Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343   (00-36)70 944 0260   (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

kérjük, folyamatosan kísérd figyelemmel a weboldal programjainak adatait, mivel a szervezés folyamán a tartalom (hely, idő) adatai változhatnak!!!

LOSZÁR
TIBETI ÚJÉV 2142 (2016)
TŰZ-MAJOM ÉVE
2016. február 8./hétfő/18.30

A Sambhala Tibet Központ február 8-án 18.30-kor üdvözli a Loszárt, a Tibeti Újévet. Az újév ünneplését közös meditációval kezdjük fél hétkor. Utána nyolc óra körül közös ünneplés és örömködés. Aki esetleg megtiszteli eseményünket nem árt, ha hoz magával harapnivalót és koccintanivalót.
Mindenkit szeretttel várunk!
Sambhala

 

A világon mindenhol, a népek saját hagyományaiknak megfelelően ünnepelik az új esztendő eljövetelét. Ez nem mindenhol esik egybe -, különösen keleten nem - a keresztény világ új esztendejének kezdetével, ami január 1-re esik.

 A tibeti Újév ünneplése 15 napig tart és az új év kezdete nem feltétlenül ugyanarra a napra esik, hanem változó időpontban kezdődik, a holdállástól függően. Emellett a keleti új év valamilyen keleti állatövi jegyhez és egy elemhez is kapcsolódik, ami ugyancsak különböző Kínában, Tibetben és Japánban.   

 A tibeti emberek számára, akár a tibeti kultúrkör területén, akár az indiai Dharamszalában, vagy netán nyugaton menekültként élnek, a tibeti Újév megünneplése fontos és jelentős ünnep. Az új esztendő kezdete és annak megünneplése gyakran egybeesik, de nem minden esetben a kínai új év időszakával, ami nem csak egy rövid ünnep, hanem egy több mint kéthetes ünnepségsorozat is.

 A új év ünneplésének eredete az ősi Tibetbe, még a buddhizmus megjelenésének előtti időszakra nyúlik vissza. Ebben az időben a bön hagyomány, ez a részben samanisztikus - vallás  volt az uralkodó szellemiség Tibetben. Ebben a tradícióban sok rituáléval és áldozati ünneppel kellett kiengesztelni a helyi és területi  szellemeket és isteneket azért, hogy a szellemlények ne gördítsenek akadályokat a jó termés növekedése elé és a jó időjárás eljöveteléhez  a következő évben. A hangsúly a következő évre szóló tisztítószertatásokon volt.

Az Újév időszakában a tibeti kolostoraiban bonyolult rituálékat vezetnek le, mantrákat recitálnak és szimbolikus cselekedet végeznek beleértve a szakrális csam táncot, amikor maszkot, álarcot és díszes ruházatot viselnek a lámák és a szerzetesek lejátszva a jó és rossz harcát, valamint a táncok mozdulataival megerősítik a hívő élet erényeit. A templomok védőistenségeinek ebben az időben külön felajánlásokat tesznek és az egyszerű emberek házaiban tisztítószertartásokat végeznek beleértve a ruháikat és egyéb használati tárgyikat is, hogy felkészültek legyenek az új esztendőben.

 Az első hónap első napján az új év kezdetén a kolostorokban és a háztartásokban korán kelnek, hogy felajánlásokat tegyenek a közeli források szellemeinek, hogy védelmezzék az embereket a falakon kívül és belül.

A tibeti családok számára a tibeti új év első napja egyszerű közös étkezéssel kezdődik, ami a jak-vajas teát (chaj), sült árpát (campa) és tibeti kenyeret (timo) tartalmaz. Ez az első nap a legfontosabb az ünnepi sorozatban, mert ilyenkor, erre az alkalomra a család újra találkozik, megélve az egységet, összetartozást, békét és a harmóniát. Ez alkalommal mindenki új vagy tiszta ruhát visel és szerencsére gyakran népviseletben jelennek meg.

Az első napon gyakran, a helyiek meglátogatják a közeli kolostorokat, amikben nehézkes tömjén és könnyű boróka illata lengedezik és kívül imazászlókat (lungta) fúj a szél szerteszórva a dharma mantráit és a jószerencse kívánságait. Gyakran körbe látogatják a közeli kolostorokat, mindenhol megtéve a felajánlásokat. Csakúgy, mint minden családi és vallási fesztivál a Loszár is közösségi esemény. A második napon az emberek kimennek a szabadba, hogy köszöntsék a szomszédokat, ismerősöket és hogy ajándékokat vigyenek köszönetképpen azoknak, akik segítettek nekik az elmúlt évben.

Az első napokon a családok gyakran különleges, ritka finomságokat fogyasztanak, élvezik az együttlétet speciális ételek és italok társaságában. Esténként közösen énekelnek, táncolnak valamint árpa (csang) sört is fogyasztanak nem kis mennyiségben.

 Ha mint vendég veszünk részt egy tibeti új évi ünnepségen, legelőször is hozzunk magunkkal némi, akár csekély ajándékot a házigazdáknak. Találkozáskor mindenképpen  tibeti szokás szerint üdvözöljük a házigazdát és a vendégeket. Tashi Delek tibeti kifejezés és jelentése nagyjából a következő; Jó szerencsét, Isten hozott. A baráti, szívélyes összejövetelen teljes mértékben vegyünk részt a közös ünneplésben, énekeljünk, táncoljunk közösen a háziakkal és akár saját hagyományunk gyöngyszemeit is bemutathatjuk nekik, így köszöntve a Tibeti Újévet. Aktívan vegyünk részt az ünneplésben, amiért nagyon hálásak lesznek a tibetiek.

A tibeti asztrológia az ókori buddhista kultúrában gyökerezik, a VII. századi Indiából. Az ősi buddhizmus tanítása szerint a karma a történések hatásainak erkölcsi törvénye. A történés egy adott pillanatban összegződő számtalan egyesült oknak az eredménye. A karma mindig valamilyen aktivitás közben illetve eredménye képen jön létre: minden tett és cselekedet, akár kicsi akár nagy, létrehozza a tett elkövetőjének jövőjét. Azaz: amit ma cselekszünk, az lesz a holnapunk. Amit tettünk, és amit jelen pillanatban teszünk mindenféleképpen összefüggenek egymással, éppen ezért a mi választásunk a lehető legjobban dönteni tetteinket illetően. A buddhizmus szerint, a karmának ez az okozati törvénye áthatja egész létünket.

Ugyanakkor semmi sem véglegesen elrendelt az életünkben, rendelkezünk bizonyos szabadsággal, és bármilyenek is a körülményeink, mindig állnak előttünk választási lehetőségek. Végeredményben egy útikönyvet olvashatunk itt, többféle útvonal közül választhatunk, melyek nehézsége és meredeksége eltérő. A tibeti asztrológia célja az, hogy segítsen nekünk a helyes utat választani, a számunkra legjobb irányba fordulni az útelágazásokban, és ezáltal képessé tesz minket arra, hogy tudatosabban éljük meg sorsunkat.

A tibeti asztrológia négy tudományból áll össze: a bön vallásból, a kínai és az indiai asztrológiából, valamint a buddhista Kálacsakra Tantrából. A tibetiek életében mindig is fontos szerepet töltött be az asztrológia, ami életük minden területét áthatotta. Gyermek születésnél a láma, aki egyben asztrológus is, elkészítette a baba horoszkópját, és ez alapján összeállította a személyre szabott szertartásokat, hogy kiküszöböljék a negatív hatásokat. Később a fiatal párok horoszkópját összevetette, és csak azután döntött, arról, hogy összeházasodhatnak vagy sem. Ha pedig meghalt valaki, akkor horoszkópja alapján rendelkezett a temetés menetéről, amit szigorúan be is tartottak, mert úgy hitték, ha figyelmem kívül hagyják az utasításokat, bajt hoz az egész családra. Sőt, még az orvosoknak is ismerniük kellett, hogy melyik gyógyszert, mikor kell elkészíteni az asztrológia alapján. 1960-ig működött a az Orvostudományi és Asztrológiai Intézet Lhaszában.

A kínai és tibeti asztrológusok a holdévek szerint végzik számításaikat. A kínai hold-kalendárium több ezer éves. Egy teljes ciklus 60 évig tart, s ezen belül vannak az egyszerűbb ciklusok az öt elemmel -fémmel, tűzzel, földdel, vízzel és fával- kombinálva. Egy-egy kínai ciklus 12 évig tart, egy-egy évet a 12 állatövi jegyről elnevezve. A legenda szerint a 12 állatövi jegy úgy keletkezett, hogy Buddha magához hívta a Földön élő állatokat. Hívására tizenketten jelentek meg, és az évek az állatok érkezési sorrendjében kapták meg nevüket. A tibeti asztrológia szerint (zárójelben a kínai asztrológia szerint) elsőként érkezett az Egér (Patkány), majd a Tehén (Bivaly), utána jött a Tigris (Tigris), a Nyúl (Nyúl), a Sárkány (Sárkány), a Kígyó (Kígyó), a Ló (Ló), a Birka (Kecske), majd a Majom (Majom), a Madár (Madár), a Kutya (Kutya), és végül a Disznó (Disznó).


Webgalamb