Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

H - Budapest 1012 Attila út 123. (0036)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAM/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-43
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

kérjük, folyamatosan kísérd figyelemmel a weboldal programjainak adatait, mivel a szervezés folyamán a tartalom (hely, idő) adatai változhatnak!!!

SAMBHALA HALOTTAK NAPJA
az ŐSÖK NAPJA
2020. október 30-31., november 1.
péntek-szombat-vasárnap
Sambhala Tibet Központ Budapest I. Attila út 123.  11cs
külön regisztráció nem szükséges !
maszk viselése ajánlott !

PÉNTEK október 30.
17.00     LILAVADZSA / PRESSING LAJOS / buddhista mester
Mire tanítanak minket a halottaink?
Buddhista felfogásban a halál nem megsemmisülés vagy vég, hanem az átalakulás átmeneti állapota (tibetiül bardo), amely után az élet megújult formában, új testetöltésben folytatódik. A haldoklás során és a halál utáni állapotokban a tudat új élményeket és tapasztalatokat él át, amelyek az egész életünket új megvilágításba helyezik. A halál elkerülhetetlensége ráébreszt minket az életet átható mély szenvedésre, s fölismerteti velünk az anyagi értékek és egyéb hétköznapi célok káprázatszerűségét. Eltávozott szeretteink a gyász révén megtanítanak minket helyesen élni, ráébresztenek a szeretet és a halálon túlmutató értékek fontosságára. A halál távlatából lelepleződnek az életünket átható illúziók, s a ráeszmélés a valóságra megnyitja előttünk a felszabadulás ösvényét.

18.00    THOMAS SANGLOR (Molnár Tamás) / parapszichológus
Az Álom a halált Baráttá tevő út
 A halál egy elkerülhetetlen tapasztalata az életnek. Ezért könnyen meglehet, hogy nem az élet végét jelenti, hanem konkrétabban nyit az élet további, rejtett tereire. Ezekkel a terekkel most is tartjuk a kapcsolatot, de az ébrenlétnél működő tudatunk, elmeállapotunk és az érzékeink egy közmegegyezés alapú valóságra irányítják a figyelmünket. Így a Valóságból szeletekkel ismerkedünk.
Úgy tartom, hogy az alvás és álmodás a túlvilággal való kapcsolatápolás egyik formája, s a halálra való Bölcs felkészülés pedig egy életöltő feladata. A halál tehát egy rendkívüli kapu, ami egyszerre zár és nyit. Az elengedés zárótanulsága a Lélektani Gazdagságunkat tárja elénk, azt amiről nem feledkezhetünk meg. Így a halál Emlékeztet bennünket, feltár, láttat, hangsúlyozza az élet folytatódását, de mindez már egy Sajátos öntudati fokkal fogható fel.
Az előadás segít eligazodni abban, hogy mi mindenre használható a módosult tudatállapotnak az a változata, amit egyszerűen csak álmodásnak nevezünk. Tájékoztat arról, hogy az illúziókon túl Felismerhetjük Önmagunk Tiszta Természetét. 

19.00     BELJÁRAT az ÜRESSÉGBE / rend. Gaspar Noe / arget. film
A film eredeti címe: Enter the void, vagyis magyarul: Bejárat az Ürességbe. Akár egy buddhista szemléletű meghívás is lehetne a megvilágosodás szellemi ösvényére. De itt a filmben egy tokiói, kétes hírű éjszakai lebuj neve, ahol a vendégek – akik főként külföldiek – nagy valószínűséggel hozzájuthatnak bármilyen bódító szerhez.
A filmet végigkísérő gondolat a Tibeti Halottaskönyv leírása, az út a halál utáni állapotban, vagyis  a bardo gyötrelmes, figyelemet megkívánó világában. Egy súlyos családi tragédia örökségét viselő testvérpár – egy fiú (Oscar) és húga – Tokióba kerül, hogy a japán nagyvárosban kíséreljék meg nehéz sorsú életük újraindítását.  A buli-negyedben népszerű disc-jockey Oscar, akarata ellenére, valahogy dílerkedésbe keveredik, húga pedig asztaltáncos és mellesleg egy helyi nagymenő szeretője. A képsorok első perceiben már előkerül a Tibeti Halottaskönyv egy példánya, amit a fiú barátja ajánl Oscarnak, a halál feletti elgondolkodás tanácsával.  Aztán egy fura előzményű cserebere ügylet folytán Oscart lelövi a japán rendőrség nagystílű kábítószer dílert sejtve személyében.
Ettől a ponttól kezdve az operatőr kamerája kilencven fokos fordulatot tesz, tudniillik a cselekmény felülről látszik, úgy, ahogy a meghalt Oscar látja, láthatja az élőket bardóbéli utazása során. Gaspar Noe, a kissé botrányos argentin rendező filmje buddhista szemszögből nézve elég hiteles, már amennyire egy film adottságai ezt lehetővé teszik, egyébként meg hosszúra nyúlt képsorok szürreális látomása egy remek, izgalmasnak mondható háttértörténettel, és szellemi mondanivalóval. Örömmel ajánlom buddhistáknak és nem buddhistáknak egyaránt.
Buddhista felfogásban a halál nem megsemmisülés vagy vég, hanem az átalakulás átmeneti állapota (tibetiül bardo), amely után az élet megújult formában, új testetöltésben folytatódik. A haldoklás során és a halál utáni állapotokban a tudat új élményeket és tapasztalatokat él át, amelyek az egész életünket új megvilágításba helyezik. A halál elkerülhetetlensége ráébreszt minket az életet átható mély szenvedésre, s fölismerteti velünk az anyagi értékek és egyéb hétköznapi célok káprázatszerűségét. Eltávozott szeretteink a gyász révén megtanítanak minket helyesen élni, ráébresztenek a szeretet és a halálon túlmutató értékek fontosságára. A halál távlatából lelepleződnek az életünket átható illúziók, s a ráeszmélés a valóságra megnyitja előttünk a felszabadulás ösvényét.

SZOMBAT október 31.
14.00   VÁGÁNY MELINDA / agrármérnök, jogász, asztrológus
TESTÜNK HALÁLOS ÚTVESZTŐI
Minden egyes napunk egy kis meghalás, egyben egy új élet kezdete. Éltünkben, tudattalanunkban bekövetkező halálunkra készülődünk, erre való megérésünk halálunk sine qua non-ja. De nem mindegy, milyen az odáig vezető földi utunk, nem mindegy, milyen minőségű életet élünk fizikai síkon. Szellemi-lelki fejlődési utunkat, megérésünket halálunkra befolyásolja fizikai állapotunk is. Hogyan lélegzünk, mennyit mozgunk és mivel és hogyan táplálkozunk – ezek a főbb összetevői annak, hogy lelkünk, szellemünk kelyhét erősítsük. De ennek ellenkezője is igaz: ha nem figyelünk oda fizikai testünk optimális működésére, ha nap, mint nap cseppenként pusztítjuk magunkat - így itt és most elveszthetjük a magasabb szellemi szintre való lépés időkapujának nyílása lehetőségét.

15.00  BODNÁR A. GÁBOR / egyetemes (katholikus) áldozó pap és búcsúztató lelkész
Feltárulkozó túlvilág – avagy – Hogyan változtatják meg világnézetünket – és ezzel együtt gyász kultúránkat – a túlvilágról egyre áradó információk

16.00    KERESZTY ANDRÁS / A Tudatosság Iskolája alapítója
A csodálatos halál
Ha körbenézünk az életben, azt látjuk, hogy az Életben minden rendben van. Ami nincs teljesen rendben, azt az emberek okozták, de ezeket leszámítva az Élet jó és jót is akar adni. A halál az élet része, hiszen mindenki aki született meg is fog halni egyszer. A test meghal, a lélek pedig tovább él. Van valaki, aki a test elfogadása előtt is már létezett, és akkor is létezni fog, amikor elhagyja ezt a testet. Ha tehát az élet jó, a halálnak is jónak kell lennie.

17.00    FARKAS PÁL / buddhista tanító, meditációs mester
Az isteni hírnökök – a Buddha sorsfordító találkozása az elmúlással
„Régesrégen, szerzetesek, élt egy Araka nevű bráhmin, aki mentes volt az érzéki vágyaktól. Sokszáz tanítványa volt, és e tanítást tanította nekik:
Kurta az emberi élet, bráhminok, véges és rövid, tele szenvedéssel és szomorúsággal. Ezt kell bölcsen megérteni, tenni a jót, élni a szent életet, hiszen aki megszületett, nem menekülhet a haláltól.
Amint napfelkeltekor a harmatcsepp hamar elpárolog a fűszál hegyéről és nem marad meg sokáig, éppen úgy, bráhminok, az emberi élet is olyan, mint egy harmatcsepp, kurta, véges és rövid, tele szenvedéssel és szomorúsággal. Ezt kell bölcsen megérteni, tenni a jót, élni a szent életet, hiszen aki megszületett, nem menekülhet a haláltól.
Amint sűrű zápor idején a víz felszínén megjelenő buborék hamar elpattan és nem marad meg sokáig, az emberi élet is olyan, mint egy buborék, kurta, véges és rövid, tele szenvedéssel és szomorúsággal. Ezt kell bölcsen megérteni, tenni a jót, élni a szent életet, hiszen aki megszületett, nem menekülhet a haláltól.
Amint egy bottal a vízre rajzolt vonal hamar eltűnik és nem marad meg sokáig, az emberi élet is olyan, mint egy vízre rajzolt vonal, kurta, véges és rövid, tele szenvedéssel és szomorúsággal. Ezt kell bölcsen megérteni, tenni a jót, élni a szent életet, hiszen aki megszületett, nem menekülhet a haláltól…”  Anguttara nikája 7.70. Araka szutta

18.00      SZATHMÁRI BOTOND / filozófus
Hamvas Béla és a Halottas Könyvek bölcselete 

19.00      KOVÁCS ENDRE / Rime buddhista tanító, Kum Nye és Nejang tibeti jóga oktató
Tradicionális testpásztázás módszerei, technikái és a Tibeti Halál Meditációk
A Tradicionális testpásztázás* módszereit alapul véve a déli buddhizmusból Goenka - Szucsittó - Thich Nhat Hanh - és a tibeti tantrikus buddhizmus tanításai alapján alkalmazzuk a legelterjedtebb módszereket, melyek napi rendszeres gyakorlata képes a boldogtalan állapotainkból megszabadítani a testérzés alapú önfelszabadítás és légzés gyakorlatán keresztül.  
Ezen meditációk előkészítik a testet és tudatot az elmélyült buddhista meditációkra,  melyekben a gyakorló a halál felolvadási folyamatát utánozza, az öt elemen meditálva és végül magára a térszerű üres tudatra fókuszál, a Tiszta Fényű tudat tapasztalásában.
A Sambhala Halottak Napja alkalmából ezen gyakorlat publikus könnyen értelmezhető és gyakorolható változatát fogjuk végezni Tarab Tulku Rinpocse, a Dalai Láma és Tarthang Tulku Rinpocse lényegi útmutatásai alapján.

20.30      A Forrás / magyar felírat / angol nyelv / amerikai film 100 perc / rendező / Darren Aronofsky           2006
Sirituális film  romantikus kerettörténetben, az élet, halál, újraszületés és örökélet kérdéseiről.  A wikipédián talált leírás csak a történet egyszerúsített mozzanatait beszéli el, a mondanivaló mélységeibe belelátni a néző feladata lesz.

VASÁRNAP  november 1.
14.00     CSONKA GÁBOR/VÁNDORBOY / világutazó
Temetési szokások és a halálhoz való hozzáállás a világ kultúráiban
Egy világutazó sok mindennel szembe találkozik útjai során, s kiváltképpen ki van hegyezve temetőkre, sírokra, s temetési szokásokra, különösen akkor, ha a Tan Kapuja Buddhista Főiskolán tanult, s a szakdolgozatát is a halálról írta. Ezekből szeretnék átadni nektek egy csokrot vetítéses előadásomban a teljesség igénye nélkül.
Eljutunk a világ öt kontinensére, ahol számtalan nagy vallás, kultúra, törzs szokásaiba nyerünk bepillantást, amihez hozzáteszem a történeteimet, beszélgetéseimet, amelyeket a helyszínen folytattam. Remélem így egy kicsit közelebb kerülünk a halál elfogadásához, megértéséhez, s ezen gondolkodva saját magunkhoz is.

15.00      BERNÁD ILONA / szülésznő, néprajzos, szakíró
Az utolsó átváltozás körüli szellemi történések / A halál szokásai néphagyományunkban
Áldott, boldog állapot, boldogságos szülés-születés, révül, megboldogul... Édes anyanyelvünk, az isteni, teremtő nyelvünk mondja, földi születésnapunktól mennyei születésnapunkig élhetünk boldogan.
A magyar közösség, a falu népe, a nagycsalád segítő módon áll/t a haldokló, majd a gyászoló, veszteséget élő embertársai mellett a végső átváltozás, a végtisztesség idején. Ez segítette a korai és későbbi gyászmunkát.
Szertartások a halál beálltakor.
Moldvában a csángóktól felgyűjtöttem, hogyan keresik meg a vízbefúltat. A születés, házasság és halál rítusainak párhuzamai.
Mostanában a halál körüli szellemi-lelki élmények foglalkoztatnak.
Őrségi öregotthonban egy gondozó, Ausztráliában egy lelkész azt mondta, a magyarok magyarul tudnak meghalni. Érdemes ezen elgondolkodni...

16.00      SOMLÓSI LAJOS /alkímista mester

17.00      KIRSCH ATTILA LEVENTE / ref. keresztyén lelkész, vándorszerzet
Átutazó társutasok vagyunk - avagy - "Mindennek rendelt ideje van, és ideje van az ég alatt minden akaratnak. Ideje van a születésnek és ideje a meghalásnak;"
"Mindent gyönyörűen csinált az ő idejében, még a világot is a szívükbe adta, ami nélkül nem találhatja meg az ember azt a dolgot, amit tesz az Isten kezdettől a végéig."
"Az emberek fiainak vége hasonló az állatnak végéhez, és egy végök van azoknak; a mint meghal ez, úgy meghal az is, és ugyanazon egy lélek van mindenikben; és az embernek nagyobb méltósága nincs az állatoknál, mert minden hiábavalóság." (Prédikátorok könyve 3.,11,19.)
Akkor végül is, ki az, aki jön? És ki az, aki megy? Elindulsz egy úton, s végül, kelés és nyugvás kellős közepén (itt a Kárpátok alatt) minden út összefut, s találkozunk, ott ahol őt, egymást, magunkat (sem) találjuk. HÓ! Felismerés, üdvözlet; ! Időzünk, tán éneklünk, táncolunk, játszunk, és mesélünk is; ! Végül búcsúvétel s Magadhoz (t)érsz. Jó utat.

18.00      CSONG AN SZUNYIM / zenmester
A pillanat tisztasága és a tapasztalat ereje

Tudatunk, felfogásunk és én-élményünk alakulása a köztes lét négy állapotában
Sokan szeretnénk felkészülni arra, amit sem előre tudni, sem pedig történéseiben megjósolni nem lehet. Leginkább magyarázatokban, világ- és emberképekben szeretnénk bízni, melyek egyik közös nevezője az, hogy ha te ‘jó’ ember vagy, akkor nem lesz semmi baj.  Sem a világ, sem az ember nem így működik. Honnan ered az igazság, tisztesség, megérdemelt sors tapasztalata? Mi az, ami tényleg fontos? Hogy működik a karma törvénye? Mi az, ami végső soron megadja minden jelenség alapminőségét? Az éber és tiszta tudat tapasztalata mi módon alakul testben és testen kívül? Erre és hasonló kérdésekre, valamint a tapasztalat és a meditációs gyakorlat természetes összefüggésére világít rá az előadás.

19.00      LAÁR ANDRÁS / buddhista tanító, a Humor Nagy Mestere

20.00   KONCERT
BUJTÁS ANITA hegedűművész / KOVÁCS KÁLMÁN zongoraművész / Bach: Fisz-moll Preludium és fuga / Massenet: Meditáció / Bartók:  Csillagok, csillagok... / Rachmanyinov: Vocalise, Hacsaturján: Noktürn, Rachamainyov: Románc,  Mozart: G-dur Hegedűverseny II. tétel - koncert

külön regisztráció nem szükséges !

Webgalamb