Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

székhely / telephely H-Budapest I. Attila út 123..
(00-36) 70 431 9343   (00-36)70 944 0260   (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAN/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-41
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

Guru Dordze Drolo A Lótuszban született mester haragos megnyilvánulása

DorjeDroloMed.jpg

Guru Rinpocse nyolc fő emanációja közül az egyik, Guru Dordzse Drolo, egy haragos megnyilvánulás. Guru Dordzse Drolo egy degenerált éra őrült, haragos Buddhája. Haragjának nincs szokványos alakja. Teljességgel rendbontó. 

Guru Dordzse Drolo közvetlen Guru Rinpocse Tibetből való távozása előtt nyilvánult meg, hogy szavainak és cselekedeteinek örökségét megszilárdítsa. Néhány történész úgy véli, Guru Rinpocse ötvenöt éven keresztül tartózkodott Tibetben. Ez az emanáció távozása előtt öt évvel történt. Ebben az időben rengeteg tanítást adott, amelyeket Yeshe Ts’ogyal bölcsesség dákini jegyzett le. Mesterének utasításait követve, ezen szövegek jelentős részét rejtette el az ország különböző területein. Amikor Guru Rinpocse távozni készült, hogy Dél-Nyugaton a rakshasákat megtérítse, ismét megáldotta Tibet teljes területét, és meditációs ereje által megsokszorozta az elrejtett dharmakincseket.

Azért, hogy a dharma gyakorlása fennmaradjon Tibetben, és hogy a helyi szellemek valóban elkötelezetten, nemzedékeken keresztül teljesítsék védelmező feladatukat, Guru Padmasambhava megnyilvánult Guru Dordzse Drolo alakjában. Ebben a formában ismét beigazolta megvalósításának erejét, és biztosította a láthatatlan lények támogatását és engedelmességét. Dordzse Drolo az a Buddha, aki azon lények felébredéséért kötelezte el magát, akik Guru Rinpocse Tibetből való távozása után jelentek meg.

Guru Rinpocse szintén ebben az időszakban nyilvánított meg számos próféciát és jövendölést Tibet elkövetkező nemzedékeire és általánosságban a világra vonatkozóan is. Ezek a próféciák nagyon pontosak és egyértelműek. Sokuk meglehetősen részletes, és egész államok, országok sorsát érintő eseményekre vonatkozik. A bennük rejlő igazságot generációról generációra adva, évszázadokon keresztül figyelték a tibeti emberek.

Tizenhárom különböző barlang van Tibetben, amiket „Tigris-fészkének” neveznek. Távozása előtt nemsokkal Guru Rinpocse tizenhárom Dordzse Drolot nyilvánított meg, egy időben minden barlangban egyet. A tibeti buddhizmusban a tizenhármas számot a tizenhárom berögződött akadály felsorolásával szokták társítani. Guru Rinpocse éppen ezen akadályok tompítása és feloldása miatt cselekedett így. Eredetileg az átalakulás közép-Tibetben történt, és amikor megjelentek, minden egyes Dordzse Drolo emanáció egy nőstény tigris hátán elrepült egy-egy barlangba.

Az összes közül a leghíresebb Tigris-fészke az egykori Tibet déli részén volt, ma ez Bhután területére esik. A barlangot Taktsang-nak hívják, ami szó szerint tigris fészkét jelent. Igazán gyönyörű hely. Egy hatalmas hegy meredek, sziklás falán található ez a barlang. Nem tudom, hogyan csinálták, de felépítettek egy kisebb kolostort a sziklaszirtre, szemben a barlang bejáratával. Annak ellenére, hogy nagyon nehéz feljutni, mégis sok turista látogat ide. Egyenként kell felvinni őket a helyieknek, mert olyan meredek és magas a szirt, hogy könnyen meg lehet szédülni. Azt mondják, soha senki nem esett még le innen, annak ellenére, hogy ilyen rémisztő a feljutás.

Úgy Buddha, mint Guru Padmasambhava szerint is, e leépülést hozó, degenerált korszakot a vágy és a harag erős megnyilvánulásai jellemzik. Ezek a legfőbb akadályok, amivel manapság egy gyakorlónak szembe kell néznie. Dordzse Drolo az ilyen helyzetekhez kapcsolódó emanáció. Természetesen a harag és a ragaszkodás régebbi korokban is éppúgy jelen volt, de a modern időket ezek sokkal mélyebben hatják át. Az emberek tudatát szüntelen felkavarják és összezavarják ezek a hatások, emiatt pedig egyre több érzelmi problémájuk keletkezik. Dorje Drolo a legjobb gyakorlat arra, hogy megszüntessük ezeket a mentális és érzelmi akadályokat. Guru Rinpocse éppen azért jelent meg ebben a formában, hogy az érző lényeket megszabadítsa a haragtól és ragaszkodástól.

A harag és a ragaszkodás olyan minőségei a tudatnak, amelyek igencsak megnehezítik az ellazulást. Ezen érzelmekbe kapaszkodva, az emberek olyannyira zavarodottá válhatnak, hogy saját érzékelésük önmaguk ellen fordul, és ellenséget kezdenek látni mindenütt. Guru Padmasambhava azt tanította, ha kétség, tétovázás van jelen, a tudat nem képes ellazulni, aggódással és nyugtalansággal gyötri magát. Ennek hosszú távú következményeként egyre több félelemmel telünk meg. Ez zavarja általános komfortérzetünket, ami akadályozza csatornáink és a szél elem helyes működését. Természetesen ha fizikai létünk finom szintje zavart, külső helyzetekben is kiegyensúlyozatlanságot tapasztalunk majd. A leépülés korában szüntelen felmerülő zavaroknak és neurózisos állapotnak tipikus kialakulási módja ez.

E sorok mellett Guru Rinpocse arról is szól, hogy az eljövendő időkben minden tibeti férfi egy Gyal-po-nak nevezett démonikus erő hatása alá kerül majd, minden tibeti nőt egy Sen-mo-nak nevezett démon fog uralni, és minden fiatal tibetit egy Ti-mug-nak nevezett gonosz szellem von majd hatása alá.
Gyal-po a harag és féltékenység szimbóluma, míg Sen-mo a ragaszkodást képviseli. Ti-mug egy elhomályosult, zavarodott elme, híján annak a képességnek, amivel figyelmét irányítani, összpontosítani tudná. Mindent összekever.
A három démon egy hasonlat. Padmasambhava nem azt értette az elmondottak alatt, hogy kizárólag férfiak vagy csak tibetiek kerülhetnek Gyal-po, és csak nők kerülhetnek Sen-mo démonikus hatása alá, hanem arra utalt, hogy a harag, a féltékenység és a ragaszkodás általában együtt, egyszerre kél fel, és egymástól függőek, mint egy család tagjai. Dorje Drolo igen különleges és erős hatással bír, ami segít megtisztítani és eloszlatni az összegabalyodott mentális és érzelmi akadályokat.

Azok az emberek, akik látszólag teljesen indokolatlanul lelkileg ingatagnak vagy boldogtalannak érzik magukat, jobban teszik, ha nekilátnak Dordzse Drolo-val gyakorolni. Előfordul, hogy minden együtt van, nem hiányzik semmi, mégsem képes tudatunk magát jól érezni, ellazulni, elcsitulni. Ekkor van komoly jelentősége egy ilyen gyakorlatnak. Amikor rendezetlen érzelmeink vannak, különösen hasznos Dordzse Drolo-n meditálni. Ez segíteni fog megnyugodni és egyensúlyba hozni tudatunkat.

Mint Guru Rinpocse minden más emanációja, Dorje Drolo is egy bölcsesség megnyilvánulás, egy szivárvány test, nem pedig egy szilárd és konkrét, tárgyiasult test. Ragyogó vörös fénygömbből átalakulva, egy arcúnak, két karúnak és két lábúnak képzeljük el. Testének színe sötétvörös. Jobb kezében kilenc ágú vadzsrát, bal kezében phurbát, egy meteorikus vasból, avagy égi fémből készült, titokzatos tőrt tart. Dordzse Drolo alakja nagyon haragos, foga fehérjét kimutatva, alsó ajkába harap, és három szeme van. Tibeti csizmát, hosszú báránybőr kabátot, szerzetesi ruhát, fehér kagylóhéjból készült fülbevalót és levágott fejek füzérét viseli. Ragyogó vörös, hullámos haja szikrát szór. Hogy megmutassa, valóban mennyire őrült, egy nőstény tigris hátán táncol bölcsességének felcsapó lángjai közepette. A nőstény tigris is táncol, így minden mozgásban van.

A nőstény tigris valójában Tashi Kyedin, Guru Padmasambhava és Yeshe Ts’ogyal tanítványa, egyben az öt bölcsesség dákini egyike. Az öt bölcsesség dákini nem más, mint az öt női Buddha megtestesülése, azaz a Vadzsra, Ratna, Padma, Karma és Buddha családok képviselői. Ezek persze nem mások, mint az öt fő elem tiszta formái. Mandarava, Yeshe Ts’ogyal, Kalasiddhi és Shakydévi együtt Tashi Kyedin-nel segítettek Guru Rinpocsének véghez vinni bölcsességének cselekedeteit. Amikor Guru Padmasambhava Dordzse Droloként megnyilvánult, a bölcsesség dákinit azonnal nőstény tigrissé alakította át. A haragot és ragaszkodást képviselő férfi és női démonokat pedig úgy kell elképzelnünk, amint azokat a tigris mancsai alatt összezúzza, ahogy a lótusz szirmain, a hold és a nap korongon áll.


Részlet Khenchen Palden Sherab Rinpoche: Guru Padmasambhava nyolc megnyilvánulása c. írásából.

Webgalamb