tényleg követik őt és kérik a segítségét, válaszolni fog és az együttérzésével és kegyelmével a titkos mantrajána tanítások folytatódni fognak, különösen az ati jóga tanítások, illetve egyébként az egész Buddha dharma. Van remény.

Shambhala/Ez nagyon érdekes, mert Amerika, vagy az Egyesült Államok a hinajánának és a mahajánának volt “kitéve” az 1800-as évektől, de ami tibeti buddhizmust illeti, az bumm, becsapódott. Látja, gyorsan jött. Hirtelen a kínaiak elfoglalták Tibetet és sok tibeti elmenekült, végül az Államokba jött, hogy Buddhizmust tanítson. De mindez egy viszonylagosan rövid időn belül történt.
Dudzsom Rinpocse/Ez a karmikus kapcsolatot mutatja, ami Amerikának van Guru Padmaszambhava titkos mantrajána tanításaival. (Más szavakkal a tibeti buddhizmus ami a titkos mantra- vadzsrajána, Guru Rinpocse tanításaiból ered. Guru Rinpocse volt a vadzsrajána tanítások és gyakorlás első és kizárólagos egyesítője és terjesztője.)

Gyors megvalósításhoz vezet gakorlottan dolgozni magunkon, nem teljesen feladva a világi javainkat.

Shambhala/Ha valaki érez odaadást Guru Rinpocse irányába, hogyan kezdjen el gyakorolni?
Dudzsom Rinpocse/Teljesen a karjaiba kell magunkat helyeznünk: a tettünket, a beszédünket, a tudatunkat. Hogy teljesen rábízzuk magunkat, kövessük a tanításait a gyakorlatban és a mantrájának az irányítása – ezek mind szükségesek, mint a bizalom és erő alapjai a vadzsrajána gyakorlásban. (Guru Rinpocse mantráját mindenki számára elérhetővé lehet tenni. Ez az egyetlen mantra, amelyet nyiltan fel lehet fedni.) Ez mind igaz. Guru Rinpocse vonalának a különlegessége, hogy nem kell teljesen megváltoztatni az életünket, vagy szigorúbb előírásokat felvállalnunk, mint a Hinajána ösvényén. Gyors megvalósításhoz vezet gyakorlottan dolgozni magunkon, nem teljesen feladva a világi javainkat.
A “Shambhala Review of Books and Ideas” nevében köszönjük az interjút.
(A cikk fordításáért köszönet Szalay Hosszúpuska Péternek!)





Webgalamb