Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343   (00-36)70 944 0260   (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Lufi / Balloon a filmről

LUFI
(Balloon)
 színes, feliratos, tibeti dráma
2019, 102’
 
rendező: Pema Tseden
forgatókönyv: Pema Tseden
operatőr: Lu Songye
vágó: Liao Ching-Sung, Jin Di
zene: Peyman Jazdanian
látvány: Dakce Dundrup
színtechnikus: Yov Moor
executive producer: Xiaowen Zhao, Huang Xufeng, Pema Ceten, Jian Wei
producer: Huang Xufeng, Jacky Pang
 
Drolkar: Sonam Wangmo
Dargye: Jinpa
Shangchu Drolma (buddhista papnő): Yangshik Tso
Nagyapa: Koncsok
Jamyang: Dudul
Idősebb fiúgyermek: Drukhla Dorje
Fiatalabb fiúgyermek: Palden Nyima
Tanár: Kunde
Druktso: Decsen Jangzom
Sodra: Kangcsen Tsering
Barát: Namkar Gyal

Forgalmazza: magyarhangya

SZINOPSZIS
Dargye és felesége, Drolkar állattartással foglalkoznak Tibet egyik eldugott szegletében. Három fiúgyermekük közül még csak egy iskolás, a másik kettőről nagyapjuk segít gondoskodni. Egy apró félreértés azonban megtöri a család harmóniáját, és kínos komplikációkkal kell szembesülniük. A fiatal házaspárnak döntenie kell: a buddhista tanítások vagy a modern társadalom által diktált értékek szerint folytassák az életüket?
 
Tibet legendás krónikásának - Pema Tsedennek - filmjei a tibeti kultúra eddig ismeretlen arcát mutatják meg. Művei az A-kategóriás filmfesztiválok ünnepelt kedvencei. A Lufi egy költői, filozófikus meditáció a kínai egykepolitikáról, a modern és tradicionális értékek konfliktusáról egy fiatal tibeti pár szexuális életén keresztül. Pema Tsedent egyedi ábrázolásmódja, indirekt humora, gazdag szimbólumvilága a slow cinema kifinomult képviselőjévé teszi. A Lufi a 76-ik Velencei Filmfesztivál Orizzonti szekciójában debütált és elnyerte a Sfera 1932 díjat, majd Shanghaiban, Tokióban, Lisszabonban és Chicagoban is díjazták. A magyarhangya büszkén mutatja be a magyar közönségnek a tibeti kultúra e megkerülhetetlen nagykövetét és hetedik nagyjátékfilmjét, a Lufit.
 
A RENDEZŐ
 
Pema Tseden tibeti származású rendező, forgatókönyvíró és szerző. Legfontosabb könyvei a Temptation, a The Color of Death és a Tharlo. Szerzőként számos irodalmi díjat kapott és művei angol, francia, német, japán és cseh fordításban is megjelentek.
 
Pema Tseden legtöbb filmje tibeti nyelven íródott és tibeti stáb dolgozott rajtuk. Filmjei közül fontos megemlíteni A néma szent kövek, a The Search, az Öreg kutya, a Tharlo és a Jinpa című filmeket. Szülőföldjének realisztikus és hiteles ábrázolása teljesen új megvilágításba helyezi a tibeti kultúrát a nagyközönség számára. Filmjeit olyan A-kategóriás filmfesztiválok díjazták, mint a velencei, a locarnói, a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál, ahol legjobb film, legjobb rendező és legjobb adaptált forgatókönyv kategóriában több, mint 40 díjat nyert. Jinpa című filmje elnyerte a legjobb forgatókönyv díját a 75. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál Orizzonti szekciójában.

Filmográfia
Lufi, 2019
Jinpa, 2018
Tharlo, 2015
The Sacred Arrow, 2014
Öreg kutya, 2010
The Search, 2007
A néma szent kövek, 2005

RENDEZŐI NYILATKOZAT
 
A Lufi a valóság és a lélek kapcsolatát vizsgálja. A tibeti emberek úgy hiszik, hogy amikor a test meghal, a lélek tovább él. A buddhista hit tanításainak és a modern társadalom értékeinek konfrontációja a tibeti emberek életét nagyban befolyásolja napjainkban.
 
INTERJÚ A RENDEZŐVE
 
Mi inspirálta, hogy elkészítse ezt a filmet?
A háttérsztori egészen banális. Egy nap sétáltam az utcán, amikor megláttam egy lufit szállni a levegőben. Ez a momentum adta meg a film kerettörténetét, amit végül átültettem a forgatókönyvbe.
Körül akartam járni a valóság és a lélek kapcsolatát. A tibeti emberek a lelket halhatatlannak tartják és hisznek a reinkarnációban. Az emberi lét egyik alapvető dilemmáját akartam bemutatni, amikor a lélek konfliktusba kerül a való világgal.

A lufit látva eszembe jutott egy ötlet, amiből végül egy teljes történet kerekedett. Azt gondoltam, hogy ez jó alapja lehetne egy filmek, ezért forgatókönyvet készítettem belőle. Elvittem a filmtervet a pekingi cenzori hivatalba, de elsőre nem fogadták el. Gondolom azért, mert a cselekmény túlságosan őszinte volt. Ekkor döbbentem rá, hogy valószínűleg sohasem lesz belőle film, ezért novellává adaptáltam. Egy ideig pihentettem, majd néhány módosítás után megint elvittem ellenőrzésre és másodjára már elfogadták.
 
A valósághoz hozzátartozik a tibeti családok nélkülözése, valamint a tibeti nők lázadása a tradicionális gyermekvállalási szabályok ellen. Hogyan látja ezt a vallást, társadalmi szerepet, biológia nemet érintő dilemmát?
Manapság a legtöbb tibeti nő alkalmazkodik a hagyományos női szerephez. Megtartják a vallásosságukat és minden gyötrelmet szó nélkül elviselnek. Nagyon nehéz helyzetbe kerülnek, amikor kinyílik a szemük és a bevett normákkal szemben találják magukat.
 
A cselekménynek nincs egyértelmű lezárása. Ez tudatos döntés volt?
 A film organikusan ér véget, ahogy azt a történet megköveteli. Talán ez a fajta befejezés arra utal, hogy a tibetiek – engem is beleértve - végre felülemelkedjenek dilemmáikon.
 
Meséljen egy kicsit a forgatás helyszínéről!
 A legtöbb jelenetet a Csinghaj-tó környékén vettük fel, néhányat pedig a szülővárosomban. A helyszín szerintem tökéletesen illik a történet hangulatához és a régió kultúráját, szokásait is jól tükrözi.

Az írói tevékenysége hogyan befolyásolja a filmkészítési módszereit?
 Az írás segít, hogy jobban árnyalni tudjam a film részleteit, azonban a textuális és audiovizuális művészeti formák nagyon eltérő kifejezőeszközöket és nyelvet alkalmaznak. Mindkettőnek megvannak a maga sajátosságai.
 
A SZEREPLŐK
Sonam Wangmo
Sonam Wangmo, tibeti színésznő főleg színházi munkáiról ismert. 2007-ben szerezte meg a diplomáját a Shanghai Színművészeti Akadémián. 2010-ben kezdett el a film felé fordulni és azóta olyan filmekben kapott szerepet, mint például a Yang Zhang rendezte Soul on a String, vagy a Pema Tseden által rendezett Jinpa.
t
Filmográfia
Jinpa, 2018
Soul on a String, 2016
 
Jinpa
Jinpa, elismert színész és költő a Pekingi Filmakadémián végezte tanulmányait. A színjátszás mellett számtalan verset is publikált. A Soul on a String c. filmben nyújtott alakításáért a tajvani Golden Horse-díjra jelölték 2016-ban. A Tharlo volt az első, a Jinpa pedig a második filmje, amin Pema Tsedennel együtt dolgozott.
 
Filmográfia
Jinpa, 2018
Wangdrak’s Rain Boots, 2017
Soul on a String, 2016
Tharlo, 2015
 
Jangshik Co
Jangshik Co zenét és táncot tanult gyerekkorától kezdve. 2014-2017 között elvégezte Pekingben a film-és televíziós rendező szakot. Színészi és zenei-énekes tevékenysége miatt számos díjban részesült.
 
Filmográfia
Tharlo, 2015
A néma szent kövek, 2005


Webgalamb