Tibetet Segítő Társaság Sambhala Tibet Központ
Tibet Support Association Sambhala Tibet Center

H - Budapest 1012 Attila út 123. (0036)70 944 0260 (06-1)782 7721
sambhala@tibet.hu   www.tibet.hu   tibetpress.info
Facebook/Sambhala Tibet Központ   Facebook/Tibett Segítő Társaság
MagnetBank/ 16200010-00110240
IBAM/HU94 16200010 00110240 00000000 SWIFT/HBWEHUHB
(1%) adószám/ 18061347-1-43
nyitva tartás/hétköznap 12.00-20.00 hétvégén előadás függő

Közreműködő Bank
Közreműködő Bank

A tibeti zászló

A tibeti nemzeti zászló



Történelmi háttér
A VII. században uralkodó tibeti király, Szongcen Gampo uralkodása alatt Tibet Közép-Ázsia egyik jelentősebb, ha nem a legerősebb birodalma volt. Tibetnek akkor már közel három millió emberből álló ütőképes hadserege volt. A hadsereg minden ezrede saját zászlót birtokolt. Például a Ya-ru To ezrednek a zászlaján két egymással szembe néző hóoroszlán volt a jelkép, a Ya-ru Ma ezred zászlaján egy hóoroszlán volt, amely egyenesen fölfelé emelkedett az ég felé, az U-ru To ezred zázlaján pedig fehér lángok piros háttérrel voltak láthatóak.

Ezek a zászlók hosszú ideig rendszeresen használatban voltak, a mostanit megelőző, XIII. Dalai Láma uralkodásáig, aki egyesítette a jelképeket, és megterveztette, valamint jóváhagyatta a hadsereggel a ma is használatos tibeti lobogót. Ez a jelenlegi tibeti zászló harmonikus, jó arányú és nagy erejű szimbolikus jelkép, amelynek tulajdonságai együttesen nagyban hozzájárultak, hogy a világon szétszóródott és az anyaországban élő tibetiek összetartozását jelképezze. Mára a tibeti zászló Nyugaton is az emberi jogok és a szabadság egyik legfőbb jelképévé vált. Kínában azonban komoly büntetésre számíthat, aki ezt birtokolja, felmutatja, netán a XIV. Dalai Láma képével együtt a magasba emeli. Magyarországon magasabb rangú kínai  politkai delegáció látogatása esetén a magyar hatóságok -- kínai politikai nyomásra -- a zászló láthatóságát jogatalanul megakadályozzák, hogy a kínai vendégek ne lássák a tibeti nemzet legfőbb attribútumát.  

A tibeti nemzeti zászló szimbólumának magyarázata
- A zászló központi szimbóluma egy csodálatos hófödte hegycsúcs a Himaláján, amely Tibet bátorságát, erejét és nemzetét jelképezi.
- A sötétkék égen elterjedt hat piros sáv a tibeti nép ősi, eredeti törzseit képviseli: a hat ősi törzs a Se, Mu, Dong, Tong, Dru és Ra nevű törzsek, amelyek tizenkét leszármazottat hoztak létre. A hat vörös sáv szimbóluma a törzsek felé, a hat sötét kék sáv szimbóluma  az ég felé mutat. Ezek váltakozása reprezentálja a szellemi tanítások és a világi élet védelmének és erkölcsi cselekedeteinek maradéktalan betartását a fekete és vörös (békés és haragvó) védelmező istenségek által, amelyek a tibeti emeberek hagyományához kapcsolódnak emberemlékezet óta.

- A havas hegycsúcs tetején a hatalmas nap sugarai minden irányban fénylően ragyognak, ez a Tibet földjén élő összes érzőlény egyenlőségét és szabadságának élvezetét mutatja, mind a lelki boldogság, mind anyagi jólét tekintetében.

- Elöl, a hegy lejtőin egy hóoroszlán-pár büszkén, bátran és félelem nélkül  áll, mutatva a győzedelmes egység megvalósítását a spirituális és világi élet terén.

-  Középen, a nap alatt, a gyönyörű, sugárzó és lángoló háromszínű ékszer (minden kivánságot teljesító három drágakő) kiemelkedik a hóoroszlánok rendíthetetlen karmaiból, és a tibeti nép mélységes tiszteletét szimbolizálja a három legfőbb gyöngyszem iránt, amelyek a szellemi menedék tárgyai; Buddha, Dharma és Szangha.

- A hóoroszlán-pár másik két mancsa között tartott két színű kanyarodó ékszer (yin-yang) az emberek helyes etikai magatartásának megőrzését és védelmét szimbolizálja, valamint öntudatuk megőrzését is jelenti, amelyet elsősorban a 10 kiemelkedő erény és a 16 humánus magatartás gyakorlata képvisel.

- Végül a  jobbról (Kelet felől) nyitott sárga szegély Buddha virágzó és Keletről Nyugat felé terjedő tanait jelenti a Földön, amelyek a tiszta, finom aranyhoz hasonlatosak, valamint térben és időben határtalanok.

 

HISTORICAL BACKGROUND
During the reign of the seventh-century king, Songtsen Gampo, Tibet was one of the mightiest empires in Central Asia. Tibet, then, had an army of 2,860,000 men. Each regiment of the army had its own banner. The banner of Ya-ru To regiment had a pair of snow lions facing each other, that of Ya-ru Ma a snow lion standing upright, springing upwards towards the sky, and that of U-ru To a white flame against a red background.

This tradition continued until the Thirteenth Dalai Lama designed a new banner and issued a proclamation for its adoption by all the military establishments. This banner became the present Tibetan national flag.

Explanation of the Symbolism of the Tibetan National Flag
In the centre stands a magnificent snow-clad mountain, which represents the great nation of Tibet, widely known as the Land Surrounded by Snow Mountains.
The Six red bands spread across the dark blue sky represent the original ancestors of the Tibetan people: the six tribes called Se, Mu, Dong, Tong, Dru, and Ra which in turn gave rise to the (twelve) descendants. The combination of six red bands (for the tribes) and six dark blue bands (for the sky) represents the unceasing enactment of the virtuous deeds of protection of the spiritual teachings and secular life by the black and red guardian protector deities with which Tibet has been connected since times immemorial.
At the top of the snowy mountain, the sun with its rays shinning brilliantly in all directions represents the equal enjoyment of freedom, spiritual and material happiness and prosperity by all beings in the land of Tibet.

On the slopes of the mountain a pair of snow lions stand proudly, blazing with the manes of fearlessness, which represent the country’s victorious accomplishment of a unified spiritual and secular life.
The beautiful and radiant three-colored jewel held aloft represents the ever-present reverence respectfully held by the Tibetan people towards the three supreme gems, the objects of refuge: Buddha, Dharma and Sangha.

The two colored swirling jewel held between the two lions represents the people’s guarding and cherishing of the self discipline of correct ethical behavior, principally represented by the practices of the ten exalted virtues and the 16 humane modes of conduct.
Lastly, the adornment with a yellow border symbolizes that the teachings of the Buddha, which are like pure, refined gold and unbounded in space and time, are flourishing and spreading.

Webgalamb