Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

H - Budapest 1012 Attila út 123. (0036)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAM/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-43

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

JELENTKEZÉS/REGISTRATION»

Az első Fél-Dathün Magyarországon!
2015. július 6-20.
helyszín/Pannonhalma

Szeretettel várunk a Shambhala Budapest által szervezett első magyarországi kéthetes elvonuláson, július 6-20-ig, Pannonhalma szent hegyei között.

Az elvonulás  során a samatha-vipasyana alapvető gyakorlatában mélyedünk el, az Éber Figyelem Négy Alapzatáról szóló klasszikus buddhista tanítások alapján. Az elvonulás szerkezete a Shambhala hagyományban átadott Négy Méltóság bölcsességét tükrözi.

Aki csak egy hétre tud jönni, az első héten tud becsatlakozni, július 6-13 között.

A magyar jelentkezők a bécsi Ratna Alapítvány nagylelkű támogatásával jelentős kedvezménnyel vehetnek részt. 500 euro/hó alatti jövedelem esetén a részvételi díj/62.000 Ft.

további információ/http://shambhala.hu/half-dathun-informaciok/
jelentkezési határidő/2015. május 15.
jelentkezz most/boldogdaniel@gmail.com ill.  06 70 613 7979


english

Csögyam Trungpa, a tibeti meditációs mester 1973-ban vezette be a dathün gyakorlását, az egy hónapos meditációs gyakorlást, amit minden tanítványának javasolt. Ez az intenzív meditációs elvonulás, ahol még az étkezés is csendben, egyszerűen zajlik, ma is alapvető fontosságú része a Shambhala buddhista ösvénynek.

Rinpocse a következő alapvető tanítást adta tanítványai számára a meditáció gyakorlásához

Maga Buddha hangsúlyozotta ajánlotta a samatha stílusú meditációt. 2500 éve ez a kezdő meditálók gyakorlási módja. Az érintsd meg és menj tovább kifejezéssel írhatjuk le a meditáció módját. Kapcsolatba kerülsz, megérinted a jelen levés tapasztalatát, valójában jelen vagy – majd elengeded. Ez éberséget kapcsol a légzésedhez az ülőpárnádon és azon is túl, a mindennapi életed élő éberségét. Az érintsd meg és menj lényege az, hogy érzel. A megérintés lényege, hogy jelen van a létezés érzete, hogy az vagy, aki vagy.

Amikor a párnán ülsz, érzed hogy ülsz a párnán és hogy ténylegesen létezel. Ott vagy, ülsz, jelen vagy, ülsz. Ez a dolog érintsd meg része. A menj tovább rész az, hogy ott vagy, és azután nem kapaszkodsz ebbe. Nem tartod fenn a létezésed érzetét, hanem még azt is elengeded. Érintsd meg és menj.

Amikor meditálsz, vegyél fel helyes testtartást. Azt javasolják, keresztbetett lábakkal ülj a párnán, ahelyett hogy valami kényelmes testhelyzethez ragaszkodnál. Tehát teljesen, helyesen ülsz. Egyenes gerinccel, a lélegzeted nem feszíted, a nyakad nem feszíted. Tehát ülj, egyenesen, keresztezett lábakkal. Ha szükséges, megváltoztathatod a testtartásodat és megigazíthatod az ülésmódodat. Nem cél, hogy kínozd magad és folyamatosan erőlködj.

Amikor helyesen ülsz, ott vagy. Lélegzeted természetesen folyik. Megfigyeltem, hogy ha az emberek valami érdekeset látnak a moziban, mindenki tökéletes testtartásban ül. Ez egy példa számunkra. Ez történik, ez az életed éppen, tehát kihúzod magad és lélegzel. A gyakorlás nagyon személyes és közvetlen.

A meditáció során a légzést úgy kezeljük, hogy azzá válunk. Próbálj teljesen azonosulni vele ahelyett hogy megfigyelnéd. A lélegzet vagy, a lélegzeted te vagy. Kilélegzel az orrodon, a lélegzeted kimegy és feloldódik a légkörben, a térben. Bizonyos energiát teszel ebbe és erőfeszítést. Aztán, a belégzés során talán szándékosan be kellene szívnod a dolgokat? Nem, ez nem javasolt. Csak hagyd figyelmen kívül a lélegzeted, felejtsd el az összpontosítást a légzésre. Ahogy a lélegzeted kimegy, hagyd feloldódni, csak ejtsd el, engedd elmenni. Tehá a belégzés csak egy tér. Fizikailag, biológiailag mindenki belélegzik, ez nyilvánvaló, nem nagy ügy. Aztán a következő kilégzés - csak legyél vele. Kimegy, feloldódik, szünet - kimegy, feloldódik, szünet. Folyamatos kinyílás, szünet, elengedés, elhagyás. Az elhagyás itt egy fontos kifejezés. Ha folyamatosan kapaszkodsz a légzésbe, akkor folyamatodan kapaszkodsz önmagadba. Amikor csak elhagyod, elengeded a kilégzés végét, nem marad világ többé, csak a következő kilégzés emlékeztet arra, hogy ráhangolódj. Tehát ráhangolódsz, feloldódsz, ráhangolódsz, feloldódsz, ráhangolódsz, feloldódsz.

A gyakorlás közben gondolatok jelennek meg: Hogy kéne a jógagyakorlataimat elvégezni? Mikor írhatok egy újabb cikket? Mi van a befektetéseimmel? Utálom azt a fickót aki olyan szörnyű volt velem! Szeretnék azzal a nővel lenni. Mi lehet a szüleimmel? Mindenféle gondolatok természetesen megjelennek. Ha sok időd van ülni, végtelen gondolat jelenik meg, szakadatlanul

A gondolatokhoz való hozzáállás, hogy nincs hozzáállás.  Redukálj mindent a gondolat szintre inkább, a koncepciók helyett. Általában, ha mentális fecsegést tapasztalsz, azt gondolatnak nevezed. De ha érzelmileg mélyen érintő fecsegésbe bonyolódsz, annak már valami kitüntett szerepet adnál. Azt gondolod, hogy az ilyen gondolatok megérdemelnének valami kivételezett helyzetet, például hogy érzelemnek nevezd őket. Azonban a valódi tudat birodalmában nem így működnek a dolgok. Az csak gondolat. Azt gondolod hogy kedves vagy, vagy azt hogy mérges. A samatha gyakorlás során a gondolataid nem élveznek VIP szerepet többé. Gondolsz, ülsz, gondolsz, ülsz, gondolsz, ülsz. Gondolkodsz, majd gondolkodsz a gondolataidról. Csak hagyd történni mindezt a maga módján. Nevezd gondolatnak.

Aztán mégvalami. Az érzelmi állapotokat nem csak észrevesszük és félretesszük, hanem ténylegesen, mélyen rájuk tekintünk. Meditációban tapasztalhatsz agressziót, dühöt, vágyat vagy bármit. Ilyenkor nem csupán illedelmesen üdvözlöd az érzelmet, hogy "Szia, jó hogy látlak! Rendben van, most már viszlát, visszatérek a lélegzethez!" Ez olyan lenne, mintha találkoznál egy régi barátoddal a múltadból, és ahelyett hogy megállnál pár szót váltani vele, csak ennyit mondanál: "Elnézést kérek, el kell érnem a villamost!" A gyakorlás samatha megközelítése nem erről szól, hogy egyszerűen csak lelépsz.

Észreveszed mi történik, s aztán még közelebbről megnézed. Nem adod meg magadnak a kényelmetlen és kínos pillanatok előli menekülés könnyebbségét, nem menekülsz el életed ön-tudatos pillanatai elől. Megjelenhetnek múltbéli emlékek, a jelen fájdalmas tapasztalatai vagy fájdalmas jövőbeli lehetőségek. Amikor megjelennek, tapasztald meg őket, nézz jól rájuk, s csak utána térj vissza a lélegzetedhez. Ez fontos!

Ha azt gondolod, hogy az ülőmeditáció csupán a problémák elkerülésének a módja, akkor tévedsz. Valójában a legtöbb gond  az életben nem abból származik, hogy valaki agresszív vagy sóvárgó. A legnagyobb gond, ha megpróbálod ezeket elrejteni és kidobni, és szakértője leszel a csalásnak. Az bizony nagy gond! A meditációs gyakorlat fel kell hogy fedje mindezeket a kifinomult, észrevehetetlen, öncsaló megközelítéseket.

Végezetül a meditációban jelen van az egyéniség, a személy érzete. Tulajdonképpen itt vagyunk, létezünk. Mi van akkor a nem-léttel és ego-nélküliséggel, amit a buddhizmus hangsúlyoz? S mi van a szellemi materializmussal, amikor boldogságot és beteljesedést próbálunk nyerni a gyakorlásunkból? Nem tévedtünk valami tévútra gyakorlásunk során? Talán igen. Talán nem. Nincs garancia, mivel nincs aki garantálná. Azonban mégis lehetséges, hogy csupán folytatod a technikát, nagyon egyszerűen. Azt javasolnám, ne aggódj a jövőbeni biztonság miatt, csak csináld, közvetlenül, egyszerűen.

 

FÉL-DATHÜN MAGYARORSZÁGON
Az Éber Figyelem Alapjai
Pannonhalma, 2015. július 6-20.

A dathün (havi ülés) egyhónapos csoportos meditációs elvonulás a meditációs gyakorlat megalapozására vagy elmélyítésére. A fél -dathün ebből két hét.

Ezen az elmélyült programon a meditáció gyakorlatát kiterjesztjük a meditációs párnán túlra is – a mindennapi élet minden helyzete az éberség gyakorlatává válik és lehetőséget ad arra, hogy megbarátkozzunk önmagunkkal és világunkkal.

A fél-dathün során a samatha-vipasyana alapvető gyakorlatában mélyedünk el, az Éber Figyelem Négy Alapzatáról szóló klasszikus buddhista tanítások alapján. Az elvonulás szerkezete a Shambhala hagyományban átadott Négy Méltóság bölcsességét tükrözi.

Ez a kéthetes elvonulás alkalmat ad arra, hogy felfedezzük benső bölcsességünket az éber tudatosság meditáción keresztül, ami képessé tesz bennünket arra, hogy éberen és precízen jelen maradjunk az életünk és más emberek számára. Elmélyülünk a Shambhala Meditációban is, amely segít minket abban, hogy azok legyünk, akik lényünk legmélyéből vagyunk.

A csoportos elvonulás erőteljes módja annak, hogy elmélyítsük meditációs gyakorlatunkat és egy éber, kedves közösséget hozzunk létre. Az elvonulás mindenki számára nyitott és az alábbiak szerint zajlik:

Minden nap ülő és járó meditáció - Egyéni meditációs instrukciók - Elmélkedés
Csoportos megbeszélések - Fizikai gyakorlatok (Jóga és Chi Kung) - Meditatív étkezés (Oryoki) - Rövid, munkával töltött idő - Csend-gyakorlat - Pannonhalma erdőinek, mezőinek és kertjeinek felfedezése – Tanulás- Ünneplés

Az elvonuláson a meditációs gyakorlat kiegészítéseként és mindennapi életünkben való alkalmazásához felfedezzük az alapvető jóság és az éber közösség ösvényét, ahogyan azt Szakjong Mipham rinpocse A Shambhala Alapelv című könyvében megfogalmazta.

Azok a jelentkezők, akik csak egyhetes programon szeretnének részt venni, az első héten tehetik ezt meg (július 6-13. között).
Az új építésű elvonulási központ Pannonhalma szent hegyének közvetlen közelében fekszik, amelyen a több mint ezer éves Benedek-rendi apátság is épült.

Az elvonulás tanítási nyelve az angol. Fordítás (németre és magyarra) többletköltség nélkül kérhető. A fordítási igényeket kérjük előre jelezni.

Tanító
Pongrácz Mátyás acsárja több mint 30 éves tapasztalattal és intenzív képzéssel rendelkezik a Shambhala tibeti hagyományvonal és a zen hagyományvonal terén. Az európai Shambhala szervezet vidéki központjában, a Franciaországban lévő Dechen Chölingben hat évig élt, mint bentlakásos tanító. Ezt megelőzően televíziós tudósítóként dolgozott 20 évig az osztrák TV társaságnál. Képzett tanítója az MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction - tudatosságon alapuló stresszcsökkentés) módszerének is.

 info/boldogdaniel@gmail.com     gertrude.ulbel@gmail.com

résztvételi díjak
790 EU  (if your income is more than 1500 EU)
670 EU (income between 1000-1500 EU)
550 EU (income between 800-1000 EU)
360 EU (income between 500-800 EU)
320 EU (income under 500 EU)

JELENTKEZÉS/REGISTRATION »

Webgalamb